Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hotell med romslig parkering og lading for TMS i Ålesund

Startet av Muffinman, lørdag 12. april 2014, klokken 09:05

« forrige - neste »

Muffinman

Best Western Baronen i Spjelkavika ordnet biffen for oss. Fikk reservere plassen, og de satte ut kjegle. Må ha overgang som passer til uttaket da.

Ellers er ladeplassene  i parkeringshusene rundt om litt befengt av at firmaer bruker de som faste fyllestasjoner, for eksempel Posten nede i byen. I bygget hvor Burgerking holder hus på Moa er det to plasser, men et firma har en sin Prius stående fast der. Dermed kun en ledig plass. Imidlertid er det en rød kontakt på veggen like ved som du når med UMC fra to forskjellige plasser. Testet den litt i går, og den funker. Usikker på om det er greit å bruke den riktignok.

Videre var det ei diger strømpadde ved inngangen opp fra parkeringskjelleren på Amfi-senteret som har Peppes og Burgerking. Tilførsel var rød 63A, og det er røde kontakter inni der. Men det er sikkert ikke lov å koble til.

cra

Sitat fra: Muffinman på mandag 23. juni 2014, klokken 14:01
Videre var det ei diger strømpadde ved inngangen opp fra parkeringskjelleren på Amfi-senteret som har Peppes og Burgerking. Tilførsel var rød 63A, og det er røde kontakter inni der. Men det er sikkert ikke lov å koble til.

Da er du på den delen av senteret jeg kaller "Kjedelig-Moa"; det er omtrent bare klasbutikker og annet jeg ikke gidde kikke på der.  ;D  Tipper forresten at du mener "Mc Donald, og ikke Burger King på denne delen av senteret. (Men om McD er bytta ut med BK så er det helt greit for meg, altså!

Når det gjelder muligheter for lading på kjøpesentere (helt generelt) så anbefaler jeg å høre med senterleder, både ift. fordelingsboksen a'la den du kom over nå og bruk av den hvis du er i ei knipe, og også om mer permanente ladeplasser. Jo flere som spør etter slikt jo bedre blir sjansen for at de ser behovet og setter opp plasser. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ed1son

Blir ingen mellom Molde og Ålesund.....

Det blir på Sandane senter ca 11 mil sør for Ålesund på E39 og på Fjordkroa på Aspøya på E39 på nordmøre


Se  på websiden : supercharger.info
2014 Tesla Model S P85 - Sort / Sort

Bestillt                     13.09.2013
Bekreftet                 19.09.2013
I Produksjon           17.01.2014
Produksjon fullført   27.01.2014
Levert                     15.03.2014

Philip Marlowe

Sitat fra: ed1son på mandag 23. juni 2014, klokken 15:45
Blir ingen mellom Molde og Ålesund.....

Det blir på Sandane senter ca 11 mil sør for Ålesund på E39 og på Fjordkroa på Aspøya på E39 på nordmøre


Se  på websiden : supercharger.info

En liten "r" for mye der.  ;) Prøv http://supercharge.info/ istedenfor
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Terhar

Sitat fra: Muffinman på mandag 23. juni 2014, klokken 14:01
Best Western Baronen i Spjelkavika ordnet biffen for oss. Fikk reservere plassen, og de satte ut kjegle. Må ha overgang som passer til uttaket da.

Takk for svar.
Hvilken overgang er det snakk om?
Nissan Leaf fra mars 12
Model S P85 fra sept. 13, innbytte hos Tesla til fordel for
Model X 100D hentet 19.6.17
Model 3 LR 18.2.19

Muffinman

De har 32A 230v trefase (blå). Er en 16A også, men den ser så svidd ut at den ikke anbefales.

For øvrig står uttakene helt ubeskyttet på vegg, slik at ved nedbør blir kladden våt. Tesla sin UMC er vel kjent for å ikke tåle vann så godt, så et tiltak her kan være på sin plass. Selv brukte jeg deler fra adaptersettet mitt og  satte sammen overgang fra trefaseuttaket via 32A enfase til schuko, og Mennekes 13A kabelen ble brukt til lading siden jeg hverken hadde det travelt eller hadde behov for veldig mye påfyll. Den er som kjent vanntett.

sindrej

Sitat fra: Terhar på mandag 23. juni 2014, klokken 13:34
Skal overnatte på hotell i Ålesund førstkommende helg og trenger litt påfyll av strøm. Er det noen som har funnet ut mer om hvordan lademulighetene er på hotellene der?
Har alltid hatt stor suksess med å lade på offentlig plass.  Bare to plasser, men har alltid vært minst en ledig.  Som andre nevnte så er de vel helst i bruk på dagtid i ukene.

https://www.google.com/maps/place/Skansegata/@62.4730757,6.1554365,535m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x4616da4753083a41:0xdf3875caca214a63

Parkeringsplassen er rett under markøren om du trykker på linken.  Nobil databasen / Ladenå appen er upresis.

cra

Sitat fra: sindrej på fredag 27. juni 2014, klokken 11:27
Har alltid hatt stor suksess med å lade på offentlig plass.  Bare to plasser, men har alltid vært minst en ledig.  Som andre nevnte så er de vel helst i bruk på dagtid i ukene.

Denne P-plassen har nå fire ladeplasser, og disse har en begrensning på max tre timer. Jeg tror imidlertid ikke det er noe problem å parkere der over natta. Kanskje en ide å fått dem til å skilte Max 3 timer fra kl 06:00 - 23:00 eller noe i den dur, slik at man slipper å stå opp om natta? Ikke at P-vaktene reker så mye gatelangs på den tida, da....
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på fredag 27. juni 2014, klokken 13:05
Sitat fra: sindrej på fredag 27. juni 2014, klokken 11:27
Har alltid hatt stor suksess med å lade på offentlig plass.  Bare to plasser, men har alltid vært minst en ledig.  Som andre nevnte så er de vel helst i bruk på dagtid i ukene.

Denne P-plassen har nå fire ladeplasser, og disse har en begrensning på max tre timer. Jeg tror imidlertid ikke det er noe problem å parkere der over natta. Kanskje en ide å fått dem til å skilte Max 3 timer fra kl 06:00 - 23:00 eller noe i den dur, slik at man slipper å stå opp om natta? Ikke at P-vaktene reker så mye gatelangs på den tida, da....

Jeg har sendt de mail og spurt om tidsbegrensningen gjelder hele døgnet eller kun den tiden man må betale for å parkere der. For jeg antar det ikke er betaling hele døgnet? Her i området er det normalt betaling fra 08.00 til 18.00 og det holder lenge å begrense til 3 timer innenfor den tiden synes jeg. 06-23 er alt for lenge. Det bør være mulig å sette fra seg bilen etter arbeidstid og hente den neste morgen. Poenget er vel å unngå at folk bruker de som dagparkering mens de er på jobb.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Ja, 6-23 var "tatt ut av lufta", og det er riktig som du sier; at begrensningen er for å hindre at "faste gjester" tar plassene hele dagen, hver dag. Personlig er jeg mer enn godt fornøyd med at jeg kan stå hele dagen uten å flytte bilen; det er ikke mange heldagsparkeringer hvor man i tillegg kan stå gratis som elbilist.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Oreo

Hei. Bringer opp denne tråden fra evigheter siden.
Skal på jobbtur til Ålesund og tenker å booke en plass med muligheter for lading.
Ser fra Tesla`s kart over «Destination charging» at det nærmeste Ålesund er Volsdalen Camping. Nå foretrekker jeg riktignok hotell på jobbreise.
Selvsagt kan jeg ringe rundt, men om noen er oppdaterte på hoteller og lademuligheter i Ålebyen mottas det med takk.
Noe må ha skjedd i løpet av fire år, eller er Sunnmøringene så gnien på strømmen at dette er noe de ikke tilbyr?
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Vhagar

Det er ikke så romslige parkeringsmuligheter rundt de ulike hotellene i byen men jeg ville tatt en ringerunde for å høre om de i det heletatt har noen lademuligheter for Tesla.

Aksla parkering (I fjellet) hadde ikke ladere, men det skal være på vei nå i år? Det er jo i gangavstand til det meste og eneste parkeringshus jeg vil anbefale å bruke med tanke på innkjøring og utkjøring. Mye ledig også.

Beste alternativet er vel Radisson Blu på nordsida av byen, det er bobilparkering 50 meter øst for hotellet og der  er lademuligheter om en har blå/rødt adapter? Ser ut til å være 25,- pr time og 250,- i døgnet, men noen rapporterer om for lite tilgjengelig strøm så da er man kanskje like langt.

Enkleste er nok å rømme inn til Amfi senteret på Moa og grønn kontakt sine stasjoner der.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

cra

Grimmergården i sentrum er også et P-hus det er uproblematisk å kjøre Tesla i; står der felre ganger i uka. Ingen lading der heller, desverre. :(

Ladeplasser finnes på sankten, men der er det kraftig tidsbegrensning. Jeg bor nok for nært til å ha helt kontroll på hvor det er lading i Ålesund siden jeg aldri trenger å lade her.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ellemelle

#29
Men hva skjedde med forskriften om at alle regulerte parkeringsplasser skulle ha tilstrekkelig antall ladeplasser (begrenset oppad til 6% av plassene).

Der var det vel laget en overgangsløsning som varte frem til 1.juli i år?

Edit:
Det er egentlig bare å kontakte "Seksjon for tilsyn og kontroll" hos SVV.
https://www.vegvesen.no/fag/trafikk/parkering/krav-om-lademuligheter

I linken ovenfor finnes det også et dokument som viser hvem som får unntak fra ladekravet, og ingen av de nevnte parkeringsplasstypene kommer inn under disse unntakene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA