Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Krypstrøm.

Startet av froland, lørdag 15. november 2008, klokken 16:12

« forrige - neste »

froland

Hei venner! Jeg lurte på om noen kunne fortelle hvordan en måler krypstrøm og hva som tilates før det er et problem. Regards Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

PLUTO

Hovedsaklig er dette et problem for Think, ser det ut som. Spenning er lettere å måle enn strøm, jeg måler derfor den. Dersom blokkene står i batterikassen måler jeg fra metallet i kassen (skrap hull i malingen) og til hver enkelt pol på blokkene. Her har jeg målt opp til 50V, noe som gjør at bilen ikke vil lade.

Dersom blokkene er ute kan man måle direkte mellom polene og plastikken, eller sette den ene målepinnen ned i sementgulvet. her er det godt mulig å måle 2V. Det skal være null.

Det hjelper ofte å vaske blokkene godt med noe sterkt vaskemiddel, men det hjelper ikke for alle blokker. Kassen er av og til rusten under blokkene. Dette pleier jeg å ta bort og så male med to-komponent maling. Hvor mye bilen tillater av jordingsfeil vet jeg ikke, men det ser ut som om den godtar at man har rett under 10V. Total spenningen blir forskjellig for hvor den settes i kassen. Null er da i midten av midterste rekke.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

hens

#2
Om en kjører på våt vei, vil vannet virvles opp og komme inn i batterikassen. Denne fuktigheten legger seg på toppen av batteriene, og kan forårsake krypstrømmer og jordfeil. Det er også men mulighet for krypstrømmer inne i vannfyllesystemet dersom det fylles for mye vann på batteriet. Derfor er det viktig at vannfylleprosedyren er riktig.
Løsningen kan være så enkel som å blåse varmluft inn i batterikassen slik at det tørker opp. Slå av tenningen, koble fra ladekabel, ta av lokket på batterikassen foran førersetet, og sett en varmevifte rettet mot hullet.
Eventuelt kan det hjelpe å vaske de 3 utløpsvortene for vannpåfyllingen under bilen.

Vær oppmerksom på at plastdelene nede i hullet ikke tåler høy temperatur, ca 40 grader bør være maksimum.

Think er særlig følsom for krypstrømmer fordi grenseverdien i overvåkningen er satt meget lavt.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Sitat fra: froland på lørdag 15. november 2008, klokken 16:12
hvordan en måler krypstrøm
I Think verkstedmanual som ligger her:
www.elbil.no/dokumenter/Thinkverstedmanual.pdf
står fremgangsmåten på side 196 i pdf-dokumentet; servicemelding 1.3 A.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Prøvte å lese meg klok på Think sin prosedyre, men ble heller bare forvirret.

Derfor presenterer jeg den enkle prosedyren her:

"kortslutt" voltmeteret med en 10 kohm motstand, og mål spenning mellom polene på batteriene og gods. Mål også mellom vannstusser og gods.

Motstanden er der for å fjerne "spøkelsesspenninger" som har så lite effekt at de likevel ikke vil slå ut i isofeil på bilen.

Dersom en måler spenning over 1V bør batteriene ut og vaskes grundig. Kassen vaskes og males, og slangene og ledningene bør også vaskes grundig.

Har selv begynt å bruke ultralydbad og eddik på slangene
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

oven

Må man koble av ledningene til blokken for å kunne måle spenningen mot batterikassen?
2014 Leaf tekna, bor i Bergen

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

oven

Jeg har forsøkt metoden med voltmeter kortsluttet med 10 kohms motstand. I min kasse måler jeg nå +0,5 V mellom pakkens plusspol og kassen, og -1.0 V mellom pakkens minuspol og kassen. Det ser ut som om spenningen stiger med litt i underkant av 0,1 V for hver blokk. Er dette godt nok, eller må jeg ta ut batteriene og vaske dem?
2014 Leaf tekna, bor i Bergen

elektrolux

Hadde selv 4 volt på det meste målt etter samme metode, og det gav ikke isofeil.

Tror du kan gjøre et forsøk.

Når det er sagt vil isofeilen raskt komme om du nå har inntørket lut i kassen, og som bare venter på litt fukt på å bli aktiv.

M.a.o. har du ikke allerede vasket kasse og batteri, så bør dette gjøres.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

oven

var redd for det. Da har jeg noe å gjøre i helgen :) Disse temperatursensorene eller hva det nå er som er festet på siden av enkelte av batteriene, er det bare å feste dem igjen med sikaflex eller noe sånt etterpå? Jeg antar jeg må ha dem av for å få ut alle batteriene.
2014 Leaf tekna, bor i Bergen

elektrolux

Ville ikke montert tempsensorene med sikaflex. Da blir de omtrent umulige å få ut ved neste korsvei.

Bruk f.eks tape.

Think bruker varmeledende pasta. Det gjør ikke PSA. Tror ikke varmeledende paste er nødvendig, men bruker det selv.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

Sitat fra: oven på torsdag 19. mars 2009, klokken 10:39
Disse temperatursensorene eller hva det nå er som er festet på siden av enkelte av batteriene, er det bare å feste dem igjen med sikaflex eller noe sånt etterpå? Jeg antar jeg må ha dem av for å få ut alle batteriene.

Jo, du må ha dem av ifm at du tar ut batteriene, men det er et klips som holder sensoren på plass. Vær forsiktig når du tar den ut. Lirk den forsiktig ut med et lite skrujern så går det bra.
Klipset settes på plass igjen etterpå. Pass på at den hvite pastaen ikke blir tørket bort. Som Elektrolux sier så har den en funksjon (samtidig som den også holder sensoren på plass).
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

oven

Nå har jeg vasket og malt kassen, så når malingen har tørket er jeg klar for å montere det sammen igjen. Jeg la merke til at det var noen striper med hvitt kitt eller noe som batteriene stod på. Hva er dette, og hvilken hensikt har det? Nå som jeg har skrapet og vasket og malt så er jo disse stripene selvsagt borte.
2014 Leaf tekna, bor i Bergen

elektrolux

Det er vibrasjonsdempende masse, så ikke batteriene skraper hull i malingen og øker risikoen for ny Isofeil.

Har selv godt over til å bruke et par striper med dørlister/tettninger fra Claes Olson, mens andre bruker å legge en gummimatte i bunnen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

oven

Akkurat. Da legger jeg et par striper med sikaflex på tvers og venter til dette har tørket før jeg setter batteriene oppi. Da burde de stå støtt uten å ripe opp bunnen.
2014 Leaf tekna, bor i Bergen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA