Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Praktisk rekkevidde

Startet av El rayo, søndag 09. november 2008, klokken 00:38

« forrige - neste »

El rayo

Kopierer denne hit for at det skal bil lettere å finne:

Da Øyvind Lunde prøvekjørte en bil i 9 dager over en distanse på 2200 km fikk han mellom 24 og 25 mil ut av en lading!!!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

el nino

Det var jo oppmuntrende lesing for en som får sin Think neste uke. Men disse batteriene var vel helt nye, og spørsmålet er da hvor lenge de  holder seg " nye" så ikke kjørelengden gradvis blir redusert? ??? Var det Zebra batterier?

Boogie

Ja, det var Zebra batterier, og de var helt nye.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

corvette

Ikke for å være gledesdreper, men ved motorveikjøring med "normal" gassfot får jeg 10-12 mil ut av de 80% Think anbefaler. Kjører man batteriene ned under 20% tar det en evighet å lade igjen og batteriene har ikke godt av det.

Mvh John
VW e-Up! kjørt 17100 km

Ken

Jeg lurer på om det er en betydelig Peukert effekt med de Zebra batteriene. Dvs at ved høy belastning få man ut mindre energi enn ved rolig kjøring. Bly er dårlig i dette tilfelle men NiCad og NiMH er bra.

Husk å sjekke lufttrykk i dekkene corvette og bla gjennom forumet har for andre energibesparende tiltak. Vi vet lite om de batteriene i praksis men etter hvert ville forum medlemmer få mer kompetanse enn produsentene! 
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

HHF

De to taxigutta fra Trondheim kjørte vel også i snøvær og uten erfaring med bilen rundt 180 km i snitt pr lading, mener jeg (det var vel ihvertfall en beregning som viste dette). Nå tror jeg de kjørte relativt sparsommelig for å komme lengst mulig pr lading, men det var vel neppe optimal kjøring allikevel (tenker da på fjelloverganger osv som nok er krevende).

Et vesentlig element er jo varmeapparatet - det er jo som kjent drevet på batteristrømmen og her vet jeg de som kjørte til Trondheim ikke brukte dette. Hva med deg Corvette? Har du dette på? Om jeg ikke husker feil, er det på 4 kw på den nye bilen og dette suger vel en god del strøm om det brukes kraftig ...

Ellers er det jo på gamlethinken fort vekk en ca 20-40% dårligere rekkevidde på vinteren enn på sommeren, så det må vel også antakelig kalkuleres med en reduksjon på den nye typen også?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Griffel

Disse 180 km i snitt var vel ikke pr lading men en verdi regnet ut fra en tabell antall km kjørt og reduksjonen i % batteri innhold. Så 120km ved bruk av maks. 80% er ikke så langt fra dette.

Zebra batteriene som er oppvarmet til noen hundrede grader har neppe noen redusert kapasitet om det blir litt kaldt ute, på den annen side bruker de jo strøm for å holde seg varme. Dersom de ikke er tilkoblet nettet når de ikke er i bruk brukes det av energien i batteriet for å holde varmen. Rekkevidden vil derfor lenger for en lang tur fra stikkontakt til stikkontakt enn for flere kortere strekninger uten lading i mellom.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

corvette

Jo, riktig det. Jeg kjører med varmeapparatet på, lys på og pinglestereo på fullt hehe... Og fra torsdag neste uke også med aktiv subwoofer som også sikkert trekker litt. I tillegg kjører jeg 80-90% av tiden på motorvei, så det drar sikkert ekstra. Kommer ca 10 km pr 10%

John
VW e-Up! kjørt 17100 km

Arnie

Et moment til for redusert distanse i kaldt vær: Det er tyngre å pløye seg vei gjennom kald luft enn varm liuft.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

Griffel

#9
Sitat fra: Arnie på søndag 14. desember 2008, klokken 20:13
Et moment til for redusert distanse i kaldt vær: Det er tyngre å pløye seg vei gjennom kald luft enn varm liuft.
Sant nok, men luftmotstanden er også proposjonal med hastigheten i kvadrat, så en liten reduksjon av hastigheten om vinter sammenlignet med sommer kan mer enn veie opp fro dette. Ved lave hastigheter (by bruk) har ikke luftmotstanden så stor betydning.

Dersom du vil regne ut hvor mye det betyr finner du nødvendige formler på slutten av dette innlegget:
http://elbil.no/forum/index.php?topic=206.msg1195#msg1195
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

GotMeTeslaMS

#10
Corvette skrev
SitatIkke for å være gledesdreper, men ved motorveikjøring med "normal" gassfot får jeg 10-12 mil ut av de 80%

Dette tilsvarer ca 12,5 - 15 mil 100%. Jeg synes ikke dette er dårlig. Luftmotstanden (som nok er den viktigste "energi tyven" her) øker, som noen har påpekt, kvadratisk med hastigheten. Eller for å sette tall på det; øker med 65% fra 70 km/t til 90 km/t. Når man da har på varme, steroanlegg og kanskje også kjører på bløte veier...

Jeg er ikke skremt i allefall :)
Bor i Drøbak. Har Tesla Model S 85. Har en el-sykkel (oppgradert Xilhouette Kondisjonalis) som gir ekstra medvind i tråkkene :-).

corvette

Bra at du ikke er skremt, det skal du ikke være heller!

Men 80% er nok maks av det du skal regne på, som tidligere skrevet skal man helst ikke kjøre bilen under 20% hvis du ikke vet at den skal stå til lading i flere dager etterpå.

Problemet med elbil og kjørelengde er jo ofte at man skal hjem igjen også, hehe.....

Når det er sagt må man være realistisk i forhold til sitt eget bruksområde, for "riktig" eier er Thinken veldig fin den!

John
VW e-Up! kjørt 17100 km

GotMeTeslaMS

SitatNår det er sagt må man være realistisk i forhold til sitt eget bruksområde, for "riktig" eier er Thinken veldig fin den!

Jeg har vraket tidligere Th!nk modeller og Buddy pga de ca 45-50 km-ere som er daglig distanse en vei til jobb. Ønsker en el-bil som fikser til/fra uten lading. Ellers er det kanskje noen turer til butikk/venner i nærområde som er aktuelt. Tror nye Th!nk passer bra til dette formålet.
Bor i Drøbak. Har Tesla Model S 85. Har en el-sykkel (oppgradert Xilhouette Kondisjonalis) som gir ekstra medvind i tråkkene :-).

elox

Bor i Røyken og jobber på Skårer, dvs 58km en vei! Til jobb bruker jeg i snitt 45% av bateriet, hjem bruker jeg i snitt 35% (har hatt bilen i 2,5 uker)! Har da på varme, hører på radio, har det like behagelig som jeg har i en fosil bil!

Har også teste med å kjøre mer økonomisk, men har hatt varme på! Da benyttet jeg 37%  til jobb, 29% hjem fra jobb og det er helt klart mulig å kjøre mer økonomisk! Så med litt regning så skulle det bli 116 km på 66% tilsvare 176km!  ;D

Så ja, det må være mulig å klare 24 - 25 mil!!  ;)
Th!nk 2008, kjørt 40000

Nå Leaf Tekna reg 27.1.2014

Arnie

#14
Et par erfaringer m.h.t. batterikapasitet:

I instruksjonsboka for den nye Thinken så er det vist kurver for hvor lang tid ladingen tar, og det er som på gammel-Thinken at det er litt tyngre og tar lenger tid å putte på de siste prosentene - fra 80 til 100. Men vår erfaring er at dette får du igjen når du tar dem ut - det virker som om du får lengre distanse ut av prosentene fra 100 og ned til 80. Har ikke målt på dette, men tror ikke det er bare innbilning.

En ettermiddag i forrige uke kom det en desperat kunde bort til meg på Nardo taxiholdeplass - han måtte rekke et fly på Værnes. Vi tar vanligvis ikke Værnesturer, men jeg syntes han måtte få hjelp. Jeg hadde knapt 50 prosent på måleren og la i vei i ganske frisk fart på motorveien, og hadde knapt 30 da jeg kom på flyplassen. Tilbake valgte jeg den mer snirklete gammelveien - ville ikke bli stående i en av tunnellene i tilfelle det ble knapt med "juice". Det ble en lengre tur, men jeg kom meg hjem til garasjen og da sto måleren mellom de to nederste rødprikkene på meteret, i praksis nesten null igjen. Merket ikke noe til tap av trekkraft, og eneste varsellampe som kom på var "tom for bensin". Artig symbol forresten - bensinpumpe med stikkontakt.

Det var kaldt denne dagen, og distansen Nardo Værnes er ca 32 km langs motorveien, noe lengre retur på gamle E6. Merket ikke noe til at bilen led under å bli dratt ned mot null.

Men i vanlig drift prøver vi stort sett å holde oss i intervallet 20 - 80 prosent.

Må legge til at jeg hadde varmeapparatet på med kunde i bilen, men kjørte stort sett uten varme på returen.

I instruksjonsboka står det at Zebrabatteriet må ha minst ti fulle oppladinger for å komme i form. Vil derfor tro at batteriet etterhvert blir litt bedre.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA