Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Autowinder

#2895
Jeg har byttet frontrute på ulike biler jeg har hatt 7 ganger de siste 10 åra. Den mest utsatte var MB B-klasse, som jeg byttet på to ganger og fikk i tillegg limt to ganger. Hadde følelsen av at vinkelen på frontruten gjorde den mer utsatt, alternativt tynnere glass. VW, MB og Audi satte dette bort til underleverandører som Riis og Hurtigruta o.l. Har hatt både regnsensorer og kameraer integrert, men de har alltid fungert like bra etter ruteskift. Noen forsikringsselskap tilbyr bytte av ruter uten egenandel ved superkasko, og har holdt meg til dette, men det har ikke alene med dette å gjøre, men også av hensyn til de øvrige tilleggsdekningene i pakken. Folk har forskjellige preferanser. Av de 7 tilfellene, inntraff kun ett i tiden med sommerhjul.

En digresjon, men e-Up'en nylig solgt hadde en steinsprut en av de siste dagene jeg hadde den, uten at jeg kunne se merker i ruten. Et par dager etter salget fikk jeg høre ny eier hadde slått på varmen i frontruten, noe jeg kun brukte sporadisk pga forvarmet bil, og da sprakk ruten.

Poenget mitt er at jeg har oppfatningen av at de større glassrutespesialistene kan det de driver med til daglig, men som i alle bransjer kan det jo sikkert skje feil hos dem også.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Ingeniøren

Sitat fra: Autowinder på torsdag 09. februar 2017, klokken 10:24
Jeg har byttet frontrute på ulike biler jeg har hatt 7 ganger de siste 10 åra. Den mest utsatte var MB B-klasse, som jeg byttet på to ganger og fikk i tillegg limt to ganger. Hadde følelsen av at vinkelen på frontruten gjorde den mer utsatt, alternativt tynnere glass. VW, MB og Audi satte dette bort til underleverandører som Riis og Hurtigruta o.l. Har hatt både regnsensorer og kameraer integrert, men de har alltid fungert like bra etter ruteskift. Noen forsikringsselskap tilbyr bytte av ruter uten egenandel ved superkasko, og har holdt meg til dette, men det har ikke alene med dette å gjøre, men også av hensyn til de øvrige tilleggsdekningene i pakken. Folk har forskjellige preferanser. Av de 7 tilfellene, inntraff kun ett i tiden med sommerhjul.

En digresjon, men e-Up'en nylig solgt hadde en steinsprut en av de siste dagene jeg hadde den, uten at jeg kunne se merker i ruten. Et par dager etter salget fikk jeg høre ny eier hadde slått på varmen i frontruten, noe jeg kun brukte sporadisk pga forvarmet bil, og da sprakk ruten.

Poenget mitt er at jeg har oppfatningen av at de større glassrutespesialistene kan det de driver med til daglig, men som i alle bransjer kan det jo sikkert skje feil hos dem også.

Godt å høre. Har og byttet noen ruter opp gjennom årene, men begynner å bli noen år siden. På forrige bil gikk ruta en uka etter at jeg fikk den - surt, men det ble bra. Bil med kamera i ruta har jeg dog til gode å teste så langt. Satser og på å vente til våren en gang. Har superforsikring så det koster jo ikke noe, men klarer ikke helt å la vær å bekymre meg  :o
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Zuexi

Sitat fra: Zuexi på onsdag 08. februar 2017, klokken 00:06


Sitat fra: fluidblack på mandag 06. februar 2017, klokken 10:32
Sitat fra: Zuexi på onsdag 01. februar 2017, klokken 19:04
Sitat fra: fluidblack på tirsdag 31. januar 2017, klokken 23:56
Finnes det noen løsning på problemet der varmeapparatet plutselig leverer kaldluft? Blir fort kjølig i kupeen på lengre turer til tross for 22 grader på displayet. Kjører kun i comfort-mode
Har sliti med det samme. Spesielt på kjøreturer på over 1 times tid.
Vet ikke om noen har vært i kontakt med BMW ang dette tidligere?

Jeg har nå vært i kontakt med forhandler ang dette problemet. Venter på svar.

BMW skal ta inn bilen min denne uken.
Servicetekniker mente han ikke hadde hørt om dette på i3 tidligere, kun noen tilfeller på hybridbilene.
Spurte om de og brukte varmepumpe til oppvarming og det bekreftet han, så kanskje der feilen ligger?
Hadde bilen inne idag. Fant ingen feil, så de sendte forespørsel til servicecenter(?) i Sverige. De foreslo å bytte styringsenhet til anlegget og justere ventiler, så skal inn igjen om et par ukers tid.

Orbit

Sitat fra: Zuexi på onsdag 08. februar 2017, klokken 00:06
Servicetekniker mente han ikke hadde hørt om dette på i3 tidligere, kun noen tilfeller på hybridbilene.
Spurte om de og brukte varmepumpe til oppvarming og det bekreftet han, så kanskje der feilen ligger?

Jeg tror jeg ville funnet en ny tekniker..... i3 hybrid kan ikke leveres med varmepumpe!  ???
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

SveinJ

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 09. februar 2017, klokken 17:52
Sitat fra: Autowinder på torsdag 09. februar 2017, klokken 10:24
Jeg har byttet frontrute på ulike biler jeg har hatt 7 ganger de siste 10 åra. Den mest utsatte var MB B-klasse, som jeg byttet på to ganger og fikk i tillegg limt to ganger. Hadde følelsen av at vinkelen på frontruten gjorde den mer utsatt, alternativt tynnere glass. VW, MB og Audi satte dette bort til underleverandører som Riis og Hurtigruta o.l. Har hatt både regnsensorer og kameraer integrert, men de har alltid fungert like bra etter ruteskift. Noen forsikringsselskap tilbyr bytte av ruter uten egenandel ved superkasko, og har holdt meg til dette, men det har ikke alene med dette å gjøre, men også av hensyn til de øvrige tilleggsdekningene i pakken. Folk har forskjellige preferanser. Av de 7 tilfellene, inntraff kun ett i tiden med sommerhjul.

En digresjon, men e-Up'en nylig solgt hadde en steinsprut en av de siste dagene jeg hadde den, uten at jeg kunne se merker i ruten. Et par dager etter salget fikk jeg høre ny eier hadde slått på varmen i frontruten, noe jeg kun brukte sporadisk pga forvarmet bil, og da sprakk ruten.

Poenget mitt er at jeg har oppfatningen av at de større glassrutespesialistene kan det de driver med til daglig, men som i alle bransjer kan det jo sikkert skje feil hos dem også.

Godt å høre. Har og byttet noen ruter opp gjennom årene, men begynner å bli noen år siden. På forrige bil gikk ruta en uka etter at jeg fikk den - surt, men det ble bra. Bil med kamera i ruta har jeg dog til gode å teste så langt. Satser og på å vente til våren en gang. Har superforsikring så det koster jo ikke noe, men klarer ikke helt å la vær å bekymre meg  :o

Byttet frontrute på min 2015 Q3 når den var 1 mnd gammel, frontruta sprakk etter steinsprut. Merkeverksteder har det utstyret som skal til for å montere kamera og rute korrekt!
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Bavaria94

ønsker meg konstant vising av utetempraturen, men får bare vist den ved oppstart.
2017 i3FC94Ah

Toalmar

Sitat fra: Bavaria94 på fredag 10. februar 2017, klokken 16:04
ønsker meg konstant vising av utetempraturen, men får bare vist den ved oppstart.
Kan vises hele tiden under kjøring. Du endrer hva du ønsker skal vises i displayet med knappen på blinklysbryteren.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Bavaria94

Sitat fra: Toalmar på fredag 10. februar 2017, klokken 16:10
Kan vises hele tiden under kjøring. Du endrer hva du ønsker skal vises i displayet med knappen på blinklysbryteren.
så bra
2017 i3FC94Ah

Zuexi

Displayet burde hatt muligheten til å vise flere ting samtidig. Kjedelig å bytte mellom de forskjellige alternativene hele tiden.

Toalmar

Sitat fra: Zuexi på fredag 10. februar 2017, klokken 21:51
Displayet burde hatt muligheten til å vise flere ting samtidig. Kjedelig å bytte mellom de forskjellige alternativene hele tiden.
Syntes akkurat det samme jeg å den første uken, men nå bruker jeg visningen uten info på sidene. Synes det faktisk er mest ryddig og blir ikke så opptatt av å måtte følge med på den infoen når den ikke vises.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Amigakongen

Ser på bilen at den vil ha service i juli. Hvor lang tid i forveien bør jeg booke dette? Blir det smekk om jeg ikke får tatt den i juli? Snart 2 år siden jeg handlet en bil jeg aldri trudde jeg ville handlet. :P
2015 BMW I3 - 11800km

LMOR

Tror ikke det er noe problem å vente med å booke i til juli, og så se når de har tid. Hvis du har service avtale vil de normalt ikke gjøre det før juli uansett. (da blir det dyrere for dem)
Hvis du ikke ha service avtale, så kjøp det før service.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

SveinJ

Service avtale. Hvorfor skal man kjøpe det?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

LMOR

Fordi du sparer minst 40%. En service avtale på 5år koster ikke så mye mer enn 1 service. Det er en egen tråd om service øverst.
Service avtale+ som dekker bremseklosser + vindusviskere osv, koster ca 1 bremseklosse/bremseskive bytte ekstra, så blir det 2 eller flere så blir det også billigere.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Toalmar

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA