Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Sør

Sitat fra: Pallesnekkern på mandag 31. oktober 2016, klokken 13:06
Sitat fra: Sør på mandag 31. oktober 2016, klokken 12:55
Hvor kaldt bør det være for at det skal være noe poeng med forvarming av bil og batteri? I vår garasje blir det aldri kaldere enn ca +6 grader når vinteren er på det kaldeste. Skjønner bilen selv når det er for varmt og da lar være å varme opp bilen?

Har ikke fått bilen enda, så dersom dette er et opplagt spørsmål får dere bære over med meg  ;)

Optimal batteritemperatur er vel 20-30 grader, og det er viktig hvis du skal på langtur og hurtiglade på veien om vinteren, ellers kan du få lav hastighet på ladingen. Så da ville jeg forvarmet batteriet.

Ellers så tror jeg ikke at jeg hadde brydd meg så mye om forvarming i ditt tilfelle. Du kan eventuelt gå inn i appen 10-20 minutter før du skal reise for å ytterligere varme opp kupeen. Meget behagelig hvis du er som meg, som liker å sette deg inn i varm bil.
Takker for svar. Har ca 22 km til jobb, og med litt ustabile lademuligheter, så mest sannsynlig ca 45 km hver dag (pluss evt andre kjøreturer som måtte oppstå). Er med andre ord ikke noe rekkeviddeangst på meg i hverdagen, så da er det kun for komforten  :)
Audi e-tron 55
BMW i3 94Ah

Ferry

Sitat fra: Bowers på mandag 31. oktober 2016, klokken 13:09
Merker dere noen forskjell i akselerasjon om bilen har høy eller lav SOC?

Nja, det er ikke like heftig med makspådrag ved lav soc, men til vanlig bruk merker jeg ingen forskjell. Det er i de fleste situasjoner mer enn nok å ta av. Jeg liker ikke å gi fullt ved lav soc, i min verden er det feil. Det er batterimishandling etter mitt syn.

stein84

Angående toppfart, så er golf oppgitt til 140, hvor nåla stopper på 150. Stemmer vel greit med "10 over på nåla"-regelen

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk


BingoBonzo

#2493
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 29. oktober 2016, klokken 10:04
Du skal laste ned BMW Update manager ja. Når den starter mener jeg at du ble ledet inn på BMW's sider hvor du finner noe som heter "Road Map EUROPE Next 2016-2 (i3)". Denne lastes ned og du må ha en tom USB pinne klar med kapasitet 32 GB (Formatert med FAT32).

Når du har laste ned og Update manager har skrevet ferdig pinnen, går du i bilen, setter den i USB porten og inn i menyen for å oppdater kart og starter prosessen - mulig den startet av seg selv, husker ikke helt. Hos meg tok ned lasting og skriving rundt 3 timer mens jobben i bilen tok 1 time. Du trenger ikke sitte i bilen da den klarer seg selv til oppdateringen er ferdig.

Jeg finner heller linken for å laste ned Update Manager eller andre kartoppdateringer. Har sett den i portalen før, men nå ser jeg den ikke.
BMW G20 - 330e 2020
BMW F15 - X5 40e 2017 (Solgt)
BMW I01 - I3 2016 (Solgt)
BMW E70 - X5 4.8i 2007 (Solgt)
BMW F01 - 740D XDrive 2011 (Solgt)
BMW E91 - 316i MSport 2009 (Solgt)
BMW E61 - 525 DAT 2004 (Solgt)
BMW E39 - 528 iAT 2000 (Solgt)

Ingeniøren

Sitat fra: stein84 på mandag 31. oktober 2016, klokken 18:36
Angående toppfart, så er golf oppgitt til 140, hvor nåla stopper på 150. Stemmer vel greit med "10 over på nåla"-regelen

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Martin Schancke, for de som husker ham, sa dette på TV en gang. Da ble det bråk  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

BingoBonzo

Var på vei nordover på E18, kun noen km syd for avkjøring til Torp flyplass og Fortums ladestasjon. Bilen meldte i fra at det var lenger hjem enn det jeg hadde strøm igjen på batteriet. Når jeg da aksepterte valget om å søke etter stasjoner så fant den ikke laderne til Fortum.

Noen som har vært ute for tilsvarende?
BMW G20 - 330e 2020
BMW F15 - X5 40e 2017 (Solgt)
BMW I01 - I3 2016 (Solgt)
BMW E70 - X5 4.8i 2007 (Solgt)
BMW F01 - 740D XDrive 2011 (Solgt)
BMW E91 - 316i MSport 2009 (Solgt)
BMW E61 - 525 DAT 2004 (Solgt)
BMW E39 - 528 iAT 2000 (Solgt)

Ingeniøren

Sitat fra: BingoBonzo på mandag 31. oktober 2016, klokken 18:41
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 29. oktober 2016, klokken 10:04
Du skal laste ned BMW Update manager ja. Når den starter mener jeg at du ble ledet inn på BMW's sider hvor du finner noe som heter "Road Map EUROPE Next 2016-2 (i3)". Denne lastes ned og du må ha en tom USB pinne klar med kapasitet 32 GB (Formatert med FAT32).

Når du har laste ned og Update manager har skrevet ferdig pinnen, går du i bilen, setter den i USB porten og inn i menyen for å oppdater kart og starter prosessen - mulig den startet av seg selv, husker ikke helt. Hos meg tok ned lasting og skriving rundt 3 timer mens jobben i bilen tok 1 time. Du trenger ikke sitte i bilen da den klarer seg selv til oppdateringen er ferdig.

Jeg finner heller linken for å laste ned Update Manager eller andre kartoppdateringer. Har sett den i portalen før, men nå ser jeg den ikke.

Gå til Remote Cockpit - Styring, så finner du Update Manager og kart nederst i andre kolonne  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rayray

Sitat fra: Pallesnekkern på mandag 31. oktober 2016, klokken 13:06
Sitat fra: Sør på mandag 31. oktober 2016, klokken 12:55
Hvor kaldt bør det være for at det skal være noe poeng med forvarming av bil og batteri? I vår garasje blir det aldri kaldere enn ca +6 grader når vinteren er på det kaldeste. Skjønner bilen selv når det er for varmt og da lar være å varme opp bilen?

Har ikke fått bilen enda, så dersom dette er et opplagt spørsmål får dere bære over med meg  ;)

Optimal batteritemperatur er vel 20-30 grader, og det er viktig hvis du skal på langtur og hurtiglade på veien om vinteren, ellers kan du få lav hastighet på ladingen. Så da ville jeg forvarmet batteriet.

Ellers så tror jeg ikke at jeg hadde brydd meg så mye om forvarming i ditt tilfelle. Du kan eventuelt gå inn i appen 10-20 minutter før du skal reise for å ytterligere varme opp kupeen. Meget behagelig hvis du er som meg, som liker å sette deg inn i varm bil.

Så det er ikke noe varming av batteriet under kjøring? F eks om en skal 20 mil på vinteren, så er det ikke bare rekkevidden man må ha i tankene, men også ladehastigheten når man må stoppe litt over midtveis....?

Peder Nesje

Hei,
Har en i3 fra 2014 og har lagt merke til at klokken alltid går litt feil. Er det flere som har lagt merke til dette? Det er riktig at den ikke stiller seg automatisk? Har hvertfall aldri funnet ut hvordan man setter det på.

Usikker på detta

Sitat fra: jkirkebo på mandag 31. oktober 2016, klokken 12:53
Sitat fra: Usikker på detta på mandag 31. oktober 2016, klokken 11:33
Ok takker, da anser jeg det som bekreftet :)

Til info så jeg meg nødt til å teste ut maksfarten på bilen som er oppgitt til 150km/t.
På en helt strak slette, bred og opplyst vei, mo spik alene på veien.

-dro den med enkelhet opp i 155km/t før jeg følte at jeg ikke ønsket å prøve mer.
Jeg så egentlig for meg å møte en "vegg" ved 150, men neida.

Teste du med GPS? Eldre Leaf har makshastighet på 145km/t, når den "butter" så viser dog speedometeret 160km\t. GPSen viser 145km/t...

Neiida brukte ikke GPS :)
Hadde cruiset i 120km/t i 110-sona på E6 en stund og fant meg plutselig mo spik alene på veien med en laang slette foran meg.

Et 3sekunders pump på gassen fikk meg altså opp dit...men som du og andre påpeker (Martin Scanche inkludert) viser nok pila litt mer enn aktuell fart ja.
Heldigvis gjør den da det! :)

Klykken

Hos meg "gav den opp" på eksakt 150 på speedoen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Olee

Har en i3 på lån, så spør dumt her:
Lader bilen når det lyser/blinker blått i ladeluken? I displayet er det bilde av en klokke, noe som minner meg om "ladetimer", derfor ble jeg litt skeptisk. Kjipt å stå opp i morgen til 10%  ;D

haggen

Jepp.
blått lys en stund, og så ingen lys. Grønt lys når fult. Rødt lys når feil.
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

Olee


Usikker på detta

Flere som ikke synes regnsensoren er helt tilfredsstillende?
Jeg synes den er noe "for lite" sensitiv, og finner egentlig ingen forskjell i sensitiviteten uansett hvor jeg setter +/- bryteren.
Er faktisk i tvil om hvor den er mest aktiv - på mot + eller - ...(?)

Stadig vekk er jeg nødt til å trekke i hendelen da jeg ikke tør å vente lenger på at den slår inn automatisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA