Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading - pris pr kwt

Startet av erikf, søndag 13. april 2014, klokken 10:55

« forrige - neste »

erikf

Sommeren nærmer seg, og en del mer langkjøring med leafen.
Her er det bare å prøve å sette seg inn i byggeplanene rundtom, og de forskjellige måtene å betale på.

Min situasjon: Sporadisk nødvendig med hurtiglading. Fem-seks turer i løpet av sommeren. Tror dette er ganske vanlig.

Det første som slår meg er at det ser ut til å være 2 operatører i sør-norge som har mesteparten av dekningen. Om jeg ender på abonnement en måned, enkeltlading eller minuttprising (fortum), så koster en lading på 30 min. eller 7-8 "streker" på leafen mellom 60 og 92 kr. Med dette får jeg 12 kwt på batteriet, eller rundt 8 mil kjøring.
Det er rundt regnet 6-7 kr pr kwt, eller 10 kr pr mil.
Stemmer regnestykket mitt sånn ca?
Jeg synes ikke det er avskrekkende dyrt. Det er jo tross alt sjelden jeg trenger dette. Og jeg håper operatørene tjener litt på dette, jeg er gjerne med på å gi dem mulighet til å utvide mer.
Prisen ender på nøyaktig det samme som det koster å kjøre fossilbil. Overordnet sett er det helt galt at det er slik men regnestykket skal vel gå opp for operatørene. De tenker økonomisk og ikke miljømessig bærekraft. For en forbruker er prisene til Fortum og Grønn kontakt svineaktig dyre.

Hvordan har det blitt slik at det ikke er rimeligere å kjøre elbil på slike turer? Det er tross alt en belastning for elbilsjåføren å tross alt velge elbil fremfor fossilbil, spesielt nå langt før infrastrukturen er bra nok utbygget. Man må planlegge turen nøye, man må bruke ekstra tid på å lade underveis, spesielt hvis det står noen biler i kø foran, man har også usikkerheten på om stasjonen fungerer i det hele tatt.

Og ikke minst: Hva kan vi gjøre for å forbedre situasjonen? Vi må minst få halvert prisen.

Easypark-appen som kan brukes på en del av grønn kontakt sine stasjoner: Synes dette er en super løsning (men selvsagt forferdelig dyrt). Det står 92 kr ved lading, men mulig easypark også tar en pris i tillegg?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Rio

Det er mye billigere å ha 22 kW enn 50 kW ladere.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

erikf

Ja det burde kanskje settes opp en del semihurtige 22kW like ved hurtigladerne.
Jeg tenker at det ideelle er å komme til en hurtiglader og fylle fra nesten tomt og opp til halvfullt. Dette går svinefort.
Hvis du trenger mer enn det er det jo ikke noe vits i å benytte hurtigladeren, herfra til fullt går det like kjapt med en semihurtiglader. Eller stemmer ikke det? Jeg har ikke testet selv.
Da vil hurtigladeren bli ledig til de som står bak i kø.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Rio

Om det er 50%, 40% eller 60% avhenger av batterikapasitet og batteritemperatur, men i prinsippet er det du skriver helt korrekt.

Alternativt kan 22 kW semi-hurtigladerne settes opp helt andre steder, for å få bedre spredning.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA