Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hybrid på ladeplass

Startet av diax, søndag 23. mars 2014, klokken 13:43

« forrige - neste »

diax

Finner veldig lite skrevet om dette, og lurer på hva dere tenker om at hybrider lader på ladeplasser.
Jeg har en Outlander PHEV og ønsker naturligvis å kjøre så mye som mulig på elektrisitet.
Forleden kjørte jeg til nabobyen for å gjøre noen ærend og kom frem uten å måtte benytte bensinmotoren.
Vel fremme koblet jeg til en vanlig 16A Schuko og ved å lade et par timer kom jeg også fint hjem på batteri. Jeg har ikke vært i noen "elbillist vs hybridbillist"-konflikter enda. Og skulle en elbil ha ladebehov ønsker jeg naturligvis at denne får prioritet og eventuelt kobler meg fra da jeg kommer meg hjem uansett.

Ved mitt lokale kjøpesenter er det to 16A Schuko ladeplasser. Kun èn gang har jeg sett èn av disse vært i bruk, da stod en Leaf og ladet. Ellers har jeg sett en Tesla parkere slik at den opptok begge(!) plassene, og i tillegg var den ikke tilkoblet. I all den tid uttakene er ledige så tenker jeg det er helt legitimt at jeg kobler meg til. Tenkte også jeg skulle skrive en lapp og laminere den og henge på ladekabelen min som på en hyggelig måte forteller hvorfor jeg er tilkoblet og at det naturligvis bare er å koble meg fra om noen skulle ha ladebehov.

Det ble hybrid på meg da TMS' kjørelengde og lademulighetene enda ikke er helt på plass i forhold til mitt behov. Konebilen blir en e-Golf i løpet av året. Jeg er også medlem i Elbilforeningen.

Kunne tenke meg tilbakemeldinger fra både rene elbillister og hybridbillister.

Hans Håvard Kvisle

Jeg er for at ladbare hybrider skal kjøre mest mulig elektrisk. For at det skal være mulig, må dere også kunne bruke ladestasjonene. Da under samme forutsetning som bør gjelde for alle - kun når dere trenger strøm. Flott at du vil kjøre mest mulig utslippsfritt.
St.Hanshaugen

emil

Jeg sier parker og lad med god samvittighet, men gjerne med en lapp om at du kan flytte bilen hvis det kommer noen med seriøst ladebehov. Er oftere jeg kommer til elbilladeplasser med elbiler (alle typer) som ikke lader enn hybrider som lader.

svingen

Er veldig bra att du kjøre eletriks,er jo vinn får alle det her bedre luft/foruresning osv :)

Men siden det er i dag til tider begrenset (på noen plasser) med tilgang til lade punkter er det supert om du legger kanskje en stort ark i ruta  som "emil" sa med beskjed som "Hei jeg må ikke lade får og komme meg hjem men ønsker og kjøre mest mulig miljøvennlig,hvis du ikke kommer deg hjem er det bare og ta ut lade kontakten min"  eller noe i den duren.

Har opplevd par ganger og burde ha ladet (kjørt hjem med barn uten varme og kom hjemm) pga det har vært fult over alt....var ikke hybrid bil som tok plassen da men,har og vært så "frekk" att jeg har tatt ut ladekabelen til dem som har vært full ladet (når det ikke blinker lenger på nissan leaf så er dem full ladet) får og få nok strøm :) (og lagt skjøteledning til nabo plassen som ikke var reservert til elbil men fikk da strøm)

veldig bra att du faktisk kjører eletriks :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

sven erik

hele greia må være at en lader når en står på ladeplassene  ikke at en bare står der  men at om en kommer å noen er ferdig at en da kan koble de ut å få strøm  og at om en ikke kan se om de er ferdige at en seetter at jeg er ferdig ca kl  om noen trenger støm  selv har jeg koblet ut en del men har mest kommet til steder med 6 plasser og det har hvert fult men ingen har ladet jeg kjører i elbiler  og den ene lader jeg hurtig på vanlige kontakter trenger bare mange en 6 da lader jeg ult på 2 timer  å kan kjøre 25 mil

Birger

Sitat fra: diax på søndag 23. mars 2014, klokken 13:43
Finner veldig lite skrevet om dette, og lurer på hva dere tenker om at hybrider lader på ladeplasser.
Jeg har en Outlander PHEV og ønsker naturligvis å kjøre så mye som mulig på elektrisitet.
Forleden kjørte jeg til nabobyen for å gjøre noen ærend og kom frem uten å måtte benytte bensinmotoren.
Vel fremme koblet jeg til en vanlig 16A Schuko og ved å lade et par timer kom jeg også fint hjem på batteri. Jeg har ikke vært i noen "elbillist vs hybridbillist"-konflikter enda. Og skulle en elbil ha ladebehov ønsker jeg naturligvis at denne får prioritet og eventuelt kobler meg fra da jeg kommer meg hjem uansett.

Ved mitt lokale kjøpesenter er det to 16A Schuko ladeplasser. Kun èn gang har jeg sett èn av disse vært i bruk, da stod en Leaf og ladet. Ellers har jeg sett en Tesla parkere slik at den opptok begge(!) plassene, og i tillegg var den ikke tilkoblet. I all den tid uttakene er ledige så tenker jeg det er helt legitimt at jeg kobler meg til. Tenkte også jeg skulle skrive en lapp og laminere den og henge på ladekabelen min som på en hyggelig måte forteller hvorfor jeg er tilkoblet og at det naturligvis bare er å koble meg fra om noen skulle ha ladebehov.

Det ble hybrid på meg da TMS' kjørelengde og lademulighetene enda ikke er helt på plass i forhold til mitt behov. Konebilen blir en e-Golf i løpet av året. Jeg er også medlem i Elbilforeningen.

Kunne tenke meg tilbakemeldinger fra både rene elbillister og hybridbillister.

Kjør elektrisk og lad med god samvittighet!
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

diax

I dag har jeg benyttet et par ladeplasser, og kjørt alt jeg hadde behov for, utelukkende på strøm. Bensinmotoren har aldri vært i gang. :)

tomrh

Interessant tema siden vi også mest sannsynlig ender opp med en ladbar hybrid ved neste bilkjøp. Som kommende hybrideier regner jeg med å hele tiden måtte føle på en skyldfølelse: opptar jeg ladeplassen for de som virkelig trenger dette nå da? Og får jeg meg egentlig til å spørre folk om å få låne en kontakt når vi er på besøk? Med mjauen vet jo familie og venner at vi som oftest . Av miljøhensyn ønsker man jo at flest mulig lader. Greit å følge denne tråden videre for å se hvilke holdninger folk har til ladbare hybrider.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

ksnygard

Jeg går jevnlig forbi elbilparkeringen på City Syd i Trondheim. Det hender faktisk ganske ofte at jeg ser at det står biler der uten at de er koblet til lading. Hva i all verden er poenget med det når du kan finne en vanlig parkeringsplass i stedet? Det blir kanskje noen meter ekstra å gå, med for de fleste må det være mulig. Da gir man andre muligheten til å lade i alle fall.

Jeg sjekket med Trondheim Parkering i går, og de kan fortelle at det bare er i et parkeringshus i byen jeg kan bruke lademuligheter med min Opel Ampera (mot at jeg betaler parkeringsavgift). Alle andre lademuligheter er reservert rene elbiler. Jeg mener at det bør være mye greiere at jeg med min hybridbil bruker ladeplassene enn at det står elbiler der som ikke bruker lademulighetene. For hver kilometer jeg lader der, så blir det en kilometer mer med miljøvennlig kjøring i byen (på samme måte som for en ren elbil).
Jeg tenker at det er viktig at alle som kan lade og bruke elektrisk kjøring får bruke ladeplassene.

Det spørs om jeg bør ta kontakt med kommunen for å se om de kan gjøre endringer i reglene for dette med lading.
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

diax

Da mener jeg det må være mye bedre at vi med hybrider får anledning til å lade og kjøre utslippsfritt. Her burde det vært på sin plass med en uttalelse fra Elbilforeningen også.

hma

#10
Har ikke tatt meg til til å lese tråden i detalj, men har følgende opplysninger som eiere av ladbare hybrider bør bite seg merke i:

Følger vi skiltet som er satt opp på ladestasjonene, og det står reservert for EL-kjøretøy (eller EL-motorvogn), har ikke ladbare hybrider anledning til å parkere fordi de ikke har EL-skilt.

Kun der hvor det er skiltet med "ladbar motorvogn" kan ladbare hybrider parkere, og eventuelt betale avgift ihht. skilting. Se eksempel:
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

cra

Er helt enig i at det er bedre at plassen er opptatt av en hybrid som lader, enn av en elbil som IKKE lader!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

#12
Sitat fra: hma på tirsdag 25. mars 2014, klokken 11:57
Følger vi skiltet som er satt opp på ladestasjonene, og det står reservert for EL-kjøretøy (eller EL-motorvogn), har ikke ladbare hybrider anledning til å parkere fordi de ikke har EL-skilt.
Mulig det er forskjell fra kommune til kommune, men i Oslo er det ikke (lenger) slik du sier.

Sitat fra Oslo kommunes websider:
"Normalt kan hybridbiler kun parkere på plasser skiltet for Ladbar motorvogn, men frem til alle plasser blir omskiltet kan de også parkere på plasser for El-motorvogn.
Ladbare hybridbiler må alltid lades, slik at våre trafikkbetjenter ser at kjøretøy er ladbart. På kommunale avgiftsplasser må ladbare hybridbiler betale parkeringsavgift. Dersom det er skiltet Ladbar hybrid mot avgift må du betale på nærmeste automat.
Dersom det ikke står noe kan du parkere og lade uten å betale.
"


PS: @hma. Vedlegget ditt gir feilmelding  - "404 - Vedlegget ble ikke funnet"
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA