Moraltråden - er det greit å teste ut elbilen langs offentlig vei?

Startet av hma, tir 08. apr 2014, kl. 14:47

« forrige - neste »

Olatho

... Og, jo. Det har konsekvenser for hele MC-miljøet at enkelte kjører som tullinger. Det har konsekvenser for hvordan vi andre blir oppfattet av folk rundt oss, og av fremmede. Det har konsekvenser for lovverket og det har konsekvenser for hva slags gjennomslag organisasjonene som jobber for "saken" har hos media og myndigheter.

timingbeltkiller

Tesla er åpenbart den eneste elbilen som kan risikere å få rykte på seg som råkjørerbil på linje med BMW og Audi.
Det hjelper ikke stort om de store flertallet av eierne kjører som folk. Noen få som ikke gjør det, kan være nok.

De øvrige elbilene stiller nærmest i motsatt klasse. Her er "Mann med hatt" mer sannsynlig som (feilaktig) generalisering..
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

janmb

Sitat fra: Bjørn på tir 08. apr 2014, kl. 20:18
Dessuten, om en Tesla skulle krasje, el bli tatt i fartskontroll (ja, at dette *kommer* til å skje.. i *sommer* er jeg helt overbevist om) Så hvorfor i allverden skulle dette få konsekvenser for resten av el-bil Norge..?

Nå er ikke jeg blant de som peker finger, tvert imot, jeg hater slikt, men de har helt rett i at første og beste ulykke eller grov fartsovertredelse med Tesla definitivt kommer til å få en masse uønsket omtale, overdrevne overskrifter og totalt feilplassert fokus på at bilen har masse hestekrefter og er rask.

Det vil i så fall ha to mulige, meget uønskelige effekter:
1: Forsikringsselskapene endrer sine risikovurderinger for bilen slik at premien øker dramatisk.

2: Man kan finne på å innføre avgifter basert på motorytelse. Selv om man påstår at dagens avgifter på effekt er utelukkende med miljøhensyn er det ingen tvil om at mange synes det er en veldig bra ting at avgifter er med på å holde den norske bilparken relativt motorsvak. Ulykker med Tesla vil gi disse en masse vann på mølla og gi kraftig drahjelp til å få innført diverse tiltak for å motvirke at vi får normalt motorsterke biler utbredt i den norske bilparken.

Så jo, skadevirkningene vil nok kunne være rimelig brede i denne sammenheng. Uten at det gir noen rett til å regulere hvordan andre skal oppføre seg i trafikken.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

OleT

Tesla Model S er registrert med 69kW motorytelse. Ingen stor avgift på det. Papirverket følger nominell ytelse, ikke kortvarig maksimal ytelse på elektromotorer.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

janmb

Sitat fra: OleT på ons 09. apr 2014, kl. 13:41
Tesla Model S er registrert med 69kW motorytelse. Ingen stor avgift på det. Papirverket følger nominell ytelse, ikke kortvarig maksimal ytelse på elektromotorer.

Per dagens regelverk ja. Det betyr ikke at det ikke kan endres.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

sn0le

Synd om vi blir stemplet som fartsgale egoister i tillegg til de allerede eksisterende stemplene (skattesnyltere, køsnikere, Bærums-direktører).
:-\
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Henning76

Det er foruroligende å se enkelte av meningene her. Selvsagt er det ikke opp til hver enkelt om man velger å følge lover og regler. Da har man rett og slett ikke retten til å føre bil lenger.

Jeg driter langt i om du velger å utsette deg selv for fare - men ved å velge å gjøre det ved å kjøre en Tesla eller annen bil i over 200 kilometer i timen utenfor lukket bane, utsetter du ANDRE for fare. Kjører du så fort og blir tatt, blir du sannsynligvis fradømt retten til å kjøre bil for all fremtid. Med rette.

Skrevet med forbehold om at kjøringen faktisk foregikk utenfor lukket bane.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

janmb

Sitat fra: Henning76 på fre 11. apr 2014, kl. 09:52
Det er foruroligende å se enkelte av meningene her. Selvsagt er det ikke opp til hver enkelt om man velger å følge lover og regler. Da har man rett og slett ikke retten til å føre bil lenger.

Det er viktig å forstå forskjellen på om man synes noe er greit (nei) kontra å anerkjenne fakta selv om man ikke liker dem (ja).

Det er et faktum at det er opp til hver enkelt borger i dette landet å selv kontinuerlig ta stilling til hvordan man ønsker å oppføre seg - lovlig eller ei. Det er et faktum selv om vi ikke liker at andre tar dårlige/farlige valg. Det er DERFOR denne diskusjonen er meningsløs.

At folk som er mer risikovillige enn vi (og loven) liker velger å ta store risiki endrer seg ikke basert på at vi ikke liker det.

For å sette dette litt i perspektiv:
"Jeg synes det er dumt at vann alltid renner nedover - jeg synes det burde være litt mer rettferdig og renne oppover noen ganger også!"....

Henning76

Det du sier er jo at det ikke er vits i å diskutere lov og rett, rett og galt - eller moralske standarder overhodet, fordi det uansett er opp til hver enkelt om man ønsker å følge dem.

Den logikken kan man jo bruke på ganske mye - men det gjør det ikke mer riktig allikevel.

Jeg innser jo at jeg ikke kan endre folk - men det må være lov å si at det er høl i hue å kjøre i over 200 kilometer i timen på offentlig, norsk vei allikevel.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

Sirka

- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

Kent

Sitat fra: Henning76 på fre 11. apr 2014, kl. 14:27men det må være lov å si at det er høl i hue å kjøre i over 200 kilometer i timen på offentlig, norsk vei allikevel.

Jeg mener at slike folk ikke er mentalt skikket til å kjøre bil i utgangspunktet.
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

Amoss

Hmm... Vet ikke helt hvorfor, men av en eller annen grunn minner denne tråden meg litt om en "god gammel sclager" fra hine hårde dager ;)

https://www.youtube.com/watch?v=X3dTSk1U21k
Model S 85D

tho

Så en leaf bli stoppet av UP for 2 uker siden, Så nå er alle elbillister dømt til å for alltid bli stemplet som fartsgale skattesnytere.

Når det er sagt synes jeg moralprekene er totalt unødvendige.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Car-El

Vi bor i Norge. I Norge har vi lover. Vi har akseptert lovene, fordi vi bor i Norge. Da er det bare å følge lovene. Enkelt!

Om du ikke aksepterer lovene så er det alternativer.
- Flytt til et land som har lover som du kan akseptere.
- Få innflytelse på politikere som kan bli stemt inn på Stortinget. Derifra kan lovene endres slik at den er mere tilpasset deg.
- Bli politiker, bli stemt inn på Storting...  bla, bla, bla
- Gi faen i å følge lovene og ta din straff. Noe som sikker vil utløse flere lovbrudd og mere straff. (Virkelig en vond sirkel det der.)
- Gå for anarki, men da kommer noen som er større og sterkere enn deg og tar bilen din og resten av verdier du har.... HUSK DA! Politi og rettsvesen er ikke der for å beskytte deg.

Og alt dette for at man vil teste ut om bilen er så bra som bevist før i blader, fjernsyn, YouTube og så vidre.

JEPP! Ha en god dag dere!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Sirka

Test deg selv:

Ville du følt deg trygg - og ville du følt at dine barn/skrøpelige besteforeldre/katter/hunder (/... fyll inn selv) var trygge langs landeveiene, hvis ALLE bilførere nå og da testet sine biler i opp mot 200 km/t?

Ja: ___
Nei: ___

Tror du risikoen for selv å dø eller å drepe andre er vesentlig høyere hvis du holder 180 enn hvis du holder 80 når det oppstår en farlig situasjon?

Ja: ___
Nei: ___
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA