Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?

Startet av sigurdi, mandag 10. mars 2014, klokken 00:36

« forrige - neste »

KjellG

Størst problem er det trolig med defekte likerettere. Det kan gi opphav til DC i faselederne og blokkere funksjonen til jordfeildeteksjonen i et A-vern. Vernet kan derved feile dersom det oppstår en AC-slutning til jord.

Griffel

Sitat fra: Speeder på lørdag 16. april 2016, klokken 10:47
Henter opp en gammel tråd.
Hvordan vil den eventuelle DC feilstrømmen flyte i ett IT nett?
En AC feil har returvei til faseleder via de kapastive virkningene i nettet, men hva skjer med DC strømmen?
Du har helt rett. I et felfritt IT nett burde det ikke være behov for B vern. Er alt perfekt vil det ikke flyte glatt DC selv ved overledning på en defekt lader.

Men IT nett kan jo ha feil, overledning et eller annet sted i transformatorkretsen, eller jordet stjernepunkt på grunn av overspenningsbeskyttelse som har kortsluttet og ikke er rettet.
Dessuten finnes det 230V TN anlegg enkelte steder.

NEK har valgt den enkle løsningen å kreve B vern overalt, framfor å skille mellom våre 3 nettyper.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

I et perfekt IT-nett vil det kunne flyte en pulserende DC ved feil i en likeretter/lader. Med 3-fase er en ytterligere usikker på kurveformen på denne likestrømmen.

Griffel

Sitat fra: KjellG på lørdag 16. april 2016, klokken 16:57
I et perfekt IT-nett vil det kunne flyte en pulserende DC ved feil i en likeretter/lader. Med 3-fase er en ytterligere usikker på kurveformen på denne likestrømmen.
Jordfeilbryter A løser ut på pulserende DC feil.

3-fase 400V lading: Jordfeilbryter B gir best beskyttelse. Krav i EU og Norge.

1-fase 230V lading fra 400V TN nett. A vil være tilstrekklig i EU, men ikke tillatt i Norge.

1-fase 230V lading fra 230V TN nett: B gir best beskyttelse. Krav i EU og Norge.

1-fase 230V lading fra 230V IT nett uten feil: A ville vært tilstrekklig, men ikke tillatt, en dobbelt feil som beskrevet neste avsnitt vil kunne skape problemer.

1-fase 230V IT lader koblet mellom L1 og L2. I tranf. krets ligger L3 på grunn av en feil til jord. Feil på lader blir ikke oppdaget av A vern og problemet som er beskrevt kan oppstå. B vern vil gi beskyttelse ved slike dobbeltfeil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

krossmoen

Hei
Hadde elektriker på besøk for bl.a montering av kurs for lading av elbil. Fikk montert 32A CEE kontakt i garasjen og ny sikring/jordfeilvern i skap (se vedlagt bilde). Kan noen bekrefte om dette er "riktig" måte å gjøre det på? Etter litt søking så ble jeg usikker på om dette er et type B vern og om det har noe betydning. Har alltid vært nevnt at denne kursen skal brukes på elbil, det står også i kursfortegnelsen. Har 1fas IT nett hvis det betyr noe. Hvis dette ikke skulle være etter forskriftene, kan noen referere til hvilke punkt? Jeg har ikke god peiling på dette, noe jeg mistenker at elektriker heller ikke hadde.
Nissan Leaf 2014

Griffel

Dette må være feil type jordfeilbryter etter forskrift om stikkontakt for lading av elbil. Det er en A type 100mA, skulle vært B 30mA.
Sitat fra: Griffel på mandag 23. februar 2015, klokken 13:30
Men den gir ingen forklaring på hvorfor for enfas at/om B kreves for iT anlegg og A er bra nok i TN anlegg.
En gjør uansett ikke noe galt om en velger jordfeilautomat typ B. I verstefall får en bedre sikkerhet enn det en strengt tatt krever.

Etter noen timers leting kan det se ut som jeg har funnet svaret på:
"Men den gir ingen forklaring på hvorfor for enfas at/om B kreves for iT anlegg og A er bra nok i TN anlegg."
Så var det altså ikke slik, men bare en merkverdig formulering, som heller ikke NK64 forsto :'(.

NEK NK64 har derfor levert en tolkning:

Sitat
NK64 har mottatt flere henvendelser knyttet til kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 vedrørende valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy. Mange har stilt spørsmål om når man kan betrakte egenskapene til belastningen som kjent, og ikke minst om enfasete tilkoblinger i 230 V IT/TT i denne sammenhengen skal betraktes som koblet mellom faseledere.
.
.
Normens formulering om strømforsyning med flere faseledere innebærer at i 230 V IT, TT og TN-systemer, er tilkoblingene alltid forsynt med flere faseledere.
.
.
NK64 har på denne bakgrunn vedtatt følgende: 
Kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy innebærer at strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med mindre det dokumenteres at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet.

Altså:
NK64 (NK=norm komite) har vedtatt at enten det er et iT anlegg (som noen kaller 2fas) eller TN anlegg (som kalles enfas) en får sin enfas 230V til en ladekurs fra, skal type B anvendes med mindre en kan dokumentere at Type A gir like stor sikkerhet.

(For 400V 3fas er det imidlertid ingen tvil om at det er Type B gir størst sikkerhet, og jeg vil ikke påta meg å dokumentere at Type A gir like stor sikkerhet som Type B ved enfas tilkobling. Slik dokumentasjon vil sikkert bli minst like kostbart som en type B jordfeilbryter.)

Kilde: http://www.nk64.no/NK64_NEK400_Tolkninger_View.aspx
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

krossmoen

Takk for utfyllende og bra svar! ;) Ville du selv brukt tid og penger på å få dette rettet? Vil det være stor risiko for at jeg noen gang får problemer med dette?
Nissan Leaf 2014

Espen Hugaas Andersen

#52
Jeg ville ikke brukt penger på å fikse det opp, det eneste jordfeilvern type B hjelper mot er DC feilstrømmer, noe som er en svært sjelden feil. Og i de fleste tilfeller vil nok bilen si ifra eller stoppe lading. Jeg har ikke B-vern og kommer ikke til å installere det med det første.

Men dette høres ut som en reklamasjonssak. Hvis du har bestilt et ladepunkt for elbil, og elektrikeren har ikke fulgt NEK400, så bør de fikse det opp uten å kreve en krone ekstra.

Jeg kjøpte hus der varmtvannstanken hadde nylig blitt koblet feil, slik at varmeelementet aldri slo seg helt av. Jeg tok kontakt med elektrikeren og de la seg langflat med en gang, og kom og rettet opp feilen. Dette er ikke overraskende - elektrikere kan bli holdt erstatningsansvarlig for konsekvensene av feilene de gjør. Da er en elektrikertime betydelig billigere enn 3-5 millioner til nytt hus. Eller noen års fengsel pga uaktsomt drap, for den saks skyld.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Griffel

tja,
Er dette et nytt opplegg er det i strid med regelverket, det ikke er i samsvar med dagen forskrifter, og ulovlig dersom stikkontakten er ment for elbil

Hadde jeg hatt det fra før ville jeg nok betraktet en oppgradring med å skyte spurv med kanon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ElJohn

Det er vel også sånn at det ikke er krav til eget B-vern i sikringsskapet så lenge ladeboks eller ladekabel har integrert B-vern.

"Dersom ladestasjonen eller ladeboksen allerede har type B jordfeilvern integrert, er det imidlertid ingen krav til å også installere et slikt vern i kursen."
http://www.tu.no/artikler/elbilen-kan-sette-jordfeilvernet-ditt-ut-av-spill/275494
e-Golf u/VP, ny juni 2015.
Brukes primært til/fra jobb, Flateby - Oslo (8 mil t/r)
Volkswagen Passat GTE 2016

Griffel

Sitat fra: ElJohn på onsdag 31. august 2016, klokken 17:10
Det er vel også sånn at det ikke er krav til eget B-vern i sikringsskapet så lenge ladeboks eller ladekabel har integrert B-vern.

"Dersom ladestasjonen eller ladeboksen allerede har type B jordfeilvern integrert, er det imidlertid ingen krav til å også installere et slikt vern i kursen."
http://www.tu.no/artikler/elbilen-kan-sette-jordfeilvernet-ditt-ut-av-spill/275494
Gjelder kun fastmonterte mode3 ladestasjoner med innebygget B vern (ladeboks/hjemmelader/wallbox osv).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Jeg innrømmer gladelig at jeg ikke har lest hele tråden, men (mtp man også kan få DC-feil på annet utstyr enn elbil):

Holder det å ha et 30 mA B-vern for hele leiligheten/huset, eller må man ha et ekstra vern bare for elbilladepunktet?


(Jeg forstår man trenger eget B-vern på egen kurs dersom man har A-vern for resten.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Ny anlegg krever kombiauomat eller jordfeilbryter på hver kurs, så skal det legges opp ny kurs for lading blir det en egen jordfeilbryter for den. Men vil du forbedre et gammelt anlegg med en felles jordfeilbryter, kan en jo erstatte en gammel type A med en ny B.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: Griffel på onsdag 31. august 2016, klokken 23:49
Ny anlegg krever kombiauomat eller jordfeilbryter på hver kurs, så skal det legges opp ny kurs for lading blir det en egen jordfeilbryter for den. Men vil du forbedre et gammelt anlegg med en felles jordfeilbryter, kan en jo erstatte en gammel type A med en ny B.

Takk. Og takk for de tidligere innleggene også.

Som en malapropos: Kjenner du elsystemer i Storbritannia? Der har de noe de kaller "ring mains". Dvs. at man har en 32 A sikring (kun på L, selvsagt), og så legger man en 2,5 mm2 kurs rundt f. eks. førsteetasje i huset med alle veggkontaktene. Fra siste veggkontakt kobler man så ledningen tilbake til 32 A sikringen, slik at man har en ring.

Støpsler i Storbritannia har innebygget sikring, fra 5 til 13 A.

Sært!

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Sitat fra: Rio på torsdag 01. september 2016, klokken 00:01
Som en malapropos: Kjenner du elsystemer i Storbritannia?
Jeg kjenner jo til sikringen i støpsel og at en kun sikrer L men ringmating har jeg ikke hørt om. Det blir jo en variant av parallellkobling.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA