Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjulbolter

Startet av RaBalder, mandag 31. mars 2014, klokken 09:23

« forrige - neste »

Brede

#45
Sitat fra: audioboy på torsdag 21. mai 2015, klokken 23:58
Noen som vet om hjulmutterne er de samme på originale 19" og orignale 21" ?     

Har byttet dekk på sikkert 25 ulike biler, men aldri på bil uten "vanlige" hjulbolter. Noe spesielt å tenke på?

Har 2t jekk, kloss, latmannsarm, momentnøkkel og plastbelagte kraftpiper. Noe mer man trenger? Fett e.l. på gjengene?

Du kan bruke fett på gjengene, men da blir det plutselig mye vanskeligere å regne ut hvilket moment du skal trekke til med. Da må en ta i beregning at middelet en bruker senker friksjonen mellom bolt og mutter, og som det skrives litt lengre opp her så står en stor del av momentet for friksjon. Dersom en senker denne friksjonen med diverse remedier så vil strekk av bolt øke tilsvarende om en fortsatt drar til med 175nm.

Jeg har aldri smurt hjulbolter/muttere på de 19 årene jeg har hatt bil og har aldri hatt problemer med bolter som sitter fast. Mulig jeg har hatt flaks (men så har jeg bestandig benyttet momentnøkkel da).  :)

audioboy

Topp, da blir det sånn   :)  Har alltid strammet for hardt selv, men blir nytt regime nå med momentnøkkel på tinn-boltene fra California...
TMS85D  2015/TM3 2019/Audi e55 2020/TM3P 2020/Audi e50 2020/TMY 2021/Audi e55 S-line 2022/TMY 2022

nortrahof

Har i alle år brukt Copraslip på hjulbolter og muttere. Dette er en høytemperatur kobberpasta.
Selv etter 7-8 år har jeg aldri sett tilløp til tæring på alufelger, selv om kobber skulle forårsake en slik reaksjon.
Hjulbolter er selvfølgelig alltid tiltrukket med momentnøkkel.

Når det oppgis tiltrekningsmoment på bolter og skruer, er det oftest helt nye og glatte gjengeflater. Når man maskinerer slike, blir det oftest liggende igjen en oljefilm på gjengepartiet. Etter kort tid er denne oljefilmen borte og gjenger/ krave korrodert og tilsvarende ru. Da blir ikke skruforbindelsen trukket til med samme moment som originalt - med samme innstilling på momentnøkkelen. Derfor mener jeg det er mest korrekt å bruke slikt fett.
Det jeg er mest skeptisk til, er momentstaver og muttertrekker. Med en slik rykkvis tiltrekning, har man ikke like god kontroll over tiltrekningsmomentet.

Jeg har tidligere fått ødelagt alufelger på orginalverksted hos VAG. Der kunne man se små sprekker i metallet etter at hjulbolt var trukket til med muttertrekker.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Thor2014

Jeg bruker alltid litt olje eller fett på boltene.
Har aldri hatt problemer med at de sitter fast.
Muttertrekker er det lett å gjøre feil med. Momentet i trekkeren skal også passe til momentstangen dersom det brukes.

Bytt hjul selv så har man kontroll på prosessen. Så kjører du innom Kiwanis etterpå og gir de 200kr.

cirys1

Sitat fra: nortrahof på lørdag 23. mai 2015, klokken 17:05
Jeg har tidligere fått ødelagt alufelger på orginalverksted hos VAG. Der kunne man se små sprekker i metallet etter at hjulbolt var trukket til med muttertrekker.

Jeg tviler veldig på at VW har trukket til med muttertrekker, de har kanskje skrudd av med muttertrekker.
Legg merke til at et seriøst verksted vill aldri be deg om og ettertrekke mutterne/boltene, de har brukt momentnøkkel. Det er verre med alle disse dekksjappene de bruker momentstaver og ber deg om og ettertrekke, hvordan skal man ettertrekke et moment? det går selvfølgelig ikke an. :P

nortrahof

Sitat fra: cirys1 på lørdag 23. mai 2015, klokken 23:14
Sitat fra: nortrahof på lørdag 23. mai 2015, klokken 17:05
Jeg har tidligere fått ødelagt alufelger på orginalverksted hos VAG. Der kunne man se små sprekker i metallet etter at hjulbolt var trukket til med muttertrekker.

Jeg tviler veldig på at VW har trukket til med muttertrekker, de har kanskje skrudd av med muttertrekker.
Legg merke til at et seriøst verksted vill aldri be deg om og ettertrekke mutterne/boltene, de har brukt momentnøkkel. Det er verre med alle disse dekksjappene de bruker momentstaver og ber deg om og ettertrekke, hvordan skal man ettertrekke et moment? det går selvfølgelig ikke an. :P

Vel  ... litt off topic..

VAG-verkstedet innrømte bruk av muttertrekker og måtte erstatte felgene.

- Jeg klaget over lav ladespenning på samme bil (jeg hadde målt med nylig kalibrert instrument). Dette mente ikke VAG-verkstedet var tilfelle. Jeg spurte da om kalibreringsrutiner etter ISO 9001 for deres instrumentpark og fikk "et dumt blikk" tilbake. De hadde feil og jeg fikk skiftet spenningsregulator som hadde feilet.
Verksmester var meget "flat" i ettertid etter disse episodene.

Jeg hadde for et år siden E-UPen på fabrikkoppgradering der de skulle bytte bolter i batteripakken. Da jeg hentet bilen, merket jeg at noe var løst i bilen. - Etter litt etterforskning fant jeg en uisolert tang i midtkonsollen der power er tilkoblet. - Ikke særlig kjekt å vite at slike folk har rotet med bilen.
- Ingen rutine til å telle opp verktøy etter noe jeg ville kalle en AUS-jobb (arbeid under spenning).

At det er bedre kvalitetskontroll på merkeverksted enn andre verksted, mener jeg bestemt er bare en myte.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Muffinman

Løse interiørdeler, gjenglemt verktøy og interiør tilsmusset av møkkete fingre var fast takst på "merkeverkstedet" til VW i Kristiansund på slutten av 90-tallet ihvertfall. Ved en av tilfellene fant jeg hele 4 forskjellige verktøy i kupeen, i tillegg til tilsmusset A- og B-stolpe. Og airbagen i rattet var montert skjevt slik at man så innmaten gjennom ene glipa i tillegg til at det skranglet som besatt. Løse batteripoler, overfylling av olje (som jeg mistenker var gjort for å kamuflere at motoren faktisk brukte en del) og forsøk på å skylde på at jeg kjørte for rolig som årsak til at bremsene hang. Denne bilen var nemlig laget for hard bruk på tyske motorveier, og ikke pinglekjøring i lav fart på norske veier. Jeg ringte fra Danmark for å rapportere feilen som oppstod under en svipptur til Spania i svært høy hastighet... Og regning etter tre måneder på garantiarbeid som muntlig ble bekreftet som garanti ved avhenting. Ved det besøket var en unggutt som jobbet på verkstedet en runde på "flygern" og testet toppfarta på bilen mens jeg satt ute i butikken å ventet også (utrolig hva man finner ut).  Etter noen besøk der orket jeg ikke mer og solgte bilen, og kjøpte aldri VW igjen. De eksisterer enda, så jeg antar at de har bedret rutinene i løpet av de siste 15 årene :)

Det eneste merket som klarte å toppe dette var Citroen noen år senere. Merkeforhandler/verksted i Krisitansund eksisterer ikke lenger.

Ops, DET var offtopic`en sin det.

Veggen

#52
Da var vinterhjulene lagt på, 7-8 av mutterene var nå såpass deformert at de måtte bankes ut av pipen.
Noen som har funnet noen gode erstatninger som holder bedre og ikke ruster?

Jejl

Sitat fra: Veggen på lørdag 14. november 2015, klokken 23:12
Da var vinterhjulene lagt på, 7-8 av mutterene var nå såpass deformert at de måtte bankes ut av pipen.
Noen som har funnet noen gode erstatninger som holder bedre og ikke ruster?
Jeg har også 4-5 stk som begynner å bli veldig slitt. Får vi nye på serviceavtalen? Det er jo ikke så god kvalitet på de orginale, men jeg ønsker å bruke disse og tror at de kan holde seg bra hvis jeg bare er nøye med at pipen er helt på.

zairup

Noe nytt vedrørende dette?
Jeg byttet over fra vinter til sommerdekk på Teslaen for første gang og har aldri brukt så lang tid på dekkbytte før! Så og si hver eneste mutter satt seg fast i pipen når jeg satt den helt inn. Jeg brukte 21mm pipe med momentnøkkel slik jeg har skjønt at man skal, med 20mm så hadde jeg ikke sjanse og med 22 så var det alt for slækt.

Dette er på en sen 2014 modell, har det blitt noe bedring/endringer på de senere modellene?

Muffinman

Ser ut som det er kommet "nye" mutre fra Tesla, og disse blir levert med plastkapper som skal settes over. Men se hva jeg fant når jeg flekket av blikk-kappa på en gammel en. Ligner veldig på den "nye" versjonen, ikke sant?

Vidar1979

Like greit nå kjøre til Skodje som å kjøpe noe som skal repareres i Kristiansund. Det er min erfaring.

RaBalder

Sitat fra: Muffinman på fredag 13. oktober 2017, klokken 18:11
Ser ut som det er kommet "nye" mutre fra Tesla, og disse blir levert med plastkapper som skal settes over. Men se hva jeg fant når jeg flekket av blikk-kappa på en gammel en. Ligner veldig på den "nye" versjonen, ikke sant?

Kanskje man bare skal pirke av blikk-tullet på hver mutter og få noe som er mer holdbart.
Dem holder vel felgen på plass like godt?

Noen god måte å få av blikk-f....skapet?

(((har skiftet alle hjulmutre i høst etter at dekk-verkstedet ødela alle sammen med mutter-trekker)))

Muffinman

Enkelt, bare sett i skrustikke og flekk løs rundt hele kanten med en avbiter. Da løsner kappa.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA