Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtigladestasjon Norheimsund (Hordaland)

Startet av Yagi, mandag 31. mars 2014, klokken 07:43

« forrige - neste »

alr

Med minuttpris for ladingen betaler bilene helt forskjellig sum pr KW, avhengig av hvor mye bilen klarer nyttiggjøre seg av strømmen ladestasjonen gir. En Model S MED dobbeltlader betaler 120 kroner for ca 110 km, mens en Model S UTEN dobbeltlader betaler 120 kroner for ca 55 km, mao dobbelt så høy "literpris."
Rød S85D
Love it to pieces!!

arnkl

Sitat fra: alr på fredag 10. april 2015, klokken 07:37
Med minuttpris for ladingen betaler bilene helt forskjellig sum pr KW, avhengig av hvor mye bilen klarer nyttiggjøre seg av strømmen ladestasjonen gir. En Model S MED dobbeltlader betaler 120 kroner for ca 110 km, mens en Model S UTEN dobbeltlader betaler 120 kroner for ca 55 km, mao dobbelt så høy "literpris."

"Problemet" med desse trioladarane er at du betalar same pris uansett kva effekt ein får. Husk at ein Zoe kan få 43 kW frå AC, og då blir prisen akseptabel. Ein Model S kan også få rundt 45 kW til same pris ved å bruke CHAdeMO-adapter. I parksis betalar ein for tiden ein okkuperer ladaren, noko som eg i alle fall finn fornuftig.

Ellers synes eg at Grønn Kontakt har eit fornuftig opplegg, der dei på mange lokasjonar også plasserar eit 22kW ladepunkt i tilleg til trioladaren. Med ein timepris på 50 kr, har eg av og til brukt desse.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

zbk

Grønn kontakt har ikke trio-ladere med 43kW AC(i alle fall ikke som jeg vet om). Bare Chademo/CCS + separate 22kW AC-stolper.

Noen 22kW AC-stolper i tillegg til hurtigladerene burde uansett vært satt opp sammen med hurtigladerene. For det første vil disse kunne utnyttes bra av Zoe/MB/Tesla, men i tillegg er de betydelig rimeligere, mer driftssikre og en ypperlig backup om hurtigladeren er i ustand eller ute av drift.

Det er bare trist at ikke alle nye ladestasjoner har dette. Her har Fortum/Renault/Nissan/Kiwi noe å ta tak i.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

elbil-1

Sitat fra: Ferry på torsdag 09. april 2015, klokken 22:41
Jeg klarer ikke å skjønne hva du mener, elbil-1. Jeg har ikke nevnt hverken Porsche, 2CV eller literpris på bensin. Kan du forklare nærmere?

Ut fra ditt svar til "alr", så sier du at du ikke har noen sympati med høy "literpris" til ham, da han har dyr bil og lading uansett blir småpenger i forhold til totalkostnaden med bilen.

Jeg leste det slik at du da mente at disse småpengene var ikke noe å bråke om, da han jo hadde råd til dyr bil.

Jeg leser det da slik at du synes det er greitt at eiere av dyre biler (tesla, porche ) betaler dyr "literpris" / 100,- kr. literen for porcheeiere  og at eiere av rimelige biler (leaf, 2CV) bør få betale billig "literpris"/10 kr. / liter

Dette blir jo helt tullete, synes jeg, poenget til "alr" var jo at prisen pr kwh var helt hinsides fra hans ståsted, uavhengig av hvilken bil han hadde tatt seg råd til.

Noe mange andre kan være ganske enige i...




Ferry

Det koker vel egentlig ned til den gamle diskusjonen om hva er det vi betaler for? Er det strøm i antall kWh, er det tjenesten hurtiglading, er det parkering med strøm? Enhver vare er verdt det noen er villig til å betale. Og hva koster egentlig én kWh strøm? Hvilken sum snakker vi om, og hvor stort påslag er det stuereint å ha?
Jeg betaler gladelig dagens pris for hurtiglading. For meg er det en forutsetning for å kunne ha elbil som eneste bil. Men jeg bruker ikke hurtiglading med mindre jeg må. Kan jeg klare en tur uten hurtiglading så foretrekker jeg det. På et knapt halvår/8000 km har jeg brukt ca. 800,- på hurtiglading. Det blir ganske uvesentlig sammenlignet med den totale kostnaden med å ha bil.

elbil-1

Debatten er ganske mer viktig enn bare at "det er en ganske ubetydelig del av bilholdet"

jeg kjøper også dyrt flaskevann en gang i blant, men foretrekker drikkevannet hjemme i springen.  Allikevel synes jeg det er svindyrt å kjøpe flaskevann - likefult er det svindyrt å hurtiglade.

Men på el-siden er det et faktum at myndighetene vil at flest mulig har el-bil/senker co2 utslippene og dermed også benytter hurtigladerne så mye som mulig på langtur, istedenfor å benytte fossilbilen.

Da burde myndighetene også sørge for å få regulert lave ladepriser, så flest mulig benyttet hurtiglading/langtur.

Bensinstasjoner overlever på en fortjeneste på 15,- pr. bilist/tank + diverse pølser og brus, da burde det også være økonomi i å la lading koste 15-20 kr. istedenfor 70-80,-

Flaskevann er ingen miljøpositiv effekt og der vil man ikke se regulering av markedet - noe man bør se på lademarkedet.

pudderjagar

Ein må ikkje gløyme at desse hurtigladestasjonane kostar veldig mykje å setja opp. Denne utgiften må dei jo og dekke inn.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

alr

Jeg fikk forøvrig i går et veldig hyggelig og oppklarende svar fra Kvam Energi.
Så fort jeg får "go" fra de, publiserer jeg svaret her.
Rød S85D
Love it to pieces!!

Ferry

Sitat fra: elbil-1 på fredag 10. april 2015, klokken 23:10
Debatten er ganske mer viktig enn bare at "det er en ganske ubetydelig del av bilholdet"

jeg kjøper også dyrt flaskevann en gang i blant, men foretrekker drikkevannet hjemme i springen.  Allikevel synes jeg det er svindyrt å kjøpe flaskevann - likefult er det svindyrt å hurtiglade.

Du kan kalle det svindyrt eller dritbillig, det endrer ikke det matematiske faktum at utgifter til hurtiglading for veldig mange vil utgjøre en veldig liten andel av det totale bilholdet. Det vil så klart avhenge av bruksmønsteret da, noen bruker aldri hurtiglader, noen bruker det ofte. At noe er "dyrt" er bare en subjektiv oppfatning. Hvor mange ganger har jeg ikke fått høre at strømmen er dyr. Enda jeg syns ikke den er dyr, snarere tvert i mot.
Flaskevann er et ganske godt eksempel. I går betalte jeg 37,- for en 0,65 Imsdal på Statoil. Og det til tross for at jeg har tilnærmet gratis vann hjemme i springen. Jeg var på nippet til å si til mannen i kassa at jeg husker en halvliter øl til 37,- var dyrt. Men jeg betalte gladelig for å slippe å tørste resten av dagen. Omregnet i arbeidstimer er det ikke mange minuttene det er snakk om. Én vesentlig faktor som skiller vann fra hurtiglading, jeg kan ikke ta med meg særlig mye strøm. Ikke for mange dagers forbruk.

Sitat
Da burde myndighetene også sørge for å få regulert lave ladepriser, så flest mulig benyttet hurtiglading/langtur.

Jeg skal ikke påstå å sitte med fasit på hva som er riktig løsning. Men fra mitt ståsted som forbruker så ønsker jeg selvfølgelig billig lading. Men først og fremst ønsker jeg meg at det i det hele tatt finnes lading å få. Jeg verdsetter tida mi langt høyere enn hva jeg betaler for ladinga. Det vises ganske tydelig, der jeg står på Shell og spiser pølse og drikker kaffe til overpris.
Pepre landet med type 2 sier nå jeg.. Kan bruke noen av de milliardene som IKKE er gitt i subsidier til de 98% som kjører fossilbil. Spetalen har lært meg å regne ;)

Sitat
Bensinstasjoner overlever på en fortjeneste på 15,- pr. bilist/tank + diverse pølser og brus, da burde det også være økonomi i å la lading koste 15-20 kr. istedenfor 70-80,-

En særdeles viktig parameter i det regnestykket er hvor mange tanker som kan fylles på en dag. Ei bensinpumpe kan betjene uhorvelig flere kunder enn en hurtiglader.

alr

Fikk følgende svar:

Hei,
Det er hyggeleg at du opplever hurtigladaren vår som problemfri.

Når det gjeld pris-strukturen for bruk av ladaren er det noko me vil sjå på i nær framtid, og din epost er nyttig info til oss i den samanheng.
Når me vurderte korleis pris-strukturen skulle sjå ut såg me fyrst på korleis andre aktørar hadde lagt seg i pris: Grønn Kontakt, Fortum Charge&drive og BKK.  Etter det eg kjenner til ligg me lågare enn desse.

Du skriv ikkje kva bil du har eller kva ladeuttak du nyttar, men ut frå beskrivelsen din antar eg at det er snakk om 400V-uttaket.  Eg meinar Tesla kan få ut inntil 43 kW her.  DC-uttaka er på 50kW.  Utrekna frå desse effektane er ikkje kWh-prisen så høg som du skriv, men likevel relativt høg.

Me vurderte først å ha ein kWh-pris, men vart frårådd det.  Det er eit mål at hurtigladaren blir nytta i korte intervall, for å frigjera den til neste brukar.  Alle bilar ladar seinare dei siste 20%, og kWh-prising kunne lett ført til at ladaren vart okkupert unødig lenge av brukarar som ynskjer å «toppa» batteriet.

Å nytta hurtigladar til å lada ein bil med 11 kW er etter mitt syn «feil» bruk av ladaren.  Det er slik bruk me vil unngå, og prisinga er her eit middel.  Likevel, når ein set opp reknestykket slik du gjer må eg innrømma at prisen blir noko «blodig».  Det blir ein del av vurderinga vår når pris-strukturen skal opp til vurdering.
Rød S85D
Love it to pieces!!

pudderjagar

Kva betalingsløysing er det i Norheimsund? Har dei app eller kan eg bruka kadekort frå andre hurtigladarar?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

alr

Du kan bruke en ladeapp. Eller du kan sende SMS til et nummer, og belaste telefonregninga.
Rød S85D
Love it to pieces!!

pudderjagar

Er da ikkje mulighet å bruka Rfid brikke frå ein eller annan leverandør der?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Fanafjord

Har tenkt oss en tur Bergen - Eidfjord i September. Jeg ser på Hurtigladekartet ( http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet )  at det skal vare denne stasjon på Norheimsund. Jeg finner immidlertid ikke mer info om den. Den mangler på ladestasjoner.no og på nettet fant jeg heller ikke aktuell informasjon.

Vet noen om denne hurtiglader fortsatt er i drift og hvem som driver den? Hvorfor dukker den ikke opp i ladestasjoner.no?

Hvis det er ikke hurtiglader i Norheimsund må vi kjøre trillingen vår via Dale/Voss.

pagal

#29
Fant følgende på ladestasjoner.no :
Kryss Fv7 og Fv49, Norheimsund
Tilgang og betaling via SMS eller APP fra GoCharge
Kontaktinformasjon
Kvam Kraftverk AS 56553300
PS
Stasjonen åpnet sommeren 2014
DS
Early CHAdeMO adapter Jæren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA