Tesla i utenlandske medier

Startet av BMW850, fredag 14. mars 2014, klokken 20:09

« forrige - neste »

JorEl

Sitat fra: mthoring på torsdag 02. august 2018, klokken 20:13
Er det ikke på tide legge diskusjonen rundt Musks (forsøk på) bistand rundt denne redningsaksjonen død?

Han prøvde beviselig å hjelpe, og motivasjonen bak det kan ingen av oss vite uansett.
Sannsynligvis så var det delvis for goodwill (pr) og delvis grunnet empati, slik det (stort sett) alltid er for alle mennesker.
Han prøvde i hvertfall, og som vanlig, så ble det brukt mot han. Vil tro han har lært leksen, og ikke vil forsøke å bistå på en så synlig måte igjen.
:+1:En flott oppsumering.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

geear

Sitat fra: arthur på onsdag 01. august 2018, klokken 19:07
While Tesla is struggling to show it can make cars profitably as it transitions from a niche player into a mainstream manufacturer, Volkswagen has no problem financing its industry-leading spending. Cash flow from operating activities totaled 4.75 billion euros ($5.55 billion) in the second quarter, compared to 3.39 billion euros in research and development expenses.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-08-01/vw-aims-to-one-up-tesla-with-next-generation-battery-advances
Ja, det lønner seg sjelden å være good guy, dessverre. At vi som forbrukere ikke har straffet VAG mer for jukset sitt er egentlig bare en ren tragedie. Skal iallfall kvitte meg med VAGen vår snart, så får vi håpe det ikke blir flere.

Sveinung1954

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

daktari

Så fordi regnskapsregler er endret for 2018 rapporterte de en omsetningsvekst fra 2017 på 47%, men de skulle bare rapportert 39% vekst?
Dæven, selg!
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

SabreMan

https://www.cnbc.com/2018/08/07/testing-finds-flaws-with-car-electronic-car-safety-systems.html

The Insurance Institute for Highway Safety, in a paper titled "Reality Check," issued the warning Tuesday after testing five of the systems from Tesla, Mercedes, BMW and Volvo on a track and public roads.

Among the scariest found by the Virginia-based institute was with the system in two Tesla vehicles, the Model S and Model 3. The institute tested the system with the adaptive cruise control turned off, but automatic braking on. At 31 miles per hour, both Teslas braked and mitigated a crash but still hit a stationary balloon. They were the only two models that failed to stop in time during tests on a track.

Yet when the adaptive cruise control, which keeps a set distance from cars in front, is activated, the Teslas braked earlier and gentler and avoided the balloon, the agency said.

Many of the cars' lane-centering systems failed, especially on curves or hills. The BMW, Model S and Volvo "steered toward or across the lane line regularly," requiring driver intervention, the IIHS said.

I det minste er det mulig å forbedre Teslaene med oppdateringer.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Øyvind.h

Sitat fra: SabreMan på tirsdag 07. august 2018, klokken 16:26
Many of the cars' lane-centering systems failed, especially on curves or hills. The BMW, Model S and Volvo "steered toward or across the lane line regularly,"

Akkurat dette har jeg opplevd som et viktig forbedringspunkt med AP. Evnen til å tolke striper over krappe bakketopper. Det er et større problem i Model S enn X, antakelig fordi kameraet sitter lavere i S enn X og dermed gir spissere vinkel.
Jeg tror ikke den har dratt over linjen såvidt jeg kan huske, men den har vinglet ubehagelig.
Heldigvis ikke noe problem på motorvei der AP er godkjent for bruk, men kan oppstå på mindre landevei i lavere hastighet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

The Insurance Institute for Highway Safety, in a paper titled "Reality Check," issued the warning Tuesday after testing five of the systems from Tesla, Mercedes, BMW and Volvo on a track and public roads.

Konklusjonen er at førerassistent systemene ikke oppfører seg som selvkjøringssystemer, og ikke greier å unngå alt. Så føreren må fortsatt være ansvarlig. Akkurat som fabrikantene sier selv. Agurknytt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Hvilken generasjon og versjon AP ble testet?
Etter min erfaring klarer AP2 etter 2018.10.4 alle bakketopper og -bunner uten farlig vingling- noe som var problematisk før.
Mine I-Pace videoer

Gordon Retriever

Financial Times har publisert en artikkel under overskriften "Musk's dream of taking Tesla private bumps up against reality "

Denne ligger bak en betalingsmur, men refereres i Der Spiegels Tesla: Wer kann Elon Musks Pläne überhaupt finanzieren?

Her pekes det blant annet på følgende problemstilling:  Hvis Musk sier at finansiering er ordnet men samtidig sier at han ønsker flest mulig medeiere med videre, hvor stor eierandel ser han egentlig for seg å kjøpe ut?

De tre største institusjonelle investorene eier rundt en firedel av Tesla-aksjene. Blant eierne er det også flere indeksfond som må selge sine eierandeler hvis Tesla taes av børs:

SitatTeslas drei größte institutionelle Investoren T Row Price, Fidelity und Baillie Gifford halten zusammen rund ein Viertel aller Tesla-Aktien, beschreibt es die FT. Unter den Anteilseignern seien aber auch mehrere Index-Fonds, die bei einem Rückzug von der Börse ihre Aktien auf jeden Fall verkaufen müssten. Deshalb, erklärt ein Analyst gegenüber der FT, werde Musk wohl einen zweistelligen Milliardenbetrag aufstellen müsse

Et alternativ for Musk kan være å vende seg mot et utenlandsk statsfond, mener Financial Times.  Ved siden av Saudi Arabia, kan statsfondene i Qatar, Norge eller Kina være plausible kandidater.  Dette kan imidlertid være vanskelig, siden Donald Trump har blokkert utenlandske investorer i strategisk viktige USA-virksomheter.

SitatGeld von diesen Fonds einzutreiben, könnte für Tesla jedoch schwierig werden, warnt die FT. Denn zuletzt hat die US-Regierung unter Donald Trump ausländische Investitionen in strategisch wichtige US-Unternehmen blockiert.

Dafür werde Musk sich wohl an Finanzinvestoren oder Staatsfonds wenden müssen. Wie die FT vor kurzem berichtete, hat sich Saudi-Arabiens Staatsfonds zuletzt 3 bis 5 Prozent der Tesla-Aktien an den Kapitalmärkten gesichert. Der saudische Fonds hat weltweit rund 250 Milliarden Dollar investiert, käme also als finanzstarker Geldgeber für einen Börsenrückzug in Frage. Andere plausible Geldgeber wären laut M&A-Beratern die Staatsfonds von Qatar, Norwegen und China, schreibt die FT.

krl

Det er merkelig hvis Tesla anses som "strategisk viktig" basert på hvem som styrer bilbransjen i USA. Men svært hyggelig dersom Tesla faktisk står på en slik liste i en eller annen form  :)

Tuxedo

Det er vel nokså utenkelig at det norske oljefondet skulle ta en så stor posisjon i et ulistet selskap.

daktari

Med mindre Jensen vil ha neste Gigafactory i Norge?
Mine I-Pace videoer

Øyvind.h

Merkelig nok har ikke kos-med-misnøye gjengen fanget opp denne enda:
https://jalopnik.com/bumper-falls-off-brand-new-tesla-model-3-after-30-minut-1828306917

Viktig å holde det negative fokuset folkens!

Får håpe dette lar seg løse med enkel ettermontering av noe plast, dersom det viser seg å være et reelt problem.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jeronan

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 07. august 2018, klokken 16:37
Many of the cars' lane-centering systems failed, especially on curves or hills. The BMW, Model S and Volvo "steered toward or across the lane line regularly,"

Akkurat dette har jeg opplevd som et viktig forbedringspunkt med AP. Evnen til å tolke striper over krappe bakketopper. Det er et større problem i Model S enn X, antakelig fordi kameraet sitter lavere i S enn X og dermed gir spissere vinkel.
Jeg tror ikke den har dratt over linjen såvidt jeg kan huske, men den har vinglet ubehagelig.
Heldigvis ikke noe problem på motorvei der AP er godkjent for bruk, men kan oppstå på mindre landevei i lavere hastighet.

That is why the manual clearly states you cannot use AP outside of Main roads and highways.

I only use AP sometimes on smaller roads, when they are clearly marked with good lane divider in middle and smooth bends.
I tried AP once or twice on a mountainous road with sharp bends and even though the roads had a clear middle marker, the Tesla went full on in at set 80 km/h and almost drove the car off the road swaying way out of the line divider if I didn't intervene in time and was extremely lucky there wasn't any incoming traffic!

I will never use AP anymore on those kind of roads! It's outright dangerous. Not just to yourself but also to others coming from opposite direction.  :-1:

The main problem is that AP currently is 100% dependent on GPS and correct map data, that needs to correctly supply speed limits, type of roads and bends.
We all know how accurate and reliable current map data is.  ::)

As long as Tesla's AP is reliant on this kind of data, AP will never get better.
There are way too many errors in the map data and always will be.
Example: More than two years later, the speed limit data on the new E6 towards Vinstra is still faulty! First it was constantly fluctuating between 50 and 70 km/h (causing phantom braking!) and now since this year it has been updated to a fixed 40 km/h! All the while the correct speed limit on that whole stretch is 90 km/h! So you can't use AP on that whole stretch (at least not Autosteer).  :-1:

The only way AP can get better and a step closer to Autonomous driving, is when AP can manage to actually read the current road conditions itself, including reading speed limits, type of bend it's approaching, etc.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Øyvind.h

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 14. august 2018, klokken 13:06
That is why the manual clearly states you cannot use AP outside of Main roads and highways.

I only use AP sometimes on smaller roads, when they are clearly marked with good lane divider in middle and smooth bends.
I tried AP once or twice on a mountainous road with sharp bends and even though the roads had a clear middle marker, the Tesla went full on in at set 80 km/h and almost drove the car off the road swaying way out of the line divider if I didn't intervene in time and was extremely lucky there wasn't any incoming traffic!

Krappe topper kan forekomme på motorvei også, selv om det er sjeldent. Før Strømstad var det lenge et par solide telehiv-humper som kunne skape problemer for kamera. Samme litt før Vestby på E6.

Men jeg kan forutse når det kan skje, og det skjer strengt talt sjelden. Under brua sydgående retning ved Brattlikollen i Oslo er det et punkt som var problematisk før men som nå er rettet. 4 felts vei med fysisk midtdeler. S`en jeg hadde før gjorde brå manøver der, men på ett eller annet tidspunkt ble det rettet. Testet Ap der for noen dager siden og nå fløt bilen feilfritt forbi selv om det er litt hump, sving og skyggeparti.

Når det gjelder kartdata/GPS: Jeg kjørte Oslo-Trondheim via Østerdalen på torsdag. 3 av 6 timer anslagsvis med Autopilot. Svært få feil og ingenting farlig. Selv om store deler her ikke er motorvei med fysisk midtdeler (noe Tesla egentlig forutsetter). Hånden kunne hvile nede på rattet og turen var behagelig.

Men på vei hjem kjørte jeg Gudbrandsdalen, og som du sier - flere fartsgrense-feil der ja. Autopilot var mindre anvendelig på den strekningen, selv om veiene delvis er noe jevnere. Fikk en god del "autopilot restricted to xx" som ikke samsvarte med reell fartsgrense. Det gjorde AP stedvis ubrukelig og stedvis satt jeg bare med foten på gasspedalen.
Jeg har AP1 bil som leser skilt, så jeg tror den stedvis brukte skiltene fremfor kart. Men helt klart begrensende for AP bruk når bilen mener det er 70, tillater 80 mens fartsgrensen er 90.
VW ID4 GTX 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA