Ikke regn med å kunne lade din Zoe

Startet av Lars C. Krogenæs, tirsdag 25. mars 2014, klokken 14:47

« forrige - neste »

kos

har bøtta jeg og - har ikke brukt den enda men har ladet teslaen på gøy med den - veldig trygg å lade med.

ladov

Du trenger ikke noe mer enn bøtta og den type2-kabelen som man ellers bruker til å koble seg til wallbox og andre ladepunkter? Betyr det at bøtta inneholder en laderegulator i tillegg til trafo?

Bruksmessig er det jo klønete(og tregt) men prismessig er det jo 1/4 av prisen på den zaptech-kladden som kanskje kommer i august..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

emil

Førsteutgaven av bøtta hadde en ekstern ladekladd, men versjonen som kom etterpå ble dette flyttet inn i bøtta så i dag er bøtta laderegulator (kladd)+skilletrafo med schuko i ene enden og Type2 i andre enden.

Skal du være garantert lading fra alle Type2 kontakter (enfase) må du ha en Type2-Schuko adapterkabel så du kan bruke ladebøtta de gangene du kommer til en stolpe med IT-nett. Fortsatt er de fleste 3.6kW og 7.2kW ladestolper her i landet på IT-nett.

Du vil derimot ikke ha mulighet til å lade fra veggboks med fastmontert Type2 kabel på IT-nett uansett hvor mye overgangskabler og bøtte du har med deg.

Selv om enkelte her mener at det bare er å dra innom en hurtiglader eller 22kW ladekontakt er det totalt sett raskere å fullade bilen på saktelading (gitt at man f.eks er på jobb 8 timer) enn å ta et unødvendig ladestopp på hjemveien.

kos

Sitat fra: ladov på tirsdag 17. mars 2015, klokken 22:06
Du trenger ikke noe mer enn bøtta og den type2-kabelen som man ellers bruker til å koble seg til wallbox og andre ladepunkter? Betyr det at bøtta inneholder en laderegulator i tillegg til trafo?

Bruksmessig er det jo klønete(og tregt) men prismessig er det jo 1/4 av prisen på den zaptech-kladden som kanskje kommer i august..

Bøtta er noe solide greier - tung men ikke spesiell stor - er en fleksibel ladestasjon for IT nett. Fungerte helt flott til teslaen - veldig fin og jevn lading. Så jeg kommer til å beholde den.

Men med 11 kw i heimen og et fylke som stort sett har en lademulighet for vær 4 kjørte mil er det ikke rare behovet for bøtta. Men solid er den i alle fall - dette er laget for skikkelig bruk. Mener at den også har eget overspenningsvern / varme osv. Zoe har ikke fått smake bøtte enda - og tenker at det blir det ikke noe av før jeg tar en langtur med den - sånn for ekspedisjonens skyld. Ser at det skal være en samling i Geiranger - hadde vært gøy med en tur dit. Har et landsted mellom Bergen og Geiranger - og det er tross alt en større utfordring enn med teslaen, og kunne lett blitt tatt i to omganger..

Urs4_2008

Sitat fra: emil på tirsdag 17. mars 2015, klokken 22:27
Førsteutgaven av bøtta hadde en ekstern ladekladd, men versjonen som kom etterpå ble dette flyttet inn i bøtta så i dag er bøtta laderegulator (kladd)+skilletrafo med schuko i ene enden og Type2 i andre enden.

Skal du være garantert lading fra alle Type2 kontakter (enfase) må du ha en Type2-Schuko adapterkabel så du kan bruke ladebøtta de gangene du kommer til en stolpe med IT-nett. Fortsatt er de fleste 3.6kW og 7.2kW ladestolper her i landet på IT-nett.

Du vil derimot ikke ha mulighet til å lade fra veggboks med fastmontert Type2 kabel på IT-nett uansett hvor mye overgangskabler og bøtte du har med deg.

Selv om enkelte her mener at det bare er å dra innom en hurtiglader eller 22kW ladekontakt er det totalt sett raskere å fullade bilen på saktelading (gitt at man f.eks er på jobb 8 timer) enn å ta et unødvendig ladestopp på hjemveien.

Enig Emil, så lenge man har mulighet til å stå lenge nok på saktelading til at man faktisk kommer seg helt hjem når man skal dra. De gangene jeg har vært på "langtur" har jeg ikke vært lenge nok på samme plassen til at sakteladingen har gitt nok til å få meg hjem. Da er det fint å kunne lade fort :)
VW E UP!
Zoe 2018 R90 "Zoe40"
Tesla M3P
Mitsubishi i-miev
Citroen c-zero
Zoe 2015 Q210 "gammel type" og
Zoe 2017 R90 "Zoe40"

emil

Sitat fra: Urs4_2008 på tirsdag 17. mars 2015, klokken 22:49

Enig Emil, så lenge man har mulighet til å stå lenge nok på saktelading til at man faktisk kommer seg helt hjem når man skal dra. De gangene jeg har vært på "langtur" har jeg ikke vært lenge nok på samme plassen til at sakteladingen har gitt nok til å få meg hjem. Da er det fint å kunne lade fort :)

Alle moderne elbiler kan hurtiglade på ~40-50kW eller mer, problemet med den kommende Zoe er jo at fort bare er halve hastigheten av dette igjen. Ja det utgjør ikke mange minuttene pr lading, men summert opp kan det bli en del.

Ellers velger jeg saktelading på planlagte stopp hvis det holder for å komme dit jeg skal uten hurtiglading. Lad mens du står, ikke stopp for å lade!

Urs4_2008

Enig, det er optimalt å slippe å stoppe og vente på vei hjem og heller starte hjemreisen med nok strøm til å nå endestopp.

Forøvrig, at Renault nå senker ladefarten til det halve gjør den nye utgaven mindre attraktiv for meg og mitt bruk, selv om de ekstra kilometerne er attraktive.
VW E UP!
Zoe 2018 R90 "Zoe40"
Tesla M3P
Mitsubishi i-miev
Citroen c-zero
Zoe 2015 Q210 "gammel type" og
Zoe 2017 R90 "Zoe40"

kos

Sitat fra: Urs4_2008 på tirsdag 17. mars 2015, klokken 22:49

Samme hvilken bil man har så lager man seg et lademønster som fungerer - jeg lader sakte kun på hytta og når jeg er på hotell osv ellers har jeg et lademønster der jeg legger inn hurtiglading - Hvorfor - fordi at det gjør noe som jeg liker - reduserer planlegging av turen - lader når jeg må, fort 20 -30 minutter. Hjemme lader jeg når jeg skal bruke bilen - med 2 elbiler så har vi stort sett alltid en bil som kan kjøre min 14 mil - og det tar bare et par timer så er den fult oppladet igjen. Saktelading skaper irritasjoner og det er ikke alltid at man har muligheter til å lade akkurat der man er - med hurtiglading så ser man det litt an og har flere alternativer - og stopper der for å lade noen minutter. Normalt har jeg ingen problemer med å fylle denne tiden.

Ser at med en bil som har hurtiglader og 3.6 kw lader i bilen må man lage seg et annet lademønster. Dette mønsteret kan fungere helt fint for de som har det - faktisk like bra som det jeg har om behovet for bil var tilpasset denne ladefrekvensen. for vår familie så er det en måte å lade på som ikke passer - da vi lever et helt annet liv - jobbene veksler og har derfor ikke et fast arbeidssted - jobber til flere tider av døgnet og det gjør hele familien. Så det å la bilen lade i 8 timer vær natt er helt umulig. Da kunne vi ikke hatt elbil. For oss er bilen noen  timer hjemme, og flere som bruker bilene , Noe som gjør at vi setter pris på 11 kw. Faktisk var det årsaken til at vi i dag er helelektrisk.

Rav4_EV

SitatDu vil derimot ikke ha mulighet til å lade fra veggboks med fastmontert Type2 kabel på IT-nett uansett hvor mye overgangskabler og bøtte du har med deg.

Det greier heller ikke du med din LEAF, Emil ;D
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

emil

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 18. mars 2015, klokken 10:30
SitatDu vil derimot ikke ha mulighet til å lade fra veggboks med fastmontert Type2 kabel på IT-nett uansett hvor mye overgangskabler og bøtte du har med deg.

Det greier heller ikke du med din LEAF, Emil ;D

Det har jeg heller aldri påstått, så nå får du roe ned din personlige kampanje mot meg. Takler du ikke fakta får du heller holde kjeft.

Mange/enkelte kan tro at henger det en ladekabel på veggen med Type2 kontakt kan de få ladet sin Zoe der, som f.eks hos noen venner av meg som har VW. Men så lenge den veggboksen som problemfritt lader e-Up!/i3/e-Golf/Tesla er koblet på IT-nett vil ikke Zoe kunne lade der. Og da hjelper det ikke med hvor mange overganger eller ladebøtter du har med deg.

Rav4_EV

SitatDet har jeg heller aldri påstått, så nå får du roe ned din personlige kampanje mot meg. Takler du ikke fakta får du heller holde kjeft.

Jeg har ingen "kampanje" mot deg. Dog er det ganske festlig å se hvordan du reagerer.

Skulle nesten tro at drømmedama di stakk av med en kar i Renault.  ;D ;D ;D
22' X Plaid

emil

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 18. mars 2015, klokken 11:30
SitatDet har jeg heller aldri påstått, så nå får du roe ned din personlige kampanje mot meg. Takler du ikke fakta får du heller holde kjeft.

Jeg har ingen "kampanje" mot deg. Dog er det ganske festlig å se hvordan du reagerer.

Du svarer ikke på direkte spørsmål og går heller på person (meg) i steden for sak. Ikke unikt for denne tråden.

Sitat
Skulle nesten tro at drømmedama di stakk av med en kar i Renault.  ;D ;D ;D

Drømmedama bor jeg fortsatt sammen med, så det er ikke noen sak. Synes det er værre hvordan Renault-ansatte og politikere oppfører seg på et offentlig forum.

Og når du kun poster for å få reaksjoner fra andre uten å tilføre diskusjonen noe er vel det typisk trolling, men sånt kan man jo ikke si høyt.

Rav4_EV

Dersom du leser min signatur så ser du at jeg ikke jobber i Renault.
Her har du bommet på fakta, Emil.

Hvordan lader du din Leaf hos venner med fast type 2 kabel ?
22' X Plaid

emil

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 18. mars 2015, klokken 12:26
Dersom du leser min signatur så ser du at jeg ikke jobber i Renault.
Her har du bommet på fakta, Emil.

Du svarte aldri på spørsmålet mitt om du hadde sluttet i renaut:

Sitat fra: emil på fredag 06. mars 2015, klokken 09:54
Har du nå sluttet hos Renault og får lov til å tulle og trolle på forumet igjen?

Noe som kom i en tråd der du igjen ikke svarte på direkte spørsmål, bare hadde gjentok et sitat om og om igjen og kom med udokumenterte påstander jeg skal ha kommet med.

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 18. mars 2015, klokken 12:26
Hvordan lader du din Leaf hos venner med fast type 2 kabel ?

Leafen har ikke Type2 kontakt og kan dermed ikke lade fra en Type2 kabel, det er noe "alle" Leaf-eiere vet. Når kontakt på kabel og bil er identisk bør man kunne forventet at bilen kan lade på det aktuelle stedet, men det er altså ikke tilfellet for Zoe.

Rav4_EV

Bare lese signaturen så ser du hvor jeg jobber. Neppe noen som spør deg om du kjører E-up, vel?

Men du svarte ikke på spørsmålet om hvordan du lader hos dem?

Jeg skjønner at du er opptatt av av at ting som passer sammen skal virke.
"Alle" som kjører Zoe vet om utfordringer med IT nett.

22' X Plaid

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA