Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Årlige km fossil vs elbil

Startet av Lokführer, lørdag 19. april 2014, klokken 22:56

« forrige - neste »

Lokführer

Jeg registrerer at vi kjører vår bil, Teslaen, ca 4 ganger merenn fossilbilen vi en gang eide. Hva det kommer av er vel grunnet en dødsmorsom bil, men man blir ikke blakk av å kjøre elbilen. Flere som sliter med samme syndrom?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Leif1

Ja.. ser ut til at drivstoffutgiftene er en knapp firedel, men det hjelper fint lite når jeg kjører fire ganger så mye.Det roer seg snart håper jeg.
Konvertitt fra S til X

Car-El

Tja...    Egentlig ikke, har liksom ikke tid. Så det blir kjørt ganske så samme som vi brukte fossilbil.

Men det er mange grunner til å kjøre mere. Ny bil, annen type bil, behagelig bil, rask bil, billig bil....  Her er det bare å ramse opp.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Muffinman

Har erstattet all kjøring med forrige nr. 1 - bil, og en god del av kjøringen for bil nr. 2. Kjører ikke mer totalt enn før.

Om det fortsetter slik ender Tesla`en opp med 42.000 km i løpet av sitt første år, og fossilen godt under 5.000.
Nå skal det sies at bil nr. 2 står i fare for å bli erstattet av en elbil i løpet av noen måneder. Trilling muligens. Men denne skal i så fall erstattes av en TMS til om 2-3 år.

timingbeltkiller

Med slike Tesla-kjørere vi ser her, kan myndighetene raskere enn vi ønsker inkludere elbilene i mantraet:
"Billig å kjøpe, dyr i bruk". Og da kommer den plomberte km-telleren.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Muffinman

Det er da helt åpenbart at når kritisk masse er nådd kommer også denne typen biler til å bli avgiftsbelagt. Det er naturligvis ikke positivt at lave driftskostnader bidrar til økt kjøring, men det må da være udelt positivt at all privat og jobbkjøring i mitt tilfelle nå foregår elektrisk uavhengig av om det fører til avgifter tidligere. Siden jeg ikke kjører mer enn før er jeg et strålende eksempel på at elbilpolitikken virker. Når Tesla`en er 12 måneder gammel har den medført at jeg har svidd av 2500 liter diesel mindre.

Chlangum

Blir kanskje litt skryt dette her men tripteller B på bildet viser hvor mye jeg har kjørt på denne 4 ukers hjemmeperioden. Nå inkluderer det en to dagers tur på 250 mil fra Bergen - Fredrikstad - Trondheim - Bergen også. Ellers bare småkjøring i nærområdet + noen småturer. Ingen jobbpendling.

Får bare ikke nok av å kjøre den bilen. Å kjøre over Valdresflyet/Beitostølen var en spesiell opplevelse. Spesielt siden jeg aldri har kjørd der før.

Så, ja. Jeg kjører langt mer med Teslaen enn det jeg gjorde med fossilbil.



Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Quintilian

samme her... alltid holdt meg under 10k per år....

fikk teslaen i mars og nå kjørt 8 k... på søndag har vi forhåpentligvis lagt enda 100 mil bak oss :)

Muffinman

Kjøre for å kjøre....æsj, nei takk. Men jeg setter pris på at den nødvendige kjøringen foregår i noe som "engasjerer" litt :)

Havebigfun

Sitat fra: Muffinman på fredag 23. mai 2014, klokken 19:30
Kjøre for å kjøre....æsj, nei takk. Men jeg setter pris på at den nødvendige kjøringen foregår i noe som "engasjerer" litt :)
Du er vel en av de som kjører mest fra før- ikke rart du ikke ønker å kjøre enda mer.
Var det ikke 40-60k du kjører per år?
Gratulerer ellers med 2k postinger- kanskje du har rekord på postinger per dag- antakelig slår du dog ikke Kirkebø  :)

Muffinman

Bikker antagelig 40K årlig ja. 25 så langt siden 30. oktober med egen bil, nærmer seg muligens 26 om man regner med kjøring med serviceloaner.

Antall innlegg er vel et symptom på at denne bilen engasjerer. Forumet er et bra sted å få informasjon, nye impulser, utveksle erfaringer, få utløp for irritasjon, glede og frustrasjoner - og det kan til og med brukes til å kanalisere informasjon til Tesla siden de leser her. Det blir jo noen innlegg av slikt. For egen del regner jeg med at TMS nr. 2 står i oppkjørselen når gråtassen nærmer seg 100K. Og det går jo fort. Da er det 100% elektrisk for vår del.

Chlangum

Sitat fra: Muffinman på fredag 23. mai 2014, klokken 19:30
Kjøre for å kjøre....æsj, nei takk. Men jeg setter pris på at den nødvendige kjøringen foregår i noe som "engasjerer" litt :)

Hehe, synder nok stort der. Hadde jeg bodd en plass med brukenes kollektiv tilbud hadde jeg strengt tatt ikke en gang hatt behov for bil (hadde nok sikkert hatt en selvom)

Som eks petrolhead er det ikke til å unngå at det blir mye kjøring bare for å kjøre. Gamle V8'eren er rett og slett for dyr til å kjøre slike distanser så at Tesla'en innbyr på mer kjøring er nok veldig gjeldende i mitt tilfelle.

Håper bare at Spetalen og co ikke får med seg det c",)
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

sigurdi

@Muffinman

Ser at du sparer miljøet for ca 6.6 tonn med CO2 med å kjøre Teslaen istede for Diesel bilen.

Fant en fin artikkel fra VG 2007. 
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-miljoe/regn-ut-co2-utslippet/a/155931/

Så da er det bare å regne ut hvor mye CO2 dere sparer miljøet for etter overgangen. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Birger

Vi har ikke mer tid en før så det er ikke blitt mer kjøring heller. Men dieselbilen er ikke først på ønskelisten for hverken meg eller kona :-)
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

bosse

I løpet av tre år med gamlebilen kjørte jeg 40.000 km. Etter litt over to måneder med TMS har jeg kjørt 6.500 km. Jeg skjønner ikke hvor disse kilometrene kommer fra. Eller, jo, jeg tar vel en del omveier nå...

Forleden dag var jeg litt tidlig ute for å plukke opp kona på Helsfyr, så jeg kjørte ut fra Bjerke, satte på en god podcast og tok en liten omvei som endte opp via Kløfta(!) og Vormsund(!!) og deretter småveiene tilbake mot Oslo. Svingte innom en Rimi for å kjøpe en Farris, og syntes plutselig at jeg kjente igjen strøket rundt butikken fra en dashcam-demo som Laumb posta her på forumet for en stund siden. I samme øyeblikk kom en hvit TMS kjørende ut fra parkeringsplassen, så jeg traff sikkert Laumb på handletur. Turen gikk deretter via Blaker til Sørumsand, og så tilbake til Oslo. Omveien ble ca. 130 km, mot normalt 13 km.

Jeg skylder på gode podcasts og flott utsikt.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA