Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektrisk støt av å ta på TMS???!

Startet av Chlangum, onsdag 12. mars 2014, klokken 23:35

« forrige - neste »

Chlangum

Skulle ned i bilen i kveld for å hente laderen til mobilen. I det fine været vi har på vestlandet nå og det at skoene ikke var umiddelbart tilgjengelig, gikk jeg barfot ned i bilen. Bilen sto på lading (schuko, orginal UMC). Da jeg kom borti chromen rundt vinduene fikk jeg støt. Jeg skvatt skikkelig til men trodde først det var statisk. Så måtte jo prøve en gang til. Joda, kunne tydlig kjenne elektriske pulser gjennom hånden. Ikke serlig kraftig støt men sterk nok til at man trakk til seg hånden etter et sekund. Prøvde å kjenne litt rundt på bilen og dørhåndtak, men det var kun chromen rundt vinduene på begge sider jeg fikk støt. Avsluttet lading og da fikk jeg ikke støt. Når jeg åpnet ladeporten med pluggen kunne jeg tydelig høre en høyfrekvent pulserende pipelyd fra ladekontakten i bilen. Lyden sluttet med en gang jeg plugget i kontakten fra UMC. Ingen feilmeldinger på bilen og lader tilsynelatende helt ok. (Dere for unskylde meg at det ble ingen avsnitt i dette inlegget men av en eller annen grunn funker ikke "enter" knappen her)
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

laumb

Chromen er av plast, så dette var meget rart.

Har du multimeter for hånden? Måle diverse mellom strømnett og bil samt bil + bil?

Chlangum

Har bare et gammelt 50 kroners multimeter fra biltema som mangler begge pluggene i enden på rød og svart ledning.

Men jeg avisolerte ledningene og prøvde å måle spenningsforskjeller mellom chrome lister og alt annet jeg hadde innen rekkevidde inkludert bakken. Rakk ikke helt bort til kontakten og siden jeg ikke har kontaktplugger på multimeteret fikk jeg ikke stukke inn i kontakten uansett. Fikk ingen utslag på multimeteret men får fortsatt støt ved berøring av lister. Men kun hvis jeg er en bar fot plantet i bakken.

Reiser selvfølgelig til sjøs i morgen og får desverre ikke forsket noe mer på det. Skal se om jeg får ringt Tesla i morgen å høre om de har noen teorier.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Ipadjove


MindViruz

Det kan være flere muligheter. Bilen kan stå langt vekke fra husets jordelektrode slik at bilen oppnår ett annet potensiale enn der den står under lading. Det kan være dårlig jordforbindelse til kontakten. Det kan være jordeil i anlegget. Det kan være jordfeil i bilen. Det kan være dårlig jordforbindelse i ladeledning eller bil.

Alt dette kan måles med rett utstyr.

Har du jordfeilbr. på kursen? Opplever du det samme med andre apparater med ledende jordet kapsling i samme kontakt?

FruTesla

Lading har fungert helt supert fra jeg fikk bilen og til forrige uke. Nå har jeg 3 ganger fått støt når jeg tar på chromen under vindu på fører siden når bilen står på lading(f.eks lukke døren etter å ha satt bilen på lading).

Lader på schuko med Tesla sin originale UMC og samme kontakt i garasjen som jeg har ladet i 6 måneder nå......

Fikk du noen avklaring når du tok dette opp med Tesla Chlangum? Eller noen andre ?
Mercedes E 220 CDI (solgt)
Model S 85 perlehvit - hentet des. 2013 (solgt)
Model S 90D - hentet 21. juni 2017
Taycan 4S - hentet ut 15. januar 2021

jkirkebo

Sitat fra: FruTesla på søndag 15. juni 2014, klokken 20:25
Lading har fungert helt supert fra jeg fikk bilen og til forrige uke. Nå har jeg 3 ganger fått støt når jeg tar på chromen under vindu på fører siden når bilen står på lading(f.eks lukke døren etter å ha satt bilen på lading).

Vedvarende støt eller statisk utladning? Det siste har jeg opplevd på en drøss biler. Kommer som regel sammen med det tørre været.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

FruTesla

Sitat fra: jkirkebo på søndag 15. juni 2014, klokken 20:29
Sitat fra: FruTesla på søndag 15. juni 2014, klokken 20:25
Lading har fungert helt supert fra jeg fikk bilen og til forrige uke. Nå har jeg 3 ganger fått støt når jeg tar på chromen under vindu på fører siden når bilen står på lading(f.eks lukke døren etter å ha satt bilen på lading).

Vedvarende støt eller statisk utladning? Det siste har jeg opplevd på en drøss biler. Kommer som regel sammen med det tørre været.

Vedvarende støt......
Mercedes E 220 CDI (solgt)
Model S 85 perlehvit - hentet des. 2013 (solgt)
Model S 90D - hentet 21. juni 2017
Taycan 4S - hentet ut 15. januar 2021

jkirkebo

Sitat fra: FruTesla på søndag 15. juni 2014, klokken 20:33
Sitat fra: jkirkebo på søndag 15. juni 2014, klokken 20:29
Vedvarende støt eller statisk utladning? Det siste har jeg opplevd på en drøss biler. Kommer som regel sammen med det tørre været.

Vedvarende støt......

Uten at jordfeilbryter på ladekursen slår ut? Høres merkelig ut, da vet jeg ikke helt hva som foregår...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

FruTesla

Mulig tilfeldig men dette startet etter siste oppdatering...... ???
Mercedes E 220 CDI (solgt)
Model S 85 perlehvit - hentet des. 2013 (solgt)
Model S 90D - hentet 21. juni 2017
Taycan 4S - hentet ut 15. januar 2021

Capriso

Krom listene er jo laget av  plastikk, så strøm gjennom de er vel rimelig umulig.
Model S. P85, Signal rød.

Sulle

Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Tuxedo

Her må noen frem med et multimeter, og måle noen spenningsforskjeller. Det er det eneste som kan gi et objektivt svar. 

Capriso

Det er fortsatt merkelig at det er strøm bare i kromlistene, hele karoseriet er jo i grunn en strømleder. så da skulle man få seg en karamel uansett hva man tar på.
Det er jo nå godt kjent at de listene er limt på bilen og lim leder vel heller ikke strøm så veldig godt.

Model S. P85, Signal rød.

Sulle

Lakken isolerer vel litt... Prøv å ta på bart metall.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA