Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

12 Volt uttak

Startet av Olemann, mandag 31. mars 2014, klokken 20:52

« forrige - neste »

Olemann


Lurer på om dere som har fått bilen kan svare på dette.

Er 12V uttaket koblet slik at spenningen kuttes med tenningen, eller er det spenning på hele tiden?  Jeg bruker CarCam og da er det veldig kjekt om spenningen kuttes med tenningen, så slipper man huske på skru av/på.
Ev. kan dette velges i software?

(Har 2 andre biler i dag, en Ford der spenning er på hele tiden og en iOn der spenning følger tenningen)

Mvh Ole

LMOR

#1
Enda bedre :-)

Når du åpner døren, så kommer spenningen på, selv om du ikke skrur på "tenningen", og når du låser døren så kuttes spenningen, selv om noen skulle stå på fremdeles.

Jeg har tømt batteriet på både Ford og VW og flere andre pga "lekkasjetrøm" til 12V, lys, GPS, "nøkkel delvis i" osv, men har enda tilgode å tømme en BMW.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Olemann


Flott & takk for svar!

Ole


Sitat fra: LMOR på mandag 31. mars 2014, klokken 20:56
Enda bedre :-)

Når du åpner døren, så kommer spenningen på, selv om du ikke skrur på "tenningen", og når du låser døren så kuttes spenningen, selv om noen skulle stå på fremdeles.

Jeg har tømt batteriet på både Ford og VW og flere andre pga "lekkasjetrøm" til 12V, lys, GPS, "nøkkel delvis i" osv, men har enda tilgode å tømme en BMW.

smukken

Jeg har også CarCam (blackvue550), men jeg ønsker det motsatt ::) nemlig strøm hele tiden.
Siden det er bevegelse og støt/rystelses detektering i kameraet, så tar det opp i parking mode.
Om noen er borti bilen, kødder med ladekladden etc... så har man det på opptak.
Jeg kunne derfor godt tenkt meg ubrutt strøm i 12V uttakene.
Alternativt må jeg høre med verkstedet når jeg får bilen hvor jeg kan koble meg til med en strømvakt/forsyning.
BMW i3

jonihler

Planlegger  å kjøpe Blackvue 650. Hvor har du montert ditt kamera? Kommer midtstolpen i frontruta i veien? Hvordan har du trukket ledningen?
Har du kamera bak også?

emil

Sitat fra: smukken på torsdag 01. mai 2014, klokken 01:57
Jeg har også CarCam (blackvue550), men jeg ønsker det motsatt ::) nemlig strøm hele tiden.
Siden det er bevegelse og støt/rystelses detektering i kameraet, så tar det opp i parking mode.
Om noen er borti bilen, kødder med ladekladden etc... så har man det på opptak.
Jeg kunne derfor godt tenkt meg ubrutt strøm i 12V uttakene.
Alternativt må jeg høre med verkstedet når jeg får bilen hvor jeg kan koble meg til med en strømvakt/forsyning.

Bruker en sånn i Leafen:

http://www.ebay.com/itm/351039082857

Koblet på samme kurs som setevarmen til baksetet. Selv om varmen kun virker når tenningen er på er strømmen over sikringen på hele tiden. Så har jeg bare koblet på en vanlig sigarettenner uttak og 12V-USB adapter for strøm til GPS/mobil/dashcam. Egen bryter for å skru av/på er ikke på plass enda, men det kommer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA