Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dårlige bremser

Startet av Lokführer, søndag 16. mars 2014, klokken 18:58

« forrige - neste »

Pompel

Sitat fra: cirys1 på søndag 22. mars 2015, klokken 17:46
Har sett at bremseskjold var en gjenganger på litt eldre biler, nå fikk AP bilene en bremseoppdatering ifjor høst nå vet jeg ikke om det hjalp..? (det hadde vært interessant og fått synspunkter på, er en slik bil jeg venter på)  :)
Min er en av de første med AP og har dermed de oppgraderte bremsene med elektromekanisk booster. Jeg har ved et par tilfeller i vinter opplevd tilnærmet null bremseeffekt og har time til Tesla neste måned for oppgradering av bremsene med nye klosser og bremseskjold.

Bremsene fungerer gulle godt nå når det er tørt, men de likte ikke fukt og litt under null grader.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Hyperstress

#361
Sitat fra: Pompel på søndag 22. mars 2015, klokken 19:15
Sitat fra: cirys1 på søndag 22. mars 2015, klokken 17:46
Har sett at bremseskjold var en gjenganger på litt eldre biler, nå fikk AP bilene en bremseoppdatering ifjor høst nå vet jeg ikke om det hjalp..? (det hadde vært interessant og fått synspunkter på, er en slik bil jeg venter på)  :)
Min er en av de første med AP og har dermed de oppgraderte bremsene med elektromekanisk booster. Jeg har ved et par tilfeller i vinter opplevd tilnærmet null bremseeffekt og har time til Tesla neste måned for oppgradering av bremsene med nye klosser og bremseskjold.

Bremsene fungerer gulle godt nå når det er tørt, men de likte ikke fukt og litt under null grader.

Har ikke vi bremseskjold på de nye bilene da? Mener jeg har skjold på innsiden(, hvor det av og til kiler seg småstein som lager voldsomme ulyder) :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

cirys1

Sitat fra: Pompel på søndag 22. mars 2015, klokken 19:15
Min er en av de første med AP og har dermed de oppgraderte bremsene med elektromekanisk booster. Jeg har ved et par tilfeller i vinter opplevd tilnærmet null bremseeffekt og har time til Tesla neste måned for oppgradering av bremsene med nye klosser og bremseskjold.

Bremsene fungerer gulle godt nå når det er tørt, men de likte ikke fukt og litt under null grader.

Off ikke svaret jeg ville ha, men men..  :-\

turbolurbo

Jeg har en ca. tre uker P85D som jeg har nå fått kjørt ca. 250 mil på de fleste føre/værforhold. Tørt, saltslaps, regn, overvann, snø og is. Bremsene funker helt supert, uten noen antydning til fading eller svampete pedal. Det er en helt annen klasse over disse bremsene en min forrige P85+. Får håpe det holder seg slik.
2019 TM3P

mr_Utopia

Sitat fra: cirys1 på søndag 22. mars 2015, klokken 17:46
...når jeg leser at flere må bytte dette på under 10k km så er det noe riv ruskende galt..



Kan det være at de har vært litt i overkant ivrige med å aktivere tørking av bremser og evt. slite rein klosser? Er det noen måte å finne ut når / hvor ofte bremsene blir aktivert for dette? Blir vel som en aktivisering av stabilitetskontrollsystemet?


Spinner

Sitat fra: krl på søndag 22. mars 2015, klokken 14:40
Jeg har testet ganske mange ganger i dårlig vær nå, og bremsene tar godt tilsynelatende uansett. Eksempelvis kun regen de første tre timene, og deretter en rask oppbremsing. Null problem, selv med saltsørpe.
Det er nettopp det som er så skummelt. Etter 1,5 år og 45.000 km har bremsene mine sviktet helt 3 eller 4 ganger. Det kommer naturligvis helt ut av det blå... Både etter at bilen har stått ute, og i garasje. Det er ikke snakk om at bremsene er litt dårligere enn vanlig, det er bortimot en fullstendig svikt. Tror jeg leste noen sider tilbake at det var en som opplevde dette, og at det var som om bilen akselererte istedenfor å bremse. Jeg har opplevd det samme, og det er nok en innbilt effekt da kroppen og hjernen forbereder seg på at bilen skal bremse, når den isteden triller fritt. Har forresten fått bremseskjold etc etter service, men dette har skjedd likevel.

Eneste fellesnevner når dette har skjedd for min del er at det har vært relativt kaldt og fuktig. Bremsene blir så dårlige at i et parkeringshus da jeg skulle manøvrere ut av parkeringsplassen, klarte jeg så vidt å stoppe bilen på 3-4 meter fra en fart på maks 4 km/t. Stoppet 20 cm unna en murvegg... Rakk å tråkke pedalen helt i bånn samt prøve å pumpe, og nesten å ringe Tesla og be om hjelp før bilen stoppet.

mr_Utopia

Sitat fra: Sbr på søndag 22. mars 2015, klokken 20:22
Sitat fra: krl på søndag 22. mars 2015, klokken 14:40
Jeg har testet ganske mange ganger i dårlig vær nå, og bremsene tar godt tilsynelatende uansett. Eksempelvis kun regen de første tre timene, og deretter en rask oppbremsing. Null problem, selv med saltsørpe.
Det er nettopp det som er så skummelt. Etter 1,5 år og 45.000 km har bremsene mine sviktet helt 3 eller 4 ganger. Det kommer naturligvis helt ut av det blå... Både etter at bilen har stått ute, og i garasje. Det er ikke snakk om at bremsene er litt dårligere enn vanlig, det er bortimot en fullstendig svikt. Tror jeg leste noen sider tilbake at det var en som opplevde dette, og at det var som om bilen akselererte istedenfor å bremse. Jeg har opplevd det samme, og det er nok en innbilt effekt da kroppen og hjernen forbereder seg på at bilen skal bremse, når den isteden triller fritt. Har forresten fått bremseskjold etc etter service, men dette har skjedd likevel.

Eneste fellesnevner når dette har skjedd for min del er at det har vært relativt kaldt og fuktig. Bremsene blir så dårlige at i et parkeringshus da jeg skulle manøvrere ut av parkeringsplassen, klarte jeg så vidt å stoppe bilen på 3-4 meter fra en fart på maks 4 km/t. Stoppet 20 cm unna en murvegg... Rakk å tråkke pedalen helt i bånn samt prøve å pumpe, og nesten å ringe Tesla og be om hjelp før bilen stoppet.

Dette tyder på at det er en eller  annen funksjon som tillater at bremsetrykk avlastes. Det er nesten umulig at klossene er fulle av vann inne i et parkeringshus, og at det ikke blir noe bremsevirkning når man tråkker pedalen i bunn. Medmindre det er noe som avlaster trykket man gir med pedalen.

Kan det være i sammenheng med regen funksjon at bilen "mener" at bremsene ikke skal ta like hardt i noen situasjoner, og at det i enkelte tilfeller kan skje en vurderingsfeil?

Jeg har f.eks. kjørt med Passat på glatt føre, og bilen ville ikke stoppe før jeg dro i håndbrekket, da den feilberegnet ABS (nullføre, og hjulene gled oppå løs snø). Åpenbart et problem at et assistensystem ikke var til nytte men heller det motsatte.

cirys1

Sitat fra: mr_Utopia på søndag 22. mars 2015, klokken 20:11
Kan det være at de har vært litt i overkant ivrige med å aktivere tørking av bremser og evt. slite rein klosser? Er det noen måte å finne ut når / hvor ofte bremsene blir aktivert for dette? Blir vel som en aktivisering av stabilitetskontrollsystemet?

Jeg vet ikke helt hva som har skjedd i disse tilfellene, skulle gjerne likt og sett delene de byttet, tviler sterkt på at skivene har noen slitasje i det hele tatt..
Hadde de vært så ivrige på tørkefunkjsonen så hadde bremsene til stadighet gått varme og man kunne fått ihvertfall noen av tilfellene som er beskrevet her. I tillegg kjører du i en dam med glovarme bremser er du nesten dømt til og få kast i skivene.. Alt blir en teori, en ganske bra en kanskje?  :P

(Jeg tror de aller fleste hadde merket at det luktet litt pussig når de gikk ut av bilen da, visst det til stadighet var en slik varmegang...)

TeslaK

Sitat fra: Sbr på søndag 22. mars 2015, klokken 20:22
Sitat fra: krl på søndag 22. mars 2015, klokken 14:40
Jeg har testet ganske mange ganger i dårlig vær nå, og bremsene tar godt tilsynelatende uansett. Eksempelvis kun regen de første tre timene, og deretter en rask oppbremsing. Null problem, selv med saltsørpe.
Det er nettopp det som er så skummelt. Etter 1,5 år og 45.000 km har bremsene mine sviktet helt 3 eller 4 ganger. Det kommer naturligvis helt ut av det blå... Både etter at bilen har stått ute, og i garasje. Det er ikke snakk om at bremsene er litt dårligere enn vanlig, det er bortimot en fullstendig svikt. Tror jeg leste noen sider tilbake at det var en som opplevde dette, og at det var som om bilen akselererte istedenfor å bremse. Jeg har opplevd det samme, og det er nok en innbilt effekt da kroppen og hjernen forbereder seg på at bilen skal bremse, når den isteden triller fritt. Har forresten fått bremseskjold etc etter service, men dette har skjedd likevel.

Eneste fellesnevner når dette har skjedd for min del er at det har vært relativt kaldt og fuktig. Bremsene blir så dårlige at i et parkeringshus da jeg skulle manøvrere ut av parkeringsplassen, klarte jeg så vidt å stoppe bilen på 3-4 meter fra en fart på maks 4 km/t. Stoppet 20 cm unna en murvegg... Rakk å tråkke pedalen helt i bånn samt prøve å pumpe, og nesten å ringe Tesla og be om hjelp før bilen stoppet.


Høres ut som en bug i ABS programvaren. Det er vel bare den som kan overstyre bremsekraften? Tesla burde ta tak i dette ASAP før liv går tapt. Håper alle som opplever slikt sier ifra og beskriver godt hva som skjedde. Evt. burde Tesla legge inn en ytterligere logging i systemet når man bremser men bilens fart ikke reduseres raskt.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

ihlhaug

Jeg fikk satt på disse bremseskjoldene på service for et par uker siden. Har ikke hatt problemer med bremsene siden da, men det er nå en ny lyd hvis jeg kjører fort over fartsdumper, hører ut som noe som skraper/frosne dempere. Er det noen andre som også har fått denne lyden etter bremseskjoldene er satt på? Har luftdemping..
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

BMW850

Fikk montert bremseskjold i januar. Aldri opplevd problemer før det og ingen ulyder etter montering. Kan være en bolt de har oversett og glemt og trekke til elns.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Tuxedo

#371
Alle dere som har problemer med Brembo-bremsene har åpenbart en feil som Tesla skal ordne opp i.  Har hatt bilen siden 2013 og har aldri hatt problemer med bremsene.  Pedalen har aldri gått i bunn.  Eneste unntak med svak bremseeffekt er etter høytrykkspyling, da man må trykke litt ekstra for å få tørket skivene, men selv da går ikke pedalen i bunn. Slik er det med alle biler.

Spinner

Sitat fra: Tuxedo på søndag 22. mars 2015, klokken 21:50
Alle dere som har problemer med Brembo-bremsene har åpenbart en feil som Tesla skal ordne opp i.  Har hatt bilen siden 2013 og har aldri hatt problemer med bremsene.
Vill spekulasjon, men jeg vil tippe dette problemet gjelder alle "tidlige" biler opp til en eller annen endring Tesla har gjort på bremsene (hvis de har gjort noe?). Problemet kommer så sjeldent og kun under veldig spesifikke omstendigheter, så de fleste vil nok kunne kjøre uten å bli påvirket av dette noen gang.

cirys1

Nå følger jeg ikke så mye med på US forumer, men de aller fleste her har rapportert svikt i kaldt/vått/rått vær, er dette bare klima avhengig??

Hyperstress

Sitat fra: TeslaK på søndag 22. mars 2015, klokken 20:49
Sitat fra: Sbr på søndag 22. mars 2015, klokken 20:22
Sitat fra: krl på søndag 22. mars 2015, klokken 14:40
Jeg har testet ganske mange ganger i dårlig vær nå, og bremsene tar godt tilsynelatende uansett. Eksempelvis kun regen de første tre timene, og deretter en rask oppbremsing. Null problem, selv med saltsørpe.
Det er nettopp det som er så skummelt. Etter 1,5 år og 45.000 km har bremsene mine sviktet helt 3 eller 4 ganger. Det kommer naturligvis helt ut av det blå... Både etter at bilen har stått ute, og i garasje. Det er ikke snakk om at bremsene er litt dårligere enn vanlig, det er bortimot en fullstendig svikt. Tror jeg leste noen sider tilbake at det var en som opplevde dette, og at det var som om bilen akselererte istedenfor å bremse. Jeg har opplevd det samme, og det er nok en innbilt effekt da kroppen og hjernen forbereder seg på at bilen skal bremse, når den isteden triller fritt. Har forresten fått bremseskjold etc etter service, men dette har skjedd likevel.

Eneste fellesnevner når dette har skjedd for min del er at det har vært relativt kaldt og fuktig. Bremsene blir så dårlige at i et parkeringshus da jeg skulle manøvrere ut av parkeringsplassen, klarte jeg så vidt å stoppe bilen på 3-4 meter fra en fart på maks 4 km/t. Stoppet 20 cm unna en murvegg... Rakk å tråkke pedalen helt i bånn samt prøve å pumpe, og nesten å ringe Tesla og be om hjelp før bilen stoppet.


Høres ut som en bug i ABS programvaren. Det er vel bare den som kan overstyre bremsekraften? Tesla burde ta tak i dette ASAP før liv går tapt. Håper alle som opplever slikt sier ifra og beskriver godt hva som skjedde. Evt. burde Tesla legge inn en ytterligere logging i systemet når man bremser men bilens fart ikke reduseres raskt.

Tror ikke at det er programvareproblem, for det virker som at bilen bremser, bare at en får en følelse av at det er olje på skivene.
Jeg har også opplevd at bilen har mistet bremseeffekt på bare ene siden, etter den hadde stått parkert i litt sidevind og sludd, og det skulle også tilsi at det ikke er programvareissues.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA