Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ishavsveien i strid med regelverk?

Startet av Kvikken, mandag 17. mars 2014, klokken 12:37

« forrige - neste »

Sandpusher

Dette bør jo bli et ikke-tema etterhvert. En el-bilist er jo en drømmekunde å lokke til seg for en bensinstasjon. Tenke seg til å fp lov til å "eie" en kjøpekraftig kunde som ikke har noe annet å ta seg til, helt for seg selv i 30-60 minutter. På dagens bensinstasjoner skal de være glad om de klarer å trøkke i deg en baconpølse med rekesalat. Så da er det bare å sette opp noen komplimenterende tjenester i nærheten, hurtig-mat, tippeservice, massasjestoler, frisør, manikyr, bilpolering, skopuss, dagligvarer, etc. etc. etc.
Men da må vi selvsagt først bli flere, så et statlig bidrag vil nok hjelpe på. Seriøst mener jeg at det er ingen grunn til å tro at ikke elbiler skulle kunne være i flertall i dette landet innen 10 år dersom lademulighetene blir like vanlige som bensinstasjoner etterhvert.
Spennende tider!
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

snurre100

De gangene jeg har hurtigladet hos Statoil,har det alltid blitt tid til en pølsemeny til 60-70 kroner.
2020 Kia E-Niro

Kvikken

Når vi betaler per kW for hurtiglading slik at vi betaler for mengden vi fyller som også tilsvarer avgiftene de må betale til netteier så har vi kommet et stort steg videre.

Å betale for tid blir feil i beste fall unøyaktig og er fullstendig avhengig av teknologien du lader med.

Videre er mobilbetaling en grei 2. løsning men det fungerer dårlig for de som har jobbmobil (meg inkludert) og ikke løper rundt med flere telefoner og abbonementer for kunne lade.

En mobilapp som kan knyttes opp mot bankkort tror jeg er en mer allsidig løsning.

Når det gjelder "medlemsavgift" så kan man heller tenke i tråde med det bensinstasjoner i dag gjør.
Man får et medlemskap og et kort som gjør at du får noe rabattert pris per måleenhet strøm samt evt. mulighet for å lade på kreditt med samlet faktura per måned lik statoil, shell kort osv.

Hvis bensinstasjoner klarer å ha kortautomater per pumpe så må også hurtigladere få til dette som 1. alternativ for betaling.

Zett


Jeg tror det er en grunnleggende misforståelse at utgiftene til strøm er den viktigste utgiften for en offentlig ladestasjon. Sannsynligvis er kostnadene til leie av plass, vedlikehold av ladestasjonen, kundesupport og betalingsløsninger den viktigste. Dermed er det rimelig å betale f.eks. per minutt i stedet for per kWh eller per transaksjon.

Jeg tror heller aldri prisene pr kWh blir sammenlignbar med det du betaler hjemme.

Herwitz

#79
Sitat fra: Zett på onsdag 28. mai 2014, klokken 08:57

Jeg tror det er en grunnleggende misforståelse at utgiftene til strøm er den viktigste utgiften for en offentlig ladestasjon. Sannsynligvis er kostnadene til leie av plass, vedlikehold av ladestasjonen, kundesupport og betalingsløsninger den viktigste. Dermed er det rimelig å betale f.eks. per minutt i stedet for per kWh eller per transaksjon.

Jeg tror heller aldri prisene pr kWh blir sammenlignbar med det du betaler hjemme.

https://www.clever.dk/produkter/opladning-paa-farten/

Nå er nok strømmen dyrere i Danmark, men jeg er usikker på hvor mye dyrere. Likevel interessant å se hva det koster å hurtiglade i Danmark. De har priser pr kWh og hvis jeg skulle lade min i3 der ville det i praksis bli ca 100,- NOK for full opplading. Clever har et godt utbygd nettverk med ladere og virker som om de er på hugget for å få fart på Comboutbyggingen. Men samtidig annonserte de i desember i fjor en storstilt Comboutbygging og har pr i dag ikke mange Comboladere i Danmark (ca 6-7 ser det ut som). M.a.o. tar utbyggingen tid også i Danmark. De prisene de opererer med er nokså like det Ishavsveien krever. Forutsatt at man skal ha tilnærmet full lading, ved klattlading blir Ishavsveien dyrere.

Jeg for min del merker at prisen for tiden er underordnet (det betyr ikke at den er uten betydning), det viktigste for meg er at jeg kan komme til hurtigladere som virker. Jeg er møkk lei av at det finnes kun én hurtiglader i mange mils omkrets og når man kommer dit virker den ikke og det har den ikke gjort på minst en uke. Det å kjøre "langtur" rundt på Østlandet med en i3 er en prøvelse pga manglende hurtigladere. Jeg ladet på Ishavsveien sin lader på Vestby i går og fikk en aha-opplevelse på hvordan "langtur" med i3 kan være når infrastrukturen fungerer.

Jeg er redd vi med Combobiler er prøvekaniner for hele bransjen nå og det tar lenger tid å få bygget ut et Combonettverk enn det man har trodd. Vi er helt avhengig av god dekning slik at man ikke er tvunget til evig treglading med en gang én hurtiglader er ute av drift. Derfor betaler jeg heller mer i en oppbyggingsfase hvis det hjelper på utbyggingshastigheten og stabiliteten på laderene! Så satser jeg på at prisene går ned etter hvert som etterspørselen øker.
MG ZS EV 2020
BMW i3 "Stuttjukken" kom med påskeharen 2014! Solgt 2021√
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

Kvikken

#80
Sitat fra: Zett på onsdag 28. mai 2014, klokken 08:57

Jeg tror det er en grunnleggende misforståelse at utgiftene til strøm er den viktigste utgiften for en offentlig ladestasjon. Sannsynligvis er kostnadene til leie av plass, vedlikehold av ladestasjonen, kundesupport og betalingsløsninger den viktigste. Dermed er det rimelig å betale f.eks. per minutt i stedet for per kWh eller per transaksjon.

Jeg tror heller aldri prisene pr kWh blir sammenlignbar med det du betaler hjemme.
Det er ikke en grunnleggende misforståelse, de fleste forstår at strøm er den minste utgiften muligens med unntak av nettleie som nok kan bli forholdsvis høy og inngår i kW regnskapet. Det er en vanlig misforståelse å tro at dette er en vanlig misforståelse. Det er ingen som har påstått at vi skal betale kostpris på strøm.

Overfør eksemplet ditt til bensinstasjoner. Der har man tom. ansatte (den største utgiftsposten i Norge) og kostnaden for driften av disse med infrastrukturen som kreves til bensinen er på din tank er nok vesentlig høyere enn hurtigladestasjoner, likevel betaler man per mengde drivstoff.

Det blir helt feil å sette kostnadsnivå opp mot en fornuftig prismodell (ikke det samme som prisnivå). Ved å ha en totalt urimelig prismodell risikerer man mindre inntekter da folk vil bruke disse i vesentlig mindre grad. Resultatet blir at man ikke ser den faktiske/potensielle lønnsomheten pga. sviktende kundemasse.

Om det likevel koster meg 120,- å lade Leafen fra 0-100% i en midlertidig dyrere fase så gjør det meg ingenting så lenge det koster kun 12,- å lade den 10% eller 60,- å lade den 50%. (omregnes til kW når man kjenner Leafens kapasitet). Å lade en Tesla fra 0-100% med samme prisnivå bør da koste 400-480,- naturlig nok siden man betaler for drivstoffet man fyller. Hvorfor skal det ikke være dyrere å fylle en større batteripakke eller billigere å fylle en mindre? Hvorfor skal en trilling subsidiere en Tesla?

Jeg er helt enig i at i en oppbyggingsfase vil det være en høyere kostnad vs. inntek ift. å drifte disse men det er da ikke unormalt å tenke langsiktig og forstå at det kan bli 3-5 magre år før inntektene virkelig kommer når man er en Gründer. Det er ingen grunn til at også prismodellen i denne fasen skal være urimelig, da er det ikke rart man går konkurs. Det er like tullete ift. bærekraftig utviklig/vekst som å tilby gratis hurtiglading.

Vi er dog heller ikke lenger helt i startfasen. Det ruller 30.000 elbiler på veiene som brukes daglig med meget høy tetthet i begrensede geografiske områder. Her er det et stort og eksplosivt voksende marked så lenge man kommer med det rette tilbudet.



Electrix

Da SMS ble introdusert så operatørene på dette som en liten uviktig bi-tjeneste, og den var gratis. Kundene ble glad I tjenesten, broken eksploderte og etterhvert introduserte operatørene en lav pris på SMS, ca tilsvarende 20 sekunder tale hvis jeg husker riktig. Fremdeles billig nok til at broken bare økte og det ble en pengemaskin for operatørene.

Noen år senere utviklet man MMS, dette var et "mye bedre" produkt enn SMS og operatørene hadde stor tro på en ny suksess. siden den var så mye bedre introduserte man den med en høy startpris. resultat: SMS fortsatte å øke,"ingen" brukte MMS, en flopp. Så måtte man dumpe prisene for å få I gang broken, fremdeles ingen som brukte den. Etter nye prisdumpinger ble det littegrann bruk, men MMS er nå stort sett forbikjørt av mail, fb, og andre apper.

jeg er redd at hurtigladeoperatørene er i ferd med å ta livet av seg selv. Når man krever rundt 100kr for 5-10 minutter med lading så baserer man seg på å melke noen få nødstilfeller istedet for å bygge opp et marked. De 3 gangene jeg har hurtigladet har alle vært under 10 min fordi det har vært nok til å komme til målet.

Siden hurtigladere har høy investeringskost og lav brukskost så burde man heller tilby rimelige og fornufige ladepriser for å få opp bruken.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA