Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pendling 100 km hver vei.

Startet av rth, lørdag 15. mars 2014, klokken 15:26

« forrige - neste »

rth

Hei.

Vi vurderer sterkt å kjøpe el-bil som en pendlerbil. Kona kjører strekningen Kongsberg - Ås t/r 3-4 ganger i uka (ca 100 km hver vei).  Vi har mulighet til å lade når hun er på jobb. Usikker på om vi har tilgang til 16A. Hjemme vil det være gode lademuligheter.

Tesla er ikke ett alternativ. Den er for dyr.

Er det noen som har erfaring med slik kjøring, og vet om det er realistisk å gjennomføre. Forhandler her på Kongsberg mener det bør gå greit, men han er jo i utgangspunktet ikke objektiv. På kaldeste vinteren ser vi for oss at den vanlige bilen må brukes en del. Men f.eks hvis man sier at temp varmere enn -5 gjør at en tar El-bil.

Vet et det finnes hurtigladere underveis, men vi har ikke lyst til at det skal være løsningen på vei hjem. De må være til bruk i unntakene. Kona er innstilt på at det kanskje ikke blir samme komfort på kalde dager, og hun er flink til å kjøre økonomisk med den vanlige bilen.


mvh
Richard Thue

hma

#1
Den eneste (og billigste) non-Tesla elbilen som greier dette er en Think fra 2008-2009. Den har markedets største batteri og lar deg bruke av hele dets område.
Kjøper du en Think som har Webasto/Eberspächer har du samme gode rekkevidde året rundt. Jeg vil ha satset på en slik løsning om dere skal gå for et rimelig elbilalternativ.

Jeg kjører regelmessige langturer på 145km non-stop i min Think (2009) året rundt og ender opp med fra 17-20% igjen på batteriet (1000 høymeter akumulert stigning og snitthastighet på 75km/t).

Om dere kjører en distanse på 100km med 100% batteri om morgenen, vil turen ende på ca 40%. Etter 8 timer med lading på 16A vil batteriet være tilbake på ca 90%. Retur på 100km gir da 30% ved hjemkomst.

Think har også et digert bagasjerom, stort nok til å romme en vaskemaskin om det skulle være nødvendig.

Du kan forresten bruke denne kalkulatoren for å beregne kjøreturer for elbiler:
http://www.jurassictest.ch/GR/
Velg Think City fra lista, skriv inn start-adressen (<ENTR>) og slutt-adressen (<ENTR>). Gå på "details" for Thinken og legg inn 28kWh kapasitet på batteriet, så får du et bra estimat av hvor langt du rekker og hvilke marginer du har.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror det kan gå greit. Det er vel tilnærmet ikke noe 100-sone, og ikke veldig mye 90-sone heller (kun mjøndalen-drammen). Om man har muligheten til å ta en fossilbil på dagene der det er under -10C, og er villig til å ofre litt komfort, så skal det gå.

En Leaf med varmepumpe vil være beste valg (blant nybil), eventuelt en e-Golf med varmepumpe, men disse kommer ikke før til høsten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hma

Her er Jurassictest for eksemplet Kongsberg-Ås:
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Espen Hugaas Andersen

#4
Man bør ta oslofjordtunnellen. Mindre 100-sone.

Jeg kommer frem til 89 km tilbakelagt med oslofjordtunnellen, 21% gjenstående på Leaf og 37% gjenstående på en e-Golf. Dette er optimistisk i f.eks -20C, men i -10C og oppover bør det være mulig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

rth

#5
Think er nok ikke ett alternativ for fruen. Vi vil ikke gå på bekostning av sikkerheten. Det er en sterkt trafikkert veistrekning som kjøres. Det er også Oslofjordtunnelen som er kjøreveien.

Egentlig er det e-Golf som frister mest, om den kom med varme i rattet og varmepumpe. Men sånn jeg skjønner det, så skjer ikke det før utpå høsten en gang. Golfen har ett par ting som frister. Adaptiv cruise og oppvarma frontrute. Etter å ha kjørt bil med adaptiv cruise, så kjennes nesten vanlig cruise litt meningsløs. På kjøringene til fra jobb, så går trafikken alt for ujevnt til at vanlig cruise kommer til så mye nytte.

På Jurassictest så ser jeg at Leaf står oppgitt med en rekkevidde på 124km, mens Golf har 155km. I tekniske data står Leaf med 199 og Golf med 190. Er det noen grunn til at Leaf kommer så lavt ut her? Er det flere utgaver av denne?

Richard

Espen Hugaas Andersen

I Jurassictest står visst e-Golf oppført med 26,5 kWh batteri mens Leaf står oppført med 21,5 kWh batteri. Dette stemmer ikke.

e-Golf er oppgitt med 24,2 kWh batteri, men det er ikke kjent om dette er tilgjengelig batterikapasitet (som da skal sammenlignes med 21,5 kWh på Leaf), eller hele batteriet inklusive sikkerhetsmarginer (som da skal sammenlignes med 24 kWh på Leaf). Leaf og e-Golf har nok stort sett lik rekkevidde, men om det faktisk er 24,2 kWh tilgjengelig på e-Golf, så vil den ha litt mer rekkevidde enn Leaf.

De offisielle tallene kan du stort sett se bort i fra. De er helt urealistiske.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror jeg har funnet ut hva som har skjedd.

e-Golf prototypen basert på Mk6 Golf, hadde 26,5 kWh batteri. Den faktiske produksjonsversjonen, basert på Mk7 Golf, har fått 24,2 kWh batteri. Altså er "26,5 kWh" ett utdatert tall. Jeg er ganske sikker på at 24,2 kWh er hele batterikapasiteten, da VW vil utvilsomt bruke det høyeste tallet de kan, slik at de selger flest mulig biler. Da kan man sette batterikapasiteten på e-Golf i Jurassictest til ~22 kWh, for å trekke fra sikkerhetsmarginene, og da er det tilnærmet ingen forskjell med Leaf.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

afo

http://elbil.no/elbiler/1247-vi-har-provekjort-volkswagen-e-golf

"Batteripakken har en maksytelse på 26,8 kWh. Av disse tas det ut 24,2 - for å gi batteriet lengst mulig levetid"

Offisielle tall e-golf: 24.2kWh/ 1.27kWh/mil = 19 mil.


BMW oppgir 18.8kWh for i3, total pakke er 22kWh, så kan jo hende tyskerne har blitt enige om/pålagt å oppgi tilgjengelig batterikapasitet. Lov å håpe iallefall :)

hma

#9
Sitat fra: rth på søndag 16. mars 2014, klokken 09:13
Think er nok ikke ett alternativ for fruen. Vi vil ikke gå på bekostning av sikkerheten. Det er en sterkt trafikkert veistrekning som kjøres.
Forstår dere godt med tanke på sikkerhet.
Når det er sagt er Think ikke noe usikker bil og må på ingen måte forveksles med mindre elbiler som Buddy og Reva. Den har veldig gode kjøreegenskaper, sitter som støpt på veien og tar unnamanøvere svært godt.
Den har samme sikkerhet som andre småbiler bygget rundt 2006, men kan naturligvis ikke måle seg med en ny Golf :)

Så vidt jeg vet har ingen noen gang blitt alvorlig skadet eller drept i en Think.
Andre fordeler med Think er bulke- og vedlikeholdsfritt karosseri.
Du kan kjøpe 3-4 Thinker til prisen av én e-Golf, så om økonomi er en viktig parameter ville jeg ikke vært i tvil.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

rth

Tror nok litt av suksess kriteriet er at hun ikke "føler" hun kjører El-bil. Sånne ting som DAB og blåtann godt integrert betyr mye. Vet man kan ettermontere osv, men jeg er for gammal til å gidde sånt lenger.  :)

Bilen kommer også til å rulle ca 30 000 km i året, så dermed frister helt ny bil. Økonomien i en ny blir uansett bra i forhold til alternativet som er en 2014 Octavia 1,8 tsi 4x4 dsg. Det er i grunnen den som har skutt fart i tanken på å prøve EL-bil.

hma

#11
At det blir en elbil som tilbakelegger de 30'000 årlige km framfor en fossilbil, er i grunn det viktigste. :)

Jeg kjøpte forresten en Caliber bilstereo til 1700 kroner og plasserte i min Think. Den har alt (DAB+ , FM, blåtann, streaming for iPhone, handsfree, cd-spiller, etc). Plugges rett inn i åpningen uten noe problem. Har til og med rattkontroller for lyd, kanaler, kilde, etc).

Mitt råd om dere går for en Golf/Leaf er å prøvekjøre hele strekningen før dere kjøper, gjerne med varmen på fullt. Så vet dere at bilen greier det dere ønsker :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Espen Hugaas Andersen

#12
Sitat fra: afo på søndag 16. mars 2014, klokken 10:13
http://elbil.no/elbiler/1247-vi-har-provekjort-volkswagen-e-golf

"Batteripakken har en maksytelse på 26,8 kWh. Av disse tas det ut 24,2 - for å gi batteriet lengst mulig levetid"

Offisielle tall e-golf: 24.2kWh/ 1.27kWh/mil = 19 mil.


BMW oppgir 18.8kWh for i3, total pakke er 22kWh, så kan jo hende tyskerne har blitt enige om/pålagt å oppgi tilgjengelig batterikapasitet. Lov å håpe iallefall :)
Hm, dette er den første kilden jeg har sett som oppgir total og tilgjengelig batteripakkestørrelse. Hvis dette stemmer så bør man få ett ganske riktig resultat ved å gå på detaljer på Jurassictest og legge inn 24,2 kWh i stedet for 26,5 kWh.

Sitat fra: rth på søndag 16. mars 2014, klokken 13:13
Tror nok litt av suksess kriteriet er at hun ikke "føler" hun kjører El-bil. Sånne ting som DAB og blåtann godt integrert betyr mye. Vet man kan ettermontere osv, men jeg er for gammal til å gidde sånt lenger.  :)

Bilen kommer også til å rulle ca 30 000 km i året, så dermed frister helt ny bil. Økonomien i en ny blir uansett bra i forhold til alternativet som er en 2014 Octavia 1,8 tsi 4x4 dsg. Det er i grunnen den som har skutt fart i tanken på å prøve EL-bil.
Hvis man kan kjøre Octaviaen frem til høsten, så ville jeg absolutt vurdere å vente på e-Golf med varmepumpe.

Forresten, hvor lang tid er det til rådighet for å lade i Ås? En faktor er om man vil trenge 6,6 kW lader. Dette får man kun med Leaf.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ronny

Leaf med dieselvarmer tror jeg at er det mest fornuftige valget, dieselvarmeren betaler seg selv før Golfen kommer i salg ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

rth

Typisk så vil bilen stå å lade hele arbeidsdagen. Jeg vet ikke om det er mulig å nyttegjøre seg en 16A kurs via vanlig stikk, eller om det automatisk blir 10A lading uansett. På vinterstid vil det typisk være ca 8,5 timer med lading. Hvis ladingen er lineær, så skulle det bli ca 65% påfyll. Tekniske data til Golf sier 13 timers lading på vanlig stikk. Jeg er også litt forvirra av kapasitetene som oppgis. Ser det står en del om 80% og 100% lading av batteriene for Leaf. Er 12 timer 80% eller 100% lading?

Planen er å få prøvd en Leaf nå om ikke lenge. Så får vi se hva resultatet blir av det. Og så får det bli en vurdering om vi venter på Golf med varmepumpe eller om det blir en Leaf.

Ellers så må jeg takke for alle svar. De kommer godt med i vurderingen som skal gjøres.

Richard

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA