Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statoil Ladestasjoner

Startet av Statoil Norge, torsdag 03. april 2014, klokken 21:32

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: MEM76 på tirsdag 24. mars 2015, klokken 17:59
Sitat fra: Leon på tirsdag 24. mars 2015, klokken 16:44
Fin oversikt, men prisen hos Fortum er vel fremdeles 2,50 kr per minutt, og ikke 3 kr.
De har imidlertid varslet en økning fra 1.juni 2015, men har ikke hørt noe om den eventuelt nye prisen:
http://fortum.no/no/Strom-Privat/charge--drive1/Priser-for-lading-av-elbil/

Prisene finner du i menyen på deres kart (http://map.chargedrive.no/)


http://www.fortum.no/no/Strom-Privat/charge--drive1/Priser-for-lading-av-elbil/

Sitat
Hos Fortum Charge and Drive betaler du kun for den ladetiden du faktisk bruker.

    Mellomrask lading (400V/32 amp) koster kr. 1,00 pr minutt (på noen av våre ladestasjoner).
    Hurtiglading koster kr 2,50 pr minutt.
    Normallading 3,6kW og 7,4kW prises beroende på ønske fra lokasjonseier.
    Ladere som ikke er merket med betaling er gratis i bruk.

Priser per minutt vil økes fra 1. juni 2015, og det vil bli dyrere å lade med sms enn med brikke.

MEM76

#106
emil:

Ja, jeg vet at det står i deres nettsted 2 forskjellige priser. (3kr/minuttet et sted og 2.5 kr/minuttet et annet sted). Var klar over det når jeg laget grafen.

Når det har tvetydig priser, velg den dyreste, særlig når den dyreste er i systemet hvor du får info om hvordan å starte ladingen, og den rimeligste er i en blogg-artikkel.

SitatHva koster det å lade på Fortum Charge & Drives nettverk?

Kostnaden for SMS og RFID lading er:

Hurtiglading: 3 kr/minutt

3kr/min er Fortums egen påstand på deres pris.

Dersom de ikke er fornøyd at det står 3kr i grafen min, så kan de fikse prislistene sine, så oppdaterer jeg grafen.. ;)
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

emil

Sitat fra: MEM76 på tirsdag 24. mars 2015, klokken 23:17
Når det har tvetydig priser, velg den dyreste, særlig når den dyreste er i systemet hvor du får info om hvordan å starte ladingen, og den rimeligste er i en blogg-artikkel.

Jeg forholder meg til prisen jeg faktureres for når jeg lader, og det er 2.50kr/min

Synes også det er drøyt å kalle Fortum sine nettsider for en blogg-artikkel.

kjbu

Ladeprisene dreper El-bilen i Norge.
Oslo-Bergen trenger 4-5 hurtigladinger, som dermed blir 4-500kr. Dieselbilen forbruker 3-400kr på samme turen, og helt uten ventetid på lading, kø ved lader og rekkeviddeangst.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

zbk

Sitat fra: kjbu på onsdag 25. mars 2015, klokken 08:25
Ladeprisene dreper El-bilen i Norge.
Oslo-Bergen trenger 4-5 hurtigladinger, som dermed blir 4-500kr. Dieselbilen forbruker 3-400kr på samme turen, og helt uten ventetid på lading, kø ved lader og rekkeviddeangst.

Dette er et midlertidig problem til som følge av kortrekkeviddebilene som er vanlig i dag. En drøy dobling av dagens rekkevidde på disse så er man nede i 1-2 ladinger på turen og sannsynligvis en halvering av ladekostnadene og enda mer reduksjon i ladetid (jmf Tesla som kan lade over 500km/t pga større batteri).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

emil

Sitat fra: nime01 på onsdag 25. mars 2015, klokken 07:40
Det står publisert på en av Fortums sider at det koster 2,50/min og at prisen skal økes fra sommeren.. så det er nærliggende å tro at prisen vil bli 3kr/min som publisert på map.chargedrive. no

Skal man ha en prisoversikt som gjelder i dag må man bruke prisene som gjelder i dag og så oppdatere når selskapene endrer prisene sine.

Sitat
90kr for 30min hurtiglading blir sikkert kjempeålreit :D

Den diskusjonen har vi hatt mange nok ganger nå...

jkirkebo

Sitat fra: kjbu på onsdag 25. mars 2015, klokken 08:25
Ladeprisene dreper El-bilen i Norge.
Oslo-Bergen trenger 4-5 hurtigladinger, som dermed blir 4-500kr. Dieselbilen forbruker 3-400kr på samme turen, og helt uten ventetid på lading, kø ved lader og rekkeviddeangst.

Hvem prøver seg på Oslo-Bergen i en kortrekkeviddeelbil? Det er en øvelse for svært spesielt interesserte. Nesten alle som har tilgang til fossilbil ved siden av ville nok tatt den selv om hurtigladingen var gratis.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Electrix

Sitat fra: nime01 på onsdag 25. mars 2015, klokken 09:21
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. mars 2015, klokken 09:04
Sitat fra: kjbu på onsdag 25. mars 2015, klokken 08:25
Ladeprisene dreper El-bilen i Norge.
Oslo-Bergen trenger 4-5 hurtigladinger, som dermed blir 4-500kr. Dieselbilen forbruker 3-400kr på samme turen, og helt uten ventetid på lading, kø ved lader og rekkeviddeangst.

Hvem prøver seg på Oslo-Bergen i en kortrekkeviddeelbil? Det er en øvelse for svært spesielt interesserte. Nesten alle som har tilgang til fossilbil ved siden av ville nok tatt den selv om hurtigladingen var gratis.
Pr i dag er det nok ikke mange som gidder. Jeg hadde gjort det, men kun om hurtigladingen hadde vært rimeligere. Ladeventetid, evt kø ved lader og evt feil ved lader gjør at det skal en god del til for å gidde å gjøre det, en høy kostnad på toppen av det hele gjør det ganske uattraktivt.

Tar heller elbilen til nærmeste flyplass  ;)
Eventuelt ta elbilen til nærmeste stoppested for el-toget  8)
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

znaky85

Vi kan nok komme til å gjøre det nesten en gang i året hvis vi selger dieselen. Syns det virker gøy, men litt dyrt og skulle hatt en hurtigladestasjon til på midten ca.

emil

Sitat fra: znaky85 på onsdag 25. mars 2015, klokken 10:39
Vi kan nok komme til å gjøre det nesten en gang i året hvis vi selger dieselen. Syns det virker gøy, men litt dyrt og skulle hatt en hurtigladestasjon til på midten ca.

Selger du diseldyret vil du vel spare ganske mange tusenlappene i året bare i faste kostnader. Kan få mye hurtiglading for den prisen. Derfor jeg også sier at hvis tiden brukt på hurtiglading ikke plager deg på langtur vil ikke noen hundrelapper fra eller til merkes i den totale kostnaden på reise eller bilholdet.

Har selv skrotet fossilbilen og fra påsken i fjor og til jul da den ble skrotet ble den knapt brukt. Jeg vil slite med å bruke de 6000kr jeg sparer i årsavgift og forsikring på hurtiglading og vi kjører fort 30-70 mil et par helger pr måned. Og da er ikke kostnad til bensin, bom og parkering for fossilbil tatt med i regnestykket.

kjbu

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. mars 2015, klokken 09:04
Sitat fra: kjbu på onsdag 25. mars 2015, klokken 08:25
Ladeprisene dreper El-bilen i Norge.
Oslo-Bergen trenger 4-5 hurtigladinger, som dermed blir 4-500kr. Dieselbilen forbruker 3-400kr på samme turen, og helt uten ventetid på lading, kø ved lader og rekkeviddeangst.

Hvem prøver seg på Oslo-Bergen i en kortrekkeviddeelbil? Det er en øvelse for svært spesielt interesserte. Nesten alle som har tilgang til fossilbil ved siden av ville nok tatt den selv om hurtigladingen var gratis.

Akkurat det jeg vil frem til  :) De som ikke har råd eller vil ta seg råd til Tesla og skal ha kun én bil, vil de ladeprisene gjøre det mindre attraktivt å ha "normal" elbil.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

emil

Sitat fra: kjbu på torsdag 26. mars 2015, klokken 08:03
Akkurat det jeg vil frem til  :) De som ikke har råd eller vil ta seg råd til Tesla og skal ha kun én bil, vil de ladeprisene gjøre det mindre attraktivt å ha "normal" elbil.

Med alle innsparingene ved å kun ha en kortrekkevidde-elbil kan man ta seg råd til å ta et par ladestopp over fjellet fra Bergen til Oslo hvis man overlever tiden det tar å lade.

Jeg gidder ikke betale noen tusenlapper ekstra pr måned bare for å spare noen hundrelapper på én enkelt (eller noen få) kjøretur(er) pr år.

tomrh

Sitat fra: emil på torsdag 26. mars 2015, klokken 08:39
Sitat fra: kjbu på torsdag 26. mars 2015, klokken 08:03
Akkurat det jeg vil frem til  :) De som ikke har råd eller vil ta seg råd til Tesla og skal ha kun én bil, vil de ladeprisene gjøre det mindre attraktivt å ha "normal" elbil.
Med alle innsparingene ved å kun ha en kortrekkevidde-elbil kan man ta seg råd til å ta et par ladestopp over fjellet fra Bergen til Oslo hvis man overlever tiden det tar å lade.
Enig. Langturer er såpass sjeldne at da har man råd til å betale litt ekstra til hurtiglading, det viktigste er etter min mening at hurtigladerne eksisterer slik at langturen faktisk er mulig. Og hvis hurtigladere skal kunne settes opp i grisgrendte strøk, må operatøren ihvertfall kunne ha nok inntjening til å dekke investerings- og driftskostnader. De som kjører langtur ganske ofte, bør heller vurdere en Tesla.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

emil

Sitat fra: tomrh på torsdag 26. mars 2015, klokken 09:01
Sitat fra: emil på torsdag 26. mars 2015, klokken 08:39
Med alle innsparingene ved å kun ha en kortrekkevidde-elbil kan man ta seg råd til å ta et par ladestopp over fjellet fra Bergen til Oslo hvis man overlever tiden det tar å lade.
Enig. Langturer er såpass sjeldne at da har man råd til å betale litt ekstra til hurtiglading, det viktigste er etter min mening at hurtigladerne eksisterer slik at langturen faktisk er mulig. Og hvis hurtigladere skal kunne settes opp i grisgrendte strøk, må operatøren ihvertfall kunne ha nok inntjening til å dekke investerings- og driftskostnader. De som kjører langtur ganske ofte, bør heller vurdere en Tesla.

Og det er den kampen jeg mener vi må kjempe nå. Få ladere på plass langs alle hovedveier med passe avstand og helst flere ladere pr sted og flere operatører og så kan vi som brukere etter hvert bruke vår forbrukermakt til å velge de ladeplassene som vi mener har best prispolitikk for vårt burk.

I fjor sommer var det to hurtigladere langs E18 mellom Kristiansand og Drammen, begge CHAdeMO, og nå er det 8 ladere på strekningen. Seks stk multistandard, to rene CHAdeMO og det er enda 3-4 som er på planlegginsstadiet eller snart i drift.

tomrh

Sitat fra: emil på torsdag 26. mars 2015, klokken 09:17
I fjor sommer var det to hurtigladere langs E18 mellom Kristiansand og Drammen, begge CHAdeMO, og nå er det 8 ladere på strekningen. Seks stk multistandard, to rene CHAdeMO og det er enda 3-4 som er på planlegginsstadiet eller snart i drift.
Heldig dere. E6 sør for Trondheim er et U-land i ladesammenheng, rett og slett en skam! Mens hurtigladerne har ekspandert nordover Gudbrandsdalen fra Oslo, er dette tydeligvis noe som sitter langt inne hos sør-trønderne. Men man kan jo kjøre med elbil til Oslo langs E39/E18 da via Bergen og Kristiansand.  :P Ja, faktisk kan man snart ta turen gjennom Sverige via E14, E4 til Stockholm og E18. Men E6? ...  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA