Tesla i utenlandske medier

Startet av BMW850, fredag 14. mars 2014, klokken 20:09

« forrige - neste »

sigurdi

Litt usikker om artikkel forfatter har tenkt over allt i denne sammenhengen.

Test prosedyren er ikke jevn fart osv men akselerasjons sykluser noe kjøring på lav fart (bykjøring) og noe på motorvei hastighet.

En 85D har to motorer med ulik utveksling så den har lavere forbruk i highway hastigheter og dermed bedre tall på forbruk og range siden endel av testen foregår på motorvei hastighet.   

Når det gjelder batterier på S85 og 85D ser jeg ikke noe forskjeller på batteriene men har jo da ikke lest av noen 2013 eller 2014 batterier når de var nye så har har vi kun data fra "brukte" batterier. 

Det som betyr noe er hvor gammelt der er og km, ladestil osv har nok også betydning men det ser jeg ikke nå. 
Alder ser det ut som betyr mer en km.

De fleste jeg har lest av havner mellom 75 og 77kWh om det er S85, S85D eller P85D, noen få har lavere og helt ny har jeg leste til 79kWh.

Kan og ta med at det er et 6-8% tap i batteriet, kan lese av total energi inn og total energi ut og differanse her er varmetap.
Bilen kan registrerer dette med å kalkulere temperaturer inn og ut av batteriet og er ganske sikker på at de også gjør dette for å se om man begynner å få et batteri som produsere mer varme en det skal. 

Ladetapet er avhengig av laderene og her kan det ha skjedd endel siden S85 ble testet sammelignet med 85D som har mye nye ladere.
Det er og viktig hva effekt de har ladet med, høyere effekt ser ut til å gi lavere tap i ladeprosessen.

Men kommer tilbake med mer data når jeg får et større data grunnlag og ser trendene bedre.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

aness

Sitat fra: sigurdi på lørdag 16. april 2016, klokken 20:21

En 85D har to motorer med ulik utveksling så den har lavere forbruk i highway hastigheter og dermed bedre tall på forbruk og range siden endel av testen foregår på motorvei hastighet.   

Dette er i grunnen helt feil tråd for dette, men det er på høy tid å drepe myten om at stor og liten motor har ulik utveksling.

I følge manualen (side 167 i min 7.1-versjon) går liten motor til 18000 o/min, mens stor motor går til 16000 o/min. Utveksling står oppgitt som 9,73:1.

turfsurf

Det har vel aldri vært snakk om liten motor vs stor motor bak, men forskjell mellom foran og bak.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

aness

Sitat fra: turfsurf på mandag 18. april 2016, klokken 11:14
Det har vel aldri vært snakk om liten motor vs stor motor bak, men forskjell mellom foran og bak.

Nei, det har vært snakk om årsaken til at dual motor har toppfart på 250 mens biler med en motor har toppfart på 225.

18k/16k = 1.125, 225 * 1.125 = 253,125.

253,125 er nært nok til at jeg vil påstå at forskjellen i toppfart skyldes at små motorer går fortere, ikke at utvekslingen er ulik.

Cookie Monster

Det er ikke en myte men fakta at det er ulik utveksling. Må se i litt mer oppdatert materiale enn den utdaterte manualen som er gjort tilgjengelig i mytesla, spes den Norske er ofte full av feil ;)

Men er kun forskjell mellom liten og stor. Ikke mellom foran og bak på vanlig dual biler som ikke er P. Er samme drive unit på P85D/P90D. Og er kun stor drive unit på nyere Model S fra når P85D kom som kan gå høyere enn 16k turtall.

2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

fonberg

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 18. april 2016, klokken 14:18
Det er ikke en myte men fakta at det er ulik utveksling.

Men er kun forskjell mellom liten og stor. Ikke mellom foran og bak på vanlig dual biler som ikke er P.

Da er det jo bare tullprat fra Tesla når de påstår at AWD er mer økonomisk pga ulik utveksling på akslingene. Forbrukstallene til GCR blir forståelige i lys av dette, naturlig da at AWD får litt økt forbruk pga høyere vekt.

Men betyr dette at de små dual-motorene har høyere utveksling enn de gamle RWD-motorene?
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

BMW850

Denne er rimelig spesiell, han trenger tydeligvis litt hjelp stakkars...

https://www.youtube.com/watch?v=si03x9apLFU
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Cookie Monster

Jøss han i den videoen der virket ikke mye stabil. Leste noen kommentarer under den youtube videoen hvor han ønsker noen død og greier :o

Sitat fra: fonberg på mandag 18. april 2016, klokken 16:18
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 18. april 2016, klokken 14:18
Det er ikke en myte men fakta at det er ulik utveksling.

Men er kun forskjell mellom liten og stor. Ikke mellom foran og bak på vanlig dual biler som ikke er P.

Da er det jo bare tullprat fra Tesla når de påstår at AWD er mer økonomisk pga ulik utveksling på akslingene. Forbrukstallene til GCR blir forståelige i lys av dette, naturlig da at AWD får litt økt forbruk pga høyere vekt.

Men betyr dette at de små dual-motorene har høyere utveksling enn de gamle RWD-motorene?

I tilfelle for PD stemmer jo det siden den lille foran har en annen utveksling som gjør den mer effektiv i høyere hastighet. Ved normal temperatur så bruker P85D/P90D den bakre motor opp til ca 90 km/t og over bruker den framre motor. Range mode på kun fram motor hele tiden.

Er vel ikke tvil om at dual motor er litt mer effektiv enn rwd, men det kommer veldig an på kjøremønster. På vinteren virker det som Tesla har programmert de til å jobbe 50/50 hele tiden. Så hvis man ikke har på range mode da får man et høyere forbruk.
Vekt har ikke mye å si. feks bare Panotak veier nesten 60kg mer, luftfjøring ca 8-10kg, + noen kg på hifi osv.
Forskjellen på en 85 RWD og 85D er 99 kg. Hadde vekt hatt så mye å si skulle man sett store forskjeller på biler uten og med mye ekstra utstyr og ikke minst tung sjåfør.
Jeg har aldri merket noe forskjell på forbruk når jeg har med en kamerat som veier 70-80 kg. Er nok sikkert en liten forskjell, men her snakker vi minimalt og påvirker nok litt mer i køkjøring inn til Oslo enn langtur.
Forbruket som han GCR fyren oppgir får jeg ikke til å stemme med min erfaring omregnet til wh/km. Må ha en større gruppe med data for å ta noe konklusjon. Tesla virker ihvertfall veldig sikre på at 85D bruker mindre siden den fikk juster ned wh/km typical i fw 7.1 Og de har nok størst datagrunnlag av alle ;)

Årsaken til at dual er mer effektiv er pga de små drive unit er litt mer effektive enn den store samt utvekslingen gjør de mer effektiv i motorvei hastigheter.
Siden de to små motorene lager mer moment sammen enn hva en stor drive unit gjør kan man også klare seg med lavere utveksling samlet. De to små til sammen gir 660nm.

Når man snakker om utveksling kalles feks 1 giret på en bil for høy utveksling og 6 giret for lavere utveksling.
Når man har høy utveksling oppnår man mer moment ned på hjula på bekostning av hastighet (turtall).

Feks en P85 har 9.73:1 bak og motor gir 600nm. Det blir 5838nm
En 85D har 9.34:1 fordelt på 2 motorer på 330nm hver eller 660nm tilsammen som blir 5604. Så selv om 85D har mer moment fra motorene har den lavere moment ut på hjula men kan jobbe mer effektivt på lavere turtall i høyere hastigheter. Så design av girkasse/differensial med tanke på utveksling er mye å veie opp mot hvor motorene jobber best og i Tesla sitt tilfelle en utveksling som fungerer best mulig under de fleste forhold.
Hadde Tesla feks satt ned utvekslingen til P85 hadde man mistet moment i bånn og den hadde gått tregere der, men den hadde fått høyere topphastighet og nok også litt mer skyv i hastighet da toppeffekten på motoren hadde havnet i en høyere hastighet.

P85D har til sammenligning 8920nm ut på hjula i starten så den er derfor raskere helt i starten men forskjellen blir mindre opp i hastighet.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Helt grei test egentlig. Audi`en ligger litt foran på banekjøring og har en høyere opplevd materialkvalitet/gjennomført kvalitet. Teslaen derimot er mer stillegående, mer fremtidsrettet og foretrukket som daily driver. Teslaen vinner, men den er ikke best på alt.

Dragracet synes jeg dog ble litt merkelig. A7`en starter nærmere 0,3-0,4 sekunder før Teslaen og de skylder på at A7 har launch-control.
Jeg kjører 90D`en. Den bruker ikke 0,3-0,4 sekunder på å reagere når du trykker gassen i bunn. Den er omtrent like responsiv som P85 var i starten. I praksis tror jeg det dragracet ville vært omtrent dødt løp. Men Teslaen vant testen uansett :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Jeg har 85D og P85. 85D`en er merkbart slakkere fra stillestående eller lav fart  hvis P85 får skikkelig grep. P90D er i en helt annen klasse i forhold til begge. Den gir inntrykk av at kreftene kommer gradvis, eller med litt lagg, i sport, men er utrolig kontant i insane. Responsen i mine biler ligner mer på P90D i sport, med P85 litt raskere å reagere enn 85D. Uten at de er like sterke naturligvis.

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på lørdag 23. april 2016, klokken 08:58
Jeg har 85D og P85. 85D`en er merkbart slakkere fra stillestående eller lav fart  hvis P85 får skikkelig grep
Nå har jeg ikke kjørt P85 og 90D back to back, så det kan godt være P85`en er hakket hvassere ift pedalrespons og aks i lav hastighet.

Jeg merker dog at det er mye bedre respons i 90D`en enn jeg hadde i S85. Pedalresponsen og aks fra stillestående er slik jeg har opplevd den i prøvetur i P85 og loaner P85+. Merker dette bl.a. pga. gassfot som må være mye mer sensitiv i 90D enn S85, og opplevelsen av akselerasjonen. I tillegg har 90D`en et helt annet grep ved aks. Der forholdene måtte ligge til rette for å unngå reduksjon i aks i S85 er det point-and-shoot i 90D. Dvs alltid vanvittig aks når jeg gir flatt jern, uavhengig av om bakken ikke er ren, litt sving etc.

Anyways - hadde S7`en og 90D`en gått samtidig ut av startblokka tror jeg det ville vært omtrendt dødt løp. Og om "launch-control" er viktig for de som testet bilen burde de strengt talt hatt Model S som favoritt. 90D er rask fra 0, og taper vel strengt talt stort sett bare fra 0 mot råere Teslaer....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

samotholt

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 23. april 2016, klokken 07:47
Teslaen derimot er mer stillegående, mer fremtidsrettet og foretrukket som daily driver.

At Model S er stillere enn en S7 tviler jeg sterkt på. Det stemmer sikkert ved full gass, men Model S er ingen stille bil, særlig når man kommer litt opp i fart (> 70-80 km/t). Vår A8 (2006 modell) er f.eks. mye stillere enn S'en i 90 km/t. Den er stort sett stillere uansett bortsett fra i bratte motbakker i fart under 30 km/t (da høres dieselmotoren).

Når det er sagt blir S'en stort sett foretrukket, men på langkjøring er A8'n vesentlig mer behagelig (dessverre).
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Øyvind.h

Nå var det de som testet som påstod at Model S var mer stillegående, og dermed å foretrekke i hverdagen.
Har du testet en ny Tesla med 19" oppsett? Den er svært stillegående. Absolutt på høyde med eks BMW 5-serie som er kjent for å være veldig bra lyddempet.
Jeg gikk over til 21" nå. Mer lyd, men tror den nye er mer stillegående med 21" enn 2013 modellen jeg hadde med 19".
VW ID4 GTX 2023

fonberg

Svensk storsatsing på taxifronten bruker TMS som flaggskip på veien mot utslippsfri bilflåte på under 9 år. Kult!

http://www.expressen.se/motor/nu-bildas-sveriges-storsta-taxibolag/
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA