Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i utenlandske medier

Startet av BMW850, fredag 14. mars 2014, klokken 20:09

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Dette har vært nevnt tidligere, men slike tråder er ikke ment for å bare liste opp forskjellige artikler. Da kan man gå til google news og skrive inn "Tesla".

Dette er et diskusjonsforum og tanken er å linke til interessante artikler som man ønsker å diskutere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Dette er Tesla i utenlandske media gjengitt i Motor.


https://beta.motor.no/audi-teknologi-tesla/slik-forklarer-audi-toppen-teslas-forsprang/163915?

Det er interessant å lese hvordan VW og Audi sine toppsjefer oppfatter situasjonen i forhold til hvordan enkelte VAG fanboys gjengir det.

Sitat;

«Ti år å ta igjen
Thomas Ulbrich, styremedlem i VW, sa i mars at den amerikanske elbilprodusenten Tesla hadde ti års forsprang på konkurrentene hva angår bygging av elektriske biler og programvare.
Det hjertesukket kom selv om også Tesla sliter med egne utfordringer i form av kvalitetsproblemer i selve produksjonsprosessen.
Utfordringene hos Volkswagen er flere og komplekse.»

«Sist uke besluttet Volkswagen AG (VAG) å kjøpe opp hele Audi ved å overta aksjene til de siste private investorene. I tillegg overlot den åpenbart svekkede toppsjefen, Herbert Diess, stillingen sin som sjef for Volkswagen til Ralf Brandstätter, men beholder stillingen som sjef for konsernsjef.
I januar hadde Diess advart om at konsernet risikerte å bli frakjørt i konkurransen uten en kraftigere opptrapping av satsingen på elbiler.
I april ble det kjent at han i et internt notat uttrykte frykt for at Tesla allerede kunne ha et for stort forsprang.»

Det er åpenbart at å være stor og erfaren bilprodusent ikke automatisk er noe fordel i et nytt produktsegment som elbil.

HåkonE

#1292
Det er vel programvare (GUI, app, OTA, autonomi og annen funksjonalitet) styremedlemmet diskuterer, ikke elektriske drivlinjer.

Sånn sett har dette jo egentlig lite å gjøre med at fossilmotoren byttes ut med en elmotor, ettersom en slik digitalisering og modernisering av samfunnet skjer på de fleste plan allerede. Ting skal være online, alltid oppdatert, utføre arbeidsoppgaver for deg og være "smart".

Det som er utfordringen for det eldre bilprodusentene, siden første gangen de kjøpte inn AM radio fra Blaupunkt, så har IT kun vært nødvendig infrastruktur de har kjøpt inn på lik linje med kulepenner. Tesla startet med IT og blanke ark, og forsøker å lage bil ut av det. Litt forenklet forsøker vel Tesla å ta igjen bilindustrien på det de er gode på (hardware), og bilindustrien forsøker å ta igjen det Tesla er gode på (software).

SitatI januar lanserte Volkswagen Car.Software, en enhet med ansvar for koding, med rundt 3000 digitale eksperter og et budsjett på over 70 milliarder kroner.

Målet er å ha over 10.000 dataeksperter på plass innen 2025. VAG har slitt med å finne rett kompetanse, noe som har medført store problemer på programvaresiden.

Sistnevnte er jo ikke akkurat en underdrivelse. EDIT: overdrivelse skulle det selvsagt være  :laugh:

z4rd

Han snakker om det å bygge elektriske biler og programvare. Da er elektrisk drivlinje inkludert, ref. den vertikale integrasjonen. Det er dette de andre ikke får til i like stor grad som Tesla.

Tradisjonelt har de ulike komponentene og elektroniske systemene i en bil i stor grad vært utviklet av ulike underleverandører og systemene har i liten grad vært integrert med eller kommunisert med hverandre. Flere hundre prosessorer har ulike oppgaver, men er ikke del av et system med en sentral, koordinerende enhet.

Det å kun trekke ut dette til "GUI, app, OTA og autonomi" er en underdrivelse...

Fun fact er jo at Tesla har hatt OTA siden 2013.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Counterpointer

Sitat fra: z4rd på mandag 29. juni 2020, klokken 21:53
Det å kun trekke ut dette til "GUI, app, OTA og autonomi" er en underdrivelse...
Det er vel bedre at ledelse i VAG har et litt mer nyansert syn enn en forumdebattant på elbilforum!

HåkonE

Sitat fra: z4rd på mandag 29. juni 2020, klokken 21:53
Han snakker om det å bygge elektriske biler og programvare. Da er elektrisk drivlinje inkludert, ref. den vertikale integrasjonen. Det er dette de andre ikke får til i like stor grad som Tesla.

Tradisjonelt har de ulike komponentene og elektroniske systemene i en bil i stor grad vært utviklet av ulike underleverandører og systemene har i liten grad vært integrert med eller kommunisert med hverandre. Flere hundre prosessorer har ulike oppgaver, men er ikke del av et system med en sentral, koordinerende enhet.

Det å kun trekke ut dette til "GUI, app, OTA og autonomi" er en underdrivelse...

Dette med å sentralisere alle styringer til en enhet (overforenklet, men..), og heller behandle det som et operativsystem med mulighet for å pushe oppdateringer (OTA), har vel ikke så mye å gjøre med om det står en asynkron elmotor koblet til et batteri eller en stempelmotor koblet til en bensintank å gjøre? Jeg leser ikke uttalelsene diten heller, og det er lett å se disse fordelene med en slik arkitektur også på en moderne bil drevet av noe annet enn strøm.

Konkurrentene har allerede demonstrert at de klarer å produsere gode elektriske drivlinjer (også med kjøreassistenter og et almass av funksjonalitet). Men de ligger bak hva gjelder grunnleggende arkitekturen og måten å tenke bil, IT og oppgraderinger på. Der har Tesla et langt forsprang som vil kreve mye nytenkning og kompetanse fra de etablerte konkurrentene. Det kan ta tid å ta igjen forspranget.

Kanskje i fremtiden vil vi se mer av det vi ser på mobiltelefoner i bilbransjen, flere leverandører av software og hardware, der noen ressurssterke produsenter bygger mer inhouse, mens andre benytter seg av partnerskap. Nvidia har allerede en fot innenfor bilmarkedet (allerede vært i bruk av for eks. Tesla og Xpeng), og tunge selskaper som Apple/Google har så vidt duppet foten sin innenfor.

Sitat fra: z4rd på mandag 29. juni 2020, klokken 21:53Fun fact er jo at Tesla har hatt OTA siden 2013.

OTA kom sammen med første Model S i 2012.

automat

#1296
Sitat fra: HåkonE på tirsdag 30. juni 2020, klokken 08:46

Dette med å sentralisere alle styringer til en enhet (overforenklet, men..), og heller behandle det som et operativsystem med mulighet for å pushe oppdateringer (OTA), har vel ikke så mye å gjøre med om det står en asynkron elmotor koblet til et batteri eller en stempelmotor koblet til en bensintank å gjøre?

Elle kanskje det har nettopp det? At for å få til en god BEV, med lave produksjonskostnader, så må man ha høy grad av systemintegrasjon. Noe som kanskje ikke er like nødvendig for ICE?

Selv om andre produsenter bygger gode elbiler, tjener de penger på de?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

z4rd

#1297
HåkonE: Det stemmer slik du påpeker at det var 2012 de første Model S ble levert, i Nord-Amerika. Utenfor USA kom de i 2013, ref:

https://www.motor1.com/news/40479/first-tesla-model-s-delivered-in-europe/

Faktisk Frederic Hauge som var førstemann :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

HåkonE


moonbuggy

Nyheter spres fort om dagen.
Tesla krasjet ved Arendal og begynte å brenne i ettermiddag. Leter etter flere detaljer om dette på gratiskanaler. Da finner jeg denne noen minutter etter rapportert på FVN, fra Colombia av alle steder. https://twnews.co/no-news/bil-kraesjet-pa-e-18-veien-er-stengt

Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

trykkertor


1000kwh

Sitat fra: trykkertor på lørdag 05. september 2020, klokken 21:41
James (& Kate) er fed up med Tesla sin service i UK.
https://youtu.be/U6uRheKeI6Y
Voldsomt til drama..  :D hørtes ikke ut som at kona var like plaget av kondensen i baklykta ;)

trykkertor

#1303

Voldsomt til drama
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 05. september 2020, klokken 22:05
Voldsomt til drama..  :D hørtes ikke ut som at kona var like plaget av kondensen i baklykta ;)


Et dårlig forsøk på å bagatellisere støy, fra drive unit, vann som renner fritt inni bakluke, en spoiler forsøkt teipet på igjen, og en lykt som muligens ikke har blitt byttet.
Kanskje vannet fra innsiden av luken regner nedover venstre baklykt og konstant fôrer den med fukt.


Han var meget fornøyd med med Model S, så er ikke ny som Tesla-eier.
Han har erfaring fra bilbransjen og sier dette er langt utenfor standard.

Jeg ser på din kommentar som nok en av dem som prøver å bagatellisere dårlig service.

Counterpointer

Sitat fra: trykkertor på søndag 06. september 2020, klokken 00:00

Voldsomt til drama
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 05. september 2020, klokken 22:05
Voldsomt til drama..  :D hørtes ikke ut som at kona var like plaget av kondensen i baklykta ;)


Et dårlig forsøk på å bagatellisere støy, fra drive unit, vann som renner fritt inni bakluke, en spoiler forsøkt teipet på igjen, og en lykt som muligens ikke har blitt byttet.
Kanskje vannet fra innsiden av luken regner nedover venstre baklykt og konstant fôrer den med fukt.


Han var meget fornøyd med med Model S, så er ikke ny som Tesla-eier.
Han har erfaring fra bilbransjen og sier dette er langt utenfor standard.

Jeg ser på din kommentar som nok en av dem som prøver å bagatellisere dårlig service.
Har du tatt høyde for YouTubefaktoren?

Det er ingen tvil om at de som har egne kanaler er avhengig av å få oppmerksomhet.

Har ikke sett videoen, og det kan sikkert være riktig det som presenteres.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA