Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Semihurtig lading vs hjemmelading..

Startet av Fredrik/E-golf, mandag 30. mars 2015, klokken 22:52

« forrige - neste »

Fredrik/E-golf

Helt ny el-bil eier, på andre uken nå og veldig fornøyd! Spørsmål til de med litt mer erfaring og kunnskap. Jeg har en e-golf med egen lader hjemme og har mulighet for å lade på jobben. På jobben er det en semihurtiglader ac 6-22 kWh dynamisk avhengig av hvor mange som lader. Denne lader batteriet fullt og kutter ikke ved 80%. Har forstått det slik at de siste 20% er for å stabilisere cellene da Dc lading går rett på batteriet? Fikk beskjed av forhandler at jeg bør lade en gang hjemme etter hurtiglading. Gjelder dette kun ved hurtiglading ved Dc eller også ved semihurtiglading ved AC ?

Er det stuerent å parkere på ladeplass uten å lade? Vanvittig irriterende å trenge lading når andre okkuperer plassen enten ved å ikke lade eller ikke flytte bil etter endt lading.


emil

Uten å gå i detalj på ladevaner vil ikke e-Golf lade mer enn 3.6kW fra AC ladepunkter siden det er det som er begrensningen på laderen som sitter i bilen. Veggboks/ladestolpe er bare en litt fancy kontakt som sier hvor mye effekt laderen i bilen får lov til å bruke.

Så selv om ladestolpen kan levere 22kW (3-fase 32A) vil ikke bilen kunne utnytte mer enn 3.6kW (1-fase 16A).

På langtur kan det fort bli nødvendig med 2-6 hurtigladinger uten at du bør bli bekymret. Bruk bilen som en bil og ikke la deg begrense av at du skal følge "perfekte" ladevaner.

Sirup

Sitat fra: Fredrik/E-golf på mandag 30. mars 2015, klokken 22:52
Er det stuerent å parkere på ladeplass uten å lade?

Det er IKKE stuerent å parkere på ladeplass uten å lade.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Fredrik/E-golf

Sitat fra: emil på mandag 30. mars 2015, klokken 23:23
Uten å gå i detalj på ladevaner vil ikke e-Golf lade mer enn 3.6kW fra AC ladepunkter siden det er det som er begrensningen på laderen som sitter i bilen. Veggboks/ladestolpe er bare en litt fancy kontakt som sier hvor mye effekt laderen i bilen får lov til å bruke.

Så selv om ladestolpen kan levere 22kW (3-fase 32A) vil ikke bilen kunne utnytte mer enn 3.6kW (1-fase 16A).

På langtur kan det fort bli nødvendig med 2-6 hurtigladinger uten at du bør bli bekymret. Bruk bilen som en bil og ikke la deg begrense av at du skal følge "perfekte" ladevaner.


Takk for godt svar. Jeg var faktisk ikke klar over begrensningen på 3,6kW. Det er vel ikke det bilselgeren bruker mest tid på... Tross det er jeg godt fornøyd, men det tar tid å sette seg inn i dette. Bitt av basillen!

TB

Sitat fra: Fredrik/E-golf på mandag 30. mars 2015, klokken 22:52
Helt ny el-bil eier, på andre uken nå og veldig fornøyd! Spørsmål til de med litt mer erfaring og kunnskap. Jeg har en e-golf med egen lader hjemme og har mulighet for å lade på jobben. På jobben er det en semihurtiglader ac 6-22 kWh dynamisk avhengig av hvor mange som lader. Denne lader batteriet fullt og kutter ikke ved 80%. Har forstått det slik at de siste 20% er for å stabilisere cellene da Dc lading går rett på batteriet? Fikk beskjed av forhandler at jeg bør lade en gang hjemme etter hurtiglading. Gjelder dette kun ved hurtiglading ved Dc eller også ved semihurtiglading ved AC ?

Hurtiglading er som du skriv DC. Her blir det normalt ikkje lada til 100%. Det er heller ikkje praktisk, då dei siste prosent tek lang tid for å unngå skade på batteriet. Vil også vere kostbart, og skape irritasjon om det står andre i kø for å hurtiglade.

For brukere som svært ofte brukar hurtiglading vil ein normal lading via AC til 100% lønne seg, for å sikre at cellene er balansert. Er ikkje så mange som baserer seg på denne typen hurtiglading.

For AC lading skjer det same om lading alltid blir stoppa før 100%. Men, om ladepunktet er på 3, 6 eller 22 kW har ingen betydning - bilen styrer ladeprosessen. For e-Golf er maks lading 3,6 kW og vil automatisk redusere antal ampere under balansering i siste delen av lading.

Resultatet er at dei siste % tek lenger tid.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA