Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

SveinJ

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Autowinder

Forsøkt å kjøpe, men ingen av de 3 sender til Norge.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Ingeniøren

Sitat fra: Autowinder på søndag 25. februar 2018, klokken 10:32
Forsøkt å kjøpe, men ingen av de 3 sender til Norge.

Pussig. Betyr kanskje at de har en norsk detaljist.
Fine produkter men man kommer langt med gummi, saks og dobbeltsidig tape ser jeg, men så skal det og se fint ut...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

rth

Jeg lurer på den automatiske bremsefunksjonen. Vi har dette på vår bil, men jeg har aldri opplevd at det gjør noe av seg. Kan få fram lysvarsel om at nå er det fare på ferde, men har aldri opplevd noe inngripen. Hvordan håndteres glatt vei kontra tørr asfalt?

Får en følelse av at denne funksjonen ikke ville meg i å kjøre på noen bakfra, f.eks. Om det da ikke er noe galt med vår bil. Det er vel kameraet som styrer dette.

koltor

Sitat fra: rth på mandag 26. februar 2018, klokken 09:30
Jeg lurer på den automatiske bremsefunksjonen. Vi har dette på vår bil, men jeg har aldri opplevd at det gjør noe av seg. Kan få fram lysvarsel om at nå er det fare på ferde, men har aldri opplevd noe inngripen. Hvordan håndteres glatt vei kontra tørr asfalt?

Får en følelse av at denne funksjonen ikke ville meg i å kjøre på noen bakfra, f.eks. Om det da ikke er noe galt med vår bil. Det er vel kameraet som styrer dette.

Først og fremst kan du justere hvor tidlig den skal reagere (tidlig, middels, sent). Mener standard er tidlig. Dersom bilen mener du nærmer deg bilen foran med litt for stor fart får du først et varsel over speedometeret (en rød bil), og hvis du ikke foretar deg noe innenfor rimelig kort tid begynner den å pipe før den bremser for deg. Jeg har opplevd det én gang, og syns den var litt vel proaktiv, så da justerte jeg varslingen til middels nivå. Opplever derimot til stadighet at jeg får opp det røde varselet i litt rykk&napp-køkjøring, men da agerer jeg før bilen gjør det for meg.
Du kan komplett deaktivere det (og fotgjengervarsling) ved å bruke knappen ved nødblinken, men det vil jeg ikke anbefale.
- iX3 reservert
- 2017 i3 Fully Charged (Maraton Edition)
- 2014 F20 116d (ex)

rth

Mulig dette kan fungere på sommerføre. Da kan en jo være rimelig sikker på at bremser tar godt. Korrigeres dette mhp veigrep?

Vi har også hatt tilfeller hvor bil under ACC har akselerert mot forankjørende bil, og jeg har absolutt ikke turt å ta sjansen på at bilen har kontroll. Typisk i køkjøring, og hvor bilen plutselig akselerer. Føler meg derfor ikke trygg på denne funksjonen. Og en mulighet er jo at ting ikke er som de skal være. Jeg er vant til avstandscruise. Med justering av innstilling avstanden. Riktignok annet bilmerke.

koltor

Sitat fra: rth på mandag 26. februar 2018, klokken 10:46
Mulig dette kan fungere på sommerføre. Da kan en jo være rimelig sikker på at bremser tar godt. Korrigeres dette mhp veigrep?

Vi har også hatt tilfeller hvor bil under ACC har akselerert mot forankjørende bil, og jeg har absolutt ikke turt å ta sjansen på at bilen har kontroll. Typisk i køkjøring, og hvor bilen plutselig akselerer. Føler meg derfor ikke trygg på denne funksjonen. Og en mulighet er jo at ting ikke er som de skal være. Jeg er vant til avstandscruise. Med justering av innstilling avstanden. Riktignok annet bilmerke.

Vet ikke om den korrigerer for veigrep. Har ikke testet/opplevd det må noe annet enn bar asfalt. Jeg anser autobremsen som en "last resort", og regner ikke med at den skal gjør alt for meg.

Med tanke på ACC hadde jeg litt tillitsproblemer i starten, men nå stoler jeg mer på den. Bruker den stort sett til køkjøring på ring 3. Justerer alltid til nærmeste avstand, da den tilpasser avstanden til fart. Den er riktignok ikke feilfri, og har opplevd at den kutter når det f.eks er veldig sterk motsol eller ellers dårlig sikt.
- iX3 reservert
- 2017 i3 Fully Charged (Maraton Edition)
- 2014 F20 116d (ex)

Bowers

Vær også klar over at bilen gir deg noe falsk trygghet med den grønne ringen på dashboardet som skal vise at sikkerhetssystemene er aktive.  Selv om ringen lyser og systemene er slått på så fungerer de svært dårlig / sjeldent i vinter halvåret.

turfsurf

Hva er det som funker dårlig i vinterhalvåret? Gitt at man fjerner is og snø.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bowers

Alle systemene som er avhengige av KAFAS kamera fungerer betydelig dårligere i vinterhalvåret. Lav sol har spesielt stor betydning. 
Med cruisecontrollen er det ikke noe problem å oppdage da den kutter ut og sier ifra på skjermen, men når kamera er "ute av spill" pga lav sol, dugg e.l. så gir ikke bilen noen beskjed om at sikkerhets systemene ikke fungerer (Grønn ring lyser hele tiden).

Victor Halvorsen

Når vin nummer er tilgjengelig, er det noe måtte å følge status på bil som skal/er i produksjon?

Burger

2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Orbit

Alt tyder på det. Det er ingen tilhørende skruer eller klips i delelisten. (Men et par rensekjemikalier for å forberede festing av listen). 800 kr for listen dersom du skal "badge-trimme" en eldre i3  8)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

machineboy

Ny i3-eier (94Ah, pent brukt fully charged). Fant disse svarte plastrundingene med borrelås i bilen, hva er de til?

https://imgur.com/a/44Rij

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA