Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglader Nes i Ådal kommer mai 2014

Startet av Ferry, søndag 13. april 2014, klokken 22:55

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: Leon på mandag 14. juli 2014, klokken 15:12
Da får vi krysse fingrene og håpe den holder seg blant den halvparten av Fortums ladere som fortsatt er i drift...  ;)

Jeg har stor tiltro til at denne ladestasjonen vil ha høy oppetid. Det er jo bare 50m bort til kassa på Shell, og der finner du gjerne Aladdin Oil himself. Med primus motor så nær, så vil det ikke være mye ekstra bry å sjekke tilstanden opptil flere ganger daglig.

@Olav Von Elfahrer; kan du si noe nærmere om hvor langt du kjører, hvor mye du har igjen på Nes osv? Må du lusekjøre hele Ådalen for å nå til Nes? Og hvordan går det videre oppover Valdres? Er Beitostølen og omegn innen rekkevidde med topping på Nes?

Froro

Vi køyrde Vestre Slidre (25 km nord for Fagernes) via Nes Ådalen til Gardermoen t/r. Null problem, men blir ganske lang ladestopp på Nes for å fylle batteriet heilt. (55 minutt). Var att 2 strekar på batteriet på Gardermoen og 2 strekar i VS. Full og tung bil.

Olav Von Elfahrer

#47
Noen racerfører har jeg aldri vært, altså ingen "schnellfahrer". Jeg følger fartsgrensa, ligger 2-3 km over på cruisekontrollen og slipper med ujevne mellomrom andre forbi.

Mine data oppover er som følger:
Bosted-Sandvika, 33,8 km. Ladet 7 minutter fra 78% til 95%- 9->10 strømstolper.
Sandvika-Nes, 98,8 km.  Ladet 26 minutter fra 24% til 90%- 1->10 strømstolper.
Nes- Leira senter, 69,6 km.  Ladet 15-20 minutter på 16 A mens jeg handla. Fra 4 til 5 strømstolper.
Leira-Tisleidalen, ca 84 km fra Nes. Ankom med 2 strømstolper. Synd bilen min ikke viser % på dashbordet.

Hjemturen var mye lettere enn oppover. Ankom Nes i Ådal med 47%. Ikke vifte/AC, kun vinduene nede. Familiepakket bil. Dette var andre tur oppover og jeg lada ca 10% mer 1. gang jeg forsøkte.

Ellers hiver jeg meg på bølgen av skryt til innehaver av ladepunktet.  :)

Ferry

Hva er egentlig korrekt adresse til denne ladestasjonen? Noen apper og kart viser Årdalsveien 1161, map.chargedrive.no viser Ådalsveien 1161, Google maps kaller veien Valdresvegen og E16.
Hvem/hva/hvor kan rette feilen?

Hans Håvard Kvisle

Det norske kartverket opererer med Ådalsveien, så det er nok det riktige. Stoler mer på dem enn Google. Fortum har derfor rett. Mens feilen i diverse apper og kart skyldes at ladestasjonsdatabasen NOBIL har en tastefeil i adressen. Beskjed er sendt dem slik at det rettes til Ådalsveien 1161. Oppfordrer alle som finner slike feil, til å sende epost til post@nobil.no. Da kommer beskjeden fram til administrator av databasen.
St.Hanshaugen

Aladdin Oil


Ferry

Takk for svar, og takk for info! Da rettes det sikkert i løpet av kort tid. Akkurat for elbillading er det kanskje ikke så kritisk, men det er viktig med korrekte stedangivelser for redningsetatene. Litt dumt å sende ambulansehelikopteret til Årdal når noen på Nes trenger hjelp.

Cox

#52
Startet fra Damtjern/Danebu med prognose på 33 km i -6 grader, og siktet meg inn på Nes 63 km unna.  Det gikk selvsagt helt utmerket pga høydeforskjellen, men fikk en liten overraskelse da CCS laderen fortalte at jeg måtte regne med 1t 20 minutter for å komme til 80%. Joa, visste det ville gå tregere i kulda (-11 på Nes), men 3 ganger´n.. Da Veikroa var stengt ble det Shell, og det slo meg at å lage "ladeventeplasser" med et par stoler og WLAN må være et sjakktrekk!  Sikker på at det er bra for omsetningen.

Så kaldt og ensomt det er på Nes i Ådal en mandagskveld:
85d, reg 8/3-16
Tidligere: E-Golf, registrert 20/10-14
Tidligere: I-Miev registrert 18/2-11.

Ferry

Gikk det like tregt som laderen sa også? Nes er nok ikke så veldig spennende på en mandag kveld, nei :) Neste mulighet er Kiwi Hønefoss, dit er det ca. 6 mil. Men det er jo alltid en mulighet for at den er opptatt eller ute av drift. Og litt omvei er det hvis man bare skal forbi på E16 og videre mot Oslo. Venting er prisen vi betaler for å kjøre elektrisk. Jeg trøster meg med å lese av energimåleren i garasjen. Den er nå kommet til 183 kWh på tre ukers kjøring :) Resten av strømmen har jeg snylta eller hurtigladet. Og Fortum ser ikke ut til å ville ha betalt.

Aladdin Oil

1 time og 20 minutter til 80 % nekter jeg å tro var det faktiske. Jeg kan få sjekket loggen fra den kvelden hvis ikke COX husker det. Det er vanlig at estimatet mellom laderen og bilen ikke er riktig ved oppstarten av ladingen uansett om det er sommer eller vinter.

Aladdin Oil

Aladdin Oil

Sitat fra: Cox på fredag 12. desember 2014, klokken 22:25
Startet fra Damtjern/Danebu med prognose på 33 km i -6 grader, og siktet meg inn på Nes 63 km unna.  Det gikk selvsagt helt utmerket pga høydeforskjellen, men fikk en liten overraskelse da CCS laderen fortalte at jeg måtte regne med 1t 20 minutter for å komme til 80%. Joa, visste det ville gå tregere i kulda (-11 på Nes), men 3 ganger´n.. Da Veikroa var stengt ble det Shell, og det slo meg at å lage "ladeventeplasser" med et par stoler og WLAN må være et sjakktrekk!  Sikker på at det er bra for omsetningen.

Så kaldt og ensomt det er på Nes i Ådal en mandagskveld:

WLAN skal jeg nok få på plass i vinter, men de andre ønskene har jeg så langt ikke inne i noen planer for 2015.

Aladdin Oil

Øyvind.h

Sitat fra: Aladdin Oil på fredag 12. desember 2014, klokken 23:51
1 time og 20 minutter til 80 % nekter jeg å tro var det faktiske. Jeg kan få sjekket loggen fra den kvelden hvis ikke COX husker det. Det er vanlig at estimatet mellom laderen og bilen ikke er riktig ved oppstarten av ladingen uansett om det er sommer eller vinter.

Aladdin Oil
Har eGolf aktiv temperaturstyring av batteriet? Dvs. aktiv batterivarmer?

Om eGolf ikke har batterivarmer er det bare forbruket som kan få opp temperaturen, og om turen i forkant primært har vært nedoverbakker blir forbruket lavt og overskuddsvarmen tilsvarende lav.

I så fall var batteriet fortsatt iskaldt når han ankom laderen, og ladehastigheten vil følgelig være ekstremt lav i starten. Den vil sikkert stige noe, men om bilen ikke har aktiv varmer kan det ta lang tid.

Har selv forsøkt å "hurtiglade" en Leaf i -15 etter en liten kjøretur, og det gikk ikke unna.

Om du drar ut loggen: legger du ut ladeeffekten han fikk ved ankomst (etter avtale med Cox naturligvis).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cox

Mener at jeg fikk oppgitt 1t og 20 min da jeg koblet til. Jeg avbrøt lading etter 40 minutter med SMS. Fortum-brikka virket ikke, men RFID leseren på stasjonen detekterte ruter-kortet mitt så den funker tydligvis.
Poenget mitt er at en må være obs på at hurtiglading om vinteren er noe annet enn hurtiglading om sommeren. Dersom det er mulig å ta ut mottatt effekt ved oppstart, hadde det vært interessant ja. Jeg kjørte "billig" ned fra Danebu, og med lite varme.
85d, reg 8/3-16
Tidligere: E-Golf, registrert 20/10-14
Tidligere: I-Miev registrert 18/2-11.

Ferry

I går, fredag 19/12, var det problemer med denne laderen. På tur oppover sjekket jeg status på laderen flere ganger vha. appen Ladehub, og den stod som ledig hele tiden. Ved ankomst stod det en Leaf og ladet, men eieren kom og koblet fra i det jeg parkerte. Litt flaks er greit å ta med seg.. Det var håpløst å bruke knappene på skjermen, den hadde nærmest gått i lås på chademo-lading. Noen av knappene virket, bl.a spørsmålstegnet. Så ihvertfall deler av programmet virket. Men det gikk ikke å velge CCS slik jeg hadde behov for. Jeg plugget inn bilen og prøvde å trykke, men ingenting skjedde. Det passa veldig dårlig seint på kvelden i 8-10 minusgrader og 6 km rest på batteriet! Heldigvis starta ladinga da jeg la RFID-brikka mot laderen, men menyen stod fremdeles låst. Etter kaffe, pølse og boller var det klart for å kjøre videre. Da jeg kom ut blinket det rødt i "tanklokket" på i3-en. Jeg prøvde å låse opp og igjen bilen, ta ut pistolen, vifte med RFID. Til slutt trykte jeg nødstopp og vred den ut igjen uten at det hjalp. Ikke ble det mørkt heller, men det kom info på skjermen om restart etter nødstopp, så jeg antar at det kun er kraftelektronikken som restartes? Det blei ihvertfall ikke mer lading å få, så jeg reiste videre med noe jeg trodde var god margin. Hvorvidt jeg egentlig fikk avslutta faktureringa med brikka vet jeg ikke, hvis ikke blir det dyrt! Oppover Begnadalen var det 13,5 kalde på det verste, og rekkeviddemåleren kjempet en innbitt kamp med gps-en om å komme først til null. Heldigvis vant gps-en med 5 km margin. Elbil er et he..... på langtur midtvinters, men fantastisk komfortabelt når man har strøm nok.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA