Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

lade via stikkontakten til ovnen?

Startet av Hassan, mandag 10. mars 2014, klokken 17:12

« forrige - neste »

Griffel

#30
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. mars 2014, klokken 11:07
Jeg skjønner ikke helt hva det er med 25A stikk som skulle gjøre det ulovlig å splitte det i to?
Hør med elektrikkeren du har i kjelleren, hva han synes. To stikkontakter på samme kurs og byggesentraler er en helt annen sak.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sn0le

@Hassan:
Utekontakten får du elektrikeren til å koble på inni veggkontakten til komfyren.
Da blir det en fast installasjon.
Da trenger du ikke dra frem komfyren og plugge om noe.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 12. mars 2014, klokken 11:16
Hør med elektrikkeren du har i kjelleren, hva han synes. To stikkontakter på samme kurs og byggesentraler er en helt annen sak.

Hva noen synes er egentlig ikke så relevant synes jeg, det som er interessant er hva forskriften sier. Og om den i så fall forbyr splitting av kontakter større enn 16A og hva begrunnelsen da er å tillate det på 16A men ikke på større stikk.

Og er da denne (http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/32-3783?showRatings=true) godkjent i 16A utgave men ikke i 32A utgave?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. mars 2014, klokken 13:35
Sitat fra: Griffel på onsdag 12. mars 2014, klokken 11:16
Hør med elektrikkeren du har i kjelleren, hva han synes. To stikkontakter på samme kurs og byggesentraler er en helt annen sak.

Hva noen synes er egentlig ikke så relevant synes jeg, det som er interessant er hva forskriften sier. Og om den i så fall forbyr splitting av kontakter større enn 16A og hva begrunnelsen da er å tillate det på 16A men ikke på større stikk.

Og er da denne (http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/32-3783?showRatings=true) godkjent i 16A utgave men ikke i 32A utgave?

Ser ut som 32A splitting er lovlig i Sverige i hvertfall.

http://oldwww.elbjorn.se/no/produkter/produkt.asp?id=E2438006
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Kjell Leaf

Sitat fra: Hassan på mandag 10. mars 2014, klokken 23:39
Ovnen min står rett ved kjøkkenvinduet og jeg tenkte å koble kabelen rett ut fra vinduet og inn i tesla.no utenfor, det er snakk om 3-4 meter :)
Det blir lite varm mat på deg fremover da ser jeg ;D ;D Hva sier mor, ser hun sånn ut  >:( ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. mars 2014, klokken 13:35
Sitat fra: Griffel på onsdag 12. mars 2014, klokken 11:16
Hør med elektrikkeren du har i kjelleren, hva han synes. To stikkontakter på samme kurs og byggesentraler er en helt annen sak.

Hva noen synes er egentlig ikke så relevant synes jeg, det som er interessant er hva forskriften sier. Og om den i så fall forbyr splitting av kontakter større enn 16A og hva begrunnelsen da er å tillate det på 16A men ikke på større stikk.

Og er da denne (http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/32-3783?showRatings=true) godkjent i 16A utgave men ikke i 32A utgave?

Nå skrev ikke jeg at det er et forbudt med avgreninger over 16A, det jeg skrev var:

Sitat fra: Griffel på onsdag 12. mars 2014, klokken 10:46
Du får ikke kjøp dette ferdig fra en fabrikant. En kvalifisert elektrikker vil ikke lage en slik for deg, og en ukvalifisert har ikke lov.
Basert på dette vil jeg mene at et utsagn fra din kvalifiserte trikker og hva han synes er helt relevant om han vil lage noe slikt og sette sitt navn på en samsvarserklæring.

Her snakker vi om "hjemmelaging" av en splitter fra en komfyrstikkontakt, ikke et industriprodukt.

Gjør heller som sn0le skriver litt lenger opp. Få en elektrikker til å montere en koblingsboks på den eksisterende kursen med avgrening til komfyrkontakt og til en ladekontakt (32A enfas blå).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 12. mars 2014, klokken 19:32
Nå skrev ikke jeg at det er et forbudt med avgreninger over 16A, det jeg skrev var:

Sitat fra: Griffel på onsdag 12. mars 2014, klokken 10:46
Du får ikke kjøp dette ferdig fra en fabrikant. En kvalifisert elektrikker vil ikke lage en slik for deg, og en ukvalifisert har ikke lov.
Basert på dette vil jeg mene at et utsagn fra din kvalifiserte trikker og hva han synes er helt relevant om han vil lage noe slikt og sette sitt navn på en samsvarserklæring.

Her snakker vi om "hjemmelaging" av en splitter fra en komfyrstikkontakt, ikke et industriprodukt.

Gjør heller som sn0le skriver litt lenger opp. Få en elektrikker til å montere en koblingsboks på den eksisterende kursen med avgrening til komfyrkontakt og til en ladekontakt (32A enfas blå).

Jeg er helt enig i at det beste er å sette opp en koblingsboks og nytt stikk. Dog ser jeg heller ikke problemet med en elektrikerprodusert splitter sånn sett, det er ikke vanskelig å lage en relativt proff utgave. En passende kapsling der to stikk kan skrus på lokket, samt koblingsklemmer inne i kapslingen.

Det er mange kjekke adaptere som må produseres manuelt, f.eks kan man lage en 1-til-3 utgave fra 63A blått trefase stikk til 3 stk. 32A 1-fase hun. Eneste som trengs i tillegg til stikkene og passende lengde gummikabel er en kapsling med 4 pakknippler og 3 stk. 32A jordfeilautomater. Neppe mulig å få kjøpt ferdig, men jeg ser ikke problemet med å få laget en slik om man nå engang trenger å lade 3 Teslaer fra et 63A stikk i parkeringsgarasjen på jobb. For eksempel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Enkelte har tydeligvis ennå ikke fått med seg at det egentlig ikke er lov å lade elbil via skjøteledning eller adapter.
Men som det heter i nøden spiser fanden fluer, og i nødstilfelle må en kanskje ty til en sikkelig skjøteledning eller et solid adapter. Det er i midlertid ikke tillfelle her.

Her er det snakk om et sted hvor elbilen skal lades mer enn en gang. Da legges det opp en ordentlig fastmontert kontak og en mikser ikke med skjøteledninger og slitt ikke "padder". >:(
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bjørn

Sitat fra: Griffel på onsdag 12. mars 2014, klokken 21:29
Enkelte har tydeligvis ennå ikke fått med seg at det egentlig ikke er lov å lade elbil via skjøteledning eller adapter.
Men som det heter i nøden spiser fanden fluer, og i nødstilfelle må en kanskje ty til en sikkelig skjøteledning eller et solid adapter. Det er i midlertid ikke tillfelle her.

Her er det snakk om et sted hvor elbilen skal lades mer enn en gang. Da legges det opp en ordentlig fastmontert kontak og en mikser ikke med skjøteledninger og slitt ikke "padder". >:(

Griffel... Jeg skjønner at du er velmenende og alt.. Men du er jammen en skikkelig paragrafrytter også..!
skulle jeg fulgt alle rådene dine, og ikke kunne brukt litt sunn fornuft så hadde jeg, på hver *eneste* tur jeg har kjørt, stått som en idiot m tomt batteri og stirret på feks en 32A 3 fas, kontakt, m mitt hjemmelagde adapter i hånden, og tenkt "nei dette har jeg jo ikke lov til" så hva nå..?!

Bruk fornuft.. overdim. "paddene" og *test* dem helst m 3-4A for mye i varmt rom i minst en time.. fungerer det da, ja da er det sikkert nok til å bruke vanlig.. Dønn deal!
Hjemme bør man ha noe "fastere" men man er ofte på tur, og da henter jeg strøm fra hvor det måtte komme fra, så mye og så lenge jeg kan!

Bjørn


Jeg er helt enig i at det beste er å sette opp en koblingsboks og nytt stikk. Dog ser jeg heller ikke problemet med en elektrikerprodusert splitter sånn sett, det er ikke vanskelig å lage en relativt proff utgave. En passende kapsling der to stikk kan skrus på lokket, samt koblingsklemmer inne i kapslingen.

Det er mange kjekke adaptere som må produseres manuelt, f.eks kan man lage en 1-til-3 utgave fra 63A blått trefase stikk til 3 stk. 32A 1-fase hun. Eneste som trengs i tillegg til stikkene og passende lengde gummikabel er en kapsling med 4 pakknippler og 3 stk. 32A jordfeilautomater. Neppe mulig å få kjøpt ferdig, men jeg ser ikke problemet med å få laget en slik om man nå engang trenger å lade 3 Teslaer fra et 63A stikk i parkeringsgarasjen på jobb. For eksempel.
[/quote]

+1 !

sindrej

Sitat fra: Bjørn på torsdag 13. mars 2014, klokken 11:22
Griffel... Jeg skjønner at du er velmenende og alt.. Men du er jammen en skikkelig paragrafrytter også..!
skulle jeg fulgt alle rådene dine, og ikke kunne brukt litt sunn fornuft så hadde jeg, på hver *eneste* tur jeg har kjørt, stått som en idiot m tomt batteri og stirret på feks en 32A 3 fas, kontakt, m mitt hjemmelagde adapter i hånden, og tenkt "nei dette har jeg jo ikke lov til" så hva nå..?!

Bruk fornuft.. overdim. "paddene" og *test* dem helst m 3-4A for mye i varmt rom i minst en time.. fungerer det da, ja da er det sikkert nok til å bruke vanlig.. Dønn deal!
Hjemme bør man ha noe "fastere" men man er ofte på tur, og da henter jeg strøm fra hvor det måtte komme fra, så mye og så lenge jeg kan!
Jepp, og du hadde heller ikke kunnet lade med schuko på offentlige stolper ...

Griffel

Sitat fra: sindrej på torsdag 13. mars 2014, klokken 12:40
Jepp, og du hadde heller ikke kunnet lade med schuko på offentlige stolper ...
Dette må da være rent tøv.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#42
Sitat fra: Bjørn på torsdag 13. mars 2014, klokken 11:22
Sitat fra: Griffel på onsdag 12. mars 2014, klokken 21:29
Enkelte har tydeligvis ennå ikke fått med seg at det egentlig ikke er lov å lade elbil via skjøteledning eller adapter.
Men som det heter i nøden spiser fanden fluer, og i nødstilfelle må en kanskje ty til en sikkelig skjøteledning eller et solid adapter. Det er i midlertid ikke tillfelle her.

Griffel... Jeg skjønner at du er velmenende og alt.. Men du er jammen en skikkelig paragrafrytter også..!
skulle jeg fulgt alle rådene dine, og ikke kunne brukt litt sunn fornuft så hadde jeg, på hver *eneste* tur jeg har kjørt, stått som en idiot m tomt batteri og stirret på feks en 32A 3 fas, kontakt, m mitt hjemmelagde adapter i hånden, og tenkt "nei dette har jeg jo ikke lov til" så hva nå..?!
Jeg tror egentlig ikke at jeg er det, men dette forumet med så mange ville forslag trenger en som komme med noen advarsler.
Jeg tror for eksempel at mange er mer forsiktige når de tyr til nødløsninger og vet at det de gjør egentlig er ulovlig og dermed utviser ekstra forsiktighet, istedt for bare å lese "det har jeg gjordt og det gikk bra".

I dette konkrete tilfelle var utgangspunktet "det går greit å lage en pad" til komfyrstikkontakten. I løpet av diskusjonen har paden blitt til en boks med sikkelige klemmer i boksen og med kontakter skrudd fast i kapslingen, for bruk på hyttekjøkkenet. En splitter-pad fra en komfyrstikkontakt som dette handlet om er uansett ikke en grei løsning. At en da kommer trekkende med byggesentraler og helt andre ting er andre ting.

Sitat fra: Bjørn på torsdag 13. mars 2014, klokken 11:33
Det er mange kjekke adaptere som må produseres manuelt, f.eks kan man lage en 1-til-3 utgave fra 63A blått trefase stikk til 3 stk. 32A 1-fase hun. Eneste som trengs i tillegg til stikkene og passende lengde gummikabel er en kapsling med 4 pakknippler og 3 stk. 32A jordfeilautomater. Neppe mulig å få kjøpt ferdig, men jeg ser ikke problemet med å få laget en slik om man nå engang trenger å lade 3 Teslaer fra et 63A stikk i parkeringsgarasjen på jobb. For eksempel.
Har en brukt for dette på jobb setter en opp et fastmontert skap med 3 stk. 32A jordfeilautomater og legger opp disse stikkontaktene. Å ha en slik boks slengend med gummikabel er minst like dyrt og mye dårligere (spesielt i parkeringsgarasjen). Bortsett fra at denne byggsentralen antagelig kan kjøpes ferdig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elkjell

Sitat fra: Griffel på torsdag 13. mars 2014, klokken 12:53
Sitat fra: sindrej på torsdag 13. mars 2014, klokken 12:40
Jepp, og du hadde heller ikke kunnet lade med schuko på offentlige stolper ...
Dette må da være rent tøv.

Nei , på de fleste offentlige ladestolper må du ha en liten skjøtekabel fordi
Tesla shukoadapter er for stort / klumpete


Griffel

#44
Sitat fra: ElKjell på torsdag 13. mars 2014, klokken 16:56
Sitat fra: Griffel på torsdag 13. mars 2014, klokken 12:53
Sitat fra: sindrej på torsdag 13. mars 2014, klokken 12:40
Jepp, og du hadde heller ikke kunnet lade med schuko på offentlige stolper ...
Dette må da være rent tøv.
Nei , på de fleste offentlige ladestolper må du ha en liten skjøtekabel fordi
Tesla shukoadapter er for stort / klumpete
Ok jeg trodde du tenkte på offentlige ladestolper med type 2 kontakt.
Til det formålet finnes det jo faktisk ferdigfabrikerte, korte kabler som er ok.

Det jeg regerer på er når dette er de ideene som spres:
SitatEn "padde" er vel ikke mer ulovlig på teknisk 25A stikk enn på vanlig schuko. Men slikt må garantert spesiallages.
og
SitatHøres da ut som det skulle være enkelt nok for noen som vet hva de driver med.
Det er mange nok her som tror de vet hva de driver med, og som når de får en slik ide snekrer dette sammen av 2 veggkontakter for komfyr + et tilsvarende støpsel + en skjøteledning med et slik støpsel i ene enden, alt kjøpt hos ClasOhlson. (stor brannfare).

Jeg snakker ikke her om faglig byggede fordelinger med jordfeilautomater, og fabrikerte grenuttak.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA