Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: john på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 22:14

Det er gjengs pris. Det er forskjell på opplegget man avtaler med elektriker i egen garasje, og et opplegg for alle i fellesgarasje tilbudt av entrepenør. De går for standard løsninger, og grossistene pusher ut saltobokser++
Med fortjeneste til entrepenør og elektriker er ikke den prisen ille.

Orbit

Sitat fra: Lazerjack på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 21:38
Tenkte å gi deg en tilbakemelding på denne. Fikk en i3 94amp i September. Brukte parkeringsklimatisering i dag uten at bilen stod til lading. Stod på ca 30 min i Oslo. Ca 5-7 grader ute. Mistet ca 5% batteri på dette. Dog en veldig god og varm bil å sette seg inn i. Kommer garantert til å bruke denne funksjonen fremover da jeg ikke er avhengig å ha 100% batteri tilgjengelig hele tiden. Blir spennende å følge med utover når temperaturen synker og se hvor mye jeg mister.

Dersom du hadde startet med kald bil, men kjørt med varmeapparatet på, hadde forbruket under kjøring vært høyere. Så totalt mistet du mindre enn 5%..... gitt du ikke vil kjøre uten noe varme som helst.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

MartinsenKristian

Sitat fra: Orbit på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 23:08
Sitat fra: Lazerjack på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 21:38
Tenkte å gi deg en tilbakemelding på denne. Fikk en i3 94amp i September. Brukte parkeringsklimatisering i dag uten at bilen stod til lading. Stod på ca 30 min i Oslo. Ca 5-7 grader ute. Mistet ca 5% batteri på dette. Dog en veldig god og varm bil å sette seg inn i. Kommer garantert til å bruke denne funksjonen fremover da jeg ikke er avhengig å ha 100% batteri tilgjengelig hele tiden. Blir spennende å følge med utover når temperaturen synker og se hvor mye jeg mister.

Dersom du hadde startet med kald bil, men kjørt med varmeapparatet på, hadde forbruket under kjøring vært høyere. Så totalt mistet du mindre enn 5%..... gitt du ikke vil kjøre uten noe varme som helst.

Vil parkeringsklimatisering varme coupen og batteriet? Finner ikke informasjon om at den varmer batteriet - er det noen andre funksjoner jeg har oversett?

Orbit

Sitat fra: KMfluid black på onsdag 05. oktober 2016, klokken 08:29
Vil parkeringsklimatisering varme coupen og batteriet? Finner ikke informasjon om at den varmer batteriet - er det noen andre funksjoner jeg har oversett?
Parkeringsklimatisering tempererer alltid kupéen. Batteriet varmes bare dersom bilen er tilkoblet lading.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ferry

Sitat fra: Lazerjack på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 21:38
Brukte parkeringsklimatisering i dag uten at bilen stod til lading. Stod på ca 30 min i Oslo. Ca 5-7 grader ute. Mistet ca 5% batteri på dette. Dog en veldig god og varm bil å sette seg inn i. Kommer garantert til å bruke denne funksjonen fremover da jeg ikke er avhengig å ha 100% batteri tilgjengelig hele tiden

Du kommer til å elske funksjonen mer jo kaldere det blir. Og ingen grunn til å spare på strømmen hvis du uansett har nok. Den største gleden er når kollegar står og skraper is, og jeg kommer til en bil der vannet renner av frontruta. Et slag med vindusviskeren så er alt klart. Har ennå ikke skrapt is på i3-en, etter to vintre.

pkhamre

Sitat fra: Ferry på onsdag 05. oktober 2016, klokken 10:19
Sitat fra: Lazerjack på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 21:38
Brukte parkeringsklimatisering i dag uten at bilen stod til lading. Stod på ca 30 min i Oslo. Ca 5-7 grader ute. Mistet ca 5% batteri på dette. Dog en veldig god og varm bil å sette seg inn i. Kommer garantert til å bruke denne funksjonen fremover da jeg ikke er avhengig å ha 100% batteri tilgjengelig hele tiden

Du kommer til å elske funksjonen mer jo kaldere det blir. Og ingen grunn til å spare på strømmen hvis du uansett har nok. Den største gleden er når kollegar står og skraper is, og jeg kommer til en bil der vannet renner av frontruta. Et slag med vindusviskeren så er alt klart. Har ennå ikke skrapt is på i3-en, etter to vintre.

Parkeringsklimatisering er veldig digg! Skulle ønske bilen visste at jeg var på vei og alltid aktiverte det 15 min før jeg skulle kjøre. Men fra spøk til alvor, jeg ofrer gjerne 5 minutter på en hurtiglader en sjelden gang for å ha en varm bil å sette seg inn i på vinteren. Jeg bruker nesten alltid parkeringsklimatisering uten å tenke.
2018 Tesla Model X75D - Uglen

ApeX

#2286
Noen av dere som får andre apper enn Spotify til å fungere med bilen? Ser at ConnectedDrive skal være kompitabel med f.eks Spotify, Twitter, GoPro og Facebook, men når jeg kobler iPhonen til bilen med kabel, så er det bare Spotify som blir gjenkjent. Er det noe triks i Ludo her som jeg ikke er klar over?
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

turfsurf

Fikk samme problem her med den nye "BMW Connected" appen. Virket bra med Connected Drive appen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Sitat fra: pkhamre på onsdag 05. oktober 2016, klokken 11:06
Parkeringsklimatisering er veldig digg! Skulle ønske bilen visste at jeg var på vei og alltid aktiverte det 15 min før jeg skulle kjøre.

Du kan jo bruke IFTTT til å lytte på kalenderen din, evt også GPS-posisjonen til mobilen, og ut fra det gjette at du (snart) skal bruke bilen.  ;)
https://ifttt.com/bmwlabs/recipes
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Sebass

Sitat fra: Orbit på onsdag 05. oktober 2016, klokken 08:47
Sitat fra: KMfluid black på onsdag 05. oktober 2016, klokken 08:29
Vil parkeringsklimatisering varme coupen og batteriet? Finner ikke informasjon om at den varmer batteriet - er det noen andre funksjoner jeg har oversett?
Parkeringsklimatisering tempererer alltid kupéen. Batteriet varmes bare dersom bilen er tilkoblet lading.

Batterivarme fungerer kun hvis du har planlagt avreise minst 3timer før avreisetid så vidt jeg har forstått. Med mindre dette er gammel info.
BMW i3 94Ah (2017)

Usikker på detta

Sitat fra: ApeX på onsdag 05. oktober 2016, klokken 11:16
Noen av dere som får andre apper enn Spotify til å fungere med bilen? Ser at ConnectedDrive skal være kompitabel med f.eks Spotify, Twitter, GoPro og Facebook, men når jeg kobler iPhonen til bilen med kabel, så er det bare Spotify som blir gjenkjent. Er det noe triks i Ludo her som jeg ikke er klar over?

Finnes det en enkel oppskrift på hvordan jeg får Spotify integret i bilen med en android? Visste ikke at dette var mulig :)
Jeg får spillt av spotify via blåtann med mobilen, men får ikke skippa låter eller byttet musikk generelt uten å måtte fikle med mobiltelefonen...og det er jo fyfy..

Lazerjack

Sitat fra: Ferry på onsdag 05. oktober 2016, klokken 10:19
Sitat fra: Lazerjack på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 21:38
Brukte parkeringsklimatisering i dag uten at bilen stod til lading. Stod på ca 30 min i Oslo. Ca 5-7 grader ute. Mistet ca 5% batteri på dette. Dog en veldig god og varm bil å sette seg inn i. Kommer garantert til å bruke denne funksjonen fremover da jeg ikke er avhengig å ha 100% batteri tilgjengelig hele tiden

Du kommer til å elske funksjonen mer jo kaldere det blir. Og ingen grunn til å spare på strømmen hvis du uansett har nok. Den største gleden er når kollegar står og skraper is, og jeg kommer til en bil der vannet renner av frontruta. Et slag med vindusviskeren så er alt klart. Har ennå ikke skrapt is på i3-en, etter to vintre.

Ja, helt genialt. Brukte den i dag også, samme tidsrom men var ca 0/1 grad ute. Flere biler rundt meg med is/rim på frontrutene. Omtrent samme tap av batteriprosent. Parkeringsklimatiseringen kan stilles inn på fast tid med gjentakende intervall i appen. Da slipper man å gå inn fysisk på appen å aktivere den. Eller strålende fornøyd med 94ah :)
BMW X4 20d 2016
BMW i3 94Ah 2017

02jan

Du kan også direkte starte klima fra appen. Jeg har lagt funksjonen inn i fob'en (nøkkel), og starter den ved et tastetrykk fra frokostbordet, 10 min før avreise.
Ved snøvær og barnehagelevering, har jeg den aktivert mens avlevering pågår.

Dette er en av de smarte løsningene med i3.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

JorgenM

Må vurdere 32 Ah i garasjen...

Har ikke noen dokumentasjon på kabelen fra sikringskap i hus til garasje. Det er en mørkegrå kabel på ca 12mm. Må denne byttes ved oppgradering til 32 Ah eller kan den være kraftig nok? Evt noen måte å sjekke dette på, uten å tilkalle elektriker (1,5 time kjøring og sikkert noen 1000 bare for å komme og se)?
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

zbk

Ingen dokumentasjon på kursene i sikringsskapet?

Kabler er også ofte merket med antall ledere og dimensjon på selve kabelen med jevne mellomrom.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA