Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Min første skade ...

Startet av Sirka, tirsdag 15. april 2014, klokken 23:10

« forrige - neste »

Klykken

Tvilsomt at det finnes noe så sterk teip.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

jaxry

Enkelte bilglasskjeder deler ut gjennomsiktige "plaster" for å dekke til steinspruten inntil man får dratt til et verksted for å tette skaden med lim. Dette er vel primært for å hindre fukt og skitt å trenge inn. Altså ingen varig quick fix.
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

Sirka

Fant saken - det er i hvert fall flere bilglassfirmaer som anbefaler å teipe skaden. Har hatt en teiprull liggende i bilen fra jeg leste denne første gang. :)

http://www.dinside.no/928260/derfor-bor-du-teipe-frontruta
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

ELLP

Sitat fra: Gondron på torsdag 22. januar 2015, klokken 15:34
Min første skade er Steinsprut, skal skifte vindu neste uke.
Skaden er heilt til høgre og har krøpet snart heilt inn midt på vindu

Nettopp måtte bytte frontrute selv. Var ingen rose, ørlite hakk som jeg måtte føle meg frem til. Ruten sprakk i en stor "T". Var på Riis Bilglass i Bergen de hadde byttet på en i3 før. Jeg snakket i forkant med forhandler for å høre om det var grei skuring å bytte, noe det var. De fortalte at de hadde byttet på en demo-bil. Har en liten mistanke om at frontruten ikke tåler rare støyten....

Sirka

#19
Hva koster egentlig en ny frontrute?
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

brimi


Sitat fra: Sirka på lørdag 24. januar 2015, klokken 00:37
Hva koster egentlig en ny frontrute?

Det må du sjekke med ditt forsikringsselskap.
Bmw i3

Truls Martin

2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

moonbuggy

Sitat fra: P85TMS på søndag 25. januar 2015, klokken 12:10
Har byttet frontrute en gang og i går kom det en ny fulltreffer. Har aldri hatt steinsprang i noen rute på de 20årene jeg har kjørt bil. Kjører som regel defensivt og holder god avstand.
Det hjelper kanskje ikke å kjøre defensivt heller, min erfaring er spruten ofte kommer fra møtende biler, litt sideveis. Uhell at det skjer med så korte intervaller.  :D

Msakaria

Sitat fra: Terondo på onsdag 16. april 2014, klokken 11:44

Amatørmessig at de ikke vet forskjell på bak og fremdekk. Akkurat det burde de jo fått til. Er jo 2 cm forskjell på dekkbredden.
Vet ikke hvilken type dekk du har men jeg har 4 like Sommerdekk og 4 like Vinterdekk.
Ifølge teknisk data skal det være slik på bilen http://www.bmw.com/com/en/newvehicles/i/i3/2013/showroom/technical_data.html

Klykken

Vinterdekkene har 155 bredde, men sommerdekkene er 175 bak og 155 frem. Er ikke grytelokk-felgene (standard) på sommer hos meg, da de er påmontert vinterhjul.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Gondron

Sitat fra: P85TMS på søndag 25. januar 2015, klokken 12:10
Har byttet frontrute en gang og i går kom det en ny fulltreffer. Har aldri hatt steinsprang i noen rute på de 20årene jeg har kjørt bil. Kjører som regel defensivt og holder god avstand. Nå må jeg bytte rute nummer to på under 2000km. BMW har vel spart vekt og laget en rute som er så tynn at den minste stein lager skader som ikke bare kan repareres.

Sammer her, Kjørt bil i 10 år og aldri fått steinsprut skade før der eg må bytte rute, Kna rapporter om at Skaden fra onsdag forrige uka har krypt 30 cm + fra rosa i ruta.

Øyvind.h

Sitat fra: P85TMS på søndag 25. januar 2015, klokken 12:10
Har byttet frontrute en gang og i går kom det en ny fulltreffer. Har aldri hatt steinsprang i noen rute på de 20årene jeg har kjørt bil. Kjører som regel defensivt og holder god avstand. Nå må jeg bytte rute nummer to på under 2000km. BMW har vel spart vekt og laget en rute som er så tynn at den minste stein lager skader som ikke bare kan repareres.
Har sett akkurat samme diskusjon rundt Leaf og Model S ("Er bilen spesielt utsatt for steinsprut").
Jeg måtte fikse frontruten to ganger på rappen på min forrige bil (Passat), men skriver det av på uflaks-kontoen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

bromm

Det med at man får 2 slike steinsprutskader etter hverandre kan vel like godt skyldes at man ferdes på de "samme veiene" som at bilen er "svak" for slike situasjoner. Ruta er nok litt tynnere enn andre, ja - men selv har jeg kjørt over 17k uten en eneste situasjon, så jeg vil ikke påstå at den er noe mer "magnetisk" ift. flyvende stein enn andre biler...

Aberg88

Min erfaring er at lavere person biler oftere er utsatt for stein sprut. Opplever ofte å bli beskutt med min 520DA og har faktisk ikke blitt truffet med I3 enda (bank i bordet).  :P
BMW i3 I03 09.2014
BMW 520DAT F11 02.2012

jaxry

Kona kjører 30k i året til/fra jobb, alle hverdager, samme veien hver dag. Forrige bil, en 3-serie, fikkett ruteskift og to steinsprut på to år. I3 har på fem måneder fått ett ruteskift og én steinsprut. Uflaks, kanskje. Tilfeldigheter, antageligvis. Blir sepnnende å se hva glasskadestatistikken viser om ett år og syv måneder.
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA