Hjulskift?

Startet av Mippen, man 07. apr 2014, kl. 15:39

« forrige - neste »

Mippen

Skulle skifte hjul på "Leifen" i dag og kunne ikke finne jekk og nøkkel til boltene. Noen som vet hvor det pleier å være på leaf? Fikk byttet til sommerdekk men skulle likt å vite hvor det er eller om det ikke er? Fant kompressor og skum men ikke noe mer.
Fremtiden er elektrisk.

knutgrr

På min 2013 er det ikke jekk, men mutter-nøkkelen ligger i en svart pose inn bak der hvor "skumdysa" står.
Go deep!
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

Mippen

Esj, ikke jekk? Hm...
Fremtiden er elektrisk.

BE

På min er det jekk og mutterverktøy, de ligger i sideveggen bak. (Har aldri brukt den, så jeg husker ikke om det er høyre eller venstre side)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Thomas Parsli

Utstyret som følger med bilen er til nødbruk, bruk heller 250,- på en billig garasjejekk og et hjulkryss.

F.eks
* http://www.clasohlson.com/no/Garasjejekk,-2-tonn/40-8845
* http://www.clasohlson.com/no/Hjulkryss/30-6117

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Mippen

På venstre side på min er det en kompressor, skum og en sort "plastpose" med en mutteravtrekker eller noe. Fant ikke noe jekk.
Fremtiden er elektrisk.

Midgard

Hvor bør man sette en garasjejekk, er så skeptisk på å sette den et sted det "gir etter". Så har alltid valgt å bruke originaljekken på mine biler.
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

Mippen

Den bør stå på et plant underlag. Enten betong eller solid asfalt. Garasjejekken har som ofrest 4 hjul som fordeler vekten utover. Vanlige jekker har bare et punkt så på den måten er det større sjanse for at bakken gir etter siden all vekten blir overført til et punkt i stedet for 4 hjul eller støtter. Alt stter som type garasjejekk.
Fremtiden er elektrisk.

Thomas Parsli

Sitat fra: Midgard på man 07. apr 2014, kl. 16:31
Hvor bør man sette en garasjejekk, er så skeptisk på å sette den et sted det "gir etter". Så har alltid valgt å bruke originaljekken på mine biler.

Jeg har brukt en "jack pad" (http://www.clasohlson.com/no/Jack-Pad-trykkplate/40-7303) og plassert den på jekkepunktet som er forsterket og skal tåle vekten.
Min erfaring på fem forskjellige biler er kun positiv.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR

knutgrr

Kan bekrefte at man bør velge sin jekk med omhu. Årets dekkskift endte opp med å koste meg 3500 i lakkskader etter at en jalla-jekk kollapsa og spratt opp i siden på bilen.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

Electrix

Sitat fra: Thomas Parsli på man 07. apr 2014, kl. 16:54
Sitat fra: Midgard på man 07. apr 2014, kl. 16:31

Jeg har brukt en "jack pad" (http://www.clasohlson.com/no/Jack-Pad-trykkplate/40-7303) og plassert den på jekkepunktet som er forsterket og skal tåle vekten.
Min erfaring på fem forskjellige biler er kun positiv.

Thomas
Er det akkurat denne pad'en du har brukt? Jeg har brukt en lignende fra Biltema, men etter dekkskift på to biler var den så og si ødelagt (sprukket).
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Thomas Parsli

Sitat fra: Electrix på tir 08. apr 2014, kl. 08:28
Er det akkurat denne pad'en du har brukt? Jeg har brukt en lignende fra Biltema, men etter dekkskift på to biler var den så og si ødelagt (sprukket).

Jeg husker ikke hvor jeg kjøpte den, men det kan ha vært Biltema.
Kjøpte den for rundt 10 år siden og den har blitt brukt til å bytte dekk på to biler så kvaliteten er åpenbar god.
Den er et sted mellom lysebeige og lysebrun.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR

BE

@Thomas:
Den høres ut eksakt som min pad, kjøpt på Biltema for 10-15 år siden. Fungerer den dag i dag utmerket, brukt årlig på 2-3 biler, like fin.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Mippen

Jeg har ikke så god peiling på jekker. Har lurt på å kjøpe meg en solid garasjejekk med en slik pad men har alltid vært litt skeptisk til slike etter jeg klarte å nesten lage hull i kanalen på en av mine første biler. Når jeg har brukt garasjejekk etter det har jeg pleid å finne andre solide punkter å jekke på i stedet. For eksempel innfestingen til bærearmen, men bruker stort sett original jekken.
Fremtiden er elektrisk.

Thomas Parsli

En solid garasjejekk koster gjerne flere tusen, mens billigjekkene til ~200,- er mer enn gode nok til biler i vår vektklasse.

Finn deg en kraftig trekloss (4"x4") og lag et spor i den så den passer på løftepunktet slik originaljekken gjør.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA