Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

overgang fra 16a 3 fase 220v (blå CCE) til 16a 1 fase 220v (blå CCE)

Startet av svingen, onsdag 16. april 2014, klokken 18:39

« forrige - neste »

svingen

Hei!
skal ut på lang tur snart og ene plassen jeg har gjort avtale om og lade hvis behov,det er  det 16a 3 fase 220v. så trenger overgang så jeg får ladet.
Noen som vet hvor jeg kan kjøpe noe slikt noe? clash har fra rød (400v) 3 fase til 1 fase men ikke noe annet som jeg kan finne.
vil selvfølgelig ha noe som er så lite som mulig da det blir liggende i bilen har 5 meter lang kabel på justerbare CCE laderen min så trenger ikke være lang :)

tipper elbilhjelpen og jkirkebo kan lage det her får meg men hvis det finnes noe i oslo så ville jo det vært fint så sliper mesteparten av kostaden og ikke gå til posten ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

ok67

Ein slik overgang er enkel å lage sjølv også, så lenge du veit kva du gjer.

Du treng 1 stk 3 fase CEE støpsel (blått) og ein stk 1 fase CEE stikkontakt for kabel og ein liten stump med 2.5 mm2 gummikabel 2 ledarar pluss jord.

Kople kabelen til to av fasane på 3 fase støpselet og til jord, og kople til i stikkontakten i begge fasane og jord. Pass på at jord og faseledarane kjem på rett plass, så går alt bra.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Arha

Sitat fra: svingen på onsdag 16. april 2014, klokken 18:39
Hei!
skal ut på lang tur snart og ene plassen jeg har gjort avtale om og lade hvis behov,det er  det 16a 3 fase 220v. så trenger overgang så jeg får ladet.
Noen som vet hvor jeg kan kjøpe noe slikt noe? clash har fra rød (400v) 3 fase til 1 fase men ikke noe annet som jeg kan finne.
vil selvfølgelig ha noe som er så lite som mulig da det blir liggende i bilen har 5 meter lang kabel på justerbare CCE laderen min så trenger ikke være lang :)

tipper elbilhjelpen og jkirkebo kan lage det her får meg men hvis det finnes noe i oslo så ville jo det vært fint så sliper mesteparten av kostaden og ikke gå til posten ;)

Det er vel en slik antar jeg:
http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

sigurdi

Husk og å bruke hylser/niter når det er mer en 7 kordelere i kabelen. :-)
Gummikabel har som oftes mer en 7.

Rød 16A hun kontakt er godt alternativ, dersom du har rødt adapter. Da kobler du N og en av L1, L2, L3

Både rød hun og blå trefas han fås på Clahs O.
Har du en kamerat som er elektrikker aller Automatiker og hjelper til, har han nok endehylser/niter i bilen.
Horten
Model X90D (18.03.17)

TB

Eg kjøpte overgang på Biltema, 1 fas 16A CEE til schuco. Så bytta eg CEE kontakten til 3 fas 16A. Mykje enklare og byte CEE enn schuco kontakten.

Om du vil ha det heilt ferdig:
Litt stor, men denne vil løyse behovet ditt:
http://www.jula.no/byggsentral-230-v-16a-402391

Her er det mindre og få kjøpt, men dette er ikkje i Oslo, eller i umiddelbar nærleik:
http://holteindustri.no/forgrenereoverganger-1-fas-og-3-fas

Som Ok67 skriv er det (teknisk) mulig og lage ein slik overgang sjølv. Men, formelt er det ikkje lov og lage overgang frå 3 fas. Viktig at det blir brukt 2,5 mm2 kabel. Eg har liggende 2,5mm2 kabel, send meg PM om du treng ein stump over påske.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

sn0le

Hvis uttaket på veggen er 3-fas 16A blå CEE så må man vel ha overgang til 1-fas 32A blå CEE siden det er hva adapteret til UMC'en har?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

TB

Her er overgangen som Biltema fører. Den har CEE 1 fase 16A  / 2 + 1 pinnar. Varenr 44-571
Ta av CEE kontakten på denne kabel, og erstatt den med 3 fas CEE 16 A kontakt, varenr 35-234.

Dermed er kabeltypen, og hylser på ledere ok.

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Tilkoblingsutstyr-1-fase-35101/
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

sn0le

God ide. :)
Vil jo funke bra. Eneste aberet er at man begrenser seg til 13A ladestrøm.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

svingen

Sitat fra: sn0le på onsdag 16. april 2014, klokken 20:17
God ide. :)
Vil jo funke bra. Eneste aberet er at man begrenser seg til 13A ladestrøm.

har en ION så den begrenser seg til noe som 13.9a så det går bra ;)

@TB takk får se hvordan det her går,mulig jeg trasker inn hos en eletriker og får han til og fikse hvis jeg er i tvil :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Sitat fra: sn0le på onsdag 16. april 2014, klokken 20:17
God ide. :)
Vil jo funke bra. Eneste aberet er at man begrenser seg til 13A ladestrøm.

Det er ikkje eit problem på iOn, som Svingen har. Trillingene har maks 14A lader. Standard kabelen har berre schuco på EVSE. Det er ingen UMC på trillingene :-)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

sn0le

Ooops. My bad. Sjekket ikke signaturen til trådstarter og trodde jeg var inne på en Tesla-relatert tråd. :)
Da er jo saken biff med bernaisesaus, løsningen til TB er midt i blinken. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jkirkebo

Sitat fra: svingen på onsdag 16. april 2014, klokken 18:39
Hei!
skal ut på lang tur snart og ene plassen jeg har gjort avtale om og lade hvis behov,det er  det 16a 3 fase 220v. så trenger overgang så jeg får ladet.
Noen som vet hvor jeg kan kjøpe noe slikt noe? clash har fra rød (400v) 3 fase til 1 fase men ikke noe annet som jeg kan finne.
vil selvfølgelig ha noe som er så lite som mulig da det blir liggende i bilen har 5 meter lang kabel på justerbare CCE laderen min så trenger ikke være lang :)

tipper elbilhjelpen og jkirkebo kan lage det her får meg men hvis det finnes noe i oslo så ville jo det vært fint så sliper mesteparten av kostaden og ikke gå til posten ;)

Jeg har alle nødvendige deler liggende til å lage en ihvertfall. Jobber også i Oslo så den kan tas med på jobb om det er ønskelig å spare porto. Må i så fall hentes på Oslo S, tidligst tirsdag neste uke (har påskefri).

Etter hva jeg skjønner så har du en iOn, så da er det snakk om 3-fase 16A CEE han til schuko hun vil jeg tro?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

svingen

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. april 2014, klokken 21:31
Sitat fra: svingen på onsdag 16. april 2014, klokken 18:39
Hei!
skal ut på lang tur snart og ene plassen jeg har gjort avtale om og lade hvis behov,det er  det 16a 3 fase 220v. så trenger overgang så jeg får ladet.
Noen som vet hvor jeg kan kjøpe noe slikt noe? clash har fra rød (400v) 3 fase til 1 fase men ikke noe annet som jeg kan finne.
vil selvfølgelig ha noe som er så lite som mulig da det blir liggende i bilen har 5 meter lang kabel på justerbare CCE laderen min så trenger ikke være lang :)

tipper elbilhjelpen og jkirkebo kan lage det her får meg men hvis det finnes noe i oslo så ville jo det vært fint så sliper mesteparten av kostaden og ikke gå til posten ;)

Jeg har alle nødvendige deler liggende til å lage en ihvertfall. Jobber også i Oslo så den kan tas med på jobb om det er ønskelig å spare porto. Må i så fall hentes på Oslo S, tidligst tirsdag neste uke (har påskefri).

Etter hva jeg skjønner så har du en iOn, så da er det snakk om 3-fase 16A CEE han til schuko hun vil jeg tro?

Heisan!
det er jo supert,turen jeg skal på er ikke før til sommeren (venter på att hurtig lader på Notodden skal komme på plass før den turen her er gjennomførbar) den kommer nok ikke opp før i starten av juni :( så har god tid :)

Det er en "triling/ION" jeg har ja :)

går litt i sur med hva som er hva er den her laderen jeg har http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Justerbar_6-10-16A_portabel_ladeledning_med_kladd

så jeg tror det er  3-fase 16A CEE til  16A Cee 1 fase hunn jeg gjerne vil ha?

vi kan jo ta resten på PM,men kan hente på oslo s når det måtte passe får deg :) (jobber på helsfyr så er ikke lange turen ned med sykkel eller t-banen kan bare ta 1 times avspasering på dagen når det måtte passe får deg)



peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jkirkebo

Sitat fra: svingen på onsdag 16. april 2014, klokken 22:20
går litt i sur med hva som er hva er den her laderen jeg har http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Justerbar_6-10-16A_portabel_ladeledning_med_kladd

så jeg tror det er  3-fase 16A CEE til  16A Cee 1 fase hunn jeg gjerne vil ha?

Det er den utgaven du har ja. Det stemmer det du da skriver. Jeg fikser enkelt en slik også, null problem.

Sitat
vi kan jo ta resten på PM,men kan hente på oslo s når det måtte passe får deg :) (jobber på helsfyr så er ikke lange turen ned med sykkel eller t-banen kan bare ta 1 times avspasering på dagen når det måtte passe får deg)

Jeg jobber turnus så du trenger nok ikke å ta fri på dagen. Ofte er jeg ferdig i 22-23 tiden på kvelden. Men vi tar det på PM senere ;) Eller ennå bedre, send meg mail på jkirkebo@gmail.com.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA