Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statoil Ladestasjoner

Startet av Statoil Norge, torsdag 03. april 2014, klokken 21:32

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: tomrh på torsdag 26. mars 2015, klokken 09:55
Sitat fra: emil på torsdag 26. mars 2015, klokken 09:17
I fjor sommer var det to hurtigladere langs E18 mellom Kristiansand og Drammen, begge CHAdeMO, og nå er det 8 ladere på strekningen. Seks stk multistandard, to rene CHAdeMO og det er enda 3-4 som er på planlegginsstadiet eller snart i drift.
Heldig dere. E6 sør for Trondheim er et U-land i ladesammenheng, rett og slett en skam! Mens hurtigladerne har ekspandert nordover Gudbrandsdalen fra Oslo, er dette tydeligvis noe som sitter langt inne hos sør-trønderne. Men man kan jo kjøre med elbil til Oslo langs E39/E18 da via Bergen og Kristiansand.  :P Ja, faktisk kan man snart ta turen gjennom Sverige via E14, E4 til Stockholm og E18. Men E6? ...  ::)

Jeg klør i fingra og gassfoten etter å ta bilen til Trondheim. I fossilbilen hadde vi et par turer pr år fra sørlandet, i Leafen har det naturlig nok ikke blitt noen enda. Har gitt opp Ishavsveien, ser at noen av de oppover E6 er merket for antatt i 2017 og 2018. Klarer EV-power en lader på Berkåk innen sommeren som de har planlagt kan man forsøke med litt saktelading på Dombås og Oppdal når jeg skal oppover i august. Også fint hvis Statoil får i drift hurtiglader på Leinstrand som planlagt. Hvis ikke blir det nok tog.

erikf

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. mars 2015, klokken 09:04
Sitat fra: kjbu på onsdag 25. mars 2015, klokken 08:25
Ladeprisene dreper El-bilen i Norge.
Oslo-Bergen trenger 4-5 hurtigladinger, som dermed blir 4-500kr. Dieselbilen forbruker 3-400kr på samme turen, og helt uten ventetid på lading, kø ved lader og rekkeviddeangst.

Hvem prøver seg på Oslo-Bergen i en kortrekkeviddeelbil? Det er en øvelse for svært spesielt interesserte. Nesten alle som har tilgang til fossilbil ved siden av ville nok tatt den selv om hurtigladingen var gratis.
Jeg er enig i svaret du selv gir til spørsmålet ditt. De spesielt interesserte, eller de som kun har en bil - elbilen sin. Som meg selv f.eks, har kjørt bergen-oslo-bergen tre-fire ganger. Det er i praksis ikke for spesielt interesserte hvis det er tørt og mildt. Men det er kanskje kun spesielt interesserte som vet at det ikke er kun for spesielt interesserte hvis det er tørt og mildt.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Gordon Retriever

Sitat fra: emil på torsdag 26. mars 2015, klokken 10:12Klarer EV-power en lader på Berkåk innen sommeren som de har planlagt

Berkåk er åpen fra 26. mars.

aronesen

Hurtigladeren på Statoil Forus er klar til bruk.  :)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

olegregert

Det må være 5-7 mil mellom hver hurtigladestasjon med alle 3 ladeløsningene på hovedveinettet vårt for at alle som har vanlige el biler kan bruke disse på lengre turer.

Jeg ser at mange har mye enrgi i prising av DC lading på dette forumet.  Mange av oss med vanlig el bil bruker DC lading sjeldent pga av manglende lademuligheter.

Prising av dette løser seg den dagen ladenettet er opp å står.Tilbud og etterspørsel vil styre hvor vi lader.
Det vil bli køer ved DC løsninger som har lavest priser.


aronesen

Kunne tenkt meg å kjøre fra vestlandet til Tromsø. Men, pr. i dag er nærmest umulig uten å ta hurtigruta fra Trondheim til Svolvær. Forhåpentligvis ser det bedre ut om et par år.. :)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

emil

Sitat fra: aronesen på søndag 29. mars 2015, klokken 11:12
Kunne tenkt meg å kjøre fra vestlandet til Tromsø. Men, pr. i dag er nærmest umulig uten å ta hurtigruta fra Trondheim til Svolvær. Forhåpentligvis ser det bedre ut om et par år.. :)

For et år siden var det to hurtigladere (Arendal + Tønsberg) mellom Kristiansand og Drammen. Alle var dessuten CHAdeMO. Når Arendals-laderen etterhvert får en multistandard i tillegg blir det mindre enn 5 mil mellom hver multistandard hurtiglader på strekningen Kristiansand - Oslo.

Så det er mulig å bygge ut hvis viljen er tilstede. Strekningen er nå dekket av Transnova-støttede ladere, og ladere fra Nissan-Kiwi i tillegg til ladere satt opp uten noe støtte (bl.a Lasses/Rugtvedt).

hottentott33

Sitat fra: emil på søndag 29. mars 2015, klokken 12:32

For et år siden var det to hurtigladere (Arendal + Tønsberg) mellom Kristiansand og Drammen. Alle var dessuten CHAdeMO. Når Arendals-laderen etterhvert får en multistandard i tillegg blir det mindre enn 5 mil mellom hver multistandard hurtiglader på strekningen Kristiansand - Oslo.


Vet du noe om tidspunktet laderen i Arendal kan få både CCS og CHAdeMO? For mitt vedkommede som bor ca 5 mil vest for Krsand er området i Arendal det største hullet hvis jeg skal østover, da jeg trenger ccs.

For hvis jeg får ladet i Arendal, så bør Rugtvedt evt Telemarksporten være innen rekkevidde, for deretter en kortere lading rundt Drammen før siste etappe til Oslo.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

emil

Sitat fra: hottentott33 på søndag 29. mars 2015, klokken 13:27
Vet du noe om tidspunktet laderen i Arendal kan få både CCS og CHAdeMO? For mitt vedkommede som bor ca 5 mil vest for Krsand er området i Arendal det største hullet hvis jeg skal østover, da jeg trenger ccs.

For hvis jeg får ladet i Arendal, så bør Rugtvedt evt Telemarksporten være innen rekkevidde, for deretter en kortere lading rundt Drammen før siste etappe til Oslo.

Har ikke peiling på når den skal oppgraderes, det tidligste jeg så tror jeg var august i fjor og så har det bare blitt utsatt jevnt og trutt. Nå er dato fjernet fra hurtigladekartet.

Forsåvidt greit at GrønnKontakt prioriterer større hull i ladekartet foran oppgradering, men det hadde gjort seg med en multistandard i Arendal, særlig når det har vært på planen et års tid.

Arendal-Rugtvedt går veldig greit mesteparten av året, men du har jo lademulighet i Lillesand og på Brokelandsheia som alternativ frem til Arendal er oppgradert.

aronesen

God nyhet for de som skal reise via Ølen.
Hurtigladeren på Statoil i Ølensvåg skal være klar fra og med i morgen 7. Juni 2015.
:-)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA