Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

(Nesten) 1500 nye Model S registrert i Mars!

Startet av glemmestad, mandag 31. mars 2014, klokken 15:37

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Vel, hva skal man regne som et salg?

- Når bilen reserveres?
- Når bilen confirmes?
- Når bilen registreres?
- Når bilen betales?
- Når bilen leveres?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

janmb

Det kommer helt an på hva man vil måle. Jeg opplever at de fleste artiklene vektlegger at folk velger nettopp denne bilen over andre, og da mener jeg man skal fokusere på når kunden tar valget, ikke når bilen leveres.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Espen Hugaas Andersen

Vel, når bilen reserveres kan fortsatt kunden gå fra salget uten konsekvenser. Når bilen confirmes kan også kunden fortsatt gå fra salget, til en liten kostnad. Det er et sted rundt der bilen registreres/betales at kunden ikke lengre kan gå tilbake på kjøpet.

Hvis man regner reservasjonen som et salg, så har i hvert fall jeg kjøpt 1 Model X, hittil. Og det er titalls med Model S som har blitt confirmed, og har kommet til Norge, før kjøperen har angret. Når Tesla risikerer å sitte igjen med masse "solgte" biler, så er det noe som skurrer for min del, i hvert fall.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kristian O

Det speler vel strengt tatt ikkje så stor rolle, så lenge man gjer det på samme måte over tid?
Synes det er mest naturlig å kalle det et salg når bilen er levert. Eg har bestilt TMS, men har ikkje kjøpt den enda. Dermed har ikkje Tesla solgt en TMS til meg enda heller.
Om 10 dager derimot... :D
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

janmb

Det handler om sagt om hva man ønsker å måle kontra hva man formidler at man måler. Over LANG tid vil det jo uansett jevne seg ut.

Det som irriterer meg i kort tidsperspektiv er at media tegner et bilde av å snakke om i hvilken takt/tempo kundene strømmer til denne bilen, noe som blir forferdelig misvisende når det de faktisk måler er noe helt annet.

Når det er sagt er jo denne feilen også åpenbart bevisst. Både i fjor og i noen grad nå også, bruker man en "peak" til å tegne et totalt forvrengt bilde av hvor mange Teslaer som faktisk selges i snitt over tid.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

ModelX

Piske liv i denne tråden igjen?  8)
Noen som har foreløpige Mars tall?

Amoss

Sitat fra: ModelX på tirsdag 03. mars 2015, klokken 20:34
Piske liv i denne tråden igjen?  8)
Noen som har foreløpige Mars tall?

85 til og med i går...  57 bare på mandag, det er tall som begynner å bringer frem ett år gamle minner ;)
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Hvis det er snakk om 42,5 biler/hverdag ut måneden så vil det bli registert i området av 935 i mars. Vi får se om trykket øker mot slutten av måneden.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 04. mars 2015, klokken 13:34
Hvis det er snakk om 42,5 biler/hverdag ut måneden så vil det bli registert i området av 935 i mars. Vi får se om trykket øker mot slutten av måneden.

Kjenner vi Tesla rett så øker trykket helt klart mot slutten av måneden ja. Starten av måneden pleier å være relativt rolig, men om man kaller 57 på en dag "rolig" så... ;)  Men til sammenligning så registrerte VW 62 e-Golfer samme dag...
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på onsdag 04. mars 2015, klokken 13:41Kjenner vi Tesla rett så øker trykket helt klart mot slutten av måneden ja. Starten av måneden pleier å være relativt rolig, men om man kaller 57 på en dag "rolig" så... ;)  Men til sammenligning så registrerte VW 62 e-Golfer samme dag...
Noen ny status etter den første uken?

Skal bli spennende å se om det øker eller om det holder seg stabilt. Utifra denne tråden virker det som kanskje vi ikke vil få en helt ekstrem topp i mars og så null leveringer i april. Det kan godt hende at Tesla prøver nå å fordele leveringene litt utover slik at det er enklere for servicesentrene å håndtere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 07. mars 2015, klokken 10:28
Noen ny status etter den første uken?

Skal bli spennende å se om det øker eller om det holder seg stabilt. Utifra denne tråden virker det som kanskje vi ikke vil få en helt ekstrem topp i mars og så null leveringer i april. Det kan godt hende at Tesla prøver nå å fordele leveringene litt utover slik at det er enklere for servicesentrene å håndtere.

Kjører ny "runde" i natt, og kan ikke oppsummere uken før den er kjørt. Men til og med torsdag så hadde det heller gått ned i forhold til mandag, og kun 126 registreringer. Men kan fort bli en topp for fredagen, og de kan ta lørdag (og søndag?) til hjelp for å registrere bilene som utleveres til uka.

Sitter også med en følelse av at toppen i mars i år ikke blir like ekstrem som i fjor. De har tross alt rekorden, og behøver ikke sette ny :)  Men "time will show", vil uansett følge med på utviklingen.
Model S 85D

Amoss

Det ser ut til at det ble en rolig avsluttning av første uken i mars i år. Ikke bare for Tesla, men så ut til å være relativt få elbilregistreringer generelt på slutten av sist uke.

Totalt mars for Tesla er nå på 132 biler etter som jeg kan se....  (223 e-Golf)
Model S 85D

Sveinal

@amoss: nærmer seg ukeslutt. Håper på nye tall for registreringer fra deg.
Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

Amoss

Sitat fra: Sveinal på fredag 13. mars 2015, klokken 10:06
@amoss: nærmer seg ukeslutt. Håper på nye tall for registreringer fra deg.

De tallene jeg har til og med i går: 253 Model S og 429 e-Golf. Nå bør de snart sette inn "støtet" om de skal bli noen kjempelevering denne måneden, selv om tallene helt klart er godt over det man har sett på en god stund. Men også sist så var det markant mest utlevering helt i slutten av måneden, så blir nok det i år også...
Model S 85D

Amoss

Og da er tallene klare for hele sist uke. Ser enda ikke ut til at ting "tar helt av" i registreringsstatistikken for Tesla, 278 så langt denne måneden. E-Golf leder enda stort med 480 registreringer denne måneden. Men nytt i går er at Tesla igjen har begynt å ta lørdagene til hjelp for å registrere (både i Stavanger og Oslo/Drammen). Kan tyde på at de venter ett rush over helgen?
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA