Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av tesla

Startet av Mippen, søndag 23. mars 2014, klokken 16:58

« forrige - neste »

Mippen

Jeg vurderer å bestille meg en tesla til sommeren. Lurer i den forbindelse på hvordan det er med lading? Jeg har pr i dag en dedikert 16A enfas kurs til min Leaf. Jeg har også planer om å få lagt opp en 32A enfas kurs til en ekstra elbil etter hvert. Hvordan er det med lading på Tesla? På min Leaf har jeg en ladekabel som trekker 10A og en ladekabel som kan justere styrken på mellom 16, 10 og 8A.

Tenker hvis jeg har en Tesla med dobbel lader som i teorien kan trekke mye mer strøm, vil kursen min da bli belastet 100prosent hele tiden, eller kan jeg justere styrken laderen skal trekke etter kursen jeg bruker?
Fremtiden er elektrisk.

janmb

#1
Du kan be bilen trekke akkurat så få ampere du ønsker.

Tesla lader med vanlig shuko inntil 16A (i praksis 13), blå industriplugg enfas 230V 32A, eller rød industriplugg for trefas 400V 16A med medfølgende kabel.

Med tredjeparts type 2 kabel og ladestasjon kan den lade med inntil 3x400x32A

Litt avhengig av hvor mye du kjører kan en dedikert 16A kurs holde helt fint - det var mange som måtte klare seg med dette lenge på grunn av manglende adaptere for noe annet og faktisk fant ut at det holder lenge til hjemmelading.

Men om du pendler mange mil daglig bør du ha mer.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Mippen

Høres bra ut. Lader den etter kursen den er koblet til eller må du velge på innstillingene riktig styrke den skal trekke? Tror 16holder også for meg. Vil ikke tro den bruker mer strøm enn en leaf selv om den har kraftigere motor. Klarer meg med 16a på den. På langtur får jeg lade ekstra som alle andre. :)
Fremtiden er elektrisk.

sn0le

#3
Når man bruker den originale ladekabelen (UMC) med vanlig stikkontakt (Schuko) så vil bilen se at adapteret for Schuko er på kabelen og begrense lading til max 13A.
Du kan selv justere ladestrømmen nedad til 5A.
Bilen husker ladestrømmen for forskjellige lokasjoner.
Kjekt om man har 10A sikring på jobben men 16A sikring hjemme.
Da slipper du å justere opp og ned på ladestrømmen når du skal lade på disse plassene.

Edit: Bilen vet ikke hvilken sikring det er på kursen. Så om du skal lade på en plass med 10A sikring, og du ikke har ladet der før, så vil bilen prøve å lade med 13A om du ikke gjør noe. Da ryker sikringa.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA