Ut med elbilforum og inn med TOCN eller Teslaforum ?

Startet av sindrej, man 10. mar 2014, kl. 14:13

« forrige - neste »

SK901

Sitat fra: cra på man 10. mar 2014, kl. 15:52
Sitat fra: SK901 på man 10. mar 2014, kl. 15:30
Ser svært lite vilje fra moderator til å forbedre forumet.

Det samme kan sies om en del av medlemmene. Å nekte å forholde seg til delforum bidrar ikke til at noe blir bedre, bare mer rotete og uoversiktlig. Det er så klart veldig convenient å slippe å tenke, og bare poste meldinga på samme sted som alt annet. Det er sikkert de slike folk som bor i fancy loftsleiligheter med åpne løsninger der sofa og TV står midt i rommet, og senga i ett hjørne og dassen i et annet.  ;D

Er aktiv i svært mange ulike fora, og dette er første gang jeg har støtt på dette problemet. Det å legge skylden på brukeren blir på mange måter feil. Det er ikke mange av oss som ønsker å lese en manual for å benytte et forum.. det er strengt tatt ingen andre som krever dette.

Problemet er at vi ikke har kategorier som går UNDER Model S. Jeg tenker ikke på kategorier som er felles for andre bilmerker - men kategorier som interiør, eksteriør, dekk og felg etc. Slik det fremstår i dag, har vi 2529 emner under TMS. Dermed blir det vanskelig å finne informasjon.

Meringdal

Helt enig. Dette sa jeg for 6mnd siden også.

Iløpet av dagen har tråder forsvunnet, og det er nesten umulig å navigere.

Dersom man søker etter f.eks. Lading 16a, så kommer det opp en laaang liste med tråder som har dette søkeordet i seg. Hadde man dog hatt kategorier f.eks. "Lading" "eksteriør" "interiør" osv., ville det vært mye enklere.

PerBear

Sitat fra: SK901 på man 10. mar 2014, kl. 16:42
Det er ikke mange av oss som ønsker å lese en manual for å benytte et forum.. det er strengt tatt ingen andre som krever dette

Jeg kjenner ikke til noen forum hvor det ikke er regler for poster og hvor de plasseres  ::)
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

SK901

Det er nettopp dette som har slått meg noen ganger.

Jeg har ikke noe imot andre el-biler, men jeg har absolutt null interesse for Leaf, Reva, Think og andre el 'alternativ'. Jeg bruker helst tiden min på å innta meg informasjon og poster lite. Jeg ønsker å holde meg mer aktiv på de andre forumene i tillegg, da det hadde vært utrolig flott med et aktivt forum (på norsk) dedikert til denne bilen.

cra

Sitat fra: janmb på man 10. mar 2014, kl. 16:32
Lading på Nordby er et godt eksempel som hørte hjemme her og ikke under mer generelle ladeplassdiskusjoner.

Lading på ulike plasser er nå av de temaene som definitivt hører hjemme under seksjoinen for - ja, nettopp - lading på ulike plasser!

Når det gjelder alle dubbel- trippel- og kvadruppelpostinger i Tesla-forumet burde det i slike tråder henvises til søkefunksjonen, evt. link til tråd der temaet allerede er diskutert, og så bør tråden låses og etterhvert slettes.

Så å si alle forum har en slik funksjon, og de aller fleste av dem oppfordrer brukere til å bruke den før de poster spørsmål som antakeligvis har vært stilt og besvart før. En del off-topic i de fleste tråder gjør at det ikke alltid er like lett å finne bare det man er ute etter, og det kan vi takke oss selv for. Her har også jeg syndet mer enn en gang.  :-[

Jeg synes ikke det er for mye forlangt at man gjør et minumum av innsats før man bare spør, selv om jeg skjønner at det er mye enklere å få andre til å gjøre jobben for seg. Det blir som å komme in på en restaurant og be om å få vite hva som står på menyen - uten å gidde å lese menyen selv.

Sitat fra: SK901 på man 10. mar 2014, kl. 16:42
Problemet er at vi ikke har kategorier som går UNDER Model S. Jeg tenker ikke på kategorier som er felles for andre bilmerker - men kategorier som interiør, eksteriør, dekk og felg etc. Slik det fremstår i dag, har vi 2529 emner under TMS. Dermed blir det vanskelig å finne informasjon.

Jeg er forsåvidt enig i at Tesla S-delen (i lys av den store aktiviteten) med fordel kanskje kunne ha noen inndelinger for å gjøre denne delen mer oversiktlig slik at man f.eks. kan skippe dekk-delen hvis man er fornøyd med standarddekkene og -felgene, evt. gå direkte dit hvis man er på utkikk etter info/diskusjoner om ulike felger og dekk.

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Fatang

Syns det er greit og ha alt om tesla og som tesla eiere på et sted. Jeg er ikke intrisert i og søke etter alt mulig Siden jeg ikke vet hva jeg skal søke om før jeg ser det. Nye poster om eventuelt gamle tema er veldig grei måte og få problem stilinger inn i lyset igjen.
Havner alle poster over alt hanver jeg et annet sted. Hvis ikke man kan trykke F5 en gang per dag og se over et par sider for og se om det er noe nytt. Blir det for stress til og komme her lenger.

sindrej

Sitat fra: hma på man 10. mar 2014, kl. 16:35
Slik søker du etter alle poster som inneholder "Tesla" siste døgn:
'
Men dette hjelper da null og niks ?  Det krever jo at alle som poster noe som er relevant til Tesla faktisk skriver "Tesla" i sin post.  Greit nok kanskje den første posten i en tråd inneholder "Tesla", men ikke den fjortende ...

frekri

Enig, men en av moderatorene her driver vel TOCN?

Dette er kanskje det beste alternativet?
https://www.facebook.com/groups/505917936147324/
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

sindrej

Personlig er jeg ingen stor fan av FB sine grupper.  For meg blir det vel gjerne til at jeg fortsetter å følge meg på Tesla S forumet, og så får jeg heller gå glipp av det som ikke kommer her.  Evt bruke forumet mindre generelt.

Forskjellen på dette forumet og f.eks. et BMW forum er at om en henger på et BMW forum har en nok en viss interesse for BMW generelt.  Jeg har absolutt null interesse for elbiler med 10-15 mil rekkevidde. 

sindrej

Forøvrig kunne det være interessant om admin hadde vist statistikk over sidetreff på "Tesla S" mot de andre forumene.  Jeg er temmelig sikker på at det viser veldig tydelig hvordan TMS brukerne bruker forumet.

Uansett poenget mitt var å få i gang en diskusjon rundt dette, ser noen argumenterer hardnakket for at det som nå skjer er bra.  Sorry, men for min del er det ikke bra altså.  Dere får bare akseptere av jeg tydeligvis bruker forumet feil.

frekri

Nå telte jeg antall delforum her og det er bare 57! :)
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

jkirkebo

Sitat fra: hma på man 10. mar 2014, kl. 16:33
Tilbake i tid (pre Leaf) fulgte jeg diskusjonene kun ved å bruke "Nyeste innlegg"-knappen.

Det gjør jeg fortsatt, da jeg ønsker å skumme igjennom alt. Dessverre har volumet løpt fra løsningen med 10 sider med 10 poster på hver. I løpet av to timer kan det komme over 100 innlegg og da går jeg glipp av noen.

Det jeg primært ønsker meg er en "uleste innlegg" funksjon som gir meg ALLE nye innlegg siden sist jeg trykket på den knappet. Med det nødvendige antall sider, om det så er 78 sider med 10 innlegg hver. Denne listen skal ikke endres før jeg evt. trykker på knappen på nytt, ikke som i dag der nye innlegg automatisk havner på side 1 selv om man ennå ikke har kommet lengre frem enn side 6.

Finnes det en slik funksjon i forumsoftwaren?

Forøvrig ønsker jeg meg også muligheten til å velge å ha flere enn 10 innlegg pr. side. På de forumene jeg kan velge bruker jeg 50. Spesielt når jeg sitter på toget med tildels dårlig dekning er det fint å få lastet inn mye på en gang der det fungerer.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

darthy001

Sitat fra: sindrej på man 10. mar 2014, kl. 17:40
Forskjellen på dette forumet og f.eks. et BMW forum er at om en henger på et BMW forum har en nok en viss interesse for BMW generelt.  Jeg har absolutt null interesse for elbiler med 10-15 mil rekkevidde.
Her tror jeg essensen er for mange her. Jeg kunne heller ikke brydd meg mindre om andre merker  helt inntil det eventuelt kommer en reell konkurrent til Model S. Derfor har jeg aldri vært inne i andre delforum og har heller ingen planer om å gjøre det.

På f.eks teslamotorsclub.com så bruker jeg nesten bare "whats new"-knappen siden alt der handler om Tesla. Tilsvarende knapp her ville gitt meg masse unødvendig støy.

Jeg tror nok de ivrigste forkjemperene av "normal forum-bruk" overser det at grunnen til at veldig mange Model S-interesserte er på dette forumet er pga at det var eneste sted å diskutere denne bilen på norsk i lang tid. Hadde det vært ett dedikert tesla-forum som hadde stor aktivitet i 2012 så hadde jeg aldri laget bruker her. Enkelt pg brutalt, men dette forumet hadde ikke vært ett andrevalg en gang om det hadde vært ett reelt tesla-dedikert alternativ når jeg oppdaget Model S/X for alvor.

Jeg vet i hvert fall at hvis antall tråder i tesla-katetorien her forsvinner til fordel for andre generelle subforum så kommer jeg til å gradvise miste interessen. Jeg har rett og slett ingen motivasjon for å bla gjennom generelle kategorier, søke etter tesla-tråder etc. Jeg vil lese og av og til diskutere Tesla og det er det.

Vil derimot sjekke ut tocn.no nå. Visste ikke om at det var eget forum.

PS! Å fortelle misfornøyde brukere at de tar feil og "må tåle litt ekstra klikk, søking etc etc" er definisjonen på en mislykket handling. I dagens nettverden bør endringer være selvforklarende eller logiske for brukere. Lange utledninger om rss-feeds etc for å få _enkel_ bruk er "fail" før man har startet.

Milzit

Hvor er det beste alternativet for å info om Tesla? TOCN? At de skal begynne å flytte ut tråder om felger så man kan sette på Vossen felger på Thinken..

darthy001

Sitat fra: jkirkebo på man 10. mar 2014, kl. 18:34
Forøvrig ønsker jeg meg også muligheten til å velge å ha flere enn 10 innlegg pr. side. På de forumene jeg kan velge bruker jeg 50. Spesielt når jeg sitter på toget med tildels dårlig dekning er det fint å få lastet inn mye på en gang der det fungerer.
Dette er mulig. Har 50 selv. Profil->Endre profil->Utseende og layoutinnstillinger så kan du sette dette litt ned på siden

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA