Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremseklosser.

Startet av snurre100, søndag 16. mars 2014, klokken 09:25

« forrige - neste »

snurre100

Er det noen som vet hvor tykke bremsebelegget er på nye klosser foran? Smurte bremsene i dag og målte belegget på den mest slitte klossen til 6.5mm.Tok ca 1 time med bytting til sommerdekk.
2020 Kia E-Niro

TorC

Målte på nye US-leaf klosser. De er 9,3 mm.

Hvis du er nede i 6,5 mm allerede kan man jo lure på hvor lite bremsene faktisk blir brukt. Og følgelig hvor nødvendig demontering av bremsene er... (i forhold til andre biler).
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

bjorn_2390

Sitat fra: TorC på søndag 16. mars 2014, klokken 11:25
Målte på nye US-leaf klosser. De er 9,3 mm.

Hvis du er nede i 6,5 mm allerede kan man jo lure på hvor lite bremsene faktisk blir brukt. Og følgelig hvor nødvendig demontering av bremsene er... (i forhold til andre biler).
Skriver du ironisk her? Hvis du er nede i 6,5, kan man lure på hvor MYE?
Hva mener du med at det er nødvendig å "demontere" bremsene?
Blå Euro-Leaf (2012)

TorC

Sitat fra: bjorn_2390 på søndag 16. mars 2014, klokken 12:06
Sitat fra: TorC på søndag 16. mars 2014, klokken 11:25
Målte på nye US-leaf klosser. De er 9,3 mm.

Hvis du er nede i 6,5 mm allerede kan man jo lure på hvor lite bremsene faktisk blir brukt. Og følgelig hvor nødvendig demontering av bremsene er... (i forhold til andre biler).
Skriver du ironisk her? Hvis du er nede i 6,5, kan man lure på hvor MYE?
Hva mener du med at det er nødvendig å "demontere" bremsene?


Ja det var ironisk ment... men det kom åpenbart ikke frem tydelig nok. Nissan mener jo at bremsene blir brukt så lite at man må demontere dem og smøre dem. Med så stor slitasje på bare 18 mnd er det vel bare tre mulige årsaker:
1) Bremsene henger, men dette ville vel eieren reagert på.
2) Kvaliteten på klossene er elendige.
3) Bruk av bremsen er ikke noe nevneverdig mindre enn andre biler.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Lynet

Bremsene på elbil brukes så lite at klossene ruster mye i endeflatene. Derfor må klossene ut og renses for rust, caliperens anleggsflater mot klossene må også renses. Til slutt legges det på et tynt belegg alupasta. Denne jobben anbefales det å gjøre hvert år.
3mm slitasje på 47000km må vel regnes som normalt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

TorC

Sitat fra: Lynet på søndag 16. mars 2014, klokken 13:19
Bremsene på elbil brukes så lite at klossene ruster mye i endeflatene. Derfor må klossene ut og renses for rust, caliperens anleggsflater mot klossene må også renses. Til slutt legges det på et tynt belegg alupasta. Denne jobben anbefales det å gjøre hvert år.
3mm slitasje på 47000km må vel regnes som normalt.

Nå vet jeg ikke hvor langt trådstarter har kjørt, annet enn at han fikk bilen levert medio 2012. Hvis han har kjørt så langt som 47k km, så er jo 3 mm normalt, iallefall på en fossilbil. Og kanskje også på en Leaf. Men har han kjørt så mye som 47k km?

Dette med "rens og smøring" kan vi kanskje ta i en annen tråd...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

snurre100

Sitat fra: TorC på mandag 17. mars 2014, klokken 09:39
Sitat fra: Lynet på søndag 16. mars 2014, klokken 13:19
Bremsene på elbil brukes så lite at klossene ruster mye i endeflatene. Derfor må klossene ut og renses for rust, caliperens anleggsflater mot klossene må også renses. Til slutt legges det på et tynt belegg alupasta. Denne jobben anbefales det å gjøre hvert år.
3mm slitasje på 47000km må vel regnes som normalt.

Nå vet jeg ikke hvor langt trådstarter har kjørt, annet enn at han fikk bilen levert medio 2012. Hvis han har kjørt så langt som 47k km, så er jo 3 mm normalt, iallefall på en fossilbil. Og kanskje også på en Leaf. Men har han kjørt så mye som 47k km?

Dette med "rens og smøring" kan vi kanskje ta i en annen tråd...
Har kjørt 47300 km.Må vel bytte klosser på ca 80-90 tusen kilometer.Samme som på en berlingo jeg hadde.
2020 Kia E-Niro

Kjell Leaf

Dette handler jo om kjørestil. De kjipeste sparefantomene er nok knapt i kontakt med bremsepedalen og dermed ruster skivene og kalippere ig glidere blir trege.
Dette er også noe som ofte skjer med bakbremsene på fossilbiler der føreren er av det ekstra forsiktige slaget, de har ikke behov for å bremse hardere enn at klossene forran såvidt subber skivene.
Jeg har aldri det problemet på noen biler fordi jeg bruker bremsene, og jeg foretar også en hard oppbremsing en gang i blandt for å vedlikeholde bremsene, i tillegg trår jeg hardt på dem av og til når bilen står stille. Men et verksted kan ikke ta hensyn til at jeg er flink med bremsene mine, de må ta hensyn til de som ikke tenker på dette også.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

emil

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 17. mars 2014, klokken 15:03
Dette handler jo om kjørestil. De kjipeste sparefantomene er nok knapt i kontakt med bremsepedalen og dermed ruster skivene og kalippere ig glidere blir trege.
Dette er også noe som ofte skjer med bakbremsene på fossilbiler der føreren er av det ekstra forsiktige slaget, de har ikke behov for å bremse hardere enn at klossene forran såvidt subber skivene.
Jeg har aldri det problemet på noen biler fordi jeg bruker bremsene, og jeg foretar også en hard oppbremsing en gang i blandt for å vedlikeholde bremsene, i tillegg trår jeg hardt på dem av og til når bilen står stille. Men et verksted kan ikke ta hensyn til at jeg er flink med bremsene mine, de må ta hensyn til de som ikke tenker på dette også.

Har 180.000km på bremseklossene på fossilbilen. Ikke fordi jeg ikke bruker bremsene, men fordi jeg fikk ca 14 mil hver dag i noen år på lite traffikert motorvei. Ellers fikk bilen seg en ordentlig oppbremsing i en bratt bakke mot en litt uoversiktlig rundkjøring hver dag, samme som Leafen får nå så jeg er ikke urolig for bremsene på den heller.

Knotten

Sitat fra: emil på mandag 17. mars 2014, klokken 20:13
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 17. mars 2014, klokken 15:03
Dette handler jo om kjørestil. De kjipeste sparefantomene er nok knapt i kontakt med bremsepedalen og dermed ruster skivene og kalippere ig glidere blir trege.
Dette er også noe som ofte skjer med bakbremsene på fossilbiler der føreren er av det ekstra forsiktige slaget, de har ikke behov for å bremse hardere enn at klossene forran såvidt subber skivene.
Jeg har aldri det problemet på noen biler fordi jeg bruker bremsene, og jeg foretar også en hard oppbremsing en gang i blandt for å vedlikeholde bremsene, i tillegg trår jeg hardt på dem av og til når bilen står stille. Men et verksted kan ikke ta hensyn til at jeg er flink med bremsene mine, de må ta hensyn til de som ikke tenker på dette også.

Har 180.000km på bremseklossene på fossilbilen. Ikke fordi jeg ikke bruker bremsene, men fordi jeg fikk ca 14 mil hver dag i noen år på lite traffikert motorvei. Ellers fikk bilen seg en ordentlig oppbremsing i en bratt bakke mot en litt uoversiktlig rundkjøring hver dag, samme som Leafen får nå så jeg er ikke urolig for bremsene på den heller.

Jeg hadde 320 000 km på Hiac`en med samme bremseklosser og samme eksosanlegg.

Har hørt at eksosanlegget på Leafen varer lengre.. :P
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA