Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bare 9 streker når hurtiglader stopper...

Startet av Bjoris, lørdag 05. april 2014, klokken 10:47

« forrige - neste »

Bjoris

Da er dieselbilen solgt og vi skal nå leve i minst 5 uker med bare Leafen før TMS kommer. Dermed må vi til å lade litt mer og bruke bilen til fjells Palmehelga og i påsken så det blir mye mer kjøring og vi må til å topplade, har til nå stort sett brukt 80%, men har da sett at det blir mindre kapasitet etter en tid. Sist måtte jeg lade 3-4 ganger til 100% for å få mer futt i batteriet, da gikk Ah opp fra 58,5 til 60,5 ah. Trodde ikke det skulle være slik, måleren sier iallefall at det er slik.

Når vi skal til fjells må vi hurtiglade og er avhengig av å toppe helt opp, sist jeg hurtigladet stoppet hurtigladeren på 85% ca og jeg hadde bare 9 streker i bilen... Hmm, trodde det skulle være mulig å toppet helt opp på hurtiglader også selv om det tar tid og ja, jeg vet det er irriterende for de som evt måtte stå bak...

Knotten

De hurtigladerne jeg har brukt hittil lar deg lade til 100%, men du må starte ny lading etter at den er stoppet.
Trykk ´stopp´og deretter ´start´.
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

keca

Det å oppta en hurtiglader i flere timer for å treglade bilen til 100% er skikkelig dårlig gjort hvis det er kø der. Hvis det ikke finnes vanlige ladepunkter i nærheten, bør man kanskje slippe til andre innimellom... men, føler det er slutt på samhold og høflighet hos elbileiere, har selv opplevd slike ting oftere og oftere nå..

Det at hurtigladere stopper på 80-85% er for å skåne batteriet, slik at det ikke koker.
Dette kan justeres på (inni) hurtigladerne, eksempelvis hørte jeg at hurtigladeren på Lillestrøm skulle settes ned til å kun hurtiglade opptil 70% pga stor pågang da denne er gratis, evt. begynne å ta betalt.

Da jeg var på Lillestrøm i forrige uke på et møte var planen å hurtiglade hvis ledig eller benytte en av ladestolpene. Hurtigladeren var opptatt, det samme var de fire ladeplassene. På en av dem sto en Leaf uten engang å være tilkoblet. Jeg vet at den ene stolpen har vært ute av drift en stund, men nå sto da tre av bilene å ladet. Resten av parkeringsplassen var tom, og det er like gratis å stå på en vanlig parkeringsplass!

Først meg selv igjen og igjen og igjen er det som gjelder for tiden!
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Bjoris

#3
Helt enig, men vi snakker ikke om å gjøre dette med kø, selvsagt, problemet her er at det er på grensa at vi kommer oss til fjells etter Rosendal med full pupp, og ingen andre lademuligheter videre. Har blitt lovet at denne laderen skal være i drift til påske.

Her er det ikke mye kø, men der dette er ett problem burde det vært en shuko i tillegg så en kunne fylle helt opp ved behov.

Jeg opplever stortsett bare hyggelige og hjelpsomme folk ved ladeuttakene, med noen irriterende unntak selvsagt, bare vent til Tesla eierene får CHAdeMO adapter, da skal det nok bli noe spetakkel. Jeg kjøper ikke dette for jeg har kjørt Leaf så lenge at jeg vet det blir for provoserende om det står en Tesla på langtur som skal ha 60 kWh påfyll og du trenger 5 kWh for å komme deg hjem... Jeg har kjøpt dobbelt lader og planlegger å klare meg med 22 kWh uttakene, men ser det er en del som mener det er bedre med adapter og droppe enkeltlader, det er antakelig folk som ikke har kjørt Leaf eller Mjau...

Olatho

Nå må folk slutte å frykte Tesla-landinger. Jeg har ikke Tesla selv, men hele hovedpoenget med den bilen er jo at den har mye større rekkevidde. Dermed vil det for de fleste Tesla-eiere aldri bli aktuelt å lade mye på en sånn ladestolpe. Også Tesla-eiere skal ett eller annet sted, og helst så raskt som mulig, og har ingen interesse av å okkupere trege ladepunkter i timevis hvis de ikke må.
De kan selvsagt, som alle andre, feilberegne forbruket, eller av uforutsette grunner innimellom få behov for å lade mer enn planlagt, men jeg tror ærlig talt ikke Tesla-eiere heller ønsker å bruke mange timer på et ladepunkt om de kan slippe.
De vil i all hovedsak lade hjemme, eller på stedet de parkerer for natta, eller på superladerne.
Så vil de, som alle andre elbilister, kanskje toppe opp litt hvis de stopper for å handle eller spise på veien og ser at det kan være nødvendig.
Det viktigste er derfor å legge til rette for gode lademuligheter på steder der det er naturlig å overnatte. Det vil holde i massevis for de aller fleste. Superladerne tar hånd om de som skal på langtur.
Ikke lag en masse skrekkscenarier og fordommer om andre elbilister.

Thomas Parsli

Sitat fra: Olatho på søndag 06. april 2014, klokken 11:00
Nå må folk slutte å frykte Tesla-landinger. Jeg har ikke Tesla selv, men hele hovedpoenget med den bilen er jo at den har mye større rekkevidde. Dermed vil det for de fleste Tesla-eiere aldri bli aktuelt å lade mye på en sånn ladestolpe.

Etter å ha kjørt elbil i ti år tror jeg ikke logikk er spesielt anvendbart på elbileieres bruk av ladeplasser.

Jeg har opplevd mye

* parkering på ladeplasser, for å slippe å lete etter parkeringsplasser
* parkering på ladeplass når det er mange ledige parkeringsplasser rett ved (Kongensgate ved festningen er et godt eksempel)
* parkering på ladeplass på kjøpesenter
* "parkering" på hurtiglader (bilen ferdigladet og eier ikke å se, tre biler i "ladekø")
* langtidsparkering på ladeplasss (ukesvis)

Med titusenvis av elbiler skal det ikke så mange "tullinger" til før kaoset blir komplett...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Olatho

Parkering på elbilplasser er et problem, men det skyldes vel veldig ofte at man av en eller annen grunn har reservert de mest attraktive plassene (nærmest inngangen f.eks) til elbil.  Det er fryktelig lite gjennomtenkt.  I de tilfellene det er mange andre ledige plasser som er like attraktive er det mer uforklarlig, annet enn som en slags refleks/gammel vane/frykt for at fossilbilister skal bli sure fordi elbiler bruker opp de andre plassene selv om det er egne elbilplasser.
Men det jeg snakket om var egentlig frykten for at alle Norges ladestasjoner skal fylles opp av Teslaer som skal lade fra 0-100% mens det står mindre elbiler i kø bak som bare skal ha et par kwh.

Mippen

Sitat fra: Olatho på søndag 06. april 2014, klokken 12:25
Parkering på elbilplasser er et problem, men det skyldes vel veldig ofte at man av en eller annen grunn har reservert de mest attraktive plassene (nærmest inngangen f.eks) til elbil.  Det er fryktelig lite gjennomtenkt.  I de tilfellene det er mange andre ledige plasser som er like attraktive er det mer uforklarlig, annet enn som en slags refleks/gammel vane/frykt for at fossilbilister skal bli sure fordi elbiler bruker opp de andre plassene selv om det er egne elbilplasser.
Men det jeg snakket om var egentlig frykten for at alle Norges ladestasjoner skal fylles opp av Teslaer som skal lade fra 0-100% mens det står mindre elbiler i kø bak som bare skal ha et par kwh.

Jeg holder på å bestille meg en tms og jeg kan for min egen del og sikkert for mange andre si at vi foretrekker å lade der det er best tilrettelagt for tesla. Hvis jeg en gang må lade en annen plass er det fordi jeg trenger det og det ikke er andre muligheter akkurat i området der.

De gangene jeg har vært i Bergen sentrum er det nesten bare leaf å se. Noen trillinger, litt i3, en og annen twizy og e-up. Jeg har vel bare sett 1 eller 2 tms som har stått på lading de 5-6 siste gangene jeg har vært i byen, og det har vært på ettermiddag/kveld. De andre tms som ikke lader har parkert på vanlige plasser. Går ut i fra at de også bare trenger noen få km for det tar fryktelig lang tid å lade til 100 med 16A schuko. Det er vel 25 plasser totalt og maks ladetid er 6 timer.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA