Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rustne bremserotorer

Startet av bjodnes, lørdag 15. mars 2014, klokken 09:31

« forrige - neste »

Jimpec

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 25. mars 2014, klokken 12:46
Ruster jo som Biltema-skiver ser det ut til...mulig det er forskjell på batcher. Min ble levert 30/10, har gått 17K og ser ikke så ille ut som det der.

Min ble levert samme dag (30/10) og ser akkurat like ille ut..
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Muffinman

Da kan det muligens være bruksmønster og veiforhold som skiller. Det har vært en usedvanlig tørr og mild vinter her på Nordvestlandet. Størsteparten av kjørelengden er dog unnagjort andre steder i form av langkjøring, og jeg antar at friksjonsvarmen fra hjullagre osv bidrar til å tørke bare turen blir lang nok.

Brede

Bil hentet 19.desember og rullet 5500km siden.
Holder seg ganske bra i forhold til mange andre her ser jeg, vi har hatt en svært mild vinter og bilen har nesten ikke sett salt.


erot

Mine nav ruster bak og er fine foran. Måtte lakkere bak, ingenting annet å gjøre. Merkelig at de er ulike...?

TeslaSvein63

Det røde på skivene kommer svært fort. Det forsvinner når jeg sprayer IronX på og spyler av. Kan jo ikke si at det gjelder for alle, men mener at dette er ganske så normalt for Bremboskiver. Det forsvinner jo også ved bremsing. Det er nok litt uvanlig kjøremønster på bilene våre siden vi bruker bremsene så lite, i vert fall jeg. Rusten på "trommelen er ikke pent. Det må man jo være enig i. Best å holde området rent for saltstøv / sørpe og spyle ofte. Vises jo mye bedre en på andre felger jeg har hatt som liksom dekket bedre til slik at det ikke vistes, for det rustet mye på merca også, men ikke samme innsyn gjennom felgen. Ubehandlet støpestål legeringer ruster. Rustfrie skiver er jo greit, men det biter ikke like bra. Valgets kval, vakkert eller sikkert?? Vi får kjøre det pent selv kanskje, hvis det ikke blir noe medhold å få.

jalias

Er eneste behandlingsform for rust på "tromlene" å lakkere?


turfsurf

Har min Model S på service nå, og nevnte det med rust på det som vi her har kalt både tromler og nav. Han var nøye med å påpeke at dette også er en del av skivene, som han helt korrekt (det er en enhet) viste meg. Liker slik presisjon  :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bjørn

Jeg ville kalt dette navet til bremseskiven.

Hjulnavet er jo der bremseskiven sitter,og hjulet er festet i. bremsetromler hører fortiden til, og inneholder bremsesko.

turfsurf

Sitat fra: Bjørn på lørdag 29. mars 2014, klokken 02:49
Jeg ville kalt dette navet til bremseskiven.

Hjulnavet er jo der bremseskiven sitter,og hjulet er festet i. bremsetromler hører fortiden til, og inneholder bremsesko.

Poenget var vel at bremseskiven ikke sitter på dette, det er en fysisk enhet. Det er samme del. Men det er jo korrekt å kalle det nav, det er jo senter av skiven.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bjørn

Sitat fra: turfsurf på lørdag 29. mars 2014, klokken 06:19
Sitat fra: Bjørn på lørdag 29. mars 2014, klokken 02:49
Jeg ville kalt dette navet til bremseskiven.

Hjulnavet er jo der bremseskiven sitter,og hjulet er festet i. bremsetromler hører fortiden til, og inneholder bremsesko.

Poenget var vel at bremseskiven ikke sitter på dette, det er en fysisk enhet. Det er samme del. Men det er jo korrekt å kalle det nav, det er jo senter av skiven.

Poenget var vel å på en grei måte skille hva som eventuelt skulle lakkes, og og hva som absolutt *ikke* skal lakkes.. så ingen ble missledet til å lakke på friksjonsflaten på skiva.. :)

turfsurf

Sitat fra: Bjørn på lørdag 29. mars 2014, klokken 06:28
Sitat fra: turfsurf på lørdag 29. mars 2014, klokken 06:19
Sitat fra: Bjørn på lørdag 29. mars 2014, klokken 02:49
Jeg ville kalt dette navet til bremseskiven.

Hjulnavet er jo der bremseskiven sitter,og hjulet er festet i. bremsetromler hører fortiden til, og inneholder bremsesko.

Poenget var vel at bremseskiven ikke sitter på dette, det er en fysisk enhet. Det er samme del. Men det er jo korrekt å kalle det nav, det er jo senter av skiven.

Poenget var vel å på en grei måte skille hva som eventuelt skulle lakkes, og og hva som absolutt *ikke* skal lakkes.. så ingen ble missledet til å lakke på friksjonsflaten på skiva.. :)

Joda, riktig nok det. Men du skriver "hjulnavet er jo der bremseskiven sitter", mens det egentlig faktisk er senter av selve bremseskiven, ikke noe bremseskiven sitter på. Det var poenget de ville ha frem på service.

Så når vi snakker om rust på bremseskiven, så er det to ting, rust på selve sliteflaten som man kan forvente, og rust i senter av skiven som ikke er forventet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bjørn

Sitat fra: turfsurf på lørdag 29. mars 2014, klokken 06:33
Sitat fra: Bjørn på lørdag 29. mars 2014, klokken 06:28
Sitat fra: turfsurf på lørdag 29. mars 2014, klokken 06:19
Sitat fra: Bjørn på lørdag 29. mars 2014, klokken 02:49
Jeg ville kalt dette navet til bremseskiven.

Hjulnavet er jo der bremseskiven sitter,og hjulet er festet i. bremsetromler hører fortiden til, og inneholder bremsesko.

Poenget var vel at bremseskiven ikke sitter på dette, det er en fysisk enhet. Det er samme del. Men det er jo korrekt å kalle det nav, det er jo senter av skiven.

Poenget var vel å på en grei måte skille hva som eventuelt skulle lakkes, og og hva som absolutt *ikke* skal lakkes.. så ingen ble missledet til å lakke på friksjonsflaten på skiva.. :)

Joda, riktig nok det. Men du skriver "hjulnavet er jo der bremseskiven sitter", mens det egentlig faktisk er senter av selve bremseskiven, ikke noe bremseskiven sitter på. Det var poenget de ville ha frem på service.

Så når vi snakker om rust på bremseskiven, så er det to ting, rust på selve sliteflaten som man kan forvente, og rust i senter av skiven som ikke er forventet.
Da misforsto du.. forklartem meg sikkert knotete (siste timene på nattskiftet nå :P) Altså, hvis du *tar av* bremseskiva.. så vil du se hjulnavet.. som bremseskiva er festet i. Jeg prøvde å forklare hva et hjulnav er. :)

turfsurf

Sitat fra: Bjørn på lørdag 29. mars 2014, klokken 06:44
Da misforsto du.. forklartem meg sikkert knotete (siste timene på nattskiftet nå :P) Altså, hvis du *tar av* bremseskiva.. så vil du se hjulnavet.. som bremseskiva er festet i. Jeg prøvde å forklare hva et hjulnav er. :)

:D
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jonasdig

Noen som har tatt dette opp med Tesla og fått gjort noe med det? Skal ha min på service i morgen og vil ta det opp da. Ser ikke veldig bra ut med sommerfelgene mine.

Muffinman

Leser at folk har fått lakkert med ett eller annet. Om det blir holdbart gjenstår å se. Jeg har ved noen tilfeller fått høre at "det er problemer med andre biler også", også når det gjelder rust på skivene. Det er ikke spesielt lurt å servere når kunden har påpekt ting med nettopp, andre biler, som referanse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA