Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Citroen Berlingo B59 Lang

Startet av CitB59EL, fredag 28. mars 2014, klokken 19:28

« forrige - neste »

CitB59EL

Hei,

Tenkte at jeg skulle dele litt av mine erfaringer etter å hatt denne bilen i ca 2 mnd nå og kjørt ca 3000 km. Dette er min første el bil. Bilen har fungert ypperlig til mitt bruk så langt. Kjører ca 8-10 mil hver dag og det er nok batteri igjen på slutten av dagen(10-30 km typisk). Kjører da hovedsakelig E6 inn til Trondheim og til bake igjen-følger trafikken bortsett fra at jeg kjører 80-85 km/t opp bakkene i 90 sonen. "Rekorden" er å bruke 69 km på 37 km kjøring til Trondheim. Siden min ikke har forbruks måler av en eller annen grunn(venter på løsning) så vet jeg ikke hva den bruker pr km. Men rekorden er 135km på 1 ladning kjørte da hovedsakelig flatt terreng(gamle E6) og litt bykjøring. Har også vært på Frøya med den 1 gang-dette ble i lengste laget. 125 KM er vel mye... og det gikk maksimalt ECO tempo(40 km/t opp tunnelene bla) for idet hele tatt komme fram. Hadde snittfart på 62 km fra Orkanger. Bilen er som helt vanlig Berlingo vare bil ellers med ca 4m3 varerom og plass til 3 personer foran svaner Iso fix! . Savner også at bilen ikke har noe form for App for styring av varme apparat eller bil forøvrig. Hurtig-lading (CadeMO) fungerer fint på EV power sine ladestasjoner. Lading stopper på 82-83%. Må evt starte på nytt igjen hvis en vil ha 100% men dette tar laang tid.

Tydelig at Fabrikken har lagt inn reserver på batteri 50% batteri kapasitet iflg hurtig lader viser under 50% kapasitet på måler i bil mer 43-45%. Virker å være ca 7% i margin i bunn mot måler.  Bilen har "reserve batteri lampe" som kommer på ca 15 km i igjen. Skilpadde kommer etter dette igjen. Har ikke tømt skilpadde. Har kjørt bil 1 gang ned til skilpadde.

Siden bilen har samme motor som trillingene er det ikke noe sprek bil men holder til vanlig kjøring. Er sperret på 110 km/t og det er vel like greit-går MYE strøm i høye hastigheter med en slik boks av en bil... Kan nevne at jeg tok støybehandling med tectyl på bil før levering og dette kan anbefales da bilen ble bedre å kjøre da en slipper mye av romle støyen fra varerommet(sammelignet med annen lang berlingo). Angrer ikke på kjøpet og vil mene at mange håndverkere kan gått bruke en slik bil. Det har ikke vært noe særlig kulde her i Trøndelag så har ikke fått sjekket rekkevidde. Den 1 dagen det var -10 så gikk det fint å kjøre  over 80 km med litt varme på E6. Bil anslo da 108 km ved oppstart. Nå anslår bilen ca 138-150 km ved oppstart (6-10 grader).    Hvordan får en opprettet ny tråd?? Mener at denne bilen fortjener det!Da den ikke sammenlignes med gamle Berlingo electric etter min mening. Dette var mine første inntrykk bare spør hvis noen lurer på noe!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA