Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mange vill konvertere til Elbil med AWD / 4x4

Startet av Birkus, fredag 28. mars 2014, klokken 14:30

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: Birkus på lørdag 29. mars 2014, klokken 10:16
Sitat fra: tomrh på lørdag 29. mars 2014, klokken 09:57
Jeg tror generelt det er lite behov for 4x4 nær byene.
Det er jo akkurat der du tar feil. Jeg bor i Bergen og dette er vell byen man har minst behov for 4x4/awd. Alikavell så skal alle ha de og de som eier de kommer med den "Jeg skal aldri gå fra firehjulstrekk, dette må jeg ha"
Ja du har nok rett, det er noen boligfelt i Bergen som ligger i temmelig bratt terreng, f.eks. rett øst for sentrum i lia opp mot Fløyfjellet. I Trondheim også, bl.a. på Byåsen som vi tydelig ser her: http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1792859.ece
Så det finnes nok endel folk i byene også som bør ha 4x4, generaliserte litt i overkant der.

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. mars 2014, klokken 15:39
Å sette på piggdekk med grusom støy og som lager svevestøv er i tillegg helt uaktuelt på en elbil. Tenk å gi ifra seg stillhet helt frivillig og unødvendig?
Hvis du tar en titt på lenka over og kikker på flash-videoen lengre ned på siden (rett over setningen "Bilen skled i cirka hundre meter før den kolliderte i en av de andre bilene som allerede hadde krasjet.") så skjønner man fort at noen bør ha både piggdekk og 4x4 der de bor...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Birkus

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. mars 2014, klokken 15:39
Sitat fra: Birkus på lørdag 29. mars 2014, klokken 10:20
Sitat fra: hma på fredag 28. mars 2014, klokken 15:24
Piggfrie dekk sluttet jeg med lenge før jeg begynte med elbil. Litt flåsete sagt, men jeg mener piggdekk er et hjelpemiddel for dårlige sjåfører ;) Etter noen måneder i elbil (i alle fall de "vanlige" elbilene) lærer man seg å kjøre mykt, har blikket langt fram og ferdes mer defensivt. Har man en bratt vei hvor det ofte er blankis så kan pigg være nyttig.


Når jeg får meg Model S så blir jo det seff piggdekk, det sier jo seg selv på en slede på over 2 tonn skal skli på isen uten pigg så kan det bli en kjip situasjon.

jeg har vært med på at min tidligere boble med gamle piggdekk har komt seg bedre fram på glatten enn naboens rav 4 med de beste og nyeste piggfrie dekken

Har kjørt en vinter nå på Nokian r2. At noen trenger piggdekk for å føle seg trygg er for meg helt uforståelig. Fremkommeligheten er meget bra, og at den veier 2,1 tonn har ikke plaget meg ett sekund. Fatter ikke at det trekkes frem som argument gang på gang.
Å sette på piggdekk med grusom støy og som lager svevestøv er i tillegg helt uaktuelt på en elbil. Tenk å gi ifra seg stillhet helt frivillig og unødvendig?

Då har du ikke kjørt ned en bratt bakke med klink is og underkjølt regn, Det er vell egentlig den eneste gangen man har behov for vinterdekk i Bergen, og då er det kun piggdekk som gjelder.

Øyvind.h

Sitat fra: Birkus på lørdag 29. mars 2014, klokken 17:49
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. mars 2014, klokken 15:39
Sitat fra: Birkus på lørdag 29. mars 2014, klokken 10:20
Sitat fra: hma på fredag 28. mars 2014, klokken 15:24
Piggfrie dekk sluttet jeg med lenge før jeg begynte med elbil. Litt flåsete sagt, men jeg mener piggdekk er et hjelpemiddel for dårlige sjåfører ;) Etter noen måneder i elbil (i alle fall de "vanlige" elbilene) lærer man seg å kjøre mykt, har blikket langt fram og ferdes mer defensivt. Har man en bratt vei hvor det ofte er blankis så kan pigg være nyttig.


Når jeg får meg Model S så blir jo det seff piggdekk, det sier jo seg selv på en slede på over 2 tonn skal skli på isen uten pigg så kan det bli en kjip situasjon.

jeg har vært med på at min tidligere boble med gamle piggdekk har komt seg bedre fram på glatten enn naboens rav 4 med de beste og nyeste piggfrie dekken

Har kjørt en vinter nå på Nokian r2. At noen trenger piggdekk for å føle seg trygg er for meg helt uforståelig. Fremkommeligheten er meget bra, og at den veier 2,1 tonn har ikke plaget meg ett sekund. Fatter ikke at det trekkes frem som argument gang på gang.
Å sette på piggdekk med grusom støy og som lager svevestøv er i tillegg helt uaktuelt på en elbil. Tenk å gi ifra seg stillhet helt frivillig og unødvendig?

Då har du ikke kjørt ned en bratt bakke med klink is og underkjølt regn, Det er vell egentlig den eneste gangen man har behov for vinterdekk i Bergen, og då er det kun piggdekk som gjelder.
Har klart meg med piggfrie dekk siste 12 årene helt problemfritt. Kjører etter forholdene både i by og på fjell. Driter man seg ut pga differansen i grep mellom pigg/piggfritt er man elendig sjåfør... Men jeg bor i Oslo, ikke Bergen :) Har kjørt på underkjølt regn senest en gang i vinter, men da var det ikke is på trafikkerte veier, og når det er skikkelig underkjølt regn på veien er det ikke lurt å kjøre bil hverken pigg eller piggfritt...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mippen

#18
Kjører selv bil med og uten 4x4. I oppoverbakke eller på flat mark når det er glatt føles det tryggere og er mer stabilt med 4x4. Det de fleste ikke tenker på med 4x4 at når du skal ned en bratt bakke eller bremse så stiller du likt med alle biler. 4x4 hjelper bare til for å sette bilen i bevegelse, ikke stoppe den. Ofte er også biler med 4x4 tyngre, noe som også ikke gjør det bedre. Har både esp, antispinn, abs mm på min bil med 4x4 og har selv fått sleng på bilen flere ganger på underkjølt regn (Piggfritt). På elendig føre er det sunn fornuft og kjøre etter forholdene som gjelder. Du kommer deg gjerne lettere opp en bakke eller ut av en snøfonn eller gjennom en brøytekant med 4x4. Du er imidlertid ikke ustoppelig slik som enkelte reklamer gir inntrykk av og når det først slipper med 4x4 er det ofte vanskelig å få kontroll enn på 2wd grunnet da er strikken strukket lengre enn du ville ha klart med 2wd. Altså, du mister gjerne veigrepet fortere med 2wd og vil på den måten lettere kjenne grensene til bilen og tilpasse fart og kjørestil.
Fremtiden er elektrisk.

Birkus

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. mars 2014, klokken 19:14
Sitat fra: Birkus på lørdag 29. mars 2014, klokken 17:49
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. mars 2014, klokken 15:39
Sitat fra: Birkus på lørdag 29. mars 2014, klokken 10:20
Sitat fra: hma på fredag 28. mars 2014, klokken 15:24
Piggfrie dekk sluttet jeg med lenge før jeg begynte med elbil. Litt flåsete sagt, men jeg mener piggdekk er et hjelpemiddel for dårlige sjåfører ;) Etter noen måneder i elbil (i alle fall de "vanlige" elbilene) lærer man seg å kjøre mykt, har blikket langt fram og ferdes mer defensivt. Har man en bratt vei hvor det ofte er blankis så kan pigg være nyttig.


Når jeg får meg Model S så blir jo det seff piggdekk, det sier jo seg selv på en slede på over 2 tonn skal skli på isen uten pigg så kan det bli en kjip situasjon.

jeg har vært med på at min tidligere boble med gamle piggdekk har komt seg bedre fram på glatten enn naboens rav 4 med de beste og nyeste piggfrie dekken

Har kjørt en vinter nå på Nokian r2. At noen trenger piggdekk for å føle seg trygg er for meg helt uforståelig. Fremkommeligheten er meget bra, og at den veier 2,1 tonn har ikke plaget meg ett sekund. Fatter ikke at det trekkes frem som argument gang på gang.
Å sette på piggdekk med grusom støy og som lager svevestøv er i tillegg helt uaktuelt på en elbil. Tenk å gi ifra seg stillhet helt frivillig og unødvendig?

Då har du ikke kjørt ned en bratt bakke med klink is og underkjølt regn, Det er vell egentlig den eneste gangen man har behov for vinterdekk i Bergen, og då er det kun piggdekk som gjelder.
Har klart meg med piggfrie dekk siste 12 årene helt problemfritt. Kjører etter forholdene både i by og på fjell. Driter man seg ut pga differansen i grep mellom pigg/piggfritt er man elendig sjåfør... Men jeg bor i Oslo, ikke Bergen :) Har kjørt på underkjølt regn senest en gang i vinter, men da var det ikke is på trafikkerte veier, og når det er skikkelig underkjølt regn på veien er det ikke lurt å kjøre bil hverken pigg eller piggfritt...

Det jeg lurer på no er hvorfor du har bestilt Model X og ikke bare beholder Model S?

ZerOmancer

Hvor man trenger firehjulstrekk?

-Det er jo i Bergen det, og andre tettbebygde bakkebyer.  Når jeg skal opp svingete , smale bakker med 15 cm klaring til parkerte biler er det godt å kunne kjøre rolig og kontrolert. -Og når jeg møter bussen rett før toppen, kan jeg rygge inn over brøytekanten i trygg forvissning om at jeg ikke må ut og hente spade og kjettinger etterpå.

-Ute på landet er det bare å gi bånn gass  og komme sidelengs over bakketoppen... eller seile sidelengs ned igjen og prøve på nytt, litt fortere.. ;D


(..skråblikk fra en varebilsjåfør som endelig har fått firehjulstrek.. ;))
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

Trekkoppbil

Det var en gang for mange år sida, at jeg la merke til at folk som har 4wd, er folk som har en vanskelig innkjørsel. Det er også en del hyttefolk med 4wd.

4wd bør også brukes i urbane strøk med mye kø, da det gir bedre flyt i trafikken om vinteren,  hvis man kommer kjappere fram i rundkjøringer og kryss. Sparer du noen sekunder ved hver flaskehals, så betyr det mye hvis det kommer tusenvis av kjøretøy bak deg i køen.
På mange måter er det morro å kjøre awd om vinteren, for det em det mest gøyale er å kjøre rwd.

Sjølv så kjøper jeg kun billig Leaf på ebay, som er så rimelig at jeg kan regne med å kunne selge til høsten uten særlig tap.  En bil som jeg ikke kan regne med å komme hjem med, 3 måneder i året, er liksom ikke en duganes bil i en travel hverdag.

Viking800

Noen som vet om noen oversikt over elbiler med 4x4?

Jeg vet bare om Tesla for øyeblikket.

Espen Hugaas Andersen

Untatt superbiler, så er det i dag kun Tesla Model S og Tesla Model X som er i salg og har AWD. Du har også noen plug-in hybrider.

Det kommer noen andre på markedet innenfor de nærmeste årene, men vi får se akkurat når, hvilken pris og i hvilken skala. Sånn ca denne listen:

- Tesla Model 3, 2017, ~300k NOK
- Jaguar i-Pace, 2018,  ~550k NOK
- Audi e-tron, 2018, ~650k NOK
- Hyundai Kona, 2018, ~350k NOK (ikke helt sikkert denne får AWD)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Eldgammel tråd dere har klart å dra opp nå da, men hvilke superbiler er det som er elektriske og har AWD siden du unntar de?

Ellers er det vel sannsynlig at Model 3 med AWD starter et stykke opp fra 300k.

Jeg er usikker på om jeg krysser D når jeg får sjanse til å konfigurere min reservasjon. Skal være nummer to bil for oss, og vi har allerede SUV med AWD.

jkirkebo

Sitat fra: gr på søndag 16. juli 2017, klokken 11:36
Eldgammel tråd dere har klart å dra opp nå da, men hvilke superbiler er det som er elektriske og har AWD siden du unntar de?

MB SLS AMG Electric Drive og Rimac Concept One for å nevne et par?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA