Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjoner åpnet i Etne, Eidfjord, Rosendal og Norheimsund!

Startet av TRM, torsdag 03. april 2014, klokken 23:33

« forrige - neste »

TRM

- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

ArneS

Ja, Tesla Model S vil kunne lade på alle disse, men ikke før i mai.
Hurtigladerne er av typen Terra 53 CJG fra ABB men i første omgang er det CHAdeMO og CCS som blir satt i drift (3 denne uken og den siste på mandag)
I mai kommer det folk fra ABB og monterer Type 2 (43kW) på disse
P85+ Signature (solgt)
P85DL

jkirkebo

Sitat fra: ArneS på fredag 04. april 2014, klokken 08:34
Ja, Tesla Model S vil kunne lade på alle disse, men ikke før i mai.
Hurtigladerne er av typen Terra 53 CJG fra ABB men i første omgang er det CHAdeMO og CCS som blir satt i drift (3 denne uken og den siste på mandag)
I mai kommer det folk fra ABB og monterer Type 2 (43kW) på disse

Er disse slik at man må lade på enten AC eller DC, eller kan begge deler brukes samtidig? Om det er enten/eller er de lite interessante å bruke til Tesla-lading etter min mening. Aller helst ville jeg heller sett en dobbel 22kW stolpe ved siden av. Tesla-eiere på tur har liten interesse av å vente ved bilen et par timer mens den lader på 22kW, vi vil helst gjøre noe annet i mellomtiden...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tormodl

Eit kjapt google-søk på typebetegnelsen som ArneS kom med, tydar på at begge deler kan brukast samtidig.

http://www.abb.com/product/seitp332/5d5534b9d6428d64c1257b0f003a35b2.asp

"The CCS and CHAdeMO outlets share 50kW output power, resulting in typical non-simultaneous charging times of 15-30 minutes. Simultaneously, the AC outlet can deliver up to 43kW. Optional power-limiting software adapts the charger to match grid capacity."

Tesla Model S P85+ | Dolphin Grey, grått skinn, carbon, grå 21" turbine, sølv 19" cyclone, panotak, alt minus barnesete
Bestilt: 27.12.12 - #P22xx | Finalize: 17.05.13 | I produksjon:  01.10.13 - VIN 195xx | Levert: 15.11.13

Griffel

Sitat fra: tormodl på fredag 04. april 2014, klokken 12:08
Eit kjapt google-søk på typebetegnelsen som ArneS kom med, tydar på at begge deler kan brukast samtidig.

http://www.abb.com/product/seitp332/5d5534b9d6428d64c1257b0f003a35b2.asp

"The CCS and CHAdeMO outlets share 50kW output power, resulting in typical non-simultaneous charging times of 15-30 minutes. Simultaneously, the AC outlet can deliver up to 43kW. Optional power-limiting software adapts the charger to match grid capacity."
Dette er selvfølgelig kun avhengig av tilførselskursen, og vil variere fra sted til sted.
CCS og CHAdeMO likeretteren (laderen) er felles, AC utgangen benytter seg ikke av likeretteren men leverer strøm fra nettet direkte til laderen i bilen. En Tesla med dobbeltlader kan da hente opp til 22kW. men om den kan gjøre det samtidig med at andre benytter seg DC vil variere fra sted til sted avhengig av opplegget.

Typebetegnelsen til ABB sier ingen ting om hva en får på den enkelte stasjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ArneS

Ja, disse kan lade AC og DC samtidig.
Tilførsel er 125A så der er nok til både 50kW og 22kW.
DC/DC er foreløpig ikke samtidig. Her praktiseres first come - first serve, men den andre blir satt i kø og trenger ikke vente ved hurtigladeren.
Men for AC så er det bare å plugge i og starte lading selv om en Leaf eller eUP står der
P85+ Signature (solgt)
P85DL

jkirkebo

Sitat fra: ArneS på fredag 04. april 2014, klokken 17:39
Ja, disse kan lade AC og DC samtidig.
Tilførsel er 125A så der er nok til både 50kW og 22kW.
DC/DC er foreløpig ikke samtidig. Her praktiseres first come - first serve, men den andre blir satt i kø og trenger ikke vente ved hurtigladeren.
Men for AC så er det bare å plugge i og starte lading selv om en Leaf eller eUP står der

Det var bra!
Da får vi bare håpe det ikke blir noe sånn 15/30-minutter system der, så gjør at man må starte lading en rekke ganger om man f.eks trenger 2,5 timer på 22kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: ArneS på fredag 04. april 2014, klokken 17:39
DC/DC er foreløpig ikke samtidig.
Siden CHAdeMO/CCS ladelikeretterens strøm styres av bilens elektronikk må det to utgangslikerettere til om de skal kunne uavhengig styres samtidig derfor stiller jeg et lite spørsmål ved "foreløpig".

Sitat fra: ArneS på fredag 04. april 2014, klokken 17:39
Her praktiseres first come - first serve, men den andre blir satt i kø og trenger ikke vente ved hurtigladeren.
Det betyr vel da at dersom det først kommer en e-Golf, så en BMW I3 og som nr.3 en Leaf, starter ladingen av Leaf automatisk når Golfen er ferdig ladet, mens BMWen må vente til Leaf er ferdig?
Er det slik at om en kommer som nr. 2bør en ha et annet system enn den som har startet lading for å unngå å bli nr.3?

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. april 2014, klokken 18:02
Det var bra!
Da får vi bare håpe det ikke blir noe sånn 15/30-minutter system der, så gjør at man må starte lading en rekke ganger om man f.eks trenger 2,5 timer på 22kW.
Det bør vel være en rullering slik at dersom en trenger 30min påfyll 22kW slipper å vente 5 timer på han med singellader (eller 2,5 timer på deg)?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ArneS

Her er beskrivelsen på ABB's smart lading:

AC-DC Smart Simultaneous Fast Charging
When the connection to the grid of the Terra 53 C(J)G or Terra 53 CT is according its maximum
specification (3x125Amp) 50 kW DC fast charging (either Combo or CHAdeMO) and 22kW AC
charging can run parallel. This implicates that a DC car (Combo or CHAdeMO) and an AC car
with 22kW can charge completely simultaneously.
When the Terra 53 C(J)G is connected to the grid, with a lower specification (e.g. 3x100Amp or
3x80Amp), the Terra 53 C(J)G can start charging the 2nd car with the available remaining power
(for AC or DC) while the first car (DC or AC) is still charging. This enables significantly higher
throughput and minimizes waiting times for users.
This Smart Simultaneous Fast Charging option allows making maximum use of the two (one AC /
one DC) outlets on the charger. When two cars are connected to the charger, they are charged
on a first-come first-serve basis, but the other car will receive all remaining power. When a DC
car is being fast charged, it will first use the full available power (max. 50kW) of the charger. After
a couple of minutes the car will lower the amount of power drawn from the charger. When this
happens, the remaining grid capacity will be routed to the car that connected next to the charger.
As the amount required by the DC car lowers, the amount of power for the AC side is increased.
The algorithm takes grid limitations into account, so when your charger is equipped with the
power limiting option, the total power drawn will not exceed the grid capacity. When the AC
vehicle is connected first, it will get the full 22kW charge power (when the car allows the full
22kW) which that outlet can deliver. When a DC vehicle then connects, it will receive the
remaining power as DC.

DC-DC Power routing
When a vehicle is charging on either DC outlet (Combo or CHAdeMO) of the Terra 53 CJ(G) and
a second vehicle connects to the other DC-outlet, the driver of second vehicle can push the start
button and walk away. When the first vehicle is done charging, the charge session of the second
vehicle will be started automatically without any further actions from the driver of the second car.
P85+ Signature (solgt)
P85DL

Griffel

Da ble det jo litt klarere.
"first come - first serve" er en funksjon når en ikke har 3x125A sikring men en mindre tilførsel f.eks 3x80A. Den går heller ikke mellom 2 biler som lades med DC, men fordeler lasten mellom AC kontakten (mode3 kommunikasjon med bilens lader) og den eksterne DC laderen, slik at den som kom først  av AC kunden eller DC kunden får vedkommende ber om og resten av kapasiteten går til den andre.
Er sikringene på 3x125A er ikke dette relevant da får både DC laderen og AC kontakten det som trengs.

Rettet, jeg skrev noe annet før jeg hadde lest siste avsnitt:
Her må de som trenger AC stille seg i AC kø, og de som trenger DC i en CHAdeMO og en CCS kø.
Med 3x125 A går da AC køen sitt eget liv, mens CHAdeMO og CCS går vekselsvis.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 04. april 2014, klokken 19:03

Det bør vel være en rullering slik at dersom en trenger 30min påfyll 22kW slipper å vente 5 timer på han med singellader (eller 2,5 timer på deg)?

Nettopp derfor foretrekker jeg heller en separat, dobbel 22kW stolpe ved siden av. 22kW er alt for tregt til å vente i bilen, om man skal fylle opp f.eks 50-60kWh. Men så lenge jeg kan gjøre noe annet (spise middag, gå på kino, osv.) er det helt ok. Er maks ladetid f.eks 30 minutter blir disse rimelig uinteressante for min del ihvertfall, bortsett fra de få gangene man kanskje bare mangler noen få kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. april 2014, klokken 19:59
Nettopp derfor foretrekker jeg heller en separat, dobbel 22kW stolpe ved siden av. 22kW er alt for tregt til å vente i bilen, om man skal fylle opp f.eks 50-60kWh. Men så lenge jeg kan gjøre noe annet (spise middag, gå på kino, osv.) er det helt ok. Er maks ladetid f.eks 30 minutter blir disse rimelig uinteressante for min del ihvertfall, bortsett fra de få gangene man kanskje bare mangler noen få kWh.

Helt enig, og med kun ett punkt så er det håpløst å planlegge med å bruke på tur. Siden "alle" bilmerker kan lade på type 2, så er og sjansen stor for at det er opptatt og/eller kø når man kommer dit. Kommer ikke til å planlegge med å bruke slike ladepunkter på tur. Enten superlader eller over-natten lading.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hyperstress

Bilder fra ladestasjonen i Rosendal. Foreløpig Chademo/ccs. Står i hurtigladekartet at AC 43 forhåpentligvis kommer. Ser at det er klargjort for 43 el 22kw og det står lapp om at det kommer. Så da gjør det nok det.. :)







e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015


Bjoris

Supert, blir testing i neste uke når Leafen må til pers som transportmiddel til påskefjellet, har bare en liten dieselfylling igjen nå så er det for siste gang:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA