Mediaformater FLAC/MKV og evt. andre

Startet av bromm, torsdag 13. mars 2014, klokken 13:09

« forrige - neste »

bromm

Det kan se ut som 6NS er nødvendig for å kunne spille av enkelte typer media via USB-interface. Det står ikke spesifikt noe sted som jeg har funnet, men på http://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?p=5263 står dette nevnt som et utklipp fra BMW:

"6NS - Enhanced Bluetooth telephone preparation with USB audio interface and Voice Control
Wireless connection for compatible Bluetooth mobile phones with the vehicle, including hands-free facility. With additional snap-in adaptor, which must be purchased separately, includes charging function and connection to external aerial. Enables convenient connection of an MP3 player, Apple device or USB memory stick in the vehicle through USB interface with operation by equipment-dependent controls (iDrive, favourite buttons, multi-function controls for steering wheel or Voice Control) of the vehicle.
Please see http://www.bmw.com/bluetooth for a list of compatible mobile phones.
Extended functionality depending on the features of the Bluetooth/USB device include:
- View organiser data, SMS and email content from the customer's mobile phone on the Control Display within 'Office' section of the main menu. - Speech-to-text dictation using Dragon Drive! to reply to SMS messages and emails.
- View contact photos from the address book of the mobile phone on the Control Display.
- Bluetooth audio streaming.
- Album cover art displayed when connected via USB or snap-in adaptor..
- Software update for multimedia and telephony via USB.
- Full simultaneous pairing of two mobile phones and one audio device can be paired via Bluetooth (only with option 609).
Notes:
- No playback of analog videos"

Så det kan nok derfor se ut som det er nødvendig med 6NS for at enkelte mediafiler skal kunne spilles av over USB...

Edit: etter det ble klart at FLAC støttes uten 6NS, så har jeg endret begrepet til "enkelte mediafiler", fordi det kan se ut som f.eks MKV (Matroska Video) krever 6NS

Øybil

Jeg har selvsagt ikke 6ns. Merkelig at ikke selgere er mer informert om hva de selger. Men er heller ikke fornuft i at en må ha bluetooth pro for å spille multimedia filer.

Hvor fant du oppdateringen din ? Har orøvd bmw.com/update men det virker ikke.

Hvordan  er bluetooth installert i bilen ? Er det en enkel modul eller er det samme modul men som må låses opp ? Burde i teorien være enkelt å bytte ut.

Ser også at software er basert på open source software så endring i codec avspilling burde ikke være det verste å endre på

Øybil

LMOR

Nå stilles det mange spørsmål uten at jeg forstår hvem du f.eks. spør om hvordan en fikk oppdateringen.

Bromm har en bil som ble produsert lenge etter MortenH, og derfor har de forskjellig SW. Les mitt innlegg foran, hvis du vil ha SW pakken før den kommer opp på din VIN. Bruk den på egen risiko, men jeg gjetter på at pakken inneholder "alt", og bilen din vil plukke ut det den trenger.

Enhanced Bluetooth er mye mer enn software, (det er dessverre også en HW boks som sjeler plass hvis du ikke har tenkt i kjøpe snap-in adapter), og som bromm sier har det tidligere vært slik at det kun er med 6NS en får USB port i midtkonsollet.

Det er det lett å sjekke om du har. Jeg trodde at i3 hadde denne USB porten som standard.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

USB-porten er vel der uansett, er den ikke ? Jeg vil ihvertfall tro den finnes på de med 6AK, siden det gir mulighet for BMW ConnectedDrive via USB-tilkobling...

LMOR

Nå har vi vært borte i mye feilinformasjon rundt ekstrautstyret, men hvis vi skal stole på den tyske listen, så er USB koblingen standard, men "Möglichkeit komprimierte Videos über UsB-schnittstelle abzuspielen", er kun hvis du har 6NS.

Mer der står det også at "Bluetooth Audio streaming" kun er tilgjengelig med 6NS, men det mener jeg er feil.

Så vil kan vel ikke være helt sikre...

bromm

For de som vil vite mer om FLAC-formatet, så finnes det en fin FAQ her:
http://www.eclassical.com/pages/24-bit-faq.html
Nederst på den siden finnes det eksempelfiler, som vil fungere fra en USB-drive (hvis bilen er utstyrt med det som skal til).

Man kan også få tak i 24-bit FLAC på disse sidene:
http://www.hdtracks.com/ (her kan man også få en gratis sampler hvis man registrerer seg som bruker: http://www.hdtracks.com/free-highres-sample/ (NB! Husk å endre formatet fra AIFF til FLAC ved å klikke på coveret, og så legge til FLAC som nytt produkt (AIFF kan slettes fra handlevogna etterpå).

http://store.acousticsounds.com/superhirez Godt utvalg, men har noen begrensninger for IP-adresser utenfor USA/Canada

http://www.linnrecords.com/catalogue.aspx?format=studio Kremen av utgivelser...

På "gratis-siden" finnes det en fin t0rr3nt-søkemotor her: http://kickass.to/lossless/
(husk å ta med "flac 24" i søkebegrepet slik at man finner 24-bit materiale - det finnes også mye av 16-bit på flac, men det er jo bare "CD-kvalitet" ;) )

bromm

Sitat fra: LMOR på mandag 17. mars 2014, klokken 09:37
Bromm har en bil som ble produsert lenge etter MortenH, og derfor har de forskjellig SW.
Jeg har nøyaktig samme SW-versjon i min bil - 002.031.006 på både MN og TN.

LMOR

Sitat fra: bromm på mandag 17. mars 2014, klokken 10:44
Bromm har en bil som ble produsert lenge etter MortenH, og derfor har de forskjellig SW.
Det tyder vel da på at 6NS er nødvendig. På oppdateringen står det "to" february production, og din ble vel produsert i månedsskiftet. Men det kan også betyr frem til mars, så kanskje alle som har fått så langt har denne versjonen.
De bytter ut COM-boksen fra mars, uten at jeg har funnet ut hva som er endret.

LMOR

Sitat fra: bromm på mandag 17. mars 2014, klokken 10:42
...
(husk å ta med "flac 24" i søkebegrepet slik at man finner 24-bit materiale - det finnes også mye av 16-bit på flac, men det er jo bare "CD-kvalitet" ;) )
Selv om jeg forsvarer HIFI anlegget i en annen tråd her, så er jeg litt skeptisk til om du hører forskjell på CD (lossless) kvalitet og FLAC i denne bilen.
Men hvis du mener du klarer det, så blir det snart lydtest og en positiv overraskelse på meg.
Hører du forskjell?

LMOR

Sitat fra: LMOR på mandag 17. mars 2014, klokken 10:12
Nå har vi vært borte i mye feilinformasjon rundt ekstrautstyret, men hvis vi skal stole på den tyske listen, så er USB koblingen standard, men "Möglichkeit komprimierte Videos über UsB-schnittstelle abzuspielen", er kun hvis du har 6NS.
Mer der står det også at "Bluetooth Audio streaming" kun er tilgjengelig med 6NS, men det mener jeg er feil.
Så vil kan vel ikke være helt sikre...
Merk at også 6NS har feil navn i den norske prislisten (Bluetooth PRO), som sikkert forvirrer selgerne også.
Det nye navnet er "Convenience telephony with extended smartphone connectivity"

Uvanlig mye rot med i3, fordi så mange "gamle" BMW koder har fått nytt innhold/betydning.

bromm

Sitat fra: LMOR på mandag 17. mars 2014, klokken 10:54
Sitat fra: bromm på mandag 17. mars 2014, klokken 10:42
...
Selv om jeg forsvarer HIFI anlegget i en annen tråd her, så er jeg litt skeptisk til om du hører forskjell på CD (lossless) kvalitet og FLAC i denne bilen.
Men hvis du mener du klarer det, så blir det snart lydtest og en positiv overraskelse på meg.
Hører du forskjell?
Om jeg hører forskjell er det nok ingen som helst tvil om for min del - det er rett og slett helt "outstanding" i forhold til komprimerte formater, og det er klart mye bedre enn CD-kvalitet også. Enorm dynamikk (det er helt tyst i stille partier), og du kan spille stort sett alt på full styrke, uten at det vrenger eller blir ubehagelig. Få tak i 24-bit fra Diana Krall, Peter Gabriels "So" og skikkelig vinyl-rips av f.eks Metallica-Metallica, Linkin Park-A Thousand Suns/Hybrid Theory så forstår dere fort hva jeg snakker om... Det er som å ta ut de gule hørselvern-proppene fra ørene ;)

LMOR

Sitat fra: bromm på mandag 17. mars 2014, klokken 11:35
Få tak i 24-bit fra Diana Krall, Peter Gabriels "So" og skikkelig vinyl-rips av f.eks Metallica-Metallica, Linkin Park-A Thousand Suns/Hybrid Theory så forstår dere fort hva jeg snakker om... Det er som å ta ut de gule hørselvern-proppene fra ørene ;)
Har alle disse allerede, og ser frem til testen!!
Hvis du har rett i dette, så blir diskusjonen i HIFI tråden helt meningsløs. Standard anlegget kan umulig gjengi denne dynamikken.

TrondW

Sitat fra: LMOR på mandag 17. mars 2014, klokken 10:51
Sitat fra: bromm på mandag 17. mars 2014, klokken 10:44
Det tyder vel da på at 6NS er nødvendig. På oppdateringen står det "to" february production, og din ble vel produsert i månedsskiftet. Men det kan også betyr frem til mars, så kanskje alle som har fått så langt har denne versjonen.
De bytter ut COM-boksen fra mars, uten at jeg har funnet ut hva som er endret.

Er det slik å forstå at for å spille av FLAC uten 6NS så må filene legges inn i minnet på mediespilleren? Hvordan får man dette til dersom det ikke er en fungerende USB?
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

MortenH

Jeg har ikke 6NS, og min USB-port i midtkonsollen fungerer fint til å legge lydfiler (hovedsakelig mp3) inn på bilens harddisk.

MKV-filer kan ikke overføres fra minnepinnen (gjenkjennes ikke i min bil). Jeg har ikke prøvd å overføre flac-filer.

Jeg skal prøve meg på en software update som tidligere postere har foreslått.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

bromm

Det kan se ut som man får bedre codec-støtte både for video og audio med 6NS, noe som er forståelig hvis den tilføyer mer hardware som helt sikkert vil behøves for video i full-HD.

Hvis ikke filene dukker opp (etter at man har ventet til evt. indeksering gjøres ferdig - som kan ta noen minutter på disker med mange filer), så er det heller ikke mulig å kopiere dem inn på HDD. Når det gjelder FLAC, så ser det ut som de rett og slett kopieres 1:1 (slik "de er") til HDD. Selv har jeg kopiert inn ca. 19 Gb med FLAC (tror det er ca. 26 album), og i "Manage music collection", står det nå at det er "approximately 1 Gb ledig" (var 20.480 Mb når den var tom).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA