Ikke regn med å kunne lade din Zoe

Startet av Lars C. Krogenæs, tirsdag 25. mars 2014, klokken 14:47

« forrige - neste »

Rav4_EV

Bli ikke overrasket om du måler veldig lav Cosphi på en Leaf med 6A lading.

Ser noen "sparer batteriene" og bruker svenskekablen på 6A når de har god tid.
Med vannpumper som går og annen overvåkingselekronikk vil også Leaf være lite effektiv på lave ladestrømmer.

Å lade Renault Zoe på 10A er nødlanding. Bilen er optimalisert for større ladehastigheter.

Det skjer store ting på infrastruktursiden innen kort tid som gjør at intet fornuftig menneske vil stå og lade på en stikkontakt i timesvis for et par mils rekkevidde.

Renault Zoe som jeg kjører har 12 ganger større on-board lader enn min Nissan Leaf.
Zoe er ikke avhengig av en likeretter til 1 million kroner i veikanten som ingen vil betale for.

Idag er elbilen på samme sted som bensinbilen for hundre år siden. En tur på apoteket for å kjøpe benzin på litersflasker står i sterk kontrast til Shells stasjoner i dag.
Men stanken av bensin under fylling har de ikke greid å fjerne på hundre år  :'(.

Litersflasker av glass fylt med benzin og Schuko stikk har dette felles:
Enkelt, men dog veldig tregt.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

hma

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 03. august 2014, klokken 13:05
Tror sannsynligheten for å finne en 400/63 kontakt er forholdsvis liten.
Det er ganske store effekter vi snakker om. Den eneste jeg har sett er på gamle tollstasjonen på Svinesund (gamle brua).
Ladestasjonen til Vesterålen bil på Sortland har type2 (fast kabel) som støtter 63A :) En liten svipptur dit ;)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

tinker

Sitat fra: Electrix på onsdag 06. august 2014, klokken 09:46
Det kan se ut som om han blander virkningsgrad og effektfaktor (cos phi), det er ikke det samme. Hvis du vil måle virkningsgrad må du måle effekt tatt fra strømnettet og effekt levert til batteriet.

Hehe, jeg så to tall som lignet og tenkte de var det samme  :)

Men det er vel ingen dansker som har behov for trafo uansett, så de har vel sett på effekt fra strømmnettet levert til batteriet, og det betaler man jo for uansett?

Jeg tror også at schukokabelen som leveres med bilen i Danmark er låst til 10A, det er derfor de kaller den mormorkabel. Man bruker den bare når man er på besøk hos mormor på landsbygda.

Ser ikke for meg å lade bilen på mindre enn 16A hvis ikke det er nød, var derfor jeg syns den crOhm boksen var kul, da kan man lade uansett hva man finner av strømkilder - også 10A hvis det skulle knipe skikkelig eller 43kW hvis man skulle være så heldig å finne et 63A stikk!
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

hma

Apropos etterspørsel, tilbud og utbygging av 43kW AC-punkt med type2-kontakt, så syns jeg Arne Magnus (alias Rav4_EV) hadde noen gode poeng i en annen tråd (hvor Elbilforeningen sitt engasjement innen hurtigladere var tema).
Arne trakk parallell mellom Tesla og Nissan, og stilte spørsmål om hvordan CHAdeMO-dekningen (og konkurranseforholdet med Combo) ville sett ut, dersom Nissan hadde kostet et landsdekkende ladenett umiddelbart etter lansering av Leaf - for tre år siden.

Jeg vil da si at med lansering av Zoe har Renault et enestående utgangspunkt til å vinne markedet med sin egen teknologi. Alt de trenger å gjøre er å koste utbygging av et landsdekkende ladenett med 43kW AC og type2-kontakt.
Dette tilbudet kan være gratis for Zoe-kunder, mens andre bilmerker må betale. Renault vil tjene inn investeringen ved økt salg.

Hvilket argument står da en potensiell kjøper igjen med for å takke nei til Zoe?
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )

emil

Sitat fra: hma på onsdag 06. august 2014, klokken 13:24
Hvilket argument står da en potensiell kjøper igjen med for å takke nei til Zoe?

Det vil aldri komme 43kW ladestasjoner på hvert gatehjørne og jeg vil lade bilen min så nærme hjemme som mulig så jeg kan gå ut og sette meg i bilen og kjøre dit jeg skal uten å starte turen med et ladestopp. Med vanlige ladestopler og IT nett er ikke Zoe noen bil som kan vurderes da.

I tillegg vil jeg ha muligheten til å lade bilen hvorsomhelst med 16A hvis jeg f.eks er på en hytte inni skogen.

Renault kunne løst dette med å ha en "vanlig" 3.3kW lader i tillegg til cameleon laderen.

hma

Sitat fra: emil på onsdag 06. august 2014, klokken 13:48
Det vil aldri komme 43kW ladestasjoner på hvert gatehjørne og jeg vil lade bilen min så nærme hjemme som mulig så jeg kan gå ut og sette meg i bilen og kjøre dit jeg skal uten å starte turen med et ladestopp. Med vanlige ladestopler og IT nett er ikke Zoe noen bil som kan vurderes da.
Det Renault behøver å gjøre for å "vinne markedet" er:

1) Etablere et landsdekkende ladenett med 43kW AC og type2 etter Tesla sin Superladermodel. Avstanden mellom punktene må nødvendigvis være lik bilens normerte rekkevidde vinterstid + margin. Kapasitet i eget ladenettverk kan de siden selge ut til andre aktører som (senere) velger deres teknologi.

2) Tilby løsning for IT-nett, enten via egen "kladd"/hjemmelader eller via innebygged HW i bilen.

Selv om Tesla tilbyr gratis superlading er dette neppe den primære ladekilden for eierne. Det meste av lading vil skje i hjemmet (eller på jobb) når bilen står parkert. Det er først når man skal tilbakelegge lengre distanser at behovet for hurtigere lading melder seg.

Med et velutbygget 43kW-nettverk påkostet av Renault, vil Zoe-eiere møte den samme fantastiske fleksibiliteten og forutsigbarheten som eiere av Tesla opplever - som igjen er hovedårsak til at kunder velger nettopp dette produktet framfor andre.

Flips

Noen som vet sånn ca. hvor mye det koster å sette opp et 43 kW ladepunkt?

Rav4_EV

22' X Plaid

Baard

Sitat fra: emil på onsdag 06. august 2014, klokken 13:48
Sitat fra: hma på onsdag 06. august 2014, klokken 13:24

I tillegg vil jeg ha muligheten til å lade bilen hvorsomhelst med 16A hvis jeg f.eks er på en hytte inni skogen.

Renault kunne løst dette med å ha en "vanlig" 3.3kW lader i tillegg til cameleon laderen.

Jeg ser ikke problemet....Jeg har kjøpt en Zoe fullspekket med utstyr for en konkurransedyktig pris og med god garanti. Med på kjøpet følger det med en 11kW hjemmelader som dekker mist 80% av ladebehovet, og som fungerer på IT nett. I tillegg har jeg som en opsjon fått med en ladekabel og en boks som gir meg mulighet for å lade på IT nett på 2,3kW når jeg er på steder som er grisegrente. (Skal jeg på hytta har jeg tid til å vente) Om man på død og liv ønsker seg et 3,6kW alternativ kan man kjøpe seg en uoriginal lader som trolig vil fungere på svært mange av de schuko kontaktene kan kommer over her og der da veldig mage industribygg og uttak man kommer over har TN nett...

I tillegg kommer det ladestasjoner med type 2 kontakt som kan lade Zoe, om ikke på hvert gatehjørne men trolig der de trengs mest med ulik kapasitet.

Det går også rykter om at Renault sysler med flere og bedre alternativer :-) Tror det blir bra jeg.... :-)
Renault Zoe, 2014

jkirkebo

Sitat fra: Flips på onsdag 06. august 2014, klokken 16:30
Noen som vet sånn ca. hvor mye det koster å sette opp et 43 kW ladepunkt?

Umulig å si. Er strømmen tilgjengelig på stedet med ferdig fremlagt kurs (f.eks til en rød 63A kontakt som ikke behøves lengre) kan det antageligvis gjøres til 20.000,- inkl. montering.

Om derimot trafoen i området må oppgraderes (stort anleggsbidrag) samt at man må inn med egen 400V trafo + graving av kabler og asfaltering etterpå kan det koste en halv million.

Der har du ytterpunktene...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

kringon

Sitat fra: Baard på onsdag 06. august 2014, klokken 17:05I tillegg har jeg som en opsjon fått med en ladekabel og en boks som gir meg mulighet for å lade på IT nett på 2,3kW når jeg er på steder som er grisegrente.

Dette er nytt fra Renault -> De hadde ingen slik løsning da de lanserte bilen i Norge. Mitt problem var at bilen rett og slett ikke ladet på Telenor Fornebu til tross for at det er TN-nett her.

Såvidt jeg skjønte det, så er bilens lader veldig sensitiv for "kvaliteten" på strømmen (regner med at de mente spenningsvariasjoner e.l.). Det lader ca 50-80 elbiler på parkeringshuset her på dagtid, men Zoe fikk de ikke til å fungere.

Inntill Renault går ut med en pressemelding om at bilen nå kan lade over alt på IT-nett (på lik linje med alle de andre elbilene på markedet) med tilleggsutstyr, så hadde jeg opprettholdt min skepsis.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

emil

Sitat fra: Baard på onsdag 06. august 2014, klokken 17:05
Jeg ser ikke problemet....Jeg har kjøpt en Zoe fullspekket med utstyr for en konkurransedyktig pris og med god garanti. Med på kjøpet følger det med en 11kW hjemmelader som dekker mist 80% av ladebehovet, og som fungerer på IT nett.

De kan godt montere denne trafoen og ladeboksen hjemme hos meg, har inntak kraftig nok til å dekke det. Da regner jeg også med at de kan levere med ~20M Type2 kabel så jeg rekker ut porten til bilen som står og sperrer veien forbi huset.

Sitat
I tillegg kommer det ladestasjoner med type 2 kontakt som kan lade Zoe, om ikke på hvert gatehjørne men trolig der de trengs mest med ulik kapasitet.

Type2 stolpe (enfase) garanterer ikke TN-nett og ikke engang enfase TN garanterer at bilen lader som andre her har erfart.

Sitat
Det går også rykter om at Renault sysler med flere og bedre alternativer :-) Tror det blir bra jeg.... :-)

Kan godt være at det blir bra. Mener selv at høyeffekt AC lading (22-46kW) er fremtiden for elbillading og ikke et ukjent antall DC-alternativer. Men pr idag er ikke Zoe et fullverdig produkt du kan bruke og lade som en hvilken som helst annen elbil og blir da ikke et alternativ for en stor brukergruppe, meg inkludert.

Rav4_EV

Lading på Fornebu er løst med den nye trafoen.
Pressemelding kommer nok ganske snart.
Må bare ha nok trafoen på lager når storsalget starter. ;D

Rundet forøvrig 400 mil med Zoe i dag. Dette på vel 5 uker.
22' X Plaid

kringon

Zoe er en fantastisk bil, og en av mine favoritter i sitt segment. 

Spesielt skyldes dette den unike laderen bilen har. Dersom Renault i fremtiden presterer å komme med en modell med lengre rekkevidde og samme lader, så skal jeg gi forhandleren et nytt besøk om en 4 års tid :)
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

edakcots

Mye rare kommentarer her? Ikke det at vi normalt som mennesker er skeptiske, for det er vi, men det ligger noe bak en del av utsagnene her...

Dårlig tester her til lands av div "ekspert" journalister, samt en skikkelig fiendtlig tråd fra elbilforengens egen KROGENÆS???

(Gud vet hvorfor de i det hele tatt kommenterer noe som helst av produkter her inne på forumet) de skal jo liksom være en nøytral forening for ALLE ink kunder til Renault?
Fikk de betalt av Nissan/VW? Hvilken rolle ser de for seg å ha i fremtiden?Foreningsledere og tilretteleggere, eller kritikere til egne inntektskilder og biltestere?

Dere skal vite at det er ofte avgjørende hva som skrives og kommenteres her inne for den enkeltes bilvalg, så da mener jeg ihvertfall, at folk knyttet til foreningen skal og bør holde seg svært langt unna å skrive noe eller lage en tråd som direkte fraråder folk å kjøpe en ZOE eller andre biler.

Renault har løst "problemet" nå, men hvilket problem egentlig? De kan ikke lade overalt sier noen. Det finnes jo ingen "overalt" i Norge for noen elbil som fungerer tilfredsstillende, det vet alle. Som ZOE kunde nå så får du med en bitteliten boks som gjør at du KAN slowcharge som alle andre, selv midt inne på fjellvidda med begrenset strøm.

Riktignok har Tesla laget et nettverk for Norge, på imponerende vis (sør for Trondheim), men ingen andre elbiler kan lade hurtig overalt? VW og BMW er jo nesten hjelpeløse? Hvor skal du lade i3 på vei fra Drammen til Flekkefjord hvis du vil ta deg en tur? Golf? E-up?

Nissan har riktignok solgt mange biler her til lands, men fungerende superchargere (chademo) er nærmest ikke eksisterende hvis du vil på langtur. Så, hvis vi tenker på at ZOE nå har fått løst problemet med en liten boks ang slowcharge, så mangler bare type 2 nettverket i Norge for at ZOE blir lederen i småbilsegmentet, hvis det kommer et slikt nettverk da...

Hva skal foreningens moderator og ledere skrive da? Halleluja? Det bør være like kraftig som det for å veie opp... ;D
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA