Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Ansjosfilet

Sitat fra: Disqusor på mandag 16. juli 2018, klokken 15:35
Torodd Stangeland, det er ikke mitt utsagn, det er BMWs egen folk som forklarer dette, håndbremsen virker kun "diagonalt" ... foran høyre, bak venstre. Når i3 er på service så går bytte/justering etc igjen med samme "særegenhet".

Når man aktiverer håndbrekket ifm hjulskift, er begge bakhjulene låst og ingen forhjul.
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Torodd Stangeland

Sitat fra: Ansjosfilet på mandag 16. juli 2018, klokken 21:07
Sitat fra: Disqusor på mandag 16. juli 2018, klokken 15:35
Torodd Stangeland, det er ikke mitt utsagn, det er BMWs egen folk som forklarer dette, håndbremsen virker kun "diagonalt" ... foran høyre, bak venstre. Når i3 er på service så går bytte/justering etc igjen med samme "særegenhet".

Når man aktiverer håndbrekket ifm hjulskift, er begge bakhjulene låst og ingen forhjul.

Det har jeg og konstatert under hjulskift. Hadde vært veldig greit om håndbrekket gikk på alle fire, utrolig mye enklere å få hullene til å passe da
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

Disqusor

Inntil noe annet blir sagt, av BMW, så velger jeg BMW´s "utsagn"  8)

Gordon Retriever


no.kundesupport@bmwgroup.com  :)

Blodstrupmoen

Håndbrems virker ikke diagonalt, når det brukes som parkeringsbrems (når bilen står stille) aktiveres bremsene på bakhjula. Når det brukes som nødbrems (bil i bevegelse), brukes Esp/abs systemet og alle hjul bremser. Slik er det på alle nyere BMWer.
BMW i3 94Ah
BMW 118d E87
Porsche 911 Turbo
Alfa Romeo 1750 GTV

Dede

Fant ikke så mye tråd (annen en mer generell tråd om i3 på vinter); MEn det jeg lurer på er om jeg vil klare å få 1-2 par langrennski (192cm lange) inn I bilen om baksete er lagt ned?  Evt om det finnes takstativ?  Ellers må jeg leie bil hver gang jeg skal på ski og det er jo litt upraktisk...

Klykken

Jeg har fraktet byggmaterialer på 2,3m inn i bilen, med nedlagte bakseterygger og pent plassert mellom forsetene. Dog, bør ha skipose, slik at du slipper gris med klister og annet snacks du har under skiene dine.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Burger

Sitat fra: Disqusor på tirsdag 17. juli 2018, klokken 22:07
Inntil noe annet blir sagt, av BMW, så velger jeg BMW´s "utsagn"  8)
Flott du er stolt over å være ignorant!

Bytta dekk i går og kan føye meg i rekken i å si at du tar feil, begge forhjula går løst når håndbrekket er på.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Klykken

Sitat fra: Burger på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 21:06
Sitat fra: Disqusor på tirsdag 17. juli 2018, klokken 22:07
Inntil noe annet blir sagt, av BMW, så velger jeg BMW´s "utsagn"  8)
Flott du er stolt over å være ignorant!

Bytta dekk i går og kan føye meg i rekken i å si at du tar feil, begge forhjula går løst når håndbrekket er på.
Samme på 14' i3. Har og testet håndbrekk i fart. Virker på meg som at rompa glei ut.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Egil Fonn

#3129
Sitat fra: Dede på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 14:21
Fant ikke så mye tråd (annen en mer generell tråd om i3 på vinter); MEn det jeg lurer på er om jeg vil klare å få 1-2 par langrennski (192cm lange) inn I bilen om baksete er lagt ned?  Evt om det finnes takstativ?  Ellers må jeg leie bil hver gang jeg skal på ski og det er jo litt upraktisk...
Om vinteren har jeg ski konstant med meg i i3´n. De ligger i skipose som stikkes fram mellom forseter og ned på gulvet. Baksetet er ikke slått ned. Intet problem om du kjører alene. Er det flere i bilen kan de være litt i veien for armstøtten i midten.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Dede

Dette er ikke lett.  Elektrike sier jeg har kun 50Amp enfase  inn i huset og anbefaler lading med max 3.7W.  Prøver da å finne ut hvor lang tid det tar å lade opp en 120 BMWi..?  Forskjell vinter og sommer?  Oppvarming av bil krever vel også en del? (Bor på vestlandet men hender det blir under -5 en sjelden gang..)
Carport er ganske kort så vil helst kjøre med fronten inn - men ser ut som ladeluken er på høyre side mens huset er til venstre - så enten må jeg rygge inn eller ha veeeldig lang ledning? Stemmer det?

rth

Sitat fra: Klykken på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 22:44
Sitat fra: Burger på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 21:06
Sitat fra: Disqusor på tirsdag 17. juli 2018, klokken 22:07
Inntil noe annet blir sagt, av BMW, så velger jeg BMW´s "utsagn"  8)
Flott du er stolt over å være ignorant!

Bytta dekk i går og kan føye meg i rekken i å si at du tar feil, begge forhjula går løst når håndbrekket er på.
Samme på 14' i3. Har og testet håndbrekk i fart. Virker på meg som at rompa glei ut.
Har brukt håndbrekk i nedoverbakker for å bruke bakbremsene for å unngå rust. Tok og sjekket varme på skivene etter en lang nedoverbakke. Gode og varme foran også. Så det er nok som nevnt tidligere i tråden. I fart virker brekket på alle hjul, ved parkering kun på bakhjul. Dermed kan en like gjerne bruke bremsepedal for å  pusse skivene.

Bgk

Noen som vet om i3 Lci er bedre lydisolert enn de gamle?

Trond.m

Sitat fra: Dede på onsdag 10. oktober 2018, klokken 12:05
Dette er ikke lett.  Elektrike sier jeg har kun 50Amp enfase  inn i huset og anbefaler lading med max 3.7W.  Prøver da å finne ut hvor lang tid det tar å lade opp en 120 BMWi..?  Forskjell vinter og sommer?  Oppvarming av bil krever vel også en del? (Bor på vestlandet men hender det blir under -5 en sjelden gang..)
Carport er ganske kort så vil helst kjøre med fronten inn - men ser ut som ladeluken er på høyre side mens huset er til venstre - så enten må jeg rygge inn eller ha veeeldig lang ledning? Stemmer det?
Du må vel regne 11-12 timer fra 0-100, men det er jo lite relevant. Du kan regne med at du har en ladefart som tilsvarer 20-25 km pr time. Kjører du 10 mil pr. dag, så må du lade i ca 4 timer. Har selv mulighet til å montere 11 kW lader, men kommer til å beholde 16A laderen.
Ladekabelen som følger med er nok lang nok, men er så stiv og laget som spiral, så du må nok kjøpe en ny ladekabel. Da kan du kjøpe en myk 20A 1-FAS kabel, så blir den enkel å ha med å gjøre.

Klykken

SitatNoen som vet om i3 Lci er bedre lydisolert enn de gamle?

I3s-en fra 2018 jeg prøvde var en stillere enn min fra 2014, syntes jeg. Mindre dekkstøy.
Kun opplevd lydnivå - ikke målt.

Synes min 14' støyer en del baki, og ved vått føre høres det ut som en av dørene er på gløtt. Fikk ikke testet i3s-en på vått føre, så vet ikke hvordan den er.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA