Problemer med sikkerhetsbelte med hensyn til barnestoler!

Startet av Rawen76, søn 23. mar 2014, kl. 11:47

« forrige - neste »

Rawen76

Først fikk jeg problemer med dattern vår på 7. Fester beltet og begynner nesten umiddelbart å klage over at hun blir "kvalt". Viser seg at låsemekanismen er hyper sensitiv og har låst seg. Eneste måten å få den til å løse ut på er å ta løst beltet og la det rulle seg inn. Slikt skal jo ikke gjøres i fart, så da er det bare å stoppe. Dette har gjentatt seg flere ganger.

Så slipper jeg av datteren på skolen og kjører videre....ding....ding...ding...
Sensor i setet er vist sensitiv den også. Barnesetet er vist tungt nok til å utløse varsel om at belte ikke er i bruk... Fullstendig klar over at man kan sette i beltet før man går ut av bilen, men å få en 7 åring til å gjøre det når alt annet okkuperer hodet er lettere sagt enn gjort...

Så skulle vi på ut med minste datteren min på 6 mnd. Fester babystol med bare belte i bakover vendt posisjon. Kommer frem og skal ta løs stolen, men hva har skjedd? Joda, beltet har låst seg!
Etter en del banning, vri og vending av setet får jeg det til slutt løst.

Flere enn meg som plages med oversensitive beltelåser! Noen som har fått gjort noe med det av Tesla?
P85 Grå | Tech | Luft | Pano | Park | Lyd | Dobbeltlader | Lys | Vinter | Sort skinn/carbon | 19" |
Finalized 07.10.2013 | Vin nr. 08.10.13 | under produksjon 14.01.2014 | Produksjon fullført 21.01.2014 | Levering 17.03.14 |

2000 Honda VFR800, rød med 33000km, selges.

Muffinman

Har fått en forholdesvis stor mann låst fast i baksetet på den måten, men aldri ungene. Tok det opp med Tesla som etter litt fram og tilbake meldte tilbake at de skulle være slik pga låsing av barneseter.

For øvrig er trykksensorene i setene litt for følsomme. Hvis jentungen på 10 sitter i midten har hun ingen problemer med å utløse dem på begge sider kun ved å trykke håndflatene ned i sitteputene.

Rawen76

Opplevde det samme med at noen la hånda si på sidesetet og så begynte det å pinge...
Tror jeg kjøpere meg setebelte forlengere så blir det lettere for barna og sette på. Elger samt at jeg slipper pingingen nå bare Barnesetet står der.
P85 Grå | Tech | Luft | Pano | Park | Lyd | Dobbeltlader | Lys | Vinter | Sort skinn/carbon | 19" |
Finalized 07.10.2013 | Vin nr. 08.10.13 | under produksjon 14.01.2014 | Produksjon fullført 21.01.2014 | Levering 17.03.14 |

Kristian O

Sitat fra: Muffinman på søn 23. mar 2014, kl. 12:06
Har fått en forholdesvis stor mann låst fast i baksetet på den måten, men aldri ungene. Tok det opp med Tesla som etter litt fram og tilbake meldte tilbake at de skulle være slik pga låsing av barneseter.

Et veldig godt poeng fra Tesla igrunn. Vi har vore plaga med at bakovervendte bilstoler blir "slarkete" over tid pga selen blir slakk. Men har full forståelse for at det også kan vere problematisk.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Rawen76

Hadde vært greit hvis beltet hadde låst seg opp igjen ved å ta det litt inn, men det virker for meg som at det må tas helt inn før det låser opp og lar deg få trekke ut igjen...

Muffinman

Ja det er veldig upraktisk. I mitt tilfelle fikk vi løs mannen ved å "komprimere" ham såpass at vi fikk slakke nok til å løse ut beltet, men en stund trodde jeg faktisk at vi måtte kappe. Han skulle nemlig nå en hurtigbåt, og vi stod på kaia...

Dette kan vel potensielt være enda vanskeligere om det skjer med en barnestol som ikke lar seg komprimere. Hvis vi snakker om feature og ikke bug er den ikke særlig hendig i praksis.

Black P85+

Jeg må trekke setebeltet helt ut for at det skal komme rundt barnesetet. Men når jeg trekker beltet ut, så vil det kun inn igjen. Dvs at beltet ikke lar seg justere når det først er ute. Det må HELT INN IGJEN før jeg før det ut igjen - hvis det var forståelig. Nå har det jeg fryktet ville skje, skjedd: Fruen har forsøkt å ta ut barnesetet. Da holdt hun ikke igjen setebeltet, slik at det ble trukket litt inn FØR beltet var tatt rundt barnesetet. Siden beltet kun vil INN, og ikke UT igjen, så er nå beltet ikke lengre langt nok til å komme rundt barnesetet = umulig å få ut!

Noen som vet hvordan man får setebeltet ut igjen, uten å måtte trekke det helt inn først? Evt hjelp mottas med stor takk. Og det haster - skal ut på langtur imorgen tidlig.. :)
Mx-5 (Svart)
Rx-8 (Svart)
M.L Evo8 (Rød(?!)
Hamann X3 3.0xd (Svart)
MB CLS (Svart)
P85+ (.....svart seff!.. ;)
Husquarna 350ccm bioklipper
Yardman 12hk snøfreser

Black P85+

Mx-5 (Svart)
Rx-8 (Svart)
M.L Evo8 (Rød(?!)
Hamann X3 3.0xd (Svart)
MB CLS (Svart)
Yardman 12hk snøfreser

Kristian O

Sitat fra: Black P85+ på fre 11. sep 2015, kl. 22:21
Jeg må trekke setebeltet helt ut for at det skal komme rundt barnesetet. Men når jeg trekker beltet ut, så vil det kun inn igjen. Dvs at beltet ikke lar seg justere når det først er ute. Det må HELT INN IGJEN før jeg før det ut igjen - hvis det var forståelig. Nå har det jeg fryktet ville skje, skjedd: Fruen har forsøkt å ta ut barnesetet. Da holdt hun ikke igjen setebeltet, slik at det ble trukket litt inn FØR beltet var tatt rundt barnesetet. Siden beltet kun vil INN, og ikke UT igjen, så er nå beltet ikke lengre langt nok til å komme rundt barnesetet = umulig å få ut!

Noen som vet hvordan man får setebeltet ut igjen, uten å måtte trekke det helt inn først? Evt hjelp mottas med stor takk. Og det haster - skal ut på langtur imorgen tidlig.. :)
Mulig eg missforstår, men er det ikkje berre å ta beltet heilt inn igjen da? Det er ikkje sååååå vanskelig å feste det igjen vel?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Digiman

Sliter med dette på passasjer siden foran. Kona blir nærmest kvalt da belte blir bare strammere og strammere etter vi har kjørt noen minutter. Hun er relativt "robust" over frontpartiet, men langt ifra at beltet er dratt helt ut. Eneste måte å få litt slark i beltet igjen er å løsne det. Meldte i fra til servicesenter og de tok saken alvorlig da jeg slapp den vanlig 4-5mnd ventetiden for å få dette utbedret.
Dette er ikke et problem på førersiden.

Black P85+

Sitat fra: Kristian O på fre 11. sep 2015, kl. 22:42
Sitat fra: Black P85+ på fre 11. sep 2015, kl. 22:21

Mulig eg missforstår, men er det ikkje berre å ta beltet heilt inn igjen da? Det er ikkje sååååå vanskelig å feste det igjen vel?

Ja, du misforstår.. Beltet er allerede rundt barnesetet, og det har strammet seg for mye. Beltet vil nå bare inn igjen, ikke ut. Dvs at jeg ikke får dratt ut beltet nok til å få det rundt barnesetet igjen.

Kun tesla jeg har opplevd dette på: at hvis man drar setebeltet helt ut, så må det helt inn igjen etterpå for å kunne justere det frem og tilbake...

Men nå fikk jeg setet ut etter å ha kavet med isofix-festene og deretter vrikket og vridd setet ut av setebeltets "grep". Tåpelig og irriterende funksjon man har lagt inn der...
Mx-5 (Svart)
Rx-8 (Svart)
M.L Evo8 (Rød(?!)
Hamann X3 3.0xd (Svart)
MB CLS (Svart)
Yardman 12hk snøfreser

Leif1

Det er laget sånn for at det skal låse rundt barneseter ja. Jeg hadde også problem med at beltet foran oppførte seg sånn uten at det ble dratt helt ut.
Etter å ha sluppet det helt inn og dratt det helt ut et par ganger sluttet det å tulle.
Konvertitt fra S til X

cstromme

Sitat fra: Black P85+ på lør 12. sep 2015, kl. 01:33
Men nå fikk jeg setet ut etter å ha kavet med isofix-festene og deretter vrikket og vridd setet ut av setebeltets "grep". Tåpelig og irriterende funksjon man har lagt inn der...

Her er tydeligvis noe jeg ikke kjenner til, og ble litt nysgjerrig. Finnes der bilseter hvor man må bruke setebeltet bak ryggen på setet når man samtidig bruker isofix? Jeg trodde poenget med isofix var at man ikke trengte å bruke setebeltet?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

petersv

RonnyØ

Sitat fra: Digiman på lør 12. sep 2015, kl. 01:11
Sliter med dette på passasjer siden foran. Kona blir nærmest kvalt da belte blir bare strammere og strammere etter vi har kjørt noen minutter. Hun er relativt "robust" over frontpartiet, men langt ifra at beltet er dratt helt ut. Eneste måte å få litt slark i beltet igjen er å løsne det. Meldte i fra til servicesenter og de tok saken alvorlig da jeg slapp den vanlig 4-5mnd ventetiden for å få dette utbedret.
Dette er ikke et problem på førersiden.
Min er akkurat slik som du beskriver.. Låser seg uten grunn og må helt av for å løsne. SC fant imidlertid ikke feilen.. :P

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA