Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spennende elbilnyheter?

Startet av Mippen, fredag 21. mars 2014, klokken 15:03

« forrige - neste »

Mippen

Det ruller en del leaf, e-up, trilling og tesla på veien etter hvert, for å nevne noen. Kommer det noen spennende elbiler i år utenom e-golf?
Fremtiden er elektrisk.

nofuelno

Sitat fra: Mippen på fredag 21. mars 2014, klokken 15:03
Det ruller en del leaf, e-up, trilling og tesla på veien etter hvert, for å nevne noen. Kommer det noen spennende elbiler i år utenom e-golf?
Mercedes B kommer til høsten
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Kent

Kia Soul og Renault Zoe burde være interessant for noen.
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

timingbeltkiller

Samtlige av de nye er kortkjøringsbiler uegnet for de som regelmessig kjører langtur.

Noe annet er ikke å vente når selv Tesla strever med å kunne tilby bil i Golfklassen
med anstendig range til konkurransedyktig pris.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Mippen

Hadde vært spennende å få noen "vanlige" elbiler med lang rekkevidde.
Fremtiden er elektrisk.

hma

#5
Hvor mye rekkevidde skal til for at Hvermannsen blir fornøyd tro?
1000km? 250km? Personlig heller mest mot det siste og tror behovet for "uendelig" rekkevidde er baser på en litt gammeldags tankegang.

La oss lage et enkelt tankeeksperiment og late som fossilbilen aldri har eksistert og at vi ikke kjenner til kjøretøy som kan tankes på to minutter.
Ville vi da applaudert en bil som kan kjøre 160km og som kan fortsette etter 30 minutters ladepause? Hvordan ville dette påvirket livene våre og hvordan ville vi innrettet oss?

Jeg tror mange Tesla-eiere erfarer at de svært skjeldent utnytter batteriets potensiale, men så klart; det er veldig praktisk å ha muligheten.
Jeg forstår godt at enkelte har behov for å kjøre langt, men for de aller fleste vil en reell rekkevidde på 200-250km være tilstrekkelig til alle praktiske formål.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

sven erik

de burde kunne lage elbiler som har rundt 250 km har en 94 modell som går det å når de laget det alerede da burde en kunne det i dag å

timingbeltkiller

Sitat fra: hma på fredag 21. mars 2014, klokken 23:23
Jeg forstår godt at enkelte har behov for å kjøre langt, men for de aller fleste vil en reell rekkevidde på 200-250km være tilstrekkelig til alle praktiske formål.
200-250 REELL rekkevidde året rundt ville antakelig dekket behovet til 80-90% av bileierne.
Blir i minste laget for mange som har ukentlige hytteturer eller besøk hos slekt og venner eller
ukependling eller harryturer med lengre avstander.

Men selvsagt en klar forbedring fra dagens EVS som med unntak av Tesla rekker til 100-150 km om sommeren og 70-100 om vinteren.

Tror Tesla E treffer midt i blinken med reell rekkevidde 300 km.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Elmo

Reell rekkvidde på rundt 250km hadde nok økt salget betydelig.

Sitat fra: sven erik på fredag 21. mars 2014, klokken 23:53
de burde kunne lage elbiler som har rundt 250 km har en 94 modell som går det å når de laget det alerede da burde en kunne det i dag å
Husk at Chevrolet'n din opprinnelig ble produsert med blybatterier og hadde mye kortere rekkevidde enn du har nå, som den er ombygget til Lithium.

Ikke no nevneverdig problem (teknisk) å bygge om PSA-classic til å få reell rekkevidde på 20-25mil (uten at det går ut over vektfordeling eller kjøreegenskaper). Problemet ligger i prisen (vil man spandere 100kkr + på en classic) og de idiotiske nye regelene som sier at "vi i vegdirektoratet har ingen peiling på batterier og lading så derfor er det farlig og vi må forby det" >:(
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Rio

Sitat fra: Elmo på lørdag 22. mars 2014, klokken 11:29
Reell rekkvidde på rundt 250km hadde nok økt salget betydelig.

Sitat fra: sven erik på fredag 21. mars 2014, klokken 23:53
de burde kunne lage elbiler som har rundt 250 km har en 94 modell som går det å når de laget det alerede da burde en kunne det i dag å
Husk at Chevrolet'n din opprinnelig ble produsert med blybatterier og hadde mye kortere rekkevidde enn du har nå, som den er ombygget til Lithium.

Ikke no nevneverdig problem (teknisk) å bygge om PSA-classic til å få reell rekkevidde på 20-25mil (uten at det går ut over vektfordeling eller kjøreegenskaper). Problemet ligger i prisen (vil man spandere 100kkr + på en classic) og de idiotiske nye regelene som sier at "vi i vegdirektoratet har ingen peiling på batterier og lading så derfor er det farlig og vi må forby det" >:(

Har de nye reglene trådt i kraft allerede?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

#10
Sitat fra: Elmo på lørdag 22. mars 2014, klokken 11:29
Problemet ligger i . . . . . de idiotiske nye regelene som sier at "vi i vegdirektoratet har ingen peiling på batterier og lading så derfor er det farlig og vi må forby det" >:(
Sitat fra: Rio på søndag 23. mars 2014, klokken 22:50
Har de nye reglene trådt i kraft allerede?

Jeg finner ikke selve loven i farten, men dette innlegget inneholder vedlegg som er lovforslaget på høring: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5912.msg61146.html#msg61146
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

#11
Her er loven, eller rettere sagt forskriften: http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_7#KAPITTEL_7
Sitat
3.2   Kjøretøy anses som ombygd bl.a. når:
3.2.5   det på elektrisk drevet motorvogn foretas endring av batterikjemi eller bytting til batteri med lavere eller høyere spenning enn originalt.
7.   Krav om dokumentasjon
Ved endring av batterikjemi på elektrisk drevet motorvogn eller hybridkjøretøy, skal det dokumenteres at benyttet batteri og tilhørende kontrollsystemer tilfredsstiller gjeldende utgave av ISO-standard 6469-1, og er tilpasset den aktuelle kjøretøytype/variant. Det skal også dokumenteres at batteri og tilhørende systemer er installert etter anvisning fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium. Videre skal det dokumenteres at de funksjonelle kravene i gjeldende utgave av ECE 100 om sikkerhet i batterielektriske kjøretøy, er oppfylt etter ombyggingen. Dokumentasjonen skal komme fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

sven erik

min er godkjent som den er + at den hadde ok rekkevidde fra før og

Elmo

Sitat fra: sven erik på mandag 24. mars 2014, klokken 01:10
min er godkjent som den er + at den hadde ok rekkevidde fra før og

Ja, Alternativ Energi i Grimstad som bygget om bilen din en god del PSA-classic'er før de nye reglene kom, fikk (visstnok) godkjent alle ombyggingene. Nå har de (såvidt jeg vet) sluttet å bygge om eldre elbiler til lithium.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Mippen

Sitat fra: hma på fredag 21. mars 2014, klokken 23:23
Hvor mye rekkevidde skal til for at Hvermannsen blir fornøyd tro?
1000km? 250km? Personlig heller mest mot det siste og tror behovet for "uendelig" rekkevidde er baser på en litt gammeldags tankegang.

La oss lage et enkelt tankeeksperiment og late som fossilbilen aldri har eksistert og at vi ikke kjenner til kjøretøy som kan tankes på to minutter.
Ville vi da applaudert en bil som kan kjøre 160km og som kan fortsette etter 30 minutters ladepause? Hvordan ville dette påvirket livene våre og hvordan ville vi innrettet oss?

Jeg tror mange Tesla-eiere erfarer at de svært skjeldent utnytter batteriets potensiale, men så klart; det er veldig praktisk å ha muligheten.
Jeg forstår godt at enkelte har behov for å kjøre langt, men for de aller fleste vil en reell rekkevidde på 200-250km være tilstrekkelig til alle praktiske formål.

Nå er det sik at vi har andre alternativ til elbiler. Hvis ikke vi hadde hatt de høye prisene på drivstoff og alle tingene vanlige billister blir straffet med så tror ikke jeg så mange med hånden på hjertet kan si de kjører elbil fordi de vil spare miljøet. Den økonomiske faktoren er størst for de fleste. Hvis en full tank med bensin eller diesel hadde kostet like mye som et fulladet batteri. Hvis ikke det var avgifter, var gratis ferger og gratis parkering, bompenger mm, så er det mer praktisk med en bil som du kan fylle opp på 2 minutter og som du kan kjøre flere ganger så langt med før du må fylle. Da hadde gevinsten for de fleste vært borte og det å måtte lade en bil lenge i forhold hadde vært meningsløst...

Når det er sagt er jeg 100 prosent for elbiler. Jeg har ikke noe problem med å lade elbilen i noen timer hjemme før jeg kjører videre. Kjører jo ikke hele tiden. Det er noen dager jeg gjerne skulle hatt litt ekstra rekkevidde, men de fleste dagene går greit. Folk har ulikt behov. For meg hadde rekkevidden til en Model s 85kw vært passe.   Skal jeg for eksempel på helgetur (noe jeg gjør en del) er det for det første ikke nok ladestasjoner på veien og for det andre måtte jeg ha ladet 2-3 ganger på veien hadde det vært ladestasjoner der. Om vinteren bruker jeg gjerne en time ekstra også, og hadde jeg måtte lagt inn 3 ladestopp hadde jeg brukt over en og en halv time ekstra. Det er ikke medregnet eventuell ventetid på ladestasjonen.

Til kjøring i eller i nærheten av storbyer er det supert med en bil ala leaf, golf, i3 osv, men er du den typen som liker å kjøre litt og reiser en del blir rekkevidden på en vanlig elbil for kort. 
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA