Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

12 V vannkoker i Teslaen, hvor mange km stjeler den?

Startet av bb, onsdag 26. mars 2014, klokken 10:50

« forrige - neste »

bb

Jeg er i mitt nerdehjørne i dag og lekte med å regne litt. Vi har kjøpt en 12 V vannkoker til bilen. Den er relativt treg og bruker 20-30 minutter på å koke vann i bilen. Men da har vi i alle fall fleksibiliteten med å kunne koke vann hvor som helst når vi er på tur. Vi trenger vanligvis å koke opp 1 liter vann fra ca. 20°C for å få nok til hver vår noodle + tilbehør. For å forenkle regnestykket regner vi med at 1 liter vann veier 1 kg.

Energien som trengs blir da:
1000 g * (100°C - 20°C) * 4,186 J/g°C = 334 880 J = 93 Wh

Det vil si at kokingen stjeler ca. 0,5 km range.

Nå synes vi at det tok forferdelig lang tid å koke opp vannet. Dette har nok noe med at effekten sannsynligvis er begrenset til ca. 120 W (10 A tipper jeg) kontra vanlig vannkoker som er på 1500-2000 W. Så jeg har gått i innkjøp av en av de bedre termosene fra XXL:
http://www.xxl.no/villmark/kjokken-og-mat/termos-og-flasker/stanley-termos-adventure-1l-termos/p/1095377_1_style

Jeg fylte 1 l kokende vann i termosen og lot den stå i ett døgn. Og da holdt den ca. 70°C. Planen er at vi skal ha med oss kokende vann hjemmefra og koke opp ca. et døgn etterpå når vi er på biltur. Da blir regnestykket slik:
1000 g * (100°C - 70°C) * 4,186 J/g°C = 125 580 J = 35 Wh

Da vil kokingen stjele kun 0,175 km range.  Så må man vel regne med den økte vekten på å frakte vann + termos da. Det vi tjener på er at vannet vil koke etter 5-10 minutter i stedet for nesten en halvtime :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Amper

Det er helt korrekt at du er i ditt nerdehjørne i dag!   

P85D :o)

petersv

Sitat fra: bb på onsdag 26. mars 2014, klokken 10:50
Jeg er i mitt nerdehjørne i dag og lekte med å regne litt. Vi har kjøpt en 12 V vannkoker til bilen. Den er relativt treg og bruker 20-30 minutter på å koke vann i bilen. Men da har vi i alle fall fleksibiliteten med å kunne koke vann hvor som helst når vi er på tur. Vi trenger vanligvis å koke opp 1 liter vann fra ca. 20°C for å få nok til hver vår noodle + tilbehør. For å forenkle regnestykket regner vi med at 1 liter vann veier 1 kg.

Energien som trengs blir da:
1000 g * (100°C - 20°C) * 4,186 J/g°C = 334 880 J = 93 Wh

Det vil si at kokingen stjeler ca. 0,5 km range.

Nå synes vi at det tok forferdelig lang tid å koke opp vannet. Dette har nok noe med at effekten sannsynligvis er begrenset til ca. 120 W (10 A tipper jeg) kontra vanlig vannkoker som er på 1500-2000 W. Så jeg har gått i innkjøp av en av de bedre termosene fra XXL:
http://www.xxl.no/villmark/kjokken-og-mat/termos-og-flasker/stanley-termos-adventure-1l-termos/p/1095377_1_style

Jeg fylte 1 l kokende vann i termosen og lot den stå i ett døgn. Og da holdt den ca. 70°C. Planen er at vi skal ha med oss kokende vann hjemmefra og koke opp ca. et døgn etterpå når vi er på biltur. Da blir regnestykket slik:
1000 g * (100°C - 70°C) * 4,186 J/g°C = 125 580 J = 35 Wh

Da vil kokingen stjele kun 0,175 km range.  Så må man vel regne med den økte vekten på å frakte vann + termos da. Det vi tjener på er at vannet vil koke etter 5-10 minutter i stedet for nesten en halvtime :)

Hehe, nå må vi ikke glemmer at bensinstasjoner er overalt! (De har vann, kaldt og varmt.)

cairnz

Ville nok heller valgt petersv's alternativ.

Stopp på bensinstasjonen og fyll varmt vann fra kaffeautomatene, og gi betjeningen en tier eller noe sånt for bryderiet.. :)
Elbilist

Muffinman

Nå har vel trådstarter kjørt vannkokeren på ladestolpe tidligere, så det er jo et alternativ når det er en i sikte. Eller hva med UMC fra ene uttaket og skjøteledning fra det andre på stolpen med padde, mikrobølgeovn, vannkoker og hårføner inne i bilen mens man treglader?

;D

bb

Sitat fra: cairnz på onsdag 26. mars 2014, klokken 10:56
Ville nok heller valgt petersv's alternativ.

Stopp på bensinstasjonen og fyll varmt vann fra kaffeautomatene, og gi betjeningen en tier eller noe sånt for bryderiet.. :)
Problemet er bare at vi ofte ønsker å koke vann kl. 02 på natta et eller annet sted i gokk :) Og ikke alle steder vi stopper har 230 V stikk. Hvor raskt hadde det gått hvis vi skulle koke 1 liter vann med strøm fra SC? :)

Sitat fra: Muffinman på onsdag 26. mars 2014, klokken 11:14
Nå har vel trådstarter kjørt vannkokeren på ladestolpe tidligere, så det er jo et alternativ når det er en i sikte. Eller hva med UMC fra ene uttaket og skjøteledning fra det andre på stolpen med padde, mikrobølgeovn, vannkoker og hårføner inne i bilen mens man treglader?

;D
God idé :D Men du glemte mobil dusj og TV ;)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Cowboystrekk

hva med å ha med seg masse termoser med ferdig oppkokt vann og nudler i? ;) Eller fortsette med pølsefest som du var dyktig til før du ble gift? :D
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

bb

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 26. mars 2014, klokken 11:29
hva med å ha med seg masse termoser med ferdig oppkokt vann og nudler i? ;) Eller fortsette med pølsefest som du var dyktig til før du ble gift? :D
Hvis nudler blir liggende i vann for lenge så blir de vasne. De bør bare ligge i vann i 5-10 minutter før de konsumeres :) Pølsefest var en god idé. Men vi må begge begynne å redusere magefettet vi har fått etter våre dårlige matvaner ved diverse ladestasjoner :P
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Quintilian

Jeg ville (seriøst) ha vurdert en gassbrenner av typen Optimus Crux:


Den skrus rett på gassboksen (du kan bruke de minste på 100g som passer i hanskerommet), og krever ingen montering utover det...

Selv har jeg en halvliters titankopp med innfellbar hank som jeg koker vann oppi, det tar ca 4 minutter.... Brenneren passer så nedi koppen... Tar ikke plass ,veier omtrent ingenting... Og den er kald igjen ca 2 minutter etter bruk pga. det er så lite masse både i kopp og brenner :-)

janmb

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Cowboystrekk

Sitat fra: bb på onsdag 26. mars 2014, klokken 11:34
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 26. mars 2014, klokken 11:29
hva med å ha med seg masse termoser med ferdig oppkokt vann og nudler i? ;) Eller fortsette med pølsefest som du var dyktig til før du ble gift? :D
Hvis nudler blir liggende i vann for lenge så blir de vasne. De bør bare ligge i vann i 5-10 minutter før de konsumeres :) Pølsefest var en god idé. Men vi må begge begynne å redusere magefettet vi har fått etter våre dårlige matvaner ved diverse ladestasjoner :P
Kan ikke nudlene "trekke" da? Termosvann holder seg jo varmt i mange timer om termosen er bra? Om du finner en offentlig ladestasjon kan du jo plugge bilen i et støpsel og vannkokeren i et annet, hehe.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

bb

Sitat fra: Quintilian på onsdag 26. mars 2014, klokken 11:34
Jeg ville (seriøst) ha vurdert en gassbrenner av typen Optimus Crux:
Jeg var inne på tanken med gassbrenner eller rødspritbrenner. Men valget falt på elektrisk vannkoker fordi filosofien min er at vi skal kjøre og leve på ren norsk fossekraft :P


Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 26. mars 2014, klokken 11:53
Om du finner en offentlig ladestasjon kan du jo plugge bilen i et støpsel og vannkokeren i et annet, hehe.
Det er nettopp det jeg har gjort. Denne løsningen er ikke avhengig av at jeg finner en 230 V uttak et eller annet sted.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

TorC

Hva med Hot Booster? Kopp som varmer seg selv...
http://www.dinside.no/918498/mat-og-drikke-som-blir-varm-av-seg-selv

Spesielt miljøvennlig er det neppe, men veldig fancy... :-)
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: bb på onsdag 26. mars 2014, klokken 11:16Problemet er bare at vi ofte ønsker å koke vann kl. 02 på natta et eller annet sted i gokk :) Og ikke alle steder vi stopper har 230 V stikk. Hvor raskt hadde det gått hvis vi skulle koke 1 liter vann med strøm fra SC? :)
Ca 2,5 sekunder. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA