Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Knirkelyder fra rattet

Startet av atkhobby, torsdag 27. mars 2014, klokken 22:04

« forrige - neste »

atkhobby

Hei,

Jeg har merket flere ganger nå ta det kommer knirkelyder når jeg vrir på rattet. Det er som våt gummi mot en overflate. Syns også jeg har hørt en svakere utgave av lyden når jeg kjører over fartsdumper.

Mener det først og fremst har vært i forbindelse med fuktig vær eller på morgenen etter at bilen har stått en stund.

Noen andre som har dette?

i3_X5_116dA

Jepp, har hørt det av og til i vår. Men, rart nok ... det kommer og går.  ;)

atkhobby

Så er jeg i alle fall ikke alene om det. Jeg tenkte å se det an før jeg klager. Det kan jo gå seg til.

Kan forresten rotere rattet langsomt uten at det blir lyd, men litt raskere så knirker/gnisser det.

Har prøvd å endre på høyde og lengde på rattet uten at det gjelder.

Jone

Opplever det samme i min bil, det kommer og går tilsynelatende tilfeldig.

Klykken

Hadde "knirking" i rattet på min BMW e92 også. Når jeg undersøkte dette vha google, så det ut til å være en gjenganger på de aller fleste BMWer, uavhengig av modell. Uten at det er til noe hjelp altså, men tenkte å informere om det. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Terondo

Jeg har samme erfaring. Min erfaring er så langt at dette er noe jeg bare har når bilen er kald. Enten at det er relatert til temperaturen inne i bilen, eller at den ikke har vært kjørt på endel timer. Det gir seg ganske raskt, vil tippe at det er borte etter å ha kjørt i noen minutter.

Ville likevel vært greit om det ikke var der, siden bilen er helt ny, er ikke dette noe jeg vil ha i økende grad, etterhvert som den eldes.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

ali_ben

ahhh... jeg som trodde at jeg endelig skulle bli kvitt knirkelydene i rattet på min gamle e46 som nå snart pensjoneres til fordel for i3. Der knirker det for øvrig også bare når den er kald.
BMW i3 levert 2. mai 2014

Vind

Hmm...

Jeg har ikke opplevd den knirkelyden som beskrives her, og har hørt godt etter.  Men noen ganger er det lyder i bilen som jeg tror jeg aldri ville lagt merke til i en annen bil (les fossil bil) jeg tror det er knyttet til at bilen et så stille generelt - at enhver liten lyd oppfattes.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Klykken

Ser for meg at man blir mer oppmerksom på lyder i en slik en, ja.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Tinhlevan

Jeg har en også en ulyd, ikke knirkelyd men mer skrangling som om noe ikke er skrudd til skikkelig, spesielt ved kjøring på brosten. Men kommer og går.
Litt usikker på hvor det kommer fra, rattet eller andre steder!

atkhobby

Jeg har også en svak "bzzzzz" lyd fra dashbord som kommer og går. Omtrent som en skrue eller skive som vibrerer. Tror det kommer fra inni speedometer skjermen.
Merker det først og fremst i lav hastighet og litt ujevn vei.

eirikjac

Jeg har også en slik vibrasjonslyd eller "bzzzzz" i dashbordet. Den kommer og går, men jeg har inntrykk av det det er mest i hastigheter rundt 60-80 km/t. For meg virker det som om den kommer fra høyresiden eller kanskje fra den store skjermen.
BMW i3 60ah
Polestar 2

skritt

Den store skjermen knirker hos oss, for lyden forsvinner hvis vi holder i den.

LMOR

Hos meg klirrer låseknappene på dørene når de står oppe. Hvis du trykker de ned, så forsvinner lyden.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

atkhobby

Lurer på hvor grensen går før det er mulig å få sett på det under garanti perioden?

(Har jo hatt noen lyder i andre biler, det bare høres så godt i denne bilen.)

Edit: altså bzzzzz lyden, ikke knirken i rattet som tydeligvis er en del av bmw designet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA