Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

lade via stikkontakten til ovnen?

Startet av Hassan, mandag 10. mars 2014, klokken 17:12

« forrige - neste »

sindrej

Sitat fra: Griffel på torsdag 13. mars 2014, klokken 17:26
Sitat fra: ElKjell på torsdag 13. mars 2014, klokken 16:56
Sitat fra: Griffel på torsdag 13. mars 2014, klokken 12:53
Sitat fra: sindrej på torsdag 13. mars 2014, klokken 12:40
Jepp, og du hadde heller ikke kunnet lade med schuko på offentlige stolper ...
Dette må da være rent tøv.
Nei , på de fleste offentlige ladestolper må du ha en liten skjøtekabel fordi
Tesla shukoadapter er for stort / klumpete
Ok jeg trodde du tenkte på offentlige ladestolper med type 2 kontakt.
Til det formålet finnes det jo faktisk ferdigfabrikerte, korte kabler som er ok.
Hvordan kunne du oppfatte det som type 2 når jeg skrev Schuko ?  Og hva er problemet med et hjemmemekk som har samme kvalitet som et ferdigfabrikert ?  Eller mener du det er umulig å lage noe med like bra kvalitet som ferdigfabrikerte ?  Har du forresten handlet på Clas Ohlson ?  De selger bla. ELKO, det var nytt for meg at ELKO = Stor brannfare

Griffel

#46
Sitat fra: sindrej på torsdag 13. mars 2014, klokken 22:32
Hvordan kunne du oppfatte det som type 2 når jeg skrev Schuko ?
Siden det gikk om hjemmelagede adaptere. Adapter er jo overgange fra noe til noe annet, som for eksempel fra Type 2 til Schuko (som forøvrig er kurant og godkjent løsning som selges av elektrolux). Du skrev offentlige ladestolper, som nå leveres med type2 (og som egentlig er standarden for offentlige ladeplasser), og Schuko. Derfor var det naturlig å tro at du mente et adapter fra Type2 til Schuko, og ikke en Schuko - Schuko kobling som også er å få kjøpt.

Sitat fra: sindrej på torsdag 13. mars 2014, klokken 22:32
Og hva er problemet med et hjemmemekk som har samme kvalitet som et ferdigfabrikert ?  Eller mener du det er umulig å lage noe med like bra kvalitet som ferdigfabrikerte ?
Hjemmesnekring med høy kvalitet er ikke nødvendigvis dårligere enn fabrikkprodukter og kan til og med være bedre. Men jeg har oftere sett hjemmemekk av tvilsom kvalitet produsert av hobby elektriker som er overbevist om at de har gjord en god jobb. Her på nettet har enkelte stolt vist bilder av sine hjemmelaget ting med for eksempel jordfeil automater som ikke er godkjent for IT nett, beskrevet direkte farlige løsninger, forbikobling av barrierer osv. Disse har alle ment at de vet hva de driver med. Selvfølgelig virker det, men det kan fort mangle en barriere eller 2, og da vil av og til noe uønsket skje.
Det er mange i den kategorien: "enkelt nok å lage en padde for meg som vet hva jeg driver med" og 25A er mer enn 16A, blir det produsert mange nok slike vil noe av dem forårsake brann.

Sitat fra: sindrej på torsdag 13. mars 2014, klokken 22:32
Har du forresten handlet på Clas Ohlson?  De selger bla. ELKO, det var nytt for meg at ELKO = Stor brannfare
Ja jeg er stadig innom ClasOhlson, de har ikke komfyrstikkontakter eller støpsler fra ELKO.
De har heller ikke fagfolk som kan gi råd, men er flinke til å sette opp lapper på utstyret om at dette utstyret skal monteres av elektriker.

At en i nødstilfelle gjør ting som er nødvendig er en sak, men da er det greit å vite at det en gjør er litt på kanten slik at en er ekstra forsiktig, til forskjell fra "enkel nok".

(Og uansett mener jeg at det denne diskusjonen startet med altså en "komfyrstikkontakt-padde" som permant løsning på hytta er et huff-og grøss forslag.)

Forøvrig synes jeg Norske materielprodusenter ELKO og NORWESKO i det stor og hele har levert førsteklasses elektromateriell til forskjell fra mange importerte produkter, så jeg har forsåvidt ingen betenkninger med kjøp av ELKO materiell hos ClasOhlson.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hma

Jeg setter pris på at 'Griffel' (som jeg har inntrykk av er meget kompetent på dette området) tar seg tid til å følge opp og kommentere forumets diskusjoner om ymse ladeløsninger.

Jeg tror det er sunt med en viss grad av moderasjon, dvs at det stilles relevante kontrollspørsmål når man skal diskutere lading av elbil.

Det siste vi har behov for er tapte liv eller avisoppslag om elbilbrann som følge av en "uheldig" løsning.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Hassan

Jeg er fullstendig enig i å få lagd ting lovlig og av fagpersonell.Takk for utrolig mange fornuftige svar.
Tesla model S 85 Eier siden mars 2014

janmb

Litt på siden av tema, men kanskje ikke altfor mye heller:

Jeg skal montere noen 1-fas 25A kontakter (både hunn og hann) i en helt annen anledning (og nei jeg trenger ingen meninger om det).

Disse har tydelig merking av jord, men ingen indikasjon for L vs N. Antar dette er likegyldig som ved alle andre sammenhenger, men all den tid disse kontaktene ikke kan snus, men er fysisk låst til å plugges inn samme vei hver gang tenkte jeg å forsikre meg at det ikke er noen norm for hvilken faseleder som skal på hvilken pinne.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA