Økonimisk kjøring. CruiseControl eller ikke

Startet av MindViruz, tor 20. mar 2014, kl. 10:22

« forrige - neste »

MindViruz

Hvis det er noenlunde flatt på veien har jeg alltid hatt oppfatning av at CC sparer energi. Stemmer dette? Jevn hastighet har tidligere vert kjent for å spare drivstoff og være behagelig for deg selv og andre medtrafikanter.

Jeg legger nemlig merke til at GOM kutter noen km når du slår på CC, og "eco-tree" greien viser at du kjører mindre økonimisk. Øyeblikksforbruket har jeg ikke sett forskjell på.

Ett av argumentene til VW når vi fikk firmabiler med CC var at dette sparte drivstoff.

TorC

Min personlig opplevelse av dette er at CC bruker MER strøm. Kanskje det er fordi jeg lar bilen trille fritt i nedoverbakker og da øker farten fremfor å regenerere, eller kanskje jeg bare innbiller meg det.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

RuneW

Jeg og har alltid forstått det slik at CC aldri kan slå en "forsiktig fot" når det gjelder økonomisk kjøring. Eneste grunnen til å bruke CC i den henseende må være for å få hjelp til ikke å kjøre for fort -  type sette den på 90 km/t på E6 så man ikke plutselig følger trafikken...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

emil

Skulle ønske CC fungerte i lave hastigheter, skal ikke mye trykk på fartspedalen før man flyr fort bortover veien i 30-sonen.

Jeg kjører for det meste med CC på motorvei og ellers der det ikke er mye start/stopp eller variasjon i hastighet.

Ja det er enklere å slakke ned i oppoverbakker og trille istedenfor regen i nedoverbakke når man ikke har CC på, men så lenge man ikke ligger alene på veien er det ikke mye å spare.

Gjorde selv noen tester på D vs ECO, med og uten CC da jeg hadde fått bilen, og været hadde mye mer å si for forbruket enn girvalgene eller CC.

Cowboystrekk

Hvis det er temmelig flatt og farta er jevn vil vell CC funke bra, men om du liker å slakke litt mot toppen av bakker eller øke farta litt i nedoverbakker så vil vell godfoten trumfe CC lett :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

offpist

Litt OT men når man først har hatt Adaptive CC på en bil så blir vanlig CC aldri samme igjen.

Savner virkelig ACC på Leaf`n.

Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

Mippen

Sitat fra: offpist på tor 20. mar 2014, kl. 16:30
Litt OT men når man først har hatt Adaptive CC på en bil så blir vanlig CC aldri samme igjen.

Savner virkelig ACC på Leaf`n.

Ja, det er jo genialt....

Jeg bruker ikke CC nesten for syns gjett o meteret viser flere km mindre med en gang jeg aktiverer cc. Mulig det jevner seg ut etter hvert på lengre tur?
Fremtiden er elektrisk.

MindViruz

Gjettometeret gjetter på at rekkevidden blir kortere med CC. På lengre strekk viser øyeblikksfirbruket det samme. Men det er vanskelig å sammenligne helt nøyaktig, siden jeg må se hvir jeg kjører.

Mippen

Ikke helt med... Gjettometeret tror rekkevidden blir kortere men den blir ikke det? Tenker du hvis du slår på energi informasjon så viser den likt men gjettometeret ikke er enig?
Fremtiden er elektrisk.

MindViruz

Ja. Energiinformasjon viser samme forbruk, men gjettometer gjetter at rekkevidden blir kortere.

Mippen

Det var jo pussig. Noen som har en god forklaring på det?
Fremtiden er elektrisk.

stranger1891

Det er helt riktig, jeg opplever det samme  :D

Sitat fra: TorC på tor 20. mar 2014, kl. 10:52
Min personlig opplevelse av dette er at CC bruker MER strøm. Kanskje det er fordi jeg lar bilen trille fritt i nedoverbakker og da øker farten fremfor å regenerere, eller kanskje jeg bare innbiller meg det.

reptil

Sitat fra: emil på tor 20. mar 2014, kl. 14:10
Skulle ønske CC fungerte i lave hastigheter, skal ikke mye trykk på fartspedalen før man flyr fort bortover veien i 30-sonen.

Jeg kjører for det meste med CC på motorvei og ellers der det ikke er mye start/stopp eller variasjon i hastighet.

Ja det er enklere å slakke ned i oppoverbakker og trille istedenfor regen i nedoverbakke når man ikke har CC på, men så lenge man ikke ligger alene på veien er det ikke mye å spare.

Gjorde selv noen tester på D vs ECO, med og uten CC da jeg hadde fått bilen, og været hadde mye mer å si for forbruket enn girvalgene eller CC.

Du har jo limiterknappen ved siden av CC knappen som hindrer deg(med mindre du bruker kick-down) fra å kjøre fortere enn bestemt hastighet
Svart Leaf Acenta

offpist

Skulle heller vært en limit på KWH forbruk.. ;)

Si at man hadde mulighet til å sette CC på 90, og et maks forbruk på 0,3KWH pr km.
Dermed ville man mistet noe fart opp bakkene, men gjennomsnittsforbruket ville også gått mye ned på langtur.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

Lynet

Så vidt jeg vet er det bare nye Volvo lastebiler som har CC som virkelig sparer drivstoff. Den bruker GPS , med høyde og tidligere erfaringer (forrige tur) slik at farten økes litt inn i bakken og slakker av like før toppen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA