Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

lade via stikkontakten til ovnen?

Startet av Hassan, mandag 10. mars 2014, klokken 17:12

« forrige - neste »

sisc1337

Sitat fra: Bjørn på tirsdag 11. mars 2014, klokken 00:29
Denne kontakten er egentlig genial å ha m seg på tur... Alle hjem har en slik, og veldig mange er sikret m 25A, Og det er jo også det største uttaket som er i vanlige hjem..
Så skal du på besøk til svigermor, bestemor Jensine i Lofoten el på rorbu-ferie.. Så har du full tank på ei drøy natt, og en god frokost.. :)
Og, har du en god skjøteledning, og er litt vill og gal kan du tynne 2-3 Amp ekstra av sikringen uten at den slår ut/ryker.. (Og griffel kommer snart m pekefingeren nå)  :P

Er ikke diss uttakene ofte plassert veldig dårlig? Kan se gevinsten dersom man kan bruke dem, men kan også se at det blir mye arbeid hvis man må flytte på stekeovnen hver gang man skal lade.
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

Bjørn

Sitat fra: sisc1337 på tirsdag 11. mars 2014, klokken 00:36
Sitat fra: Bjørn på tirsdag 11. mars 2014, klokken 00:29
Denne kontakten er egentlig genial å ha m seg på tur... Alle hjem har en slik, og veldig mange er sikret m 25A, Og det er jo også det største uttaket som er i vanlige hjem..
Så skal du på besøk til svigermor, bestemor Jensine i Lofoten el på rorbu-ferie.. Så har du full tank på ei drøy natt, og en god frokost.. :)
Og, har du en god skjøteledning, og er litt vill og gal kan du tynne 2-3 Amp ekstra av sikringen uten at den slår ut/ryker.. (Og griffel kommer snart m pekefingeren nå)  :P

Er ikke diss uttakene ofte plassert veldig dårlig? Kan se gevinsten dersom man kan bruke dem, men kan også se at det blir mye arbeid hvis man må flytte på stekeovnen hver gang man skal lade.

Jo, helt klart.. dette blir aldri for daglig bruk, men godt å ha med seg. (jeg har brukt den to ganger, på langtur) :)

Hassan

Tesla model S 85 Eier siden mars 2014

shb

Hei. Har tidligere prøvd å nevne at dere som for nei av everket. Kan legge ut en ekstra kontakt på ovns kursen med en 1 fase 32A stikk. Når du har stilt inn bilen på f eks 23A når du ikke lager mat så husker bilen det til neste gang. Da slipper du plugge ut og inn og åpent vindu. Ny kabel stikk så er du i boks. Eller kan everket si nei til at du setter opp en ny stikk til en ovn ute med 32A 1 fase stikk og 25A sikkring. Tror det blir det beste om en ikke får 32A
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

Hassan

#19
Takk for info.skal prøve og finne en rimelig elektriker, tror det er best i lengden men jeg kommer nok til å kjøpe noen adaptere og kabel av kirkemo også sånn for sikkerhetsskyld :)
Tesla model S 85 Eier siden mars 2014

sigurdi

En kan sette opp flere 25A kurser uten å måtte søke e-verket om løyve.
Er ikke ulovlig med 32A kontakt på 25A kurs.
(Tror dette gjelder alle e-verk, men lokal elektriker har denne kunnskapen, som også må koble opp uttaket.)

Der jeg kommer fra er det helt vanlig med 25A uttak i garasje/Naust i tillegg til uttaket på kjøkken, (brukt til krabbekoking) siden de fleste ikke ønsker den lukta på kjøkkenet og da hele huset. 

Bare husk å be elektrikker sjekke fordeling om du har 3 fas inn.
Eks 25A inne - L1 og L2, 25A garasje, L2 og L3

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

sn0le

Det som er enklest om man skal lade ofte på denne komfyrkursen man har er, som noen nevnte, få satt opp en blå 32A kontakt på utsiden av huset.
Denne kontakten kan være koblet på samme sikring som komfyren.
Kabel kan da gå f.eks fra kjøkkenet og ut gjennom vegg, eller fra sikringsskal, avhengig av hva som er kortest vei.
Eneste man må huske da er å ikke lade samtidig som man lager mat, for da ryker sikringen.
Samt at når man plugger seg til den utvendige kontakten så vil Teslaen tro at den kan dra 32A.
Det må man justere ned første gangen man lader.
Etter det vil bilen huske at på denne plassen så skal den lade med f.eks 25A istedenfor 32A.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Hassan

Bra forklart,  men finnes det en slag dobbel utgang?  Slik at man kan trekke en kabel ut fra stikkontakten i ovnen samtidig som ovnen er koblet på?For på den måten trenger man ikke å dra frem ovnen hver gang samtidig så sparer man utgifter for. En elektriker :)?
Tesla model S 85 Eier siden mars 2014

RaBalder

Sitat fra: Hassan på onsdag 12. mars 2014, klokken 07:18
Bra forklart,  men finnes det en slag dobbel utgang?  Slik at man kan trekke en kabel ut fra stikkontakten i ovnen samtidig som ovnen er koblet på?For på den måten trenger man ikke å dra frem ovnen hver gang samtidig så sparer man utgifter for. En elektriker :)?

Den konstruksjonen tror jeg du skal unngå. Brannfare/lovlighet???

jkirkebo

Sitat fra: RaBalder på onsdag 12. mars 2014, klokken 08:44
Sitat fra: Hassan på onsdag 12. mars 2014, klokken 07:18
Bra forklart,  men finnes det en slag dobbel utgang?  Slik at man kan trekke en kabel ut fra stikkontakten i ovnen samtidig som ovnen er koblet på?For på den måten trenger man ikke å dra frem ovnen hver gang samtidig så sparer man utgifter for. En elektriker :)?

Den konstruksjonen tror jeg du skal unngå. Brannfare/lovlighet???

En "padde" er vel ikke mer ulovlig på teknisk 25A stikk enn på vanlig schuko. Men slikt må garantert spesiallages.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. mars 2014, klokken 08:49
En "padde" er vel ikke mer ulovlig på teknisk 25A stikk enn på vanlig schuko. Men slikt må garantert spesiallages.

Høres da ut som det skulle være enkelt nok for noen som vet hva de driver med. :)  I verste fall risikerer man vel bare at sikringa ryker, og man får hverken kokte egg til frokost eller ferdig ladet bil.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: cra på onsdag 12. mars 2014, klokken 10:25
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. mars 2014, klokken 08:49
En "padde" er vel ikke mer ulovlig på teknisk 25A stikk enn på vanlig schuko. Men slikt må garantert spesiallages.

Høres da ut som det skulle være enkelt nok for noen som vet hva de driver med. :)  I verste fall risikerer man vel bare at sikringa ryker, og man får hverken kokte egg til frokost eller ferdig ladet bil.
Huff. Grøsser bare ved tanken. Helt klart ikke godkjent løsning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Norleif

Sitat fra: cra på onsdag 12. mars 2014, klokken 10:25
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. mars 2014, klokken 08:49
En "padde" er vel ikke mer ulovlig på teknisk 25A stikk enn på vanlig schuko. Men slikt må garantert spesiallages.

Høres da ut som det skulle være enkelt nok for noen som vet hva de driver med. :)  I verste fall risikerer man vel bare at sikringa ryker, og man får hverken kokte egg til frokost eller ferdig ladet bil.

Om jeg ikke husker feil så har menigman kun lov til å mekke opp til 16A ledninger som ikke skal være fast anlegg. En "padde" med 25A komfyrstikk er ikke nødvendigvis fast anlegg men er over 16A grensen og derfor ikke lov å lage selv.

Den største faren er brann på grunn av varmgang i "padda". Ikke at sikringen ryker.

Griffel

Sitat fra: Norleif på onsdag 12. mars 2014, klokken 10:40
Sitat fra: cra på onsdag 12. mars 2014, klokken 10:25
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. mars 2014, klokken 08:49
En "padde" er vel ikke mer ulovlig på teknisk 25A stikk enn på vanlig schuko. Men slikt må garantert spesiallages.

Høres da ut som det skulle være enkelt nok for noen som vet hva de driver med. :)  I verste fall risikerer man vel bare at sikringa ryker, og man får hverken kokte egg til frokost eller ferdig ladet bil.

Om jeg ikke husker feil så har menigman kun lov til å mekke opp til 16A ledninger som ikke skal være fast anlegg. En "padde" med 25A komfyrstikk er ikke nødvendigvis fast anlegg men er over 16A grensen og derfor ikke lov å lage selv.

Den største faren er brann på grunn av varmgang i "padda". Ikke at sikringen ryker.
Helt riktig. Du får ikke kjøp dette ferdig fra en fabrikant. En kvalifisert elektrikker vil ikke lage en slik for deg, og en ukvalifisert har ikke lov.
Og som nevent over det er varmgang i selve enhetene som gir fare for brann.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

#29
Sitat fra: Griffel på onsdag 12. mars 2014, klokken 10:46
Helt riktig. Du får ikke kjøp dette ferdig fra en fabrikant. En kvalifisert elektrikker vil ikke lage en slik for deg, og en ukvalifisert har ikke lov.
Og som nevent over det er varmgang i selve enhetene som gir fare for brann.

Jeg skjønner ikke helt hva det er med 25A stikk som skulle gjøre det ulovlig å splitte det i to? Du har fint lov med schuko, og jeg har også sett slike splitter for 3-fase 400V stikk. For ikke å snakke om byggstrømsentraler som har mye høyere "utkapasitet" enn inn, og gjerne uttak for gjennomkobling også.

Forøvrig er det lov å ha to (eller flere) 16A schuko uttak på en 16A kurs, og det er lov med to (eller flere) 32A uttak på en 32A kurs. Jeg antar derfor at det også er lov med to 25A uttak på en 25A kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA